Ervandoor gaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RosaJennifer

Ervandoor gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 18:43

Hallo,

Vandaag ben ik bij een vriendin geweest, ze vroeg of ik haar fjord wilde rijden.
Hier het probleem:
Tijdens het stappen en draven is ze braaf, als ik haar aangalopeer is ze nog braaf tot we 'de bocht' door moeten en omdat de bak niet helemaal dicht is ziet ze dit als haar kans om er vandoor te gaan. Op het moment dat ze gaat racen is ze onbestuurbaar, ze reageert helemaal nergens meer op, ze rent gewoon dwars door de hekken heen.

Moet er wel bij zeggen dat ze dit niet áltijd doet maar 9 van de 10x wel.

Dus mijn vraag aan jullie is: Wat kan ik hier tegen doen?

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 19:36

Misschien haar op een volte zetten en deze steeds uitbreiden, dan kom je vanzelf bij die hoek uit.. Mocht ze gaan rennen daar kan je de volte weer verkleinen en zo consequent verder

RosaJennifer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 19:38

MissAnnemijn schreef:
Misschien haar op een volte zetten en deze steeds uitbreiden, dan kom je vanzelf bij die hoek uit.. Mocht ze gaan rennen daar kan je de volte weer verkleinen en zo consequent verder

Het is niet steeds dezelfde hoek, ze doet het gewoon bij de eerste en gaat er dan meteen vandoor,
krijg haar dan niet meer terug op de volte

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Ervandoor gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 20:56

In een bak kan een paard echt niet zomaar genoeg vaart maken om 'm echt te peren. En aangezien dit al best gevaarlijk klinkt, zou ik zeggen: Binnenhand richting je knie en trekken maar. Desnoods met twee handen. Als ze maar doorheeft dat dit echt niet kan.

En verder: Probeer het te voorkomen. Dus bezig houden. Voltes rijden, perfecte voltes rijden, gebroken lijntjes rijden, van hand veranderen, op x in draf en dan direct door naar de andere galop. Niet de kans geven om er over na te denken.

sann210

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 22:12

Misschien moet je het paardje meer bezighouden? Als je aan galoppeerd bijv al meteen naar een rustigere galop rijden of 2 sprongen galop en al weer naar de draf toe rijden zodat ze er met haar hoofd wel bij moet zijn.
Als 't echt niet lukt en ze gaat ervandoor toch zorgen dat ze op de volte blijft. Het is misschien hard maar leg je hand maar is gewoon op je knie. Misschien heeft het paardje ook wel ergens last van als het alleen in de galop is om eruit te 'vluchten'? Heb je wel is gekeken naar het zadel?

Ieros

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 14:54

Wij hebben dit probleem met een van onze Fjorden ook gehad, jaren terug. Bij buitenwedstrijden was het " normaal" dat hij tijdens een wedstrijd 3 of 4 ringen doorkruiste. Zelf met een binnenwedstrijd met 2 gescheiden ringen, hebben we het meegemaakt dat hij over de hekjes naar de andere ring sprong, daar een rondje trok, en daarna weer terugsprong naar zijn eigen ring.

Wij hebben dat opgelost door aan het eind van een concours van onze eigen ponyclub een afgelegen ring op te zoeken, hem met z'n tweeen te berijden, als de een moe werd, ging de ander er weer op, steeds corrigeren, corrigeren, corrigeren (niet afstraffen, maar steeds weer terug op de hoefslag, weer terug in galop, als hij uitbrak weer terug......etc. (en daar wordt je moe van!! Hij ook, maar wij ook), en na een half uur wist hij het.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 15:32

Miss_Malfoy schreef:
In een bak kan een paard echt niet zomaar genoeg vaart maken om 'm echt te peren. En aangezien dit al best gevaarlijk klinkt, zou ik zeggen: Binnenhand richting je knie en trekken maar. Desnoods met twee handen. Als ze maar doorheeft dat dit echt niet kan.

