Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

!
Je bent op de goede weg en door gewoon veel herhalen en belonen als hij het goed doet wordt het uiteindelijk automatisch. 
), maar wanneer ze beginnen te 'jagen' in draf zet ik wel even door en moeten ze toch even in galop. De nette overgang komt wel, eerst maar eens leren dat die galophulp ook echt galop betekent. Ik vind het verwarrend voor een paard om ze voorwaarts te rijden, weer terug te rijden, weer naar voren etc. omdat ik denk dat het zo voor een paard niet duidelijk is dat ik de galop wil hebben.
Urielle schreef:Ik probeer het zoveel mogelijk op stem ook te doen, zodat ze inderdaad vrij makkelijk aan gaan springen en de beenhulp aan de stemhulp kunnen koppelen die ze nog kennen uit het longeerwerk.
Idealiter springen ze dan vanaf een ontspannen arbeidsdraf aan in galop op je eerste hulp (ja soms word ik er zelf door verrast), maar wanneer ze beginnen te 'jagen' in draf zet ik wel even door en moeten ze toch even in galop. De nette overgang komt wel, eerst maar eens leren dat die galophulp ook echt galop betekent. Ik vind het verwarrend voor een paard om ze voorwaarts te rijden, weer terug te rijden, weer naar voren etc. omdat ik denk dat het zo voor een paard niet duidelijk is dat ik de galop wil hebben.
Maar er is geen vastomlijnde methode, je moet dat doen wat er werkt. Als het doorzetten van de hulp betekent dat jouw paard als een idioot 26 rondjes door de bak gaat maken in draf, leert hij er ook niks van
Eclaiire schreef:Bij ons op stal hebben ze een hele kleine bak. Ivm concours die hier ion het bos gehouden worden, wordt de bak daar beschikbaar gesteld voor ons!
Ja, hij heeft zowel in het buitenland als in nederland koersen gestart:)
[offtopic] Hier is een draffoto, in de bak trouwens. Erg fijn plaatje vond ik, wel jammer van mijn houding..
Hier zie je trouwens ook dat de bak totaal niet zwaar is, en dus ook heerlijk is! Bedankt voor de reactie's weer, ik galoppeer gewoon lekker 'rustig' door
Duhelo schreef:Urielle schreef:Ik probeer het zoveel mogelijk op stem ook te doen, zodat ze inderdaad vrij makkelijk aan gaan springen en de beenhulp aan de stemhulp kunnen koppelen die ze nog kennen uit het longeerwerk.
Idealiter springen ze dan vanaf een ontspannen arbeidsdraf aan in galop op je eerste hulp (ja soms word ik er zelf door verrast), maar wanneer ze beginnen te 'jagen' in draf zet ik wel even door en moeten ze toch even in galop. De nette overgang komt wel, eerst maar eens leren dat die galophulp ook echt galop betekent. Ik vind het verwarrend voor een paard om ze voorwaarts te rijden, weer terug te rijden, weer naar voren etc. omdat ik denk dat het zo voor een paard niet duidelijk is dat ik de galop wil hebben.
Maar er is geen vastomlijnde methode, je moet dat doen wat er werkt. Als het doorzetten van de hulp betekent dat jouw paard als een idioot 26 rondjes door de bak gaat maken in draf, leert hij er ook niks van
ik ben het hier ook erg mee eens
de fries dat ik rij heeft nogal moeite met de linkergalop (is er grotendeels uit)
ik ben tegen het principe van: hard laten draven en in galop laten vallen.
omdat je imo dan geen echte galophulp eraan koppelt.
wat eerder helpt is in de hoek je galophulp geven, springt hij aan, belonen, springt hij niet aan en begint hij te jagen, de galophulp wat sterker herhalen (bij voorkeur in de volgende hoek) met tikje van de zweep
zo heeft hij wel al de snelheid, en net dat beetje extra om in galop te springen.
maar dat doe je waarschijnlijk al
Duhelo schreef:Urielle schreef:Ik probeer het zoveel mogelijk op stem ook te doen, zodat ze inderdaad vrij makkelijk aan gaan springen en de beenhulp aan de stemhulp kunnen koppelen die ze nog kennen uit het longeerwerk.
de fries dat ik rij heeft nogal moeite met de linkergalop (is er grotendeels uit)
wat eerder helpt is in de hoek je galophulp geven, springt hij aan, belonen, springt hij niet aan en begint hij te jagen, de galophulp wat sterker herhalen (bij voorkeur in de volgende hoek) met tikje van de zweep
zo heeft hij wel al de snelheid, en net dat beetje extra om in galop te springen.
Urielle schreef:Ik vind bovenstaande dus allemaal leuk en aardig voor paarden die verder doorgereden zijn en de galop prima kennen maar niet voor een dier wat nog geen jota snapt van de galop.
Je vraagt galop, paard snapt het niet of mist even de handigheid in de benen of de balans om aan te springen en daarna pak je terug en zeg je feitelijk: het hoeft niet meer, waarna je het opnieuw gaat proberen. Dan wordt het galopperen bijna meer toevalsfactor dan een vaste reactie op een vaste hulp.
Duhelo, ook een fijne oefening: vanaf de hoefslag halve volte halve baan naar de middellijn, pasjes wijken om ze meer op de buitenteugel te krijgen en dan de galophulp. Die werkt ook heel fijn met paarden die moeite hebben met de galop.
sharir schreef:Duhelo schreef:
Met beide ben ik het niet eens.
Jagen heeft geen zin. Ze vallen dan in de galop en zo zijn ze niet goed aan de hulpen. en is een makelijke uitweg.
Toevallig vandaag in mijn les erover gehad.
Ik zou niet stil gaan staan(anders snapt ie er natuurlijk helemaal niets meer van,eerst vooruit, lukt niet dan stilstaan), maar gewoon weer rustig oppakken en verder draven. Op je zit langzamer gaan lichtrijden tot een normaal tempo. Stelling naar binnen en opnieuw proberen. Hierna kan je hem tussen 2 teugels en 2 benen vooruit houden. Dan het liefst goed voorwaarts. Verzameld is zowiezo nog te moeilijk en komt pas later.