paard blokkeert op linkervolte trekt zich eruit en steigert.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

avalonnancy

paard blokkeert op linkervolte trekt zich eruit en steigert.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 09:37

ik heb een probleem..ik heb een 4 jarige merrie die echt superfijn gelopen heeft, maar sinds een aantal weken vreselijk in verzet gaat op de linkervolte.
ze loopt dan heel fijn nageeflijk en over de rug en uit het niets pakt ze links vast trekt met dr volle gewicht naar rechts en als ik haar terug wil sturen steigert ze en flink hoog ook.
het wordt nu gewoon gevaarlijk vandaar dat ik jullie hulp vraag.
rechtsom is er geen enkel probleem.
ze buigt linksom makkelijker als rechts..linksom kan ik haar helemal om mijn binnenbeen wegzetten , rechtsom moet ik daar echt moeite voor doen. dus het stomme is dat ze zich er op de makkelijke kant uitttrekt.

zou het kunnen dat ze omdat ze zo makkelijk buigt linksom haar achterbeen er tever onder zet en zichzelf vastloopt?? net zoals bij een one rein stop zeg maar?
straffen heb ik gebrobeerd maar daar wordt ze echt levensgevaarlijk van..er zit wel degelijk een stukje onfatsoen bij maar ik vraag me dus af waarom ze er mee begint.
overegens kan ik op de rechterhand met contrabuiging prima rijden dus dat is het probleem niet de linkerstelling, maar ze doet het dus alleen op de linkertvolte..lange zijdes linksom gaan ook prima.
ze is er mee begonnen in de buitenbak toen rende ze met het bit vast de bak uit, dus d8 dat het gewoon onder het werk uit komen was maar ze doet het nu dus in de binnenbak ook, afgelopen zondag had ik mijn eerste wedstrijd nou je kunt wel raden hoe dat gegaan is.
ik zal een link naar de foto's bijzetten waar je kunt zien wat ze doet. dit zijn alle foto's de gpeie maar ook de slechte.
ik hoop dat iemand in de foto's kan zin wat ik fot doe waardoor ze zo blokkeert op de linkerhand.

http://www.mijnalbum.nl/Album=SMBOE6GZ

ik hoop dat iemand me kan helpen.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 09:41

Wat mij opvalt is dat je linksom erg veel je linkerhand gebruikt. Je haalt haar hoofd daar ook naar binnen.
Kijk bijvoorbeeld op foto 4 en 5. Maar later zie je het ook op meer foto's.
Ik kan me voorstellen dat het na die bok van de spanning is. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat dit een gewoonte van je is en daarom de voltes linksom niet fijn gaan.

Raja

Re: paard blokkeert op linkervolte trekt zich eruit en steigert.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 09:48

Je bent idd erg sterk met je linkerhand zoals Kazary ook al aangeeft.

probeer eerst eens met rijden daar op te letten. dat je haar niet te veel op je binnenhand gaat rijden.
Eigenlijk zou je zelfs heel je binnenhand los moeen kunnen gooien en met contact op je buitenteugel en je binnenbeen een volte door moeten kunnen rijden.

heb je je paard ook al een na laten kijken?
Ligt het zadel goed?
Heeft ze geen last van haar rug?
Of Gebit?
Als ze dit ineens gaat doen zou je toch gaan denken dat ze ergens pijn heeft...

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 09:49

ja mijn gedachten was om haar op links te houden om te verkomen dat ze niet de kans kreeg om weer naar vast te pakken en naar rechts te trekken.

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 09:50

het zadel ligt goed ik heb er zelfs nog een extra bontje op liggen.
gebit moet ik idd nog laten doen maar ze was nog aan het wisselen een poosje terug dus dat had toen nog geen nut. volgende week komt de tandenfee.

