een vraagje aan jullie !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vickylover

een vraagje aan jullie !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 17:08

Hallo .

Ik heb even een vraagje , ik heb een pony van 1,32 .
deze pony is altijd gebruikte voor de fok , toen ik haar kocht bleek ze een half jaartje onder het zadel te zijn wat mij er dus niet bij is verteld .
deze pony heeft echt een stale mond gewoon ontzettend sterk niet normaal .
lekker buiten rijden met me zus gaat totaal niet want als mevrouw maar wat hoort gaat ze gelijk rennen en gewoon niet te houden het stopt wel maar dat is pas wanneer ze zelf wilt en dat vind ik persoonlijk echt gevaarlijk aangezien ik niet de enigste bent die alleen op de wereld is .
Ik heb de vriendelijkste bitten in me kast :

Watertrensje dubbelgebroken .
Watertrensje enkelgebroken .
Hier reageerde mevrouw niet op en toen ben ik maar begonnen met een rolletjes bit .
Dit ging in het begin goed daarna liep ze erdoorheen en ben ik een thiedeman erbij gaan doen .
Dit ging ook goed maar ze liep erdoorheen.
toen ben ik gaan rijden met een africhtingsstang dit ging goed heb hem er weer uitgehaald en heb de watertrens enkelgebroken er weer ingehangen , dit ging echt super goed ze reageerde er gewoon heerlijk op gelijk halthouden enzo wat ze normaal dus totaal niet deed .
Nu gaat het weer minder en ben ik met elatiek gaan rijden want door de thiedeman loop ze gewoon doorheen .

In de bak is het opzich alllemaal geen probleem omdat ze toch geen kant op kan ( ben van mezelf best wel druk en die pony ook ) en daar moeten we gewoon aan gaan werken maar dat komt hopelijk wel goed .
Het probleem is alleen dat ik voor buiten gewoon helemaal niks hebt want ze loopt gewoon overal doorheen .
Nu is mijn vraag zou ik voor buiten geen pelhambitje kunnen gebruiken en voor het rijden in de bak gewoon een watertrensje ?
Ik ken zat mensen die buiten rijden met een pelham en in de bak gewoon trainen met een licht bitje .

het wordt weer zomer natuurlijk lekker weer en wij hebben bij de manege een heerlijk park maar ik kan daar gewoon niet lekker in rijden omdat mevrouw overal van schrik .
Ze schrok een keer en liep gewoon bijna met me zus op een auto het scheelde gewoon echt niet veel , volgens mij had ze zelf op een gegeven moment zoiets van ooooh een auto , het is gewoon echt gevaarlijk .
Die pony heeft echt kaken als een pitbull niet normaal en gewoon niet leuk .

Als me zus lekker buiten gaat rijden loop ik er altijd naast met hengstenketting want met een halstertouw neemt ze me overal mee naartoe behalve waar ik heen wilt en daar reageert ze wel super goed op .
Ook als ze schrikt ik geef een klein rukje stel haar gerust en het is goed en mischien als ik op haar rij werkt dat kinkettinkje ook wel .

Wat denken jullie ?

Graag geen kritiek van lessen nemen , want dat doe ik of ja meer oefenen dan zeg ik kom maar lekker op deze pony rijden (GRAAG ZELFS) mag je ook nog eens heerlijk ontspannen ahum naar buiten op haar .
En dan kijken hoe je er dan nog over denkt ;)

in ieder geval bedankt voor het lezen en hoop naar ervaringen met dit bit .
kan je met dit bit met 1 teugel rijden of moet dat persee met 2 ?

groetjes angela .
Laatst bijgewerkt door vickylover op 09-05-09 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Es_ther

Re: een vraagje aan jullie !

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 17:11

Gaat ze ook rennen als iemand haar vast heeft met een halstertouw? Of desnoods 2 mensen.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 17:11

ga je alleen rijden of rijdt je zus dan ook op een pony?

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 17:12

Ess_Ramona schreef:
Gaat ze ook rennen als iemand haar vast heeft met een halstertouw? Of desnoods 2 mensen.

dankjewel dat je reageert !

Als iemand haar vastheeft dan wilt ze wel wegrennen maar dan kan ze het niet en zal dus alleen maar opzij springen .

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 17:13

Ik reed eerst altijd met een pessoa bit buiten, mijn pony was ook erg rennerig. Kan prima als je er maar niet constante druk ophoud en je moet er al helemaal niet aan gaan lopen trekken. Onthoud een paarden mond is eruug gevoelig!!