En verder: Probeer het te voorkomen. Dus bezig houden. Voltes rijden, perfecte voltes rijden, gebroken lijntjes rijden, van hand veranderen, op x in draf en dan direct door naar de andere galop. Niet de kans geven om er over na te denken.

hier ben ik het niet mee eens..

ik heb een 5 jarig paard, lekker aan het puberen.. als hij gaat,gaat hij ook..
en dan kan ik er echt niks meer aan doen, als ik ga trekken gaat tie alleen maar harder..

dus TS niet trekken..

de rest van je verhaal ben ik het wel 100% eens ;)
je moet die pony veel bezig houden..
rij geen seconde op de hoefslag, maar rij overdreven veel figuren, zo is hij met zn aandacht meer bij jou..

RosaJennifer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 16:29

sann210 schreef:
Misschien moet je het paardje meer bezighouden? Als je aan galoppeerd bijv al meteen naar een rustigere galop rijden of 2 sprongen galop en al weer naar de draf toe rijden zodat ze er met haar hoofd wel bij moet zijn.
Als 't echt niet lukt en ze gaat ervandoor toch zorgen dat ze op de volte blijft. Het is misschien hard maar leg je hand maar is gewoon op je knie. Misschien heeft het paardje ook wel ergens last van als het alleen in de galop is om eruit te 'vluchten'? Heb je wel is gekeken naar het zadel?

Ja, naar het zadel is meerdere malen gekeken door verschillende zadelmakers, er is niks mis met het zadel. Ook is er naar het hoofdstel gekeken, naar de pony zelf etc.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 16:31

gewoon goed les nemen............ dat is het enige wat je eraan kan doen

RosaJennifer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 16:33

Don_Zhivago schreef:
Miss_Malfoy schreef:

hier ben ik het niet mee eens..

ik heb een 5 jarig paard, lekker aan het puberen.. als hij gaat,gaat hij ook..
en dan kan ik er echt niks meer aan doen, als ik ga trekken gaat tie alleen maar harder..

dus TS niet trekken..

de rest van je verhaal ben ik het wel 100% eens ;)
je moet die pony veel bezig houden..
rij geen seconde op de hoefslag, maar rij overdreven veel figuren, zo is hij met zn aandacht meer bij jou..

Ik trek zoiezo niet aan te teugels want dat heeft geen enkele zin bij haar, zodra ze er vandoor gaat houd niks haar meer tegen.
En er is trouwens ook niks mis met de rijstijl van de ruiter (dat ben ik dus niet), dus daar kan het ook niet aan liggen.

Maar ik vroeg me af of er misschien is gebeurt zou kunnen zijn tijdens het inrijden. Want het is een jong paard en ze heeft haar nog niet zolang, dus ze weet niks over het inrijden of er misschien iets mis is gegaan ofzo

RosaJennifer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 16:34

KiWiKo schreef:
gewoon goed les nemen............ dat is het enige wat je eraan kan doen

Ze heeft 2x in de week les met deze pony,
en ik vind dit nogal makkelijk geantwoord dat het de schuld van de ruiter zelf is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 16:35

oooooo joh......... het is de schuld van het paard dat de ruiter deze niet kan rijden?????????

er zit een verschil tussen lesgeefmens in het mdden en instructeur :D :D

RosaJennifer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 16:42

KiWiKo schreef:
oooooo joh......... het is de schuld van het paard dat de ruiter deze niet kan rijden?????????

er zit een verschil tussen lesgeefmens in het mdden en instructeur :D :D

Zeg ik dat? Nee

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 16:44

jij zegt er is niks mis met de rijstijl van de ruiter??

hoe weet je dat??

misschien wel..

alles wat een paard doet, komt door de ruiter..
ze kan er mee aan het werk gaan, maar dat paard kan er vrij weinig aan doen, die weet ni8et beter...

als het paard dit al langere tijd doet, ligt het echt aan degene die op zn rug zit.. of ze nou ZZ of B rijdt.. het ligt dat toch aan haar.. hoe hard het ook klinkt..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 16:45

lief, alles wat het paard doet is uiteindelijk de schuld van de ruiter....... hoe je het wend of keert........

