Problemen in het parcours help. medespringers Help!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tommie6600

Problemen in het parcours help. medespringers Help!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 21:39

Ik zit met een probleem.

Ik spring met een paard in het L. De ene keer gaat het super en de andere keer heeft het paard kolder in zijn kop.
Hij heeft al vele parcoursen gelopen. Is kampioen oefenparcours (springt foutloos M en Z parcoursen)
Wat doet hij in het parcours. Zodra hij wat ziet in het parcours waar hij op kan reageren begint hij te pullen , trekt zijn kop richting zijn knieen en zet de turbo aan. Paard is dan erg sterk en ik moet dan alle zeilen bijzetten om de rem erop te zetten.
Voorbeeld vandaag: Begint te trekken op hindernis 1 en begint wat te rennen gevolg balk waarna hij zijn hoofd naar beneden trekt met mij erbij. Voor H2 weer onder controle springt hij goed hierna moet hij tussen 2 hindernissen door richting een hele hoge wal met gras (omheining ring) heeft hij geen zin in waardoor hij binnendoor schiet. Was er in stap langs geweest niks aan de hand. H3 slecht voogekomen omdat ik geen wending kon rijden gevolg balk. hindernis 4 wil hij alleen schuin en half bokkend naar toe want hij zit wat engs in de hoek. volte gereden maar helaas gaat schuin op de hindernis af 1e van dubbel balk en geen afstand op de 2e. maar afgegroet. Het parcours stond vriendelijk gebouwd en het waren kijkerige hindernissen waar hij niks om gaf. Tijdens het parcours kom ik niet meer door met de hulpen en sluit hij zich af van mij en doet gewoon zijn eigen zin. Normaal en tijdens oefenparcours loopt hij wel goed dressuurmatig.
Meestal zie je al bij hindernis 1 dat hij gaat donderjagen. Tijdens inrijden super aan het springen maar we komen het parcours in en misse boel. Hij heeft dagen dat hij begint te bokken zodra hij de bel hoort maar dat heeft hij al een lange tijd niet gedaan.
Bit aanpassen heeft geen zin want hij accepteert geen ander bit. Zadel is ook prima en hij gaat regelmatig voor check up naar fysio.
Ik heb het idee dat het gewoon klieren is. Ik kan aan het eind van de wedstrijd het parcours nogmaals springen en dan is er niks aan de hand. Het is enorm frustrerend vooral omdat hij zo makkelijk springt.
Daarnaast ziet het eruit als een stel beginners. Hij heeft niet iedere keer zo'n een bui maar wel regelmatig. Je weet nooit wat voor een bui hij heeft in het parcours. Dit is niet zo fijn voor het vertrouwen.
Ik heb zelf meerdere paarden uitgebracht in het springen maar dit is de moeilijkste ooit. ik heb geen zin in opgeven want als je ziet wat hij met oefenparcours en les doet... Hij springt gruwelijk. zet het voor hem en hij doet het ,geen probleem met hoogte en het gevoel wat hij dan geeft wauw. ik wil dit ook in het parcours!!
Ik zit eraan te denken om een keer een kinton neusriem eraan te doen tegen het pullen. Wie heeft er nog meer een goede tip... of ervaring met die neusriem

RedFlame

Re: Problemen in het parcours help. medespringers Help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 07:38

Zo te lezen heb je gisteren in Emmen voor mij gesprongen.
Rij je misschien anders met oefenparcoursen, aangezien hij het dan wel doet? Misschien anders een idee om eerst een rondje B te springen, dat het tweede rondje beter gaat? Of L HC dat het meer lijkt op een oefenparcours en je hem wat meer kan aanpakken. Een ander bitje kan ook een oplossing zijn, alleen lijkt het mij vervelend dat je dit thuis neit zo goed kan uittesten, omdat hij thuis wel fijn loopt.
Succes ermee.

tommie6600

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 07:43

Flexibel springen heb ik ook al geprobeerd. 1e rondje gaat dan redelijk. 2e rondje mis of hij begint het 1e rondje gelijk te donderen.. Het probleem is dat ik niet weet hoe ik hem aan moet pakken. Ander bit is geen optie. Hij loopt op myler en dat is het enigige wat hij accepteert bij de rest gaat hij zijn tong eruit gooien, bit vastpakken en tong over het bit gooien. Heb al van alles geprobeerd :(

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 08:07

Is het mischien dat je hem thuis enz. wel aanpakt voor dit soort zaken, en op parcours niet omdat je dan wanhopig je wedstrijd probeert te redden? Dat is het enige wat ik kan bedenken.
Dan zou ik zeggen, geef hem gewoon flink op zijn donder als hij met dat soort ongein begint.
Het lijkt me dat dit niks lichamelijks is.

tommie6600

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 08:10

ik hoef hem thuis niet aan te pakken want dan doet hij het niet. Op oefenparcours ook niet. Ik weet niet hoe ik hem op zijn donder moet geven want hij trekt zijn hoofd naar beneden en wordt onstuurbaar en sterk. Hij doet het alleen in het parcours

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 08:22

Dan heeft hij mischien door dat het gewoon kan? En is hij nog niet op het idee gekomen om het gewoon thuis ook te doen?
Mischien ben je zelf ook anders wanneer het een oefenparcours, dat je denkt van o het is maar een oefenparcours.