raya...dus ze neemt toch teveel stelling op de volte wat ik zelf ook al d8 , omdat je zegt van je moet de volte op alleen je buitenteugel kunnen rijden.. ik wil nu ook een poosje alleen maar op de rechterhand gaan werken dat ik haar idd op die teugel los kan maken en straks op de linkerhand met rechterstelling gaan oefenen en dan langzaamaan rechtmaken zonder dat ze teveel stelling neemt en op die buitenschouder gaat lopen?
Laatst bijgewerkt door avalonnancy op 13-05-09 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 09:51

mijn eertste reactie is een blokkering in het lijf, er zit iets dwars wat je paard belemmert in zijn beweging. en het zal niet de eerste keer zijn dat zich zoiets acuut openbaart, mogelijk was er al in het lijf een opbouw gaande en is nu de grens bereikt. dieren zeggen niet dat doet pijn, ontlopen dit totdat het niet meer gaat, gevolg verzet of liever gezegt er wordt een signaal afgegeven.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 09:52

Niet het gevecht aangaan, want dat win je nooit ;-)

Veel jonge paarden doen dit (onbalans, uitproberen), jij moet alleen slimmer zijn!

Mijn tip op de volte waar ze uitbreekt contrastelling nemen (extreem verkeerde stelling vragen) en je buitenbeen ver naar achteren leggen.

Een week volhouden en het langzaam stukjes (goede) stelling terugnemen. Als het goed is is het dan over.

Succes :(:) Let op: niet te veel winkelen aan de voorkant! Daar los je niets mee op...
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 13-05-09 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 09:52

Juist als je zelf vast gaat houden geef je het paard de kans.
Als je nu aan het rijden bent en je merkt dat ze links vast pakt, gooi dan je hele hand maar eens naar voren.
Blijf zelf kijken waar je heen wilt, hou je buiten teugel en buitenbeen er aan.
Een paar seconde later neem je weer comtact, wil ze vast pakken, contact verbreken. Haar spelletje heeft dan geen nut meer. Er is immers geen medespeler meer.
Natuurlijk zal ze dat truucje nog eens vaker proberen, maar vaak helpt het erg goed niet mee te doen aan wat het paard net graag wil. :D

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 09:53

Ook ik vind dat je redelijk veel aan je binnenteugel 'hangt'. Binnenhand los en naar voren. Ik denk dat je hem zelf blokkeert door teveel met je linkerhand te doen. Probeer echt je hand naar voren te doen en los te laten. Ik denk dat je paard linksom ook gemakkelijk over de buitenschouder valt ofniet?

Het is voor jou de kunst, denk ik, je linkervolte niet op je linkerhand te gaan rijden, maar op je buitenteugel en buitenbeen :) en binnenhand los.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 09:55

Laat links eens los, hand 10 cm naar voren en zoek op rechts die constante verbinding. Paardje zal een paar dagen scheef lopen, maar zal zichzelf moeten gaan herstellen omdat ze uit evenwicht loopt.

Niet terug werken met de linker hand, en als je een wending naar links wil rijden alleen je hand van de hals af.. en die verbinding op rechts blijven onderhouden en je buitenbeen gebruiken..

Paardje pakt vast omdat er iets vast te pakken is..
Laatst bijgewerkt door Casarell op 13-05-09 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 09:56

listiglistje en kazary ..dat is pcs wat ik ook in ged8 had met die contrastelling op de linkerhand maar dan moet ik haar eerst rechts los zien te krijgen. echt super bedankt voor julie advies dan weet ik dat ik met het goede aan de gang ga!
ik ga het donderdag proberen en dan laat ik het jullie weten.
we zijn ook eigenlijk het afgelopen halfjaar meer op de linkerhand bezig geweest als op rechts met lessen, dan moest ik haar op mijn binnenbeen opzij zetten omdat ze dus in het begin problemen had op links, mss dat we daar gewoon tever in zijn gegaan. zeker omdat ze nu op rechts niet meer in wil buigen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 09:57

avalonnancy schreef:
gebit moet ik idd nog laten doen maar ze was nog aan het wisselen een poosje terug dus dat had toen nog geen nut. volgende week komt de tandenfee.

