ultieme basisoefeningen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Isaura

ultieme basisoefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 20:15

Wat zijn nu de ultieme oefeningen om de basis aan te leren aan een paard??

Froexiie

Re: ultieme basisoefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 21:00

Overgangen, rechte lijnen, wijken

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 21:01

bovenstaand bericht van froexiie is van mij, zat nog op mijn zusjes haar account!!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 22:09

Goed voorwaarts, stoppen en ook rustig blijven staan, vertikale en laterale nageeflijkheid, wijken van de voorhand, wijken voor het been, wijken van de achterhand, achterwaarts gaan.
Als al deze dingen goed en nageeflijk lukken, dan is er een ultieme test, achterwaarts in stelling een S-rijden.

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 22:14

Achterwaarts in stelling een S-rijden? ik heb al veel gehoord maar ik moet zeggen dat dat nieuw voor mij is :s
en zo onervaren ben ik niet...

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 22:22

tjaaaa , zo zie je maar hé.
Maar het kan echt wel hoor.
Maar das inderdaat dan niks meer dat bij de basis hoort, maar daar zit meestal wel de oorzaak, de basis moet er perfect inzitten, al die voorgaande punten zijn wel basis, en bij de meesten gaat het paard wel een beetje opzij als we dat vragen maar is er van nageeflijkheid niks meer te merken tijdens het uitvoeren van die oefening, dus daar moet aan gewerkt worden tot het perfekt is (jaren werk dus) maar als het dan uiteindelijk echt goed lukt gaat dat achterwaarts ook , das de ultieme test.
Niemend zegt dat paardrijden makkelijk is hé.

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 22:45

Mja, kweet niet of ik dat nuttig vind, ik zou de nageeflijkheid van mijn paard op een andere manier testen, zeker als we dan spreken over hogere dressuur waarbij we dan over zijgangen spreken en dergelijke. De beste overgang om bv te testen of een paard goed nageeflijk is, is voor mij de galop-stap overgang... (paard blijft mooi actief in het achterbeen, blijft het gewicht op de achterhand dragen en tijdens de overgang mooi onspannen door de rug blijven) als je paard daarin mooi nageeflijk is dan denk ik dat het achterwaarts gaan ook wel goed zal gaan...
Dat is mijn mening natuurlijk.

@isaura: de oefeningen die ik doe om de basis te verbeteren met mijn 4-jarige merrie; veel overgangen, schakelen, af en toe is een pasje wijken. Veel afwisseling houden in het werken zodat ze plezier blijven hebben in het werken, als iets niet meteen lukt, blijf dan niet doordrammen op een en dezelfde oefening maar ga even over op een andere oefening en probleem nadien nog eens.
Galopoefeningen vind ik heel goed voor jonge paarden, een goede voorwaartse galop houden en daarin schakelen, paar pasjes wat ruimer daarna terug naar het basistempo. Als je dat goed kan uitvoeren zonder dat je paard al te veel druk gaat zoeken op de hand, dan kan je de cirkels kleiner rijden en terug vergroten maar zulke oefeningen nooit overdrijven met een jong paard.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 11:38

Bij jonkies wanneer we het dus echt over basisbasis hebben: overgangen, tempowisselingen, slangenvoltes, voltes vergroten en verkleinen.
Ietsje verder ook de voorhand en de achterhand onafhankelijk van elkaar kunnen verplaatsen en dan kom je bij oefeningen in de zijgangen terecht.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 14:34

Sorry hoor, maar onder Ultieme basisoefeningen, versta ik die oefeningen die een paard echt als eerste dient te leren; Dat is toch in dit verband de betekenis van het woord "ultiem". Als een paard achterwaarts is een wending kan lopen heeft het dier al een heel traject van oefenen achter de rug en is de balans al ver gevorderd. Dat is net zo min een basisoefening als de 'schaukel' die pas in de Grand Prix voorkwam.
Mijns inziens is een basisoefening die ultiem is, dus het dichts bij het allereerste begin staat: het paard aanleren, zonder spanning de been-, zit-, gewichts- en teugelhulpen te aanvaarden: Dan gaat het alleen maar over stilstaan, voorwaarts gaan, wederom remmen (spreek: tot stilstand komen) en eventueel richting veranderen (en dit laatste is nodig om een paard recht te leren gaan, dan praat ik nog niet over rechtgericht) Daar wordt de basis gelegd om LATER achterwaats te gaan, zijwaarts te gaan en binnen een bepaalde gang tempowisselingen te rijden en recht te richten. Dat laatste is dus niet ULTIEM BASIS, maar al ietsjes meer gevorderd.
Deze oefeningen kun je tot op het hoogste niveau blijven verfijnen, zodat je de oefeningen met steeds lichtere hulpen kunt uitvoeren.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 14:45

Ja basisoefening nummer 1: gas en rem erop :-)
Dan idd leren rechtrichten en lengte krijgen in het lichaam. Dit bereik je door tempocontrole (dus leren het ritme te krijgen en daarin een constante in zoeken) waarbij je paard mooi op gelijke druk tussen je twee handen en benen blijft.