Als je merkt dat hij zijn hoofd naar beneden wilt doen, en je voelt hem sterk worden, zou het dan niet helpen om een tik op zijn nek te geven, en een flinke schop, zo van hé, oppassen!

Hoewel ik ook weer niet direct het paard de schuld wilt geven. Kan het niet aan wedstrijdzenuwen van jou kant liggen?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 08:24

En wat doet hij als je HC start? Als hij het dan niet doet moet je toch het probleem bij jezelf zoeken.

tommie6600

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 08:31

HC start ik niet maar met flexibel doet hij hetzelfde. De vorige keer begon hij in het B rondje al maar kon ik hem nog enigzins normaal rond krijgen en in het L was het mis. Nu eens alleen 1 rondje gedaan en het gedonder begint gelijk.

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 08:31

Zoals derest zegt, even kijken wat jíj anders doet in het parcours. Verder zou het misschien iets zijn om als die dat doet even niet op een hindernis af te sturen maar laat hem maar rennen met een losse teugel(naja zo los als nog veilig is voor jou en omstanders) Maar laat het hem maar zelf uitzoeken. Verder weet ik niet met wat voor hoofdstel je rijd, een gecombineerde neusriem? Want dan zou je eens de sperriem eraf kunnen halen en de neusriem zelf losjes. Zo kan die namelijk alles helemaal alleen uitvechten( met zichzelf:P)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 08:36

Heel herkenbaar, maar die van mij doet het ook met de les en oefenparcours. Ik denk dat het spanning is die van jou vandaan komt, aangezien het met les en oefenparcours niet is. Wat zegt je instructeur ervan? Ik ben er niet zo'n fan van, maar vraag anders of je instructeur een keertje op wedstrijd met hem springt.

tommie6600

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 08:40

@ miss-mallfoy. Een tik of een schop geven heeft geen zin want dan wordt het alleen erger . Heeft hij er nog een aanleiding bij.

Ik heb bij mijn weten geen zenuwen voor een wedstrijd. Heb zoveel wedstrijden gereden in mijn leven dat ik daar geen last van heb.

@ M-vainquer. Ik rij met gecombineerde neusriem. Sperriem eraf heeft geen nut dan gaat hij nog harder. Mexivcaanse neusriem werkt ook niet. Ik ga zo kijken of de ruitersportzaak hier een kinemon heeft. Zijn niet zo duur en dan probeer ik dat. Ik hou de teugel gewoon op normale maat en met losse teugel is te link. Als ik niet oplet en een poging doe om te sturen vliegt hij bij zo'n bij zo de ring uit. Een omheining houdt hem dan niet tegen. Als hij zo'n bui heeft kom ik niet meer tot hem door. Ik laat hem het zelf al uitzoeken in het parcours op het moment dat hij begint te klieren rij ik hem gewoon door naar de hindernis of de afstand passend is of niet. de ene keer redt hij zich zonder balk de andere keer met balk. Stoppen doet hij niet hij pakt hoogstens het bit vast of ik krijg hem de bocht niet om.

Mijn instructeur start hem ook af en toe maar dat is een prof en dwingt op een manier die ik nog niet ken respect af. Hij stapt op en als hij kliert zet hij hem op de rem en is het klaar. Ik doe hetzelfde en het werkt niet :( Als hij hem heeft gestart loopt hij 2 wedstrijden weer goed bij mij en dan begint hij weer terwijl ik niet anders rij. Hij neemt hem dit weekend ook weer mee. Hij probeert het bij hem ook maar niet zo extreem

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 09:33

tommie6600 schreef:
@ miss-mallfoy. Een tik of een schop geven heeft geen zin want dan wordt het alleen erger . Heeft hij er nog een aanleiding bij.

Ik heb bij mijn weten geen zenuwen voor een wedstrijd. Heb zoveel wedstrijden gereden in mijn leven dat ik daar geen last van heb.

