Ik zit te ver achter in het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MaNdiii

Ik zit te ver achter in het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 23:45

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen kom ik met mijn probleem: voor mijn gevoel(ook gezien op een foto die ik toen gelijk heb verwijderd) zit ik te ver achter in het zadel.

Wel heb ik mijn beugels misschien te kort en ik denk zelf dat wanneer dit een gaatje langer is dat ik dan wat meer naar voren (in het zadel) gaat zitten. Dit hoop ik tenminste.

Het probleem doet zich vooral voor bij het doorzitten in draf. In stap en galop valt dit volgens mij wel mee, maar heel zeker weet ik het niet. Maar bij doorzitten in draf is het wel het ergst.

Verder is het zadel zeker de goede maat voor zowel mijn pony en mij. Ik hoop dat jullie een aantal tips hebben waarmee ik aan de slag kan gaan.

aeolusnr1

Re: Ik zit te ver achter in het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 00:49

Ga op je zadel zittenzoals je denkt goed te zitten, doe je stijgbeugels uit, doe je beiden benen/knieen naar boven tot net boven je zadel, je mag daarbij iets naar achter neigen met je bovenlichaam.
Doe dan traag je benen weer naar beneden in de juiste rijhouding zonder je zit van plaats te veranderen, je zal merken als je dan goed rechtop gaat zitten dat je dan iets meer naar voren in het midden van je zadel zult zitten.
Dit kan je dus af en toe eens herhalen als je denkt ik zit niet meer goed.
Tracht er ook aandacht aan te geven hoe het aanvoelt als je goed zit, als je rechtop zit, moet je echt het gevoel hebben op je drie steunpunten te zitten ( schaambeen, en de beide zitbeenknobbels) als je die alle drie samen voelt zit je goed, controleer dit gevoel ook af en toe.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 10:05

ik had dit ook heel erg bij mijn vorige zadel, het was dezelfde maat als ik nu heb, maar op een of andere manier kon ik gewoon mijn benen niet kwijt. (terwijl ik de beugels niet overdreven kort had)

in mijn nieuwe zadel is dezelfde maat, heb dezelfde lengte beugels, maar het zit zoveel prettiger, kan mijn benen nu gewoon lang maken, en zit dus ook niet meer zo achterin het zadel.

maargoed snap dat je niet gelijk een nieuw zadel wil komen, zal eerst eens proberen de beugels iets langer te maken als ik jou was :j

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 18:13

Bedankt zal de tips is gaan proberen.

@magic_lover ik zal eens aan mijn moeder vragen of ik haar zadel eens mag proberen. (want die past volgens mij ook zo niet dan gaat dit natuurlijk niet door)

Cintjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 20:21

probeer eens inderdaad je beugels iets langer te doen.
Misschien helpt het om voor je gevoel naar voren te gaan zitten met doorzitten.
Waarschijnlijk hang je ook tever naar achter waardoor je zit ook naar achter schuift.
Probeer eens met beugels te verschillen en probeer eens voor je gevoel aan te leren iets meer naar vren te buigen voorje gevoel.
Misschien hang je wl teveel naar achterre;)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 20:23

jammer dat je de foto verwijderd hebt; dan kunnen we niet zien wat er precies aan de hand is. Zou je hem nog eens kunne plaatsen?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 20:24

Ik zie niet wat er aan de hand is..... :P

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 07:42

Ik heb hier in ieder geval een foto vanaf de voorkant:

Afbeelding

en nog een foto waar ik me echt over schaam, mijn houding daar echt bagger |(

Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 07:52

je hoeft je niet te schamen hoor!
je probeert er toch wat aan te doen?
Wat voor zadel heb je?
sommige zadels hebben zo een slechte pasvorm dan dat je eigelijk niet anders kunt dan een verkeerde houding te hebben...
ik ben heel benieuwd hoe je (evt. op een ander paard)zit op een ander zadel...

En als het wel een goed zadel is dan blijft er niets anders over dan te oefenen...misschien zonder beugels en dan zorgen dat je benen lang blijven,dan blijf je vanzelf voor in het zadel zitten.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 07:58

Heb je geen andere foto, die echt van de zijkant is gemaakt. Zo is het lastig om het goed te zien. Het lijkt mij dat de beugels in ieder geval wat langer kunnen en misschien is het zadel toch wat te klein voor jou?

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 08:26

@it_is_me Heb helaas geen andere foto vanaf de zijkant.

@Geerke het is een Wintec (en nog wat) Dus daar zou het ook aan kunnen liggen. Ik zal van de week eens vragen aan mijn moeder of ik het eens met haar zadel mag proberen (als we niet tegelijk gaan rijden dan)

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:19

het lijkt op de 2e foto dat je zadel jou te klein is.
je zit te ver achter op t zadel waardoor je automatisch je voeten naar voren afsteekt..
jammer dat je geen foto echt van de zijkant hebt dan was t nog wat duidelijker

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:21

je zadel ziet er inderdaad te klein uit

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:59

vind het zadel ook te klein. maar je zit ook heel fel naar voren gericht. Mss moet je eens proberen: teugels langer, schouders rechter, beugels langer, en zo dieper gaan zitten. gaat al direct een verschil geven.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 19:41

@meliciana: klopt van die teugels wanneer die langer zijn zit ik ook al wat rechter, maar van mijn instructeur moet ik ze dan weer korter pakken en dan ga ik naar voren zitten. Zal de rest ook gaan proberen

