paard erg onrustig met bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

orienta

paard erg onrustig met bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 23:55

ik zou eerst even wat over het paard in kwestie vertellen.

Het paard waar het om gaat is nu 12 jaar oud,het gaat om een merrie van jazz.Ik heb haar op 10 jarige leeftijd gekregen.
Toen ik haar kreeg had het paard een enorme onderhals,geen spier op de lichaam etc.

hieronder staan foto's van hoe ze eruit zag en hoe ze er nu uit ziet

Ik rijd op dit moment L2 met haar en loop toch tegen een probleem aan wat ik er niet helemaal uit krijg dus ben op zoek naar goede tips!

het probleem is dat zij erg rommelig met haar bit is,vooral als ik haar wat lager instel
in het begin reed ik met een wat dikker bit en was dit niet zo maar met dat bit kon ze haar mond niet goed gesloten houden.

Rij nu met een watertrens enkelgebroken,heb ook wel eens een dubbelgebroken geprobeerd maar dan gaat ze nog erger met dat bit zitten rommelen.

ik heb verder les van een goede instructeur en het paard is actief genoeg van achter en heeft voor de rest een nette aanleuning.

Iemand misschien een tip voor een ander bit etc?

Dit was haar voor ik haar had:

Afbeelding

Dit is bij 1 van mijn wedstrijden in het L2

Afbeelding

Bon_charmeur

Re: paard erg onrustig met bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 00:01

sow je bent er goed op vooruit gegaan toppie!!! mooi paardje ook.
maar wat bedoel je met rommelig???

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 00:05

misschien aansnoer riempje wa strakker zetten???

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 00:08

bedankt voor je reactie

ze is teveel bezig met het bit je hoort en voelt hem constant bewegen denk dat ze met dr tong er steeds aan het langs wroeten is.

met een dubbelgebroken bit is het nog veel erger

opzich met wedstrijden heb ik er geen last van omdat ik haar dan wat hoger instel en ze dan keurig stil in de aanleuning is maar wil haar graag in de training nog wat meer over de schoft hebben.

verder heeft ze wel vaak plekjes bij haar mond dus misschien dat ze niet tegen ijzer kan,iemand ervaring met een happy mouth bit?

het hoofdstel zit verder goed,het bit hangt niet te laag en de neusriem strakker is ook geen optie want die zit al goed

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 00:18

gewoon een rubberen bit proberen denk ik dan.. je kan het altijd probere... . mijn paard doet als ze het bit net in heeft haar mond een half uur wijd open en gaat lopen irriteren. met een rubberbit dit opgelost...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 00:19

Bit is voor haar waarschijnlijk te beweegelijk en dat geeft onrust. Bij mijn pony ook, ongebroken bustrens loopt hij wel lekker op, mondstuk is nl stil en voorspelbaar van vorm voor hem.

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 00:22

misschien een scholingsbit???

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 07:48

bustrens..helpt bij die van mij ook..die loopt zich ook altijd suf te kauwen....

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 07:50

Bedankt voor de tip tamary

het is niet dat het aan het rijden ligt,want hij doet het ook als ik met hem aan de hand stap of hem longeer.

@ tamary ze is best wel gevoelig in haar mond dus denk niet dat een ongebroken erg geschikt is

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 07:50

Montignac schreef:
bustrens..helpt bij die van mij ook..die loopt zich ook altijd suf te kauwen....

met een bustrens krijgt ze haar mond niet goed dicht,dat is te breed voor haar

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 07:51

Die bovenste foto... zou mijn paard kunnen zijn in januari! Die had ook een onderhals waar je u tegen zegt. Altijd mond open, onrustig. Ik rij hem nu met een leerbit. Ja, ik weet, klinkt erg geitenwollen sokken... maar het werkt... als een tierelier.
Alleen mag je daar volgens mij geen wedstrijden mee rijden, maar je zou het thuis eens kunnen proberen.
Waar het bij die van mij aan ligt? Geen idee. Misschien omdat het oppervlakte groter is, dus minder druk op de lagen. Misschien omdat het niet zo zwaar is, of omdat het een stuk rustiger in zijn mond ligt, of omdat het ongebroken is. Ik kan het niet zeggen. Maar hij loopt er in ieder geval heel goed op.

charissath

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 07:53

Een kunststof appelbitje zou je kunnen proberen. Mijn paard is er een stuk rustiger van geworden. Hij spoelde zich los van een metalen bit. Zelfs een bit van argentaan.

Nu met het appelbitje is hij een stuk rustiger met zijn hoofd en mond.

