ik zit al een tijdje in miijn maag met wat probleempjes waar ik tegen aan loop met mijn verzorg/bijrijdarabiertje. ze is nu ong. 12 jaar oud en ik rijd haar nu iets meer dan een jaar( maar pas sinds een paar maanden zijn we serieus aan het werk) ik heb van een goede vriendin uitstekende les en ik heb over mijn probleempjes ook aan kennissen en vrienden in de arabieren wereld advies gevraagd, maar toch wil ik graag jullie mening horen. een frisse kijk is nooit mis!
sinds enige tijd merk ik dat Emily regelmatig te diep loopt. hoewel het al steeds beter gaat en ze meer mijn hand durft te volgen, duikt ze het liefst naar beneden en loopt ze in haar eigen houdinkje.
ik heb erg veel moeite haar dan weer omhoog te krijgen en constant te houden. tips die ik tot nu toe gelregen heb is mijn handen iets hoger te dragen waneer ik merk dat ze te diep gaat en om been te geven plus enkele korte ophoudingen wanneer ze te diep gaat en dan weer aanleuning te vragen.
ik snap de thorie achter het "van achter naar voren in de correcte aanleuning rijden" maar in de praktijk gaat het iets minder makkelijk
Em loopt vooral in draf in haar eigen houdinkje en ik heb dan moeite haar hieruit te halen, in galop loopt ze erg diep, maar dit is dan ook nog een hele moelijke gang voor ons beiden
wanneer ze zich zo opkrult probeer ik veel wendingen en overgangen te rijden, (ook pak ik regelmatig het halsstrekken mee en hoewel ze hier al veel vaker haar hals laat zakken in plaats van stug in het krulletje door te blijven lopen, gaat ook dan het neusje er niet uit,) maar hier wordt ze vaak wat heet van, en wil ze haar tempo versnellen( ik vermoed dat ze dit doet omdat haar balans nog niet optimaal is en ze dus uit een moeilijk parket wil komen door er tempo in te gooien)
ik probeer haar dan op zit en eventueel stem terug te rijden, als ze daarop niet reageert maak ik wat ophoudingen. maar ze wil nog wel eens door denderen en dan moet ik een strenge ophouding maken. dan is het ook patsboemstil. en dat is nou juist het nare. Em laat zich dan meteen op de voorhand vallen, zet haar voorhoeven in het zand, steekt haar nek vooruit en staat stil. dan moet ik haar vaak nog een stevige beenhulp geven ook om te zorgen dat ze doorstapt en niet gewoon stil blijft staan, zodat het nog een beetje op een overgang draf-stap of galop-draf lijkt. door zo'n overgang, de combinatie van haar heetheid en mijn strenge hulpen, krult ze zich weer op en gaat ze weer diep lopen. erg frustrerend.
mijn overgangen later dan ook veel te wensen over. overgangen terug zijn vaak trekgevechten die uitmonden in een zwaar beledigde Em en een ontmoedigde ik. ze staat gewoon zo snel stil dat ik verdorie bijna voorover val. ik wordt hier dan ook erg gespannen van en ik merk dat ik soms aarzel om een overgang te maken als ik net in een lekker drafje zit omdat ik bang ben dat het dan weer zo'n rotovergang wordt. dan rijd ik vaak een wending in plaats daarvan.
overgangen vooruit gaan beter, maar vooral overgangen naar galop zijn vaak eerst hard rennen en dan in galop vallen. soms ook niet, ze kan heel correct aanspringen.
ik vind alleen dat ik te veel been moet geven voordat ze een keertje een overgang maakt. dus ze moet wat actiever en sneller voor mn been worden.
dan denk ik dat ze ook wat fijner in middendraf en wendingen in galop wordt. omdat ze daar nog weleens door mn been heen wil lopen. door mn binnenbeen heen of juist over de schoudr wegvallen.
ik heb dus ook wat moeite om Em recht te houden tussen twee benen en( zoals eerder al aangegeven) twee teugels.
mijn problemen zijn ( denk ik) vooral terug te voeren op het achterbeen en de rechtgerichtheid.
maar ik sta erom bekend dat ik soms te veel over dingen na denk en te theoretisch wordt
dus misschien zit ik er totaal naast.
ik verwacht natuurlijk niet dat alles supersnel en vanzelf gaat. en zoals ik al zei ( vele regels geleden, soory daarvoor
) heb ik uitstekende instructie, maar wil ik gewoon eens een ander standpunt horen.ik hoop dat jullie goede tips voor me hebben. Ik heb er in ieder gaval zin in om eens stevig aan het werk te gaan!
, arme jullie dat jullie dit allemaal moeten lezen
*
). Ik wil juist te aardig zijn met mijn hand, vooral mijn binnenhand, dus die gooide ik steeds los. Daar maakt mijn merrie dus gretig misbruik van. Ik ging gewoon lekker met haar mee naar voren en dat vindt zij wel best. Met gelijke druk op beide teugels en je hand nageeflijk, maar toch laten staan, wordt het een stuk lastiger voor haar (ook voor mij). Ik denk dat volhouden het sleutelwoord hier is.
Ik moet alles snel afwisselen en geen minuut hetzelfde doen, de B doorkomen was dus een ramp...
) dus we gaan weer met goede moed vooruit. ik wil graag weer in de bak gaan rijden. ik hoop dat dat verschil maakt. dan heeft ze iets om tegenaan te leunen en dan heeft ze tenminste een gelijke ondergrond om over te lopen.