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:30

Het lijkt idd dat het zadel veel te klein is. Welke maat is het? Ik zou ook wel een foto van recht opzij willen zien, voor een beter beeld. Ook zou ik de ligging van het zadel wel eens willen zien.
Maar met langere beugels en hogere handen zou het er waarschijnlijk al beter uitzien.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 09:02

MaNdiii schreef:
@meliciana: klopt van die teugels wanneer die langer zijn zit ik ook al wat rechter, maar van mijn instructeur moet ik ze dan weer korter pakken en dan ga ik naar voren zitten. Zal de rest ook gaan proberen

Gewoon armen naast je lichaam leggen dan, en handen mooi rechtop. automatisch komen je teugels korter. Dan moet je instructeur maar eens gaan uitleggen hoe je mooi recht zit, met teugels op de goede hoogte. want zoals je nu zit, is het verkeerd. Jij gaat rugproblemen krijgen, en je pony wordt overbelast op de voorhand. Dat moet je instructeur toch ook zien?

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 09:28

Dat gaat inderdaad niet goed zo.

Het is moeilijk goed te beoordelen op deze foto's, maar het zou inderdaad best wel eens aan het zadel kunnen liggen. Misschien dat langere beugels een heel ander beeld geeft, maar volgens mij heb je niet genoeg ruimte in dit zadel. Het feit dat je zelf al voelt dat je niet goed zit, duidt er i.m.o. ook op dat je niet goed op je zadel kunt zitten. Als het echt een afwijking van jou is, zou je het op de foto wel zien, maar waarschijnlijk niet voelen.

Probeer eerst eens even uit hoe het met een ander zadel gaat, of stap gewoon eens op een heel ander paard (natuurlijk niet met dit zadel) en kijk of je dit dan ook zo doet.

En wat je instructrice ook zegt, je moet toch eerst een lekkere onafhankelijke zit hebben voor dat je iets anders kunt beginnen. Heeft dus helemaal geen zin om dan iets met je teugels te doen. Als het probleem echt bij jou ligt (dus je doet het op andere zadels net zo) dan zou ik zoeken naar iemand de je zit les wil geven aan de longe.

Als het aan het zadel ligt dan kun je oefenen wat je wil maar het zal weinig helpen. Je moet gewoon je balans in het zadel kunnen vinden en behouden wil je verder iets met je paard kunnen doen.

En zolang je er iets aan wilt doen, hoef je je toch niet te schamen? Ik denk niet dat er veel ruiters zijn waar nooit eens een plaatje van geschoten is dat we eigenlijk liever niet zien, tsja het blijft een momentopname en niet alle momenten zijn even charmant. Als ik van mijn huidige pony mijn beste rij-foto en mijn slechtste naast elkaar leg, zou je niet eens geloven dat het dezelfde combinatie betreft :') En de waarheid ligt dan ongetwijfeld weer in het midden.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 19:32

Ja klopt, maar heel de winter heb ik wel gewoon goed gezeten en had ik hier ook geen last van, tenminste voor mijn gevoel had ik er geen last van. En nu opeens wel, meneer is dan ook een stukje ronder geworden, maar dat moet voor mij nog niets uitmaken.

Verder heb ik er op een ander paard/pony geen last van terwijl de maat van het zadel hetzelfde is 17.5 inch. Maar dit zadel heeft dan ook geen diepe zit enz. (is wel dressuur, maar aan de kniewrongen te zien hangt het er nog een beetje tussen)

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 19:38

misschien als je je rug hol probeert te maken dat je dan goed komt te zitten?

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 18:10

@roodje bedankt ik zal het proberen

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:14

Ga eens een tijdje zonder beugels rijden, eventueel ook met losse handen. Dan móet je namelijk wel goed gaan zitten anders kukel je er naast :P

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 09:12

Voor je houding hoef je je niet te schamen hoor, je bent er toch mee bezig!

Maar zoals aeolusnr1 ook zegt is een goede manier om goed in je zadel te gaan zitten. Zoals het lijkt is je zadel idd misschien aan de kleine kant. Mocht je doordat je teugels te kort zijn iets naar voren gaan, zet dan eerst je handen iets naar voren. Ziet er misschien niet mooi uit, maar is eerst een goede manier om goed te leren zitten en dan komen je handen later wel weer. Misschien dat het ook na wat inrijden niet meer nodig is om je handen naar voren te doen, omdat je paard misschien wat meer opgericht gaat lopen. Dan kan je namelijk dan weer je handen iets meer naar je toe zetten. En zonder beugels is ook een hele goede manier om goed te leren zitten!

Hoop dat je er wat aan hebt! Succes ermee!

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 08:07

@naath86 bedankt voor je tips.

Het zadel lijkt misschien te klein op die foto's. Heb daar gisteren eens goed naar gekeken, maar als ik mijn beugels wat langer heb zit ik ook al wat rechter en wat beter in het zadel (voor mijn gevoel dan) dan kan er zeker nog een hand achter. En moet zeggen dat ik gisteren weer eens lekker gereden heb ondanks dat meneer wat eigenwijs was af en toe (wat hij wel vaker is) heb ik geen last van het zadel gehad.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 08:12

Ik weet niet of het al gezegd is maar ik zou eerst beginnen met je beugels ongeveer 5 gaatjes langer te maken zodat je daar niet te veel meer op steunt en niet achterover wordt gedrukt door deze in elkaar gedrukte houding. En je zadel is inderdaad te klein voor jou.