Ik weet niet of je daar wedstrijden mee mag rijden.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 07:55

@ abeltje,ik wil wel met 1 bit kunnen blijven rijden,maar misschien is het wel een optie!

Iemand ervaring met een kunststof bit?

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 07:57

@ charissath
waar heb jij die gekocht en heb je een gebroken of ongebroken?
dat weet ik ook niet nee,maar lijkt me wel toch?

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 08:10

Het is altijd een hele gedoe als er iets niet helemaal goed is, en er zijn zoveel bitten te koop dus welke moet je kiezen en met welke los je jou probleem op.

Ik heb idd ook wel gehoord over een leren bitje dat dit vaak erg fijn is voor een paard.
Zelf gebruik ik een Myler, mijn paard is ook wat gevoelig in de mond en liep altijd te klooien, zijn aandacht was altijd meer bij het bit dan bij mij.
Ik ben toen overgestapt op een Myler Comfort Snaffel level 1.
Het is een heel dun bitje dubbel gebroken, in het midden zit een kokertje, je kunt het bit alle kanten opdraaien want het scharniert overal, verder is het heel licht.
Mijn paard doet het er een stuk beter op, maar dit komt denk het meeste omdat hij nu niet meer zo'n mond vol heeft, want hoe dikker het bit hoe erger het werd.
Maar ja of het ook iets voor jou paard zal zijn is natuurlijk de vraag, ze zijn niet goedkoop iets van 85 euro meen ik.
Wel is het mogelijk om er eentje te bestellen en die kun je dan 10 dagen uitproberen is het niets dan kun je hem terug sturen en krijg je 90% van prijs weer terug.

Verder is het misschien een idee om eens bitjes van iemand anders te proberen om een idee te krijgen in welke richting je het moet zoeken.

Om je eigen bit een stukje zeemleer doen kun je ook proberen.

Ik neem aan dat je paard wel geregeld naar de tandarts gaat?

In ieder geval heel veel succes met je zoektocht en ik hoop dat je snel het juiste bit vindt :)

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 08:15

@ ulfeino,bedankt voor je reactie

Hij word ieder jaar door de tandarts gecontroleerd
Helaas rijd iedeen bij mij op stal met een bustrens of watertrens,iedereen houd het lekker simpel daar.

charissath

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 08:17

TS: ik heb het bitje online gekocht bij posruitersport. Ik was volgens mij rond de 20 a 25 euro kwijt.

Ik heb een dubbelgebroken genomen puur omdat ik die daarvoor ook altijd had. Enkelgebroken wil ik niet.

Ongebroken heb ik nog nooit uitgeprobeert.

Ik merk bij mijn paard veel verbetering met dit bit.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 08:20

ik ga inderdaad toch eerst een een kunststof bit proberen.
werkt dat niet,doe ik ongebroken

Wil daar wel in investereren,vind het wel fijn als me paard het bit wat prettiger gaat ervaren

charissath

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 08:25

Dat gevoel had ik dus ook. Ik wilde eerst een kunststof bitje proberen voor ik eventueel bitloos ging proberen. ( erg heet paard) Dit bitje accepteert hij en hij is veel rustiger.
Sommige paarden hebben een aversie tegen metaal ( heb ik me laten vertellen)

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 08:27

die van mij is ook best wel snel heet ja.
die van mij vind het gewoon te glad denk ik

Melanie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 08:30

Ik heb net een nieuw paard dus moet haar nog leren kennen. maar ze is heel onrustig met der hoofd. Gooit elke keer haar hoofd naar boven. Ik vind het zelf erg irritant. Mijn moeder rijd ook op haar is zij is echt een beginnende ruiter en zij vind het nu eng worden. Heeft iemand misschien een oplossing?

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 08:33

martingaal misschien?

zit haar hoofdstel verder wel goed?

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 08:36

Heeft hij/zij wel ruimte voor een bit? Ik zou dat eerst even nagaan, voordat je nog meer gaat proberen.
Martingaal zou ik niet aan beginnen, ze heeft waarschijnlijk pijn dat ze zo met het bit bezig is.

Melanie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 08:37

Ja het hoofdstel zit verder wel goed. ze heeft 3 rimpels bij haar mond. niks dat klappert of iets. Ik heb zelf nog wel een tiedemann hulpteugel liggen misschien dat ik die eens ga proberen. Misschien een ander bit in. Ik heb nu een normaal bit in zonder smaak of iets. Ze is 6 jaar. Heeft er iemand een idee welk bit ik het beste kan gebruiken? Ze is ook nogal groot (1.77)

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 08:38

heeft ze het zelfde bit in als bij haar oude eigenaar?