Pony Probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flooreke

Pony Probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 12:37

Hallo,

Ik heb een probleem:

Een vriendin van me rijd al
iets langer dan 4 jaar en denkt
daarom dat ze àlles weet van paarden.
Dus ook hoe ze haar eigen pony het beste
moet behandelen. Maar dat is niet zo...
Nuja, ik wil niet stoefen maar ik heb mijn
EG brevet, A én B. Toch wil ze niet luisteren.
Haar pony is een shetlander.
Bv:
1.Ze springt heel graag "vrij" met haar pony,
Maar ze doet dit met een halster en heel kort koord.
Wanneer de pony springt krijgt hij onmiddelijk een snok
in zijn nek door dat tekort touw.
2.Ze bind hem vast aan het hekken en slaat met de
zweep in zijn nek. Dan begint hij te steigeren.
Hij bokt, zij klopt superhard minstens vijf keer op
Z'n snuit.
3. Ik rijd al op hem allhoewel hij nog geen 3 is.
Niet erg lang hoor.
Maar ik spring er soms al mee, maar ze wil hem
NOOIT instappen. Ook vraagt ze erg veel van de
pony..

Wat zeggen jullie ervan?
Wat moet ik doen?

Ik heb nog 1 vraagje:

Haar pony is nog geen 3 maar mogen we hem
nog niet zadelmak maken. Gewoon zadelgewente
en Kopstukje? Of liever niet?

xx
Laatst bijgewerkt door Scum op 30-05-09 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: onnodig italic verwijderd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 12:42

Met een pony van nog geen 3 kan je beter nog helemaal niks doen qua zadelmak maken. Je zou wel af en toe kunnen oefenen met voetjes optillen of even poetsen, maar niet te lang. Zo'n jonge pony is eigenlijk nog een baby, die moet nog niet werken maar eerst groot en sterk worden. Laat haar maar lekker in de wei lopen.

Wat je moet doen? Niet meer rijden. Probeer ervoor te zorgen dat je vriendin leert hoe ze wel met haar pony om moet gaan, en laat een volwassene met verstand van paarden jullie helpen.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 12:43

Je rijdt er al op? Op een Shetlander van nog geen 3?
Misschien moet je dat maar even niet doen en die vriendin uitleggen hoe het wel hoort. Het slaat natuurlijk nergens op om een pony vast te binden en te slaan (waarom doet ze dat).
Ik raad je af om nu al een zadel ed op te leggen, wat je ev wel kan doen is met dekens of zadeldekjes beginnen zodat hij er aan went om dingen op zijn rug te krijgen.

Flooreke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 12:58

reininglover schreef:
Je rijdt er al op? Op een Shetlander van nog geen 3?
Misschien moet je dat maar even niet doen en die vriendin uitleggen hoe het wel hoort. Het slaat natuurlijk nergens op om een pony vast te binden en te slaan (waarom doet ze dat).
Ik raad je af om nu al een zadel ed op te leggen, wat je ev wel kan doen is met dekens of zadeldekjes beginnen zodat hij er aan went om dingen op zijn rug te krijgen.

't Is ook wel niet dat ik 2 uur op die pony rijd hoor.
Ik laat hem alleen wennen.
En ik krijg van een dierenarts raad.
De vorige eigenaar.
Ik wil mijn vriendin het wel proberen uitleggen
maar ze luistert toch niet..
Met de zadeldekjes enz.. Zijn we al begonnen ;)
Bedankt voor je reactie.
Maar euh... Gewoon een kopstukje? Dat ook niet?

x

xTamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 12:59

Er staat in jou profiel dat jij een shetlander hebt..
Is dat een ander of dezelfde? (aangezien je het hier over de pony van je vriendin hebt)

Het is inderdaad beter om nog helemaal niet te rijden op een pony van 2.. En springen helemaal niet.
En als je per se wilt rijden, wat ik dus afraad, moet je heeel rustig aan beginnen

Anoniem

Re: Pony Probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 13:01

Ook met maar een halfuurtje rijden kan zo'n jonge pony daar later echt last van krijgen. Niet meer opstappen dus.

Zo'n jonge pony hoort nog lekker in de wei te lopen, als je er dan beslist iets mee wil doen leer hem dan netjes meelopen aan het halster, voetjes geven of stilstaan met poetsen.

Flooreke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 13:47

xTamara schreef:
Er staat in jou profiel dat jij een shetlander hebt..
Is dat een ander of dezelfde? (aangezien je het hier over de pony van je vriendin hebt)

Het is inderdaad beter om nog helemaal niet te rijden op een pony van 2.. En springen helemaal niet.
En als je per se wilt rijden, wat ik dus afraad, moet je heeel rustig aan beginnen

Nee, ik hàd een shetlander
Triska. Ze is niet meer :'(
De pony van men vriendin heet
Jules.

elias

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 14:34

Die vriendin van jou moet het ruiterbewijs eerst maar halen, misschien dat ze er dan achter komt dat ze het verkeerd doet!

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 15:08

Laat die pony ff lekker lopen beetje mee wandelen, poetsen is al genoeg voor zo'n beesje eventueel longeren

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:34

Ga onmiddelijk van die pony af en ga er niet meer op zitten tot de pony 3,5 is. Kom op zeg, dat kon je zelf toch ook wel bedenken? :n

Wandelen is het enige wat je met zo'n pony mag doen, tenzij je wilt dat de pony met 6 jaar naar de slager kan omdat hij niet meer op zijn benen kan staan. :\
Laatst bijgewerkt door Shattered op 27-05-09 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:40

Rijden kun je beter nog niet doen, als je graag met hem bezig wilt zijn kun je hem beter laten wennen aan alledaagse dingen, netjes meelopen, voetjes geven, overal aanraken, dekentje op ed.
Vrijheidsdressuur is ook heel leuk om te doen, kan prima met je pony.

Maar je moet er echt nog niet op gaan zitten of longeren, daar is hij nog te jong voor.
Vrijspringen moet je niet vaker doen als eens per maand en de hindernis max buikhoogte maken maar laat hem daar geen 10x overheen gaan!

En je pony vastzetten en gaan slaan is natuurlijk erg gemeen, dat mag je haar gerust vertellen, hoe zou zij het vinden als jij dat met haar deed? Als ze het toch weer wil doen kun je het beter tegen haar ouders vertellen want dat kan echt niet.

Flooreke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 19:01

Shattered schreef:
Ga onmiddelijk van die pony af en ga er niet meer op zitten tot de pony 3,5 is. Kom op zeg, dat kon je zelf toch ook wel bedenken? :n

Wandelen is het enige wat je met zo'n pony mag doen, tenzij je wilt dat de pony met 6 jaar naar de slager kan omdat hij niet meer op zijn benen kan staan. :\

Omg, kind, ge kunt da ook gewoon zeggen zene mens!
Trouwens die pony word 2!

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:02

Flooreke schreef:
Shattered schreef:

En je springt er ook al mee, zo, ben het wel eens met Shattered. Zo verpest je dat hele beest ;)

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:03

Wordt 2, nog mooier :n.

Wees niet zo egoïstisch tegenover de pony, jij wil graag rijden. Maar het arme beestje heeft straks een doorgezakte rug en beenproblemen als je door zou gaan met rijden. :\ Wil je echt zo graag van dat beestje af?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:20

Flooreke schreef:
Shattered schreef:

Meen je dat? Als hij 2 wordt dan is ie nu dus nog maar een jaar oud?
En jullie rijden er al op en springen ermee?

Alsjeblieft, zet hem lekker in een groep jaarlingen en laat hem staan tot ie 3 is, dit is echt heel erg slecht voor hem.

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:35

Lees nu pas dat het beestje nog maar 1 is. Arm ding zeg!! Je gaat dan toch niet rijden met zo'n beest? Laat 'm lekker jong zijn, pluk hem van 3,5/4 jaar van het land af, en begin dan rustig. En springen, dan ben je al helemaal niet helemaal lekker geloof ik.. Je kan toch zelf wel bedenken dat je dan nog LANG niet kan springen?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:36

Flooreke schreef:
Shattered schreef:

Zene mens? Is dat vlaams??

Ik vind eerlijk gezegd dat ze dat heel terecht zegt. Iedereen heeft al gezegd dat je er echt niet op wil rijden en jij blijft maar vragen of het echt niet kan. Het kan écht niet. punt.

anouuk1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:36

het is idd echt niet goed als je op een beestje die nog 2 moet worden gaat rijden..
Dat snap je toch wel?
Wat je vriendin doet met dat slaan enzo is ook niet echt handig, dan word die shet dalijk ook nog eens bang voor je
en denkt die dat het een straf is om vast te staan ofzo :n
ik zou het er toch nog maar even heel goed met je vriendin over hebben
hoe jullie om moeten gaan met dat beestje want dit is niet echt slim.. ;)

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:37

PENNY-alarm

Maar wel groot alarm, zo kan je zien hoe je zonder enig verstand een pony kan verpesten. Je bent zelf net zo fout als je er ook op rijdt.

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:48

Ga alsjeblieft zo snel mogelijk van die pony af! Tenzij je over een paar jaar er vanaf wil zijn!!!

Laat m lekker groeien en begin met een jaar of 2 er nog maar een keer aan.. als het dan niet te laat is...

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:54

Zo zie je maar weer...zulke 'gevalletjes' zijn er in overvloed op de wereld. Totaal geen controle van ouders of mensen met ervaring..En de paarden/pony's? Die hebben geen keus. In Nederland noemen we het dierenmishandeling..Zullen we de rollen eens omdraaien. Nog even zo door gaan en je kan hem wegbrengen, dan is zijn rug kapot.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:54

dag bokker :)

zo te lezen heb jij er ook twijfels bij, anders vroeg je niet naar hulp hier op dit forum.

laat de pony lekker staan, niet meer dan alleen een borstel over hem heen. dit is ook al aandacht. meer dan genoeg zelfs voor zo'n jong dier.

rijden is pas verstandig als een pony/paard volgroeid is, minimaal 3 jaar oud. het staat nergens in boeken, maar het is wel bekend bij verschillende mensen hier op bokt.

een pony kan erge vergroeiingen krijgen als je ze te vroeg aan het werk zet. hierdoor wordt de slijtage erger, hoe ouder de pony wordt.

dus mijn tip: hou je van de pony? wil je hem minimaal 30 jaar verzorgen?

laat hem dan nu een lange tijd staan, tot de pony er aan toe is.

niks forseren.
als jij wilt rijden, zoek dan een oudere pony, en wat groter, en een verstandig persoon die jou kan helpen!

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:55

Voor TS en vriendin: Succes met de chronische artrose, kapotte rug, kapotte pezen en waarschijnlijk nog veel meer later bij dat arme pony'tje!
Wat veel rare, gevoelloze, maar vooral ongeduldige en egoistische mensen hier op de wereld ook...

Caroo__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:18

Als je op een nog niet volgroeide pony gaat zitten rijden, kan hij been en rug problemen krijgen!
Dus stop nu met rijden, en ga er pas weer op als hij een jaar of 3.5 is.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 21:46

Als jij wel weet dat het fout is om op zn neus te slaan, dat het niet goed is om met te korte teugel te gaan springen en dat het verstandig is om in te stappen maar dit niet gebeurd? hoe kan jij dan niet weten dat je een 1 jarige ponie niet mag rijden?