achterhand actief aan de hand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zij

achterhand actief aan de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 10:37

ik vroeg mij af of er mensen zijn die tips hebben om de achterhand actief te maken/houden bij het lopen aan de hand. gewoon bij buiten wandelen met je paard bijvoorbeeld.

Daisy01

Re: achterhand actief aan de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:45

hetzelfde als onder het zadel. de verzameling, rust en ontspanning.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 10:47

en mijn vraag is dus: hoe ;) heb je daar tips voor? om dat voor elkaar te krijgen?

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:52

Hoe ik dat precies moet uitleggen is moeilijk. Ehm, even naar de juiste woorden zoeken. Je paard goed bij je houden, tempo verwisselen, dus ruime stap, korte stap, iets sneller, iets rustiger. Echt hetzelfde als onder het zadel, alleen nu moet je het alleen met je hand oplossen. Dus je paard niet naast je laten sukkelen tijdens het wandelen, maar evengoed dingen van hem vragen. Het beste is het gewoon zelf een beetje ondervinden en aanvoelen. Maar mijn tip is dus veel tempo wisselen (in stap dan uiteraard. of je wilt er naast gaan rennen :-p).

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 11:00

aan de hand laten draven is geen probleem. voor mij dan. paard loopt in draf alleen veel minder actief met de achterhand dan in stap. maar in stap dus ook soms echt `lui`. tis soms zelfs zo erg dat ik twijfel om een zweepje mee te nemen om haar achterkant soms even aan te tikken zodat ze weet dat ze die ook nog heeft ;)

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 14:04

Dat kan je natuurlijk ook doen, niks mis mee. Mijn paardje is aan de hand ook erg sloom, dus goed actief proberen te houden. Je kan ook een pessoa omdoen. Alleen het bondje achter de kont bedoel ik dan he, ze hoeft natuurlijk niet nageeflijk te lopen aan de hand haha.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 17:45

ik snap het nut van zo`n ding achter de kont langs niet echt. ik zie mensne ook wel met een bandage achter de kont werken (aan de longe) maar het paard krijgt nooit rust als hij goed actief loopt en krijgt naar mijn idee dus nooit de verdiende beloning...

SuikerSpin5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 18:18

ik heb dat probleem ook (dat mijn pony zijn achterhand er niet 'onderzet'), dus ik lees even mee ;)

en daisy01: misschien een stomme vraag, maar wat is een pessoa? :o

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 18:21

Als je aan de hand stelling en buiging vraagt , kun je de achterhand heel goed sterk soepel en buigzaam maken, maar dan moet je er wel naast lopen en niet voor.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 20:48

waarom moet dat paard actief zijn in zn achterhand als je met hem wandeld :S

zolang hij het onder het zadel maar goed doet toch..

en alle hulpen doe je met je zit en je been.. dus naar mijn mening kan dit geeneens als je met hem wandeld..

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 21:19

ik vind dat een paard ook tijdens een lange wandeling goed moet lopen. zeker als het anders gaat slepen met de benen.

daarbij train ik imo mijn paard ook als ik met haar wandel, dat doe ik iig niet voor niks, dus moet ze ook dan actief zijn ;)

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 21:20

ja maar zonder hulp van zit en benen kom je in mijn ogen niet zo ver.

chanjelte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 21:28

mijn paard hoeft met wandelen niet zijn achterhand te gebruiken maar wel aktief lopen anders struikelt hij dus regelmatig omdat hij zijn benen niet goed optilt

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 21:29

ja.. die van mij moet wel doorlopen aan de hand.. hij mag niet gaan sukkelen..

maar zn achterhand actief.. dat hoeft niet persee.. als hij het maar doet als ik erop zit..

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 10:33

of het wel of niet nuttig is om het ook aan de hand te doen is een andere discussie. ik wil graag weten hoe ik het voor elkaar kan krijgen, omdat ik het WEL belangrijk vind dat ze haar achterhand actief heeft.

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 10:47

Bergjes op en af lopen is heel goed voor de achterhand. Verder kan je weinig doen denk ik.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 10:49

ik weet wel wat goed is voor de achterhand, maar hoe krijg ik hem ACTIEF tijdens WANDELEN...

met rijden is het een beetje extra aansporen en mijn paard loopt prima. maar meestal doet ze dat al vanuit zichzelf. alleen aan de hand niet.