@ M-vainquer. Ik rij met gecombineerde neusriem. Sperriem eraf heeft geen nut dan gaat hij nog harder. Mexivcaanse neusriem werkt ook niet. Ik ga zo kijken of de ruitersportzaak hier een kinemon heeft. Zijn niet zo duur en dan probeer ik dat. Ik hou de teugel gewoon op normale maat en met losse teugel is te link. Als ik niet oplet en een poging doe om te sturen vliegt hij bij zo'n bij zo de ring uit. Een omheining houdt hem dan niet tegen. Als hij zo'n bui heeft kom ik niet meer tot hem door. Ik laat hem het zelf al uitzoeken in het parcours op het moment dat hij begint te klieren rij ik hem gewoon door naar de hindernis of de afstand passend is of niet. de ene keer redt hij zich zonder balk de andere keer met balk. Stoppen doet hij niet hij pakt hoogstens het bit vast of ik krijg hem de bocht niet om.

Mijn instructeur start hem ook af en toe maar dat is een prof en dwingt op een manier die ik nog niet ken respect af. Hij stapt op en als hij kliert zet hij hem op de rem en is het klaar. Ik doe hetzelfde en het werkt niet :( Als hij hem heeft gestart loopt hij 2 wedstrijden weer goed bij mij en dan begint hij weer terwijl ik niet anders rij. Hij neemt hem dit weekend ook weer mee. Hij probeert het bij hem ook maar niet zo extreem

Hoe is hij als je dressuurmatig met hem rijdt? Wat is zijn niveau ongeveer? Misschien is het een idee om zijn dressuurpeil op een veel hoger niveau te gaan brengen, waardoor je momenten krijgt waarop hij echt goed zijn best moet gaan doen en daar geen zin in heeft. Dan zul je hoogstwaarschijnlijk tegen het verzet aanlopen waar je nu mee kampt en dan kun je dressuurmatig jouw overwicht op hem bevestigen/herstellen. Dat lijkt me nl. makkelijker te doen in dressuuroefeningen dan tijdens het springen. Als hij dan in de dressuur echt goed gehoorzaam is zul je daar met springen de vruchten van plukken, denk ik :j
Nav je laatste alinea denk ik nl dat ook speelt dat je paard onvoldoende gehoorzaam is; buiten het feit dat jij toch ook een (lichte) vorm van wedstrijdspanning hebt waar hij op reageert. Dat laatste lijkt me niet zo vreemd als je paard van die capriolen uithaalt ;)

tommie6600

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 12:21

Hij loopt dressuurmatig M2 in training begin met de Z oefeningenen in wedstrijd L2. Als hij met dressuur het moeilijk vindt worden gaat hij zich opkrullen van voor en hectischer lopen . Dan doet hij het niet. Het paard is behoorlijk slim 1/2 een oefening doen en hij snapt het.. Met inspringen en op oefenparcours is hij gewoon te rijden.
Misschien dat ik een lichte vorm van spanning heb maar daar ben ik mij niet van bewust ook de mensen aan de kant niet.

kenneth09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:13

als het echt met je voeten spelen is straf hem dan maar . Een zweepje en geef hem een paar harde tikken op ze kont tot hij stopt rij weer aan en als het weer niet lukt nogmaal slaan als hij snel begint te lopen stilzeten als dat niet lukt omdat hij te sterk is maak dan een kleine volte tot hij stopt als hij raast naar de sprong zet hem opnieuw stil tot hij naar de sprong gaat met manieren en dan belonen

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 14:06

Quote: Ik heb het idee dat het gewoon klieren is. Ik kan aan het eind van de wedstrijd het parcours nogmaals springen en dan is er niks aan de hand. Het is enorm frustrerend vooral omdat hij zo makkelijk springt.

Naar aanleiding van het bovenstaande denk ik toch dat het aan jou ligt. Hij voelt aan dat het "voor het eggie is" en weet dat je hem dan niet voldoende aanpakt/corrigeert.
Ook al ben je op wedstrijd, toch ogenblikkelijk stevig ingrijpen als hij begint te pullen, of harder gaat lopen dan jij wil. Dan maar tijdfouten of een volte; hij moet leren te accepteren dat jij degene bent die het tempo bepaalt }> .
Ik heb een paard gehad dat regelmatig met losrijden voor dressuur lekker liep en het op moment dat ik de ring binnen kwam en groette het helemaal liet zitten. Die wist gewoon dat ik dan netjes wilde rijden en geen heisa. Daar maakte hij ook dankbaar gebruik van.
Verder is het "zich opkrullen en hectisch lopen" eveneens een vorm van jouw hulpen ontwijken. Hij is dan niet aan je been en zit. Ik zou hem ook dressuurmatig flink aan het werk zetten, daar wordt hij in ieder geval nooit slechter van :D .
Hoe lang heb/rij je hem al?