Als je een bontje onder je zadel nodig heb ligt je zadel dus niet goed

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 09:59

bontje is niet nodig maar heb ik voor de zekerheid eronder liggen zodat als ze zo maf doet ze niet alle klappen rechtsstreeks op haar rug heeft. dus das meer een voorzorgsmaatregel.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 10:09

avalonnancy schreef:

Een extra bontje hoeft niet per definitei te zeggen dat het zadel daardoor beter ligt.
Een goed passend zadel wordt vaak slechtpassend gemaakt door een bontje.
De ruimte in de kamer wordt hierdoor kleiner gemaakt en kan daardoor juist drukkingen gaan veroorzaken...

en zoals haarlem hierboven ook vermeld, zoiets kan ineens accuut optreden.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 10:12

avalonnancy schreef:
listiglistje en kazary ..dat is pcs wat ik ook in ged8 had met die contrastelling op de linkerhand maar dan moet ik haar eerst rechts los zien te krijgen. echt super bedankt voor julie advies dan weet ik dat ik met het goede aan de gang ga!
we zijn ook eigenlijk het afgelopen halfjaar meer op de linkerhand bezig geweest als op rechts met lessen, dan moest ik haar op mijn binnenbeen opzij zetten omdat ze dus in het begin problemen had op links, mss dat we daar gewoon tever in zijn gegaan. zeker omdat ze nu op rechts niet meer in wil buigen.

probeer ook bezig te gaan met rechtrichten.
Ik denk dat dat ook en belangrijk onderdeel moet zijn in je training.

Op die manier ga je ervoor zorgen dat je op 2 teugels evenveel contact gaat krijgen.
Vandaaruit kun je dan ook weer met je binnenbeen meer naar je buiteteugel gaan rijden en de binnekant dus losser laten.

Als je teveel met 1 kant bezig bent, verget je al gauw de nadere kant waar dan ook weer een probleem ontstaat...

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 10:13

oke dus het bontje is dan niet een extra bescherming, ik kan overigens zonder bontje een vuist onder het zadel leggen zowel bij de schoft als onder de lepel tussen de kussens dus ze heeft wel ruimte zat. ook met bontje blijft er nog ruimte over om je hand eronder te leggen

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 10:15

Raja schreef:
avalonnancy schreef:

probeer ook bezig te gaan met rechtrichten.
Ik denk dat dat ook en belangrijk onderdeel moet zijn in je training.

Op die manier ga je ervoor zorgen dat je op 2 teugels evenveel contact gaat krijgen.
Vandaaruit kun je dan ook weer met je binnenbeen meer naar je buiteteugel gaan rijden en de binnekant dus losser laten.

Als je teveel met 1 kant bezig bent, verget je al gauw de nadere kant waar dan ook weer een probleem ontstaat...

en dat is dus het probleem daar waren we mee bezig met de lessen en dan heb ik links totaal geen druk meer dan geeft ze na, gaat zelfs te diep en dan in 1 keer vliegt ze eruit, vandaar dat ik het idee had dat ze haar binnenachterbeen er teveel onderzet waardoor ze haar buiten achterbeen niet meer weg kan zitten en zo dus blokkert?

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 10:15

Kun je gemakkelijk door de kamer heen kijken als het zadel erop ligt zonder iets?

De kamer moet namenlijk wel breed genoeg zijn. Met een bontje vul je deze ruimte weer onnodig op helaas...

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 10:16

ja ik kan van voor naar achter erdoorheen kijken
zal eens kijken of ik een foto ergens heb.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 10:19

avalonnancy schreef:
en dat is dus het probleem daar waren we mee bezig met de lessen en dan heb ik links totaal geen druk meer dan geeft ze na, gaat zelfs te diep en dan in 1 keer vliegt ze eruit, vandaar dat ik het idee had dat ze haar binnenachterbeen er teveel onderzet waardoor ze haar buiten achterbeen niet meer weg kan zitten en zo dus blokkert?

dat zou een mogelijkheid kunne zijn. Mijn paard heeft op links ook de neiging om zijn binnenachtebreen verder onder te brengen en daardoor loopt hij ook nog wel eens weg over de buitenschouder...
Wat je dan moet gan doen is met je buiten been en buitenteugel gaan begrenzen.
Met je buitenbeen begrens je har buiten achterbeen.
En met je buitenteugel begrens je haar schouder.

het zou wel eerder zo zijn dat ze het buitenbeen dan buiten de massa gaat plaatsen, dus niet meer draagt.

Ik zou toch aanraden om haar eerst goed recht te krijgen.
dan veel afwisselen in rechts en linksom en proberen echt op je binne been en buiten teugel te rijden.

ook proberen om je binnenteugel eens los te laten. Echt los te laten.

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 10:23

ja ik begrijp wat je bedoelt raya...maar dat begrensen met het buitenbeen lukt op het moment dus ook niet omdat ze zo over de zeik is..dus denk dat de grens gewoon even bereikt is, er zit natuurlijk ook nog een beetje koppigheid bij, dus denk dat ik eerst mss een poosje gewoon lekker op de rechterhand moet gaan werken en dan voorzichtig af en toe een voltetje linksom?

en die binnenteugel loslaten zal ik ook eens proberen...maar het klinkt zo averechts omdat je denkt van als je binnen loslaat dan kan ze toch juist rechtsaf?? en die volte uit, zo voelt het dan zegmaar

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 10:26

avalonnancy schreef:
oke dus het bontje is dan niet een extra bescherming, ik kan overigens zonder bontje een vuist onder het zadel leggen zowel bij de schoft als onder de lepel tussen de kussens dus ze heeft wel ruimte zat. ook met bontje blijft er nog ruimte over om je hand eronder te leggen

Je paard ontwikkelt zich, nu je hem aan het trainen bent. Je kan wel genoeg ruimte hebben in de kamer omhoog, maar het gaat erom of de kussens niet tegen de ruggengraat drukken. Of hij nu te smal is je zadel, waardoor je in de wendingen met het kussen/zadel drukt tegen de ruggegraat en je daardoor verzet krijgt. Het gaat niet alleen om de ruimte omhoog, maar juist ook om de zijwaartse ruimte in kamer.

Verder zou ik je aanraden eerst een fysiotherapeut of osteopaat naar je paard te laten kijken om medische klachten uit te sluiten, voordat je het probeert rijtechnisch op te lossen. Dan kunnen ze ook meteen naar de juiste maat van je zadel kijken.

Ik snap alleen niet waarom je op wedstrijd gaat, terwijl je je paard in de training niet voor elkaar hebt. Maar dat is je eigen keuze.

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 10:26

even buiten je eigen linkerhand gesproken.....

mijn paard deed dit een aantal weken terug dus ook. Zn tanden worden altijd netjes nagekeken, maar voordat ik hem ervoor hard aan zou pakken, wou ik hem eerst even nalaten kijken op zowel zn lijf als zn tanden. We zijn begonnen met zn tanden en hij scheen erge scherpen randen te hebben op zn kiezen en ook zn wang was flink stuk. Hij is bijgevijld en heb hem een paar dagen rust gegeven zodat ook zn wang goed kon genezen, en het hele probleem was weg......

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 10:30

omdat toen ik ingeschreven had ze wel heeel fijn liep, de eerste keer dat ze dit deed was 25 april en daarna alleen in de buitenbak, en dus sinds vorige week ook in de binnenbak, mar het wordt alleen maar erger, of ze nou weet dat ze er weg komt dat ze zo doet?
haar ruggegraat ligt helemaal vrij, dat zie je ook aan de zweetplekken als ik klaar ben met rijden, dan is allen de zijkant nat en bovenop haar rug droog.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 10:33

janouk schreef:
Verder zou ik je aanraden eerst een fysiotherapeut of osteopaat naar je paard te laten kijken om medische klachten uit te sluiten, voordat je het probeert rijtechnisch op te lossen. Dan kunnen ze ook meteen naar de juiste maat van je zadel kijken..

Ik zou het eerst rijtechnisch oplossen, want dat is het GROTE probleem ;-)

In ieder topic op bokt worden meteen diverse sectoren financieel gespekt, terwijl het vaak gewoon aan rijderij van de ruiter ligt :Y)
Ik snap dat fysiotherapeuten, osteopaten, zadelmakers, tandartsen en andere lui hun brood moeten verdienen,
maar schakel ze in als er echt iets aan de hand is (doe ik ook ;-)).

janouk schreef:
Ik snap alleen niet waarom je op wedstrijd gaat, terwijl je je paard in de training niet voor elkaar hebt. Maar dat is je eigen keuze.

Hier ben ik het wel mee eens!