gewoon goed les halen, scheelt alles

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 16:48

Het is altijd de schuld van de ruiter. Elke ondeugendheid/gevaarlijke actie van een paard kan voorkomen en consequent afgeleerd/afgestraft worden. Het nooit maar dan ook nooit de schuld van het paard. Nooit..
Want waarom doen mijn door mijzelf 6 ingereden pony's/paarden het dan niet? Omdat ik ze consequent getraind heb en ze dit nu niet eens meer in hun hoofd halen. Dit soort dingen zijn snel op te lossen maar zonder ervaring en goede les duurt het nog erg lang. Jammer want het paard neemt er een loopje mee, en trekken helpt niet? Bij mij hoefde het maar 1x maar het was flink duidelijk..

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 16:49

KiWiKo schreef:
lief, alles wat het paard doet is uiteindelijk de schuld van de ruiter....... hoe je het wend of keert........

gewoon goed les halen, scheelt alles

Absoluut waar..!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 16:51

Ik rijd nu ook elke week op zo'n paardje op de manege die in eeen hoek vaak weg wil. Wat ik doe is goed stelling naar binnen blijven houden, en aan het werk houden. Ophouding maken in de hoek als dat koppie weer omhoog gaat.. Werkt wel, ze gaat nooit echt rennen met me. :) Als een paard zich verveeld gaat 'ie andere dingen opzoeken, dus bezig houden. ;)

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 16:53

Juul schreef:
Ik rijd nu ook elke week op zo'n paardje op de manege die in eeen hoek vaak weg wil. Wat ik doe is goed stelling naar binnen blijven houden, en aan het werk houden. Ophouding maken in de hoek als dat koppie weer omhoog gaat.. Werkt wel, ze gaat nooit echt rennen met me. :) Als een paard zich verveeld gaat 'ie andere dingen opzoeken, dus bezig houden. ;)

Dat is inderdaad goed. Alleen oppassen dat je niet teveel en te overdreven binnenstelling vraagt. Dan kan je een paard scheef/kreupel rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 16:55

Joceline schreef:
[naam] schreef:

Dat is inderdaad goed. Alleen oppassen dat je niet teveel en te overdreven binnenstelling vraagt. Dan kan je een paard scheef/kreupel rijden.

Ja tuurlijk moet wel normaal blijven. :+

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 16:56

@Juul, ja nou ik zeg het maar even want ik heb zelf nogal last van een sterke binnenhand. Heb toen mijn buitenteugel een tijd verslonst en mijn paard liep kreupel. Heb toen een tijd juist aan de buitenteugel moeten rijden en geleerd hoe belangrijk juist die buitenteugel is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 16:58

Joceline schreef:
@[naam], ja nou ik zeg het maar even want ik heb zelf nogal last van een sterke binnenhand. Heb toen mijn buitenteugel een tijd verslonst en mijn paard liep kreupel. Heb toen een tijd juist aan de buitenteugel moeten rijden en geleerd hoe belangrijk juist die buitenteugel is :)

Ja dat klopt. Paard moet wel recht blijven in z'n lijf, als 'ie maar niet naar buiten kijkt. :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 16:58

je buitenteugel doet zowizo alles :D tempo, stelling, buiging, nageeflijkheid.......

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 17:02

KiWiKo schreef:
je buitenteugel doet zowizo alles :D tempo, stelling, buiging, nageeflijkheid.......

Jaa klopt, maar vertel dat mijn binnenhand maar! Sinds toen let ik er natuurlijk vreselijk goed op maar het blijft een vervelend handje :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 17:05

Joceline schreef:
KiWiKo schreef:

Jaa klopt, maar vertel dat mijn binnenhand maar! Sinds toen let ik er natuurlijk vreselijk goed op maar het blijft een vervelend handje :+

Had ik vroeger ook wel last van hoor (fout aangeleerd :+) Maar dat is in een korte tijd ooit helemaal omgegooid en nou denk ik dr niet meer aan om het andersom te doen. :))