tommie6600

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 15:53

@ merlijn. Hij is bij mij geboren en ik rij hem vanaf zijn 4e dus nu 5 jaar. Het opkrullen doet hij alleen als hij iets nieuws leert of het moeilijk vind. Ben nu bezig met appuyementen en dat vind hij nu moeilijk dan doet hij het. Verder is hij goed aan zit en been. Dressuurmatig zit het goed ook volgens mijn instructeur.
Als ik steeds voltes blijf rijden dan kom ik niet verder dan hindernis 3 aangezien je 3 weigeringen mag hebben in het springen. Dat is geen optie. Tijdfouten boeien mij niet maar hij is gewoon niet te houden.

heb in elk geval de kinemon neusriem gekocht die komt morgen/vrijdag misschien heeft hij daar wat respect voor. Het grootste probleem is dat het L voor hem niks voorsteld. Zijn voor hem huppeltjes dus gaat hij zich met andere dingen bezig houden.
Ik weet juist niet hoe ik hem moet aanpakken bij zo'n bui.

Lucalicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:19

Ik kan hieruit opmaken dat je nog niet zovel overgewicht (niet letterlijk ) op het paard heb als jij zou willen. terwijl je instructeur het zo voorelkaar heeft. Ik zou als ik jou was aan hem tips vragen hoe hij het doet en kijken of hij je daarbij kan helpen. Aangezien je zelf ook aangeeft dat je niet weet hoe je dit moet oplossen. ook zie ik dat hij L met gemak springt, misschien is de uitdaging niet groot genoeg? succes!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 21:35

Ik zal hier wel heel bokt voor op me dak krijgen maar, kun je niet een keer doorpakken dan? Als je 200 procent zeker weet dat het niet aan jou ligt uiteraard. Goed overleggen met je instructeur. Als je voelt dat hij zo'n bui heeft, van te voren met de jury overleggen, dat je niet voor dierenbeul word aangezien.
Dan maar een keer geen goede wedstrijd, als hij maar door heeft dat een wedstrijd niet het moment is om te klöten.

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 21:44

@ tommy6600: Probeer de teugels eens als een brug vast te houden.(Dus dat je het uiteinde van je linkerteugel ook in je rechterhand houdt en anderom, dan lopen de teugels als een bruggetje tussen je handen, over de manenkam heen) op deze manier kan hij je niet uit het zadel trekken. wordt veel gebruikt bij renpaarden en het helpt ècht!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 21:54

avensis schreef:
@ tommy6600: Probeer de teugels eens als een brug vast te houden.(Dus dat je het uiteinde van je linkerteugel ook in je rechterhand houdt en anderom, dan lopen de teugels als een bruggetje tussen je handen, over de manenkam heen) op deze manier kan hij je niet uit het zadel trekken. wordt veel gebruikt bij renpaarden en het helpt ècht!

Is een goede, ken mensen die het doen, kan je jezelf ook weer omhoog hijsen mocht er wat misgaan. :D

tommie6600

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 14:53

Op advies van trainer toch maar eens een ander bit erin gedaan. Pelham. nou ik heb het geweten een uur lang alleen maar pullen en stuiteren. Geen succes dus. Afgelopen zaterdag zou ik starten maar met inrijden mij teruggetrokken zag het niet zitten. Liep hij ook al te stuiteren.
In de les moest ik hem vooruit trappen tijdens het stuiteren maar dat werkte alleen maar averrechts.
Kineton neusriem is weer terug gestuurd. Neusriem was veel te groot. Is 1 maat maar pastte niet.
Voorlopig maar even lekker dressuurzadel erop en bosritjes maken.
hopelijk heeft mijn instructeu binnenkort tijd tot die tijd maar eerst paard uit de stress krijgen.
Frustrerend...

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 17:12

Heb je hem wel eens gelongeerd? Misschien is het een idee om dat eens te proberen. In een longeercikel en met bijzetteugels aan een gewoon bitje. Goed voorwaarts houden. Als hij dan gaat pullen is hij alleen tegen zichzelf aan het vechten en daar komen ze heel snel achter.

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 17:28

Ben zelf niet zo'n springer (meer) maar het lijkt erop dat hij jou supergoed aanvoelt als je een wedstrijd springt, ook al is de spanning niet bij jou te zien of door jouzelf te merken.. onbewust kan je al denken "als 'ie nou maar niet gaat klieren"... aan de andere kant kan jouw paard ook superenthousiast raken doordat hij op wedstrijd is met al die "toeters en bellen", dus geen oefenparcourtje of thuis, dat is blijkbaar niet echt spannend... Zou samen met je instructeur bekijken hoe je dit gaat aanpakken!

tommie6600

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 18:51

Met longeren is er niks aan de hand dan loopt hij lekker met neusje naar beneden.
Vandaag toch maar weer met pelham gereden. Vorige week hele week gewoon trensje erin gehad. Hij deed het ietsje beter. Misschien kwestie van even doorrijden en wennen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 18:54

dressuurmatig je paard meer voor elkaar krijgen :)