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 17:14

missnynke schreef:
ga je alleen rijden of rijdt je zus dan ook op een pony?

Als ik alleen rijdt is ze helemaal zo kijkerig als wat , maar met een andere pony is het een stuk minder maar ook gewoon niet lekker .
Vorige keer ging ik rijden met me zus er vliegt een duif uit de bosjes en wat doet ze keihard rennen en die van me zus er natuurlijk achteraan .
Gelukkig kon ze niet ver want er was water maar anders had ze gewoon doorgerend dat was gewoon echt me redding geweest .

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 17:14

Misschien is ze bang om naar buiten te gaan?
Ook als je wandelt?

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 17:14

ZusJacobs schreef:
Ik reed eerst altijd met een pessoa bit buiten, mijn pony was ook erg rennerig. Kan prima als je er maar niet constante druk ophoud en je moet er al helemaal niet aan gaan lopen trekken. Onthoud een paarden mond is eruug gevoelig!!

Ja een paardenmond is zeker gevoelig alleen dat kan ik van die van mij echt niet zeggen hahaha :P
die heeft gewoon echt een stalen mond .

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 17:17

Ess_Ramona schreef:
Misschien is ze bang om naar buiten te gaan?
Ook als je wandelt?

Als ik ernaast loopt is er echt helemaal niks aan de hand loopt ze zo mak als een lammetje mee .
Dat is juist zo raar want als ze buiten is geniet ze er gewoon van dat zie ik helemaal aan d'r hoofd .
Mischien als ik erop zit heeft ze zoiets van er loopt niemand naast en waar ze te blij .
Maar dat moet juist totaal niet want ik vind dat gewoon te gevaarlijk en daarom zoek ik naar een oplossing .
Als ik naast haar loop en ze ziet iets wat eng is doet ze haar hoofdje omoog dan zeg ik dat het goed is en loop ze met me mee .
Maar als ik erop zit luistert ze hier niet naar .
Als ik op haar zit en ik ga langs bosjes schrik ze al en wilt gaan rennen .
Vanmiddag liep ik naast haar en ik ging aan een tak lopen zwaaien en dan vind ze het niet erg , maar als ik erop had gezeten was ze all ang weg .

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 17:17

Ja maar dat moet je dus niet houden, die is hard gemaakt. Dus zolang je het alleen gebruikt als er echt geen rem meer opzit helpt het. En je moet ook echt leren loslaten en ontspannen en niet bij een stuk gelijk denken nu gaat die rennen en dan vastpakken. Ik gebruikt dat bit nu ook niet meer en kan haar nu rondsturen met een touwtje om de nek! :J
Haar mond word vanzelf zachter als je de mond de kans geeft!
Groetjes en succes.

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 17:19

ZusJacobs schreef:
Ja maar dat moet je dus niet houden, die is hard gemaakt. Dus zolang je het alleen gebruikt als er echt geen rem meer opzit helpt het. En je moet ook echt leren loslaten en ontspannen en niet bij een stuk gelijk denken nu gaat die rennen en dan vastpakken. Ik gebruikt dat bit nu ook niet meer en kan haar nu rondsturen met een touwtje om de nek! :J
Groetjes en succes.

dat helpt gewoon echt niet bij deze pony .
Als ik gaat ontspannen gaat ze juist rennen .

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 17:27

Ooh dat heb ik ook met mijn pony.

Hij schrikt van alles, springt dus heel vaak opzij enzo, hij stapt altijd superhard, en draaft ook hard, en als ik een x galopeer op een stuk is die bijna niet terug te krijgen.

Maar als er bijvoorbeeld iemand uit ene paadje komt, schrikt hij ervan, hij vind cijfers op de weg eng, en onverwachte dingen schrikt ie van, hij schrikt iig heel vaak ...

Soms wilt ie ook ergens niet langs, dan gaat ie op de weg helemaal achteruit lopen enzo, ja ik ken het ...

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 17:30

DUDIEFOREVER schreef:
Ooh dat heb ik ook met mijn pony.

Hij schrikt van alles, springt dus heel vaak opzij enzo, hij stapt altijd superhard, en draaft ook hard, en als ik een x galopeer op een stuk is die bijna niet terug te krijgen.

Maar als er bijvoorbeeld iemand uit ene paadje komt, schrikt hij ervan, hij vind cijfers op de weg eng, en onverwachte dingen schrikt ie van, hij schrikt iig heel vaak ...

Soms wilt ie ook ergens niet langs, dan gaat ie op de weg helemaal achteruit lopen enzo, ja ik ken het ...

ja en wat is dat ?
JUIST VERVELEND !!! :D
wil lekker ontspannen buiten kunnen rijden , ook al heb ik een uur in de bak gereden en ga daarna naar buiten mevrouw is dan weer helemaal bij de tijd , terwijl je het in de bak als je het ziet op kan vegen .
Wil er echt een oplossing voor vinden daarom hoop ik dat er hier mischien mensen een goed bitje zouden weten voor die pony .

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 17:37

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 17:39

Ja, ik heb gewoon een dubbelgebroken bit erin hangen, en een martingaal dr aan, maarja, ik heb zoiets van, mijn pony schrikt overal van, en heb dr mee leren leven :P .
Ik ga overigens wel gewoon in me eentje naar buiten, zonder iemand ernaast ofzo, alleen ik en me pony.
Ja, ik denk dat je er gewoon aan zult moeten wennen, dat hij zo schrikachtig is, heb ik ook gedaan.
Misschien moet je een x gaan oefenen met hem.
Bijvoorbeeld lopen met hem op de weg, en dan naar het water ofzo, dan moet hij namelijk jou vertrouwen, want het is natuurlijk heel eng dat water, ja dat bijt :P , en gewoon allemaal dingen doen, en leer hem in jou te vertrouwen.
En misschien luistert hij dan ook beter naar je.
Mijn pony gaat iig wel langs enge dingen, twijfeld eerst, maar daarna doet ie het toch.
Moet je niet hetzelfde krijgen dat je zus er straks niet meer op kan _O- .
Mijn pony is namelijk vet gemeen daarin, bij mij ik kan alles met hem, en als iemand anders hem op de grond vastheb, en we gaan hem afspuiten ofzo, helemaal achteruit lopen, bij die ander, kom ik eraan neem ik hem mee, en dan doet hij gewoon braaf, loopt mee, kan ik hem afspuiten, of toen we naar het water gingen, ging ik iemand anders erop laten, stapte braaf het water door, en toen rende hij eruit, galopeerde zo richting de weg, over de weg, terwijl die dat bij mij echt niet zou flikken, het ligt er ook aan hoe consequent je bent denk ik, jij moet baas zijn over jou pony, mijn pony flikt genoeg dingen bij me vriendinnen, maar hij weet dat hij dat niet bij mij moet flikken.
PFOE lang verhaal xD.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 17:39

vickylover schreef:
ZusJacobs schreef:
Groetjes en succes.

dat helpt gewoon echt niet bij deze pony .
Als ik gaat ontspannen gaat ze juist rennen .

Dan weet ze dus gewoon niet wat je bedoeld, ik denk dat er hier wat vertrouwen mist in de ruiter. En dat moet je opbouwen, wat bijvoorbeeld ook kan is twee teugels een voor continue een klein beetje spanning en de ander voor echte noodgevallen.

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 17:40

vickylover schreef:
wat denken jullie hiervan ?

http://www.ooteman.nl/productdetail.asp?subId=1657

of is een pelham dan toch beter .

Das gewoon een dubbelgebroken bustrens :j.

Zelfde als Watertrens dubbelgebroken, alleen is Bustrens misschien iets scherper, omdat dat vast zit, en watertrens kan het rondje helemaal doordraaien :j

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 17:41

Ik denk dat grondwerk ofzo, het beste is, ik zou eerst het vertrouwen van je pony winnen :j

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 17:42

DUDIEFOREVER schreef:
Ja, ik heb gewoon een dubbelgebroken bit erin hangen, en een martingaal dr aan, maarja, ik heb zoiets van, mijn pony schrikt overal van, en heb dr mee leren leven :P .
Ik ga overigens wel gewoon in me eentje naar buiten, zonder iemand ernaast ofzo, alleen ik en me pony.
Ja, ik denk dat je er gewoon aan zult moeten wennen, dat hij zo schrikachtig is, heb ik ook gedaan.
Misschien moet je een x gaan oefenen met hem.
Bijvoorbeeld lopen met hem op de weg, en dan naar het water ofzo, dan moet hij namelijk jou vertrouwen, want het is natuurlijk heel eng dat water, ja dat bijt :P , en gewoon allemaal dingen doen, en leer hem in jou te vertrouwen.
En misschien luistert hij dan ook beter naar je.
Mijn pony gaat iig wel langs enge dingen, twijfeld eerst, maar daarna doet ie het toch.
Moet je niet hetzelfde krijgen dat je zus er straks niet meer op kan _O- .
Mijn pony is namelijk vet gemeen daarin, bij mij ik kan alles met hem, en als iemand anders hem op de grond vastheb, en we gaan hem afspuiten ofzo, helemaal achteruit lopen, bij die ander, kom ik eraan neem ik hem mee, en dan doet hij gewoon braaf, loopt mee, kan ik hem afspuiten, of toen we naar het water gingen, ging ik iemand anders erop laten, stapte braaf het water door, en toen rende hij eruit, galopeerde zo richting de weg, over de weg, terwijl die dat bij mij echt niet zou flikken, het ligt er ook aan hoe consequent je bent denk ik, jij moet baas zijn over jou pony, mijn pony flikt genoeg dingen bij me vriendinnen, maar hij weet dat hij dat niet bij mij moet flikken.
PFOE lang verhaal xD.

ja helaas is mijn pony daar gewoon ECHT NIET makkelijk in.
Als die iets niet wilt gaat ze gewoon rennen .
Wat voor hulpteugels ik erook bij hangt het werkt gewoon niet .
ben er nou al zo lang mee bezig .
Zelfs als ik de thiedeman op zijn strakst zet werkt het gewoon niet .
Mijn pony wilt mij gewoon niet vertrouwen als ik op haar zit en neemt dan gewoon lekker haar eigen beslissing .

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 17:43

DUDIEFOREVER schreef:
Ik denk dat grondwerk ofzo, het beste is, ik zou eerst het vertrouwen van je pony winnen :j

mijn pony vertrouwt me overal mee , maar ALLEEN als ik ernaast loopt .
Met rijden in de bak is ze al loeisterk maar dan heb ik zoiets ze kan hier toch geen kant op .
ze heeft wel eens van die dagen dan gaat ze keihard in de bak rennen en stopt ook gewoon niet .
Dat moet ik buiten gewoon niet hebben .

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 17:45

maar het gaat nou om buiten rijden .
Dan moet ze wel vertrouwen in me hebben , maar dat heeft ze gewoon niet dus dan kies ik voor de veiligheid van me pony , van mezelf en van andere mensen .
en is alleen voor buiten niet voor in de bak !!!
vicky heeft geen vertrouwen buiten in mij in niemand die erop gaat , ze vertrouwd alleen haarzelf door te gaan rennen .
zou een pelham voor buiten nou goed zijn voor haar voor buiten .

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 17:47

Mijn pony is ook super sterk, maar als jij goed je buitenhand erbij houd, dan zet je dr toch een x om.

Mijn pony heeft ook een stalen mond wat dat betreft.

Maar ik kan als ik erop zit, hem echt als het moet omtrekken hoor, ik laat hem echt niet knetterhard galoperen.

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 17:48

Ik denk zeker niet dat een pelham werkt, ik had eerst ook een rolletjesbit, en nu een dubbelgebroken watertrens, dat vind ie veel fijner, en loopt ook ontspannender.

Ik denk dat als je een pelham erin gaat hangen, ze een nog stalere mond krijgt.

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 17:50

DUDIEFOREVER schreef:
Mijn pony is ook super sterk, maar als jij goed je buitenhand erbij houd, dan zet je dr toch een x om.

Mijn pony heeft ook een stalen mond wat dat betreft.

Maar ik kan als ik erop zit, hem echt als het moet omtrekken hoor, ik laat hem echt niet knetterhard galoperen.

de vorige keer ging ze ervandoor en dat probeerde ik ook was zeker 20 meter voordat ik stilstond en dan ook nog in de bosjes :D
Mijn pony laat zicht niet in haar mondje trekken want dan gaat ze alleen harder , ook als ik haar omtrek .
zet ze haar speknekje erop en rend gewoon rechtdoor ook als ik haar omtrek want dat gaat gewoon niet bij haar .
je mag haar proberen hoor kijken of het jou wel lukt ;) .
zou het wel knap van je vinden .

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 17:51

DUDIEFOREVER schreef:
Ik denk zeker niet dat een pelham werkt, ik had eerst ook een rolletjesbit, en nu een dubbelgebroken watertrens, dat vind ie veel fijner, en loopt ook ontspannender.

Ik denk dat als je een pelham erin gaat hangen, ze een nog stalere mond krijgt.

het gaat alleen om het buiten rijden want ik ga niet met haar in de bak met dat ding rijden , dan rij ik gewoon met een watertrensje enkelgebroken .
Ken een vrouw die rijdt er wel mee in de bak enzo maar dat wil ik niet .
mensen van mijn vorige stal rijden buiten ook met een pelham en in de bak met een watertrensje en dat gaat ook goed .