Paard gaat er zonder reden vandoor, niet veilig meer!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Michelle_TA

Paard gaat er zonder reden vandoor, niet veilig meer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 16:26

Beste bokkers,

ik zit met een heel groot probleem. Ik heb een 4-jarige KWPN ruin (Trento B x Welt Hit II). Ik heb hem nu bijna anderhalf jaar en heb hem zelf zadelmak gemaakt. Hij is altijd heel fijn te rijden geweest, maar sinds een maand of 4 gaat ie er keihard vandoor als ik iets van hem vraag waar hij geen zin in heeft, en soms ook zonder reden. Hij gooit dan z'n hoofd omhoog en dan heb ik niks meer te zeggen. Als ik wil sturen gooit ie zijn volle gewicht de andere kant op, als ik hem probeer terug te nemen gaat ie nog harder. Als ik heel rustig blijf zitten en slijmen bij hem, komt ie meestal weer terug, maar zodra ik dan weer iets van hem vraag dat hij niet wil, is ie weer weg. Wij hebben als omheining gewoon draad en paaltjes, en hij heeft er al eens een paaltje uit gelopen, dus dat maakt het niet veiliger. Daar komt nog bij dat hij een week of 2 terug de bak uit is gerend (bak was open) en we over de stenen op het erf aan de kletter gingen. Hij stopte gelukkig bij de stal, maar prettig was het niet. Hij doet het niet altijd, sommige dagen is hij heerlijk te rijden en doet hij alles, en zo ken ik hem eigenlijk ook. Maar andere dagen is er geen land mee te bezeilen. Aan de longeerlijn is ie superbraaf, ook als ik erop zit, totdat hij er genoeg van heeft. Dan is ie ook aan de longeerlijn niet te houden. Bijzetjes trekt ie gewoon kapot (de haakjes) en door elastiek loopt ie heen (allemaal als ie in zo'n bui is, normaal loopt ie er wel goed onder). De laatste dagen flikt hij het zelfs om gewoon dravend "ervandoor te gaan". Dan gaat ie op z'n gemakje draven, kan ik wel een beetje sturen, maar terugnemen gaat niet. Net alsof hij gewoon wil zeggen; ha! ik hoef niet eens te gaan galoperen om de baas te zijn. Het is echt heel vervelend, en ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen. Ik zit erover te denken om hem naar een trainingsstal te sturen, maar ik wil wel zelf alles eraan gedaan hebben. Een scherper bit lijkt me zonde, want hij is verder heel licht in zijn mond en heel makkelijk nageeflijk te krijgen. Wat kan ik nog doen?

Anoli

Re: Paard gaat er zonder reden vandoor, niet veilig meer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:28

medische reden uitsluitend, lijkt mij het eerste en beste om te doen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:29

handiger worden als ruiter, dat is het enige.

Dier zit in zijn pubertijd, en is leuk gefokt.......... dit is heel standaard voor dit soort paarden.

het enige wat je kan doen is sneller worden, handiger worden en het oplossen voordat het begint, dus heel goed aan het werk houden en jij geconcentreerd rijden.

scherper bit heeft niks zin

Michelle_TA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 16:31

Ik probeer hem ook voor te zijn, door hem beneden te houden als hij zijn hoofd omhoog wil gooien, maar hij breekt er doorheen. En je voelt het niet niet altijd aankomen, hij is ineens weg en dan ben je te laat..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:34

gooi er eens onder toezicht een slof omheen, dan heb je net even wat meer te vertellen als hij zn koppie in de lucht gooit

(gaat alvast bukken voor de rest van de opmerkingen :D )

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:39

Ik zou inderdaad hulp zoeken in de vorm van een hele goede ruiter en die je paard een poosje 'heropvoeding' kan geven.
Goed als je durft toe te geven dat het paard op dit moment sterker is dan jij. Dat is geen schande, sommige paarden zijn gewoon moeilijk.
Als dit 'doorziekt' is dat slecht voor jouw vertrouwen en de ontwikkeling van je paard.

Michelle_TA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 16:42

Haha sorry KiWiKo:P Ja aan een slof heb ik ook al zitten denken. Ik heb daar alleen nog nooit mee gereden, dus dat wordt voor allebei nieuw.. Maar het is het proberen waard, het is verder echt een fijn paardje dus ik wil wel alles op alles zetten om het zelf op te lossen. Bedankt! ;)

Ja ik ben het vertrouwen ver kwijt met hem, en het duurt al lang zat. Puberen vind ik niet erg, maar dit wordt gewoon gevaarlijk. Ik ben momenteel alleen werkloos dus een trainingsstal is even niet mogelijk, maar het blijft wel een optie voor als ik zelf alles heb geprobeerd..

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:44

Hij is nog jong, mss is hij het even beu. Je geeft aan dat hij altijd makkelijk geweest is. Mss wordt het hem nu even teveel. Ik zou hem eventjes rust geven, en daarna terug langzaamaan herbeginnen. Dat hij het terug leuk vindt. Dit is typisch gedrag voor een paard dat zichzelf te fel heeft laten forceren, een beetje té goed liep van in het begin, en nu verzet toont. Ga je nu door doen, ga je hem breken.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:45

Je hebt zeker geen les als ik het zo hoor? Die heb je hard nodig, ik denk ook dat het puberteit is en heel normaal voor paarden van deze leeftijd. Met begeleiding kun je zelf een heel eind komen, wat rijden én wat vertrouwen betreft.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:49

Ik ga met Kiwiko mee, ook over de slof.
Een paard heeft geen last van een slof en je kan alleen ingrijpen wanneer het nodig is.
Ze zijn het gauw genoeg zat als het rennen geen effect heeft..
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 05-05-09 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:52

Hem nu rust gunnen lijkt me niet zo'n handig idee Meliciana. Ik ga meer mee met het advies van Kiwiko. Misschien heb je ook de mogelijkheid om een paar keer in een goed omheinde of binnenbak te rijden? Dan kun je ook even flink door zonder dat je bang hoeft te zijn dat ie door de omheining gaat. Als terug niet lukt wil ik nl nog wel eens flink naar voren doorrijden, tot hij weer van jou is. En dan onder jouw condities terug. Maar dan wil je natuurlijk niet dat ie door de omheining loopt.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:53

Stroom op de omheining? Niet als straf, alleen dat hij even weet dat ie er niet door kan.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:54

JE zou...maar dan moet je wel heel sterk in je schoenen staan en zeker niet bang zijn....hem volgende keer als hij dit flikt eens een keertje doorjagen. Maar dan ook pas stoppen als jij het genoeg vind. Vaak is het spelletje dan niet leuk meer en is het na een keer of wat afgelopen. Maar kijk wel heel goed uit voor je eigen veiligheid, die staat natuurlijk voorop!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:58

Ligt het zadel nog wel goed? Zeker in die leeftijd ontwikkelen ze enorm, waardoor het zadel snel gaat knellen.
Als ik mijn eigen haflinger van 4 als voorbeeld neem, die is in 4 maanden tijd 2 boommaten gegroeid. Door simpelweg spierontwikkeling.
Rust gunnen zou ik niet doen. Wel kun je tijdelijk even wat minder/korter rijden om hem fris in zijn hoofd te houden. Hoe vaak rijd je hem nu? En wat doe je nog meer met hem behalve rijden? Als ik mijn pony 2 dagen heb gereden en ik ga er een 3e dag weer op kan ik er donder op zeggen dat hij dit soort kunstjes ook flikt. Dus ik doe veel andere dingen ter afwisseling. Longeren, vrijheidsdressuur, vrijspringen.
Met alle jonge paarden die ik heb gereden heb ik dit gedaan. Allemaal kregen ze dit soort kuren op die leeftijd. En bij de meesten hielp dit wel. Het is maar een periode, maar wel een periode waar je even doorheen moet :D

Eventueel een slof pakken ben ik geen fan van. Maar als dit goed gebeurt, onder begeleiding, kan dit best helpen. Of hang er los een elastiek aan. En dan zo dat het bij ontspanning gewoon in een boogje hangt, maar hij zijn hoofd niet omhoog kan gooien.
Er vanuit gaande dat het zadel dan gewoon goed is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 17:01

aerdenhout1 schreef:
JE zou...maar dan moet je wel heel sterk in je schoenen staan en zeker niet bang zijn....hem volgende keer als hij dit flikt eens een keertje doorjagen. Maar dan ook pas stoppen als jij het genoeg vind. Vaak is het spelletje dan niet leuk meer en is het na een keer of wat afgelopen. Maar kijk wel heel goed uit voor je eigen veiligheid, die staat natuurlijk voorop!

die kunst verstaan weinig mensen........... maar dat zou wel moeten eigenlijk.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 17:08

Ik heb het ook wel gedaan hoor, maar eerlijk is eerlijk: mijn hart zat bij een bepaald paard wél in mijn keel en ik moest mezelf tijdens de vlucht (ja, zo voelde het wel... :D ) hardop toespreken dat ik door moest zetten. Want het kan echt doodeng zijn en gevaarlijk. Op het moment dat ik been moest gaan geven om meneer voorwaards te houden, kon ik pas weer ademhalen zo ongeveer.

XrastaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 17:09

hey ik kijk ff mee,
had namelijk het zelfde probleem.
alleen de slof heeft bij mij geen nut gehad. en het doorjagen ook niet, ze vond het alleen maar prachtig!