Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Equimotion schreef:wel een interessante oplossing, of het nou rijtechnisch/opleidingstechnisch ook zo'n handige oplossing is weet ik niet
Alicia geeft het al aan: goed uitstrekken eist een vrij hoge mate van verzameling, dus daar moet je aan werken.
Kun je in draf een ophouding maken en dan écht in 1-2 passen terugsluiten naar halthouden, of bijna halthouden en daar onmiddellijk weer uit naar voren draven? Dat is een goede oefening om je paard meer op het achterbeen te krijgen met meer buiging in het spronggewricht.
Als je dat kunt kun je het gaan uitbouwen en eens extra wegrijden. In het begin maar een paar passen, maar wel voor het maximale vertrekken. Zorg dat je paard goed recht blijft in de overgang.
Ik zie veel combinaties die al in de hoek gas bij gaan geven en de teugels losgooien, met als gevolg dat het paard groot en plat de grond in draaft tegen de tijd dat ze de diagonaal opdraaien. Oefen dus met schakelen en zorg dat je de hoek kunt gebruiken om je paard terug te zetten op het achterbeen. Steek je hand niet weg maar laat deze gewoon staan (dus ook niet terugwerken!) enrijd eerst je paard naar voren, ahw "tegen je hand aan" zodat hij niet van het achterbeen afloopt. Op het moment dat je voelt dat je paard echt vertrekt en je dat in je hand terugvoelt kun je deze meenemen naar voren en naar boven toe, zodat je paard echt voor het maximale kan vertrekken.
Het draait er dus om dat je ook in het uitstrekken je paard op het achterbeen kunt houden. Als je hier controle over krijgt, kun je zelfs in het uitstrekken remmen en daarmee de kwaliteit van je draf vergroten.
wallance schreef:Dat klopt dat heb ik er ook niet allemaal bij gezet. Je moet je paard eerst goed voor elkaar hebben, goed op het achterbeen, de juiste aanleuning, goed kunnen schakelen etc.
wallance schreef:Ik heb deze manier inderdaad ook van een topruiter. Zij gebruikt dit ook altijd, ook het zweepje omhoog. Dit door je paard niet uit zijn balans te halen.