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 11:00

zweepje en bijtikken dan. je hoeft dan niet hard te slaan maar net aanraken doet meestal al wonderen.

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 12:19

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 12:33

Tozalin schreef:
zweepje en bijtikken dan. je hoeft dan niet hard te slaan maar net aanraken doet meestal al wonderen.

hihi, ik was ook niet van plan om haar in elkaar te meppen als ze haar benen niet optilt hoor ;)
wilde vanochtend even uitproberen, maar kon mijn zweep niet eens vinden. heb er laatst namelijk toevallig 1 gekocht, maar gebruik em nooit :o wie weet komt ie nu van pas...

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 12:39

Zo heeft mijn instructrice mijn paardje beter laten lopen, ze viel steeds naar binnen op de volte, omdat ze haar achterbenen er niet onderzette. Toen is ze in het midden gaan staan en steeds net voordat ze haar been optilde iets bijtikken, later liep ze super en veel meer op de achterhand!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 21:14

zij schreef:
ik weet wel wat goed is voor de achterhand, maar hoe krijg ik hem ACTIEF tijdens WANDELEN...

met rijden is het een beetje extra aansporen en mijn paard loopt prima. maar meestal doet ze dat al vanuit zichzelf. alleen aan de hand niet.

Als je met je paard gaat wandelen en hij loopt achter je , heb je geen controle over zijn achterhand, het paard gaat in zijn eigen balans lopen, als je wel controle wil, moet je ernaast gaan lopen en stelling en buiging vragen om zo controle over de achterhand te gaan krijgen , dus zijn balans veranderen.

Waarom wil je het paard ACTIEF hebben als je lekker buiten ervoor gaat wandelen, erop is een ander verhaal, dan kun of is het zelfs beter om actief zijn achterhand er beter onder te krijgen.

Misschien eens kijken op www.paardenbegrijpen.nl daar staat veel over het aan de hand trainen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 21:20

Wat betreft de bandage bedoel je daar de bodywrap mee? Deze is meer om het paard eraan te herrineren dat het een achterkant heeft waardoor hij deze beter gaat gebruiken als bij de passoa dat als hij loopt de lijntjes voor in de mond gaan spelen en bewegen etc.

Ik heb kreupele honden en paarden gezien die met een bodybandage/bodywrap redelijk regelmatig gingen lopen omdat ze meer met hun hele lijf gingen lopen. Zodra je hem dan af deed was dat weer weg.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:05

zij schreef:

bij tikken misschien..
maar zou het als paard niet fijn vinden..

imo kan een paard niet aan de achterhand actief worden gemaakt zonder hulp van de zit en het been.. dus mijn antwoord op bovenstaande vraag is: NIET

verder vraag ik me af wat het nut is? waarom moet dat paard zo actief lopen met een wandeling, als hij het tijdens het rijden prima doet, mag hij toch ook wel eens een dagje rust met een lekkere ontspannen wandeling..

en wat wil je eruit halen, stel dat het je gaat lukken??

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 12:14

lailapri schreef:
Wat betreft de bandage bedoel je daar de bodywrap mee? Deze is meer om het paard eraan te herrineren dat het een achterkant heeft waardoor hij deze beter gaat gebruiken als bij de passoa dat als hij loopt de lijntjes voor in de mond gaan spelen en bewegen etc.

Ik heb kreupele honden en paarden gezien die met een bodybandage/bodywrap redelijk regelmatig gingen lopen omdat ze meer met hun hele lijf gingen lopen. Zodra je hem dan af deed was dat weer weg.

geen idee. ik weet alleen dat er een bandage achter de kont wordt gespannen. die geeft constant druk voor zover ik kan zien. ik kan je zo niet zeggen hoe het bevestigd is, want als dat is zoals ik dnek zou het af moeten zakken en dat is niet zo...

Don_Zhivago schreef:
waarom moet dat paard zo actief lopen met een wandeling, als hij het tijdens het rijden prima doet, mag hij toch ook wel eens een dagje rust met een lekkere ontspannen wandeling..

en wat wil je eruit halen, stel dat het je gaat lukken??

omdat het niet is dat ik wandel als ze een dagje vrij heeft, maar dat ik iedere dag zeker een uur wandel met haar... en ze sleept haar hoeven en die slijten dus raar af. als ze ze op zou tillen zou dit verholpen zijn.
ik weet van balkjes lopen etc, maar daar heb ik niks aan als ik buiten wandel met haar.