Eens dat min of meer ok is, dan begin je aan de simpele figuren als een volte, van hand veranderen en gebroken lijn enzo.
Met het oog op de eerder vermelde punten, raad ik altijd iedereen aan om echt hun figuren met punten te visualiseren en alsdus te rijden. dus nog geen stelling maar gewoon van punt tot punt rijden.

En ja zo blijf je bijschaven e ;-)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:26

Mensen toch, de voorhand verplaatsen, de achterhand verplaatsen, en als je die 2dan samen doet is het idd wijken voor het been , das toch geen hogere dressuur, dat is echt wel basis hoor.
Pas als je die dingen heel goed en ook nageeflijk kan uitvoeren, (dat is niet van vandaag op morgen, nee daar kruipt inderdaad echt wel veel werk in, bloed zweet en tranen, ...) dan pas kan je aan hogere dressuur gaan denken, en dan begint het oefenen weer opnieuw.
Paardrijden is niet makelijk, en als je het een beetje goed wil doen moet je de lat ook niet te laag leggen.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:46

nou... ik heb vandaag mn orun gedaan, basis!

theorie mondeling herkansen, heb ik een goed gevoel over, dus daar maak ik me niet druk over..

praktijk daarentegen.. Was zo druk bezig met uitleggen en helpen in mijn eerste 20 minuten 'dressuur'les dat ik geen tijd meer had om te galopperen toen de examinators riepen 'je mag beginnen met het springen'.. Dus dat was al ff slikken.

Toch nog gauw een rondje laten galopperen, toen balkjes gaan draven. Ik was zo zenuwachtig dat ik ze dus te ver vond liggen dus had ze korter gelegd (wat dus fout was)... en toen een in-uitje en ik wou nog een oxer bouwen en toen riepen ze al weer dat ik af mocht bouwen.

Verder ging het echt heel goed, ze hadden alleen graag wat meer nageeflijkheid gezien, maar ik had er echt een heethoofd bij die niet eens rustig kon draven, waarbij je dus amper met je been naar je hand kon rijden, en dat wou ik eerst goed hebben, het tempo.

Het 'lesgeven' zelf ging ook goed, ik praatte duidelijk, gaf genoeg uitleg en hielp ze allebei door te zeggen hoe ze het moesten doen en waarom...

Nog 3 weken voor de uitslag, iemand al een idee na mijn verslagje over wat jullie denken; geslaagd of gezakt??

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:54

@aelusnr1, je snapt het precies nog niet e. waar baseer je je op? je komt aangewaaid met twee uit de lucht komende feiten. Wijken is idd basis, maar de manier hoe jij het verwoordt, heeft niets daarmee te maken.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:56

leg jij het dan eens uit?

bulck schreef:
@aelusnr1, je snapt het precies nog niet e. waar baseer je je op? je komt aangewaaid met twee uit de lucht komende feiten. Wijken is idd basis, maar de manier hoe jij het verwoordt, heeft niets daarmee te maken.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 19:39

ik denk dat ik de vraag gesteld heb?

heyhallohey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 20:56

rechtrichten zoals anderen al hebben gezegd. Wat ook werkt is als je bijna klaar bent hals strekken, je paard iets meer ruimte geven :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 21:19

aeolusnr1 schreef:
Mensen toch, de voorhand verplaatsen, de achterhand verplaatsen, en als je die 2dan samen doet is het idd wijken voor het been , das toch geen hogere dressuur, dat is echt wel basis hoor.
Pas als je die dingen heel goed en ook nageeflijk kan uitvoeren, (dat is niet van vandaag op morgen, nee daar kruipt inderdaad echt wel veel werk in, bloed zweet en tranen, ...) dan pas kan je aan hogere dressuur gaan denken, en dan begint het oefenen weer opnieuw.
Paardrijden is niet makelijk, en als je het een beetje goed wil doen moet je de lat ook niet te laag leggen.

Bloed zweet en tranen voor nageeflijkheid? :x
Rechtrichten en constante aanleuning, dan geeft je paard als 'vanzelf' na. En dat hoeft je geen bloed zweet en tranen te kosten, alleen maar soms geduld.

Onder basis versta ik stap draf galop, en een 'rem' en 'stuur' er op. En rechtrichten.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 07:09

@X-marr ;-) halleluja
basis mag geen strijd zijn, nog een afmattend gebeuren

skyez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 07:56

nou,, veel overgangen en figuren en dan langzaam beginnen met wijken en stellingen! Dat vind ik een bassis..
Maarnu moet ik vlug naar school!!
X

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:39

bulck schreef:
@X-marr ;-) halleluja
basis mag geen strijd zijn, nog een afmattend gebeuren

ben ik het volledig mee eens...

@aeolusnr1; niemand zegt dat het 'makkelijk' is maar dat wil niet zeggen dat het aanleren van de basis een gevecht hoort te zijn. Het kan wel intensief zijn maar dan vooral voor de ruiter/amazone. Maar als je het gevoel hebt dat je een heel uur hebt zitten 'klooien' om een paard nageeflijk te krijgen, ja dan is er wel iets mis...
Ik ben trouwens ook niet helemaal mee met de manier waarop je de zaken gaat verwoorden, de voorhand verplaatsen, de achterhand verplaatsen? Je kan af en toe wel is een schoudervoor rijden en wijken is een goede oefening om de souplesse te verbeteren maar ik ga met m'n jonge merrie echt niet heel de tijd schouderbinnenwaarts gaan rijden, als ik ze een beetje richting schouderbinnenwaarts ga rijden is het om het binnenachterbeen een beetje actiever te maken maar nooit met de bedoeling om schouderbinnenwaarts te rijden over de hele lijn. Wijken is idd een basisoefening, maar schouderbinnenwaarts en travers zijn dat niet (als je die oefeningen bedoelt met achterhand en voorhand verplaatsen)

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:41

heyhallohey schreef:
rechtrichten zoals anderen al hebben gezegd. Wat ook werkt is als je bijna klaar bent hals strekken, je paard iets meer ruimte geven :)

Rechtrichten is voor mij ook geen basisoefening, maar is wel het is het resultaat dat je krijgt als je je paard op correcte manier hebt aangereden door het rijden van de correcte basisoefeningen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 12:18

rechtrichten is wel basis, want hoe kan je een paard correct de rug over laten lopen, als de achterbenen niet sporen in de voorbenen. Dus rechtrichten schenk ik wel aandacht aan vanaf het ogenblik dat ik met het paard alleen de piste in kan. tuurlijk is dat niet direct perfect, maar een paard dat correct tussen de twee benen en handen staat, actief vanuit de achterhand gereden wordt, zal automatisch rechter lopen. tuurlijk Blijft dit een streven, maar zonder noties van een rechtgericht paard kan je niet beginnen aan zijgangen. Deze helpen wel om dit nog meer te bereiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 12:21

Ultieme basis: Gas en rem, daarna stuur ;)
Daarna: rechtdoor lopen en grote wendingen (grote voltes etc)

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 12:29

bulck schreef:
rechtrichten is wel basis, want hoe kan je een paard correct de rug over laten lopen, als de achterbenen niet sporen in de voorbenen. Dus rechtrichten schenk ik wel aandacht aan vanaf het ogenblik dat ik met het paard alleen de piste in kan. tuurlijk is dat niet direct perfect, maar een paard dat correct tussen de twee benen en handen staat, actief vanuit de achterhand gereden wordt, zal automatisch rechter lopen. tuurlijk Blijft dit een streven, maar zonder noties van een rechtgericht paard kan je niet beginnen aan zijgangen. Deze helpen wel om dit nog meer te bereiken.

Sorry maar je moet wel ff lezen wat ik schrijf; ik zeg niet dat het onbelangrijk is! Ik zeg alleen dat het geen oefening op zich is... Rechtrichten VERKRIJG je door de juiste oefeningen te rijden, rechtrichten is toch geen oefening op zichzelf of wel soms?
Rechtrichten en recht lopen is trouwens niet hetzelfde, een paard kan ook rechtgericht zijn op de cirkel en maar het is geen oefening op zich... schouderbinnenwaarts is bv een oefening die het rechtrichten kan bevorderen...

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 12:31

Ik geef je wel gelijk hoor want idd zonder een rechtgericht paard kan je niet verder en kan je geen correcte verzameling verkrijgen...