martingaal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

roucha1

martingaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 15:24

hallo

als ik aan het rijden ben is mijn paardje heel snel vooral met springen zou een martingaal helpen?
en weet miss iemand een wei of een plek voor de pony in Tiel..

Nikkylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 16:17

Een martingaal houdt alleen het zadel op zijn plek, waarschijnlijk helpt het niet

roucha1

Re: martingaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 16:19

wat zou wel helpen dan om te zorgen dat de pony rustig wordt?

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 16:20

Nikkylove schreef:
Een martingaal houdt alleen het zadel op zijn plek, waarschijnlijk helpt het niet

Dat is niet waar, het zorgt ervoor dat je je paard kan blijven sturen als hij zijn hoofd heel erg hoog houd ;)

Dus als jou pony dat doet, dan helpt het wel, anders niet.. ;)

Rijlessen zorgen dat je je pony goed onder controle kan houden, zo niet, onder begeiding een thiedemanteugel ofzo, maar beter zonder hulpmiddelen natuurlijk ;)

roucha1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 16:22

ok

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 16:22

een martingaal dient niet om het zadel op zijn plek te houden daar dient een borsttuig voor..
even van de wiki gekopieerd:
De martingaal voorkomt dat het paard het hoofd extreem omhoog kan gooien. Bovendien zorgt de martingaal voor een hoek in de teugels als het paard het hoofd toch omhoog brengt, waardoor het bit neerwaarts kan inwerken op de lagen en niet op de minder gevoelige mondhoeken. Hoe langer de martingaal wordt gelaten, hoe hoger het paard het hoofd kan brengen.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 15:28

Maar ook als de ruiter zijn handen heel hoog doet wordt niet meteen het bit achter het paard zn oren getrokken.

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:40

Een martingaal helpt idd alleen bij het om hoog gooien van zijn hoofd..
Als ik jou was zal ik goede begeleiding nemen zodat je ook kan zien wat jij als ruiter kan veranderen i.p.v. direct met hulpteugels werken.
Je pony wordt waarschijnlijk gewoon enthousiast als je gaat springen met hem/haar.... Jij en je paardje moeten leren dat te doseren...
Succes!

roucha1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 15:22

dank jullie wel

roucha1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 15:23

maar weet er miss iemand een plek voor een pony in Tiel??

annelindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 17:15

Als je dat zoekt, moet je een topic ergens anders openen ;)
want ik denk niet dat veel mensen dit zullen lezen!
Succes ;)

roucha1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 18:41

heb ik ook!!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 18:53

Tiel, dat is hier redelijk in de buurt. Als je een rijbewijs hebt, kun je eens bij de Vossenhof in Bruchem informeren? Daar staat mijn paard ook. Of plaats een oproepje bij de plaatselijke rijvereniging?
Heel fijne stal, met leuke mensen, waar goed mee is te praten en die echt in het belang van je paard denken. Dat is niet altijd ook de mening van de eigenaar, waardoor ze of heel snel weggaan of jaren blijven hangen. De paarden zijn er echt toppie verzorgd. Ik kan het weten, de mijne staat er nu het 5e jaar en blinkt tegen me in. Dat was anders toen ik van een andere stal afkwam. Ook helpen ze met alles en de pony's gaan samen de wei op overdag. 's avonds gaan ze naar binnen. En ze geeft ook erg leuk les. ;)

Ik rijd ook met martingaal. In eerste instantie vanwege een opstijgprobleem. Het helpt om je paard meer over de rug te laten lopen. Bij snelle paardjes helpt het nog beter om je paardje gewoon lekker door te laten lopen en contact te bewaren en veel voltes te rijden. Je moet zelfs iets sneller willen. Dan gaat hij/ze het bit opzoeken en komt hij/ze vanzelf terug. Dat is wat ik van Johan Hamminga heb geleerd. Volgens hem was "er nog nooit één van de aardbol afgerend! " Vond het hele wijze woorden en ik zag een voorbeeld en de respons. Werkte uitmuntend! Bij die van mij werkt dat ook fijn. Hij is minder kijkerig en richt zich meer op het werk.

Hopelijk heb je iets aan mijn tip.

roucha1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 18:58

nee heb ik niet.
en op de fiets is het wel een beetje ver weg.
bedankt

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 19:09

Idd, ik weet niet waar jij vandaan komt, maar vanuit het centrum van Tiel is het 20 km. Vanaf Passewaaij is het 18.
Staat er niks op marktplaats? Daar bieden ze het toch regelmatig aan. Volgens mij zoek je al even?

Lucalicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 19:43

zelf vind ik het wel prettig om met mijn drukke paard met een martingaal te springen, hij gooit namelijk graag zijn hoofd in de lucht zodra hij als een racewagen door het pacour wil gaan. ik vind een martingaal daarom zeker prettig omdat ik zo meer controle heb ;)

Jolla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 23:26

Ik denk niet dat een martiingaal de echt oplossing is, of hij moet ze hoofd hoog opgooien dan miss wel, succes

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 23:33

Martingaal vind ik dat je het kan proberen, martingaal is een van de vriendelijkste hulpteugels.
Ik bedoel als zei een martingaal eraan doet, en die pony doet zijn hoofd in de lucht, dan helpt ie, doet hij het niet, helpt het niet, baat het niet schaad het niet.

Kijk als je nou over een slofteugel of thiedeman praat, daar moet je echt goed mee over weg kunnen, vooral met de slof, en soms is het baat het niet schaad het wel.
Maar ik zou gewoon als jij denkt dat jou pony/paard er rustiger van word, gewoon een martingaal aan hangen hoor, het werkt alleen als hij zijn hoofd omhoog gooit, en werkt automatisch in, heeft het paard zijn hoofd gewoon normaal, doet de martingaal niks.

Ik heb zelf ook een martingaal + voortuig in 1 voor buitenritten en springen, omdat hij soms beetje te druk is, en wil ik hem vanuit galop terugnemen ofzo, dan gooit hij ook zijn hoofd in de lucht en wilt hij niet terug, en ik ga niet trekken om hem terug te krijgen ofzo.

Je kan beter een martingaal eraan hangen, dan dat je gaat trekken aan de teugels oid.

Nikki_Macho_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:16

je kan het proberen want je kunt hem dan beter rondrijden en bij je houden. Ik rij zelf ook wel eens met martingaal als ik ga springen.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:19

mijn pony was ook zo snel met springen, het enige wat ik je mee kan geven.. vééél overgangen maken.. vanuit de galop naar stilstaan.. en andersom..

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:24

idefix4 schreef:
Ik rijd ook met martingaal. In eerste instantie vanwege een opstijgprobleem. Het helpt om je paard meer over de rug te laten lopen. Bij snelle paardjes helpt het nog beter om je paardje gewoon lekker door te laten lopen en contact te bewaren en veel voltes te rijden. Je moet zelfs iets sneller willen. Dan gaat hij/ze het bit opzoeken en komt hij/ze vanzelf terug. Dat is wat ik van Johan Hamminga heb geleerd. Volgens hem was "er nog nooit één van de aardbol afgerend! " Vond het hele wijze woorden en ik zag een voorbeeld en de respons. Werkte uitmuntend! Bij die van mij werkt dat ook fijn. Hij is minder kijkerig en richt zich meer op het werk.

Hopelijk heb je iets aan mijn tip.

Ik vind deze uitleg heel bijzonder...... Een martingaal werkt officieel pas in als een paard zijn hoofd echt omhoog gooit. Daar dient ie dan ook voor....Een martingaal dient niet om een paard beter over de rug te laten lopen. Voor dressuur kan een martingaal juist averechts werken..het paard gaat tegendruk geven en ontwikkelt een onderhals. Helaas rijden er veel mensen met een te strakke martingaal...en ja, dan buigt een paard wel af....Bij springen kan een martingaal veel baat hebben bij het scherpe sturen, en bij een buitenrit heb je mogelijk meer te vertellen (is vaak ook een gevoelskwestie denk ik) .
Tevens kan paard snel zijn maar daarbij ook gaan duikelen...en dan heb je niets aan een martingaal.

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 14:16

Volgens mij praat diegene hierboven over een thiedeman of slof oid _O- .
Een martingaal zorgt ervoor dat je pony zijn hoofd niet zo hoog kan doen, voor de rest niks.
Hij gaat er niet beter door de rug over lopen ofzo hoor.

PonyDakota

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 20:34

Ik rij Dakota ook met martingaal omdat ze soms ook haar hoofd heel hoog heeft. Vooral met springen en buitenrijden vind ik het fijn. Het heeft idd niks te maken met schijven van zadel of paarde beter over de rug laten lopen.

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 00:01

ik gebruik martingaal met springen en thiedeman met normaal en buiten rijden. Thiedeman is voor buiten rijden vooral omdat t paard nog wel eens schrikt van kabouters. Dan kan die het hoofd niet omhoog gooien en hou je wat meer controle als die er vandoor schiet

PonyDakota

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 11:02

Daar gebuik ik de martingaal voor. Dan het ik het idee dat ik wat meer te zeggen heb. (dat kan ook tussen mijn oren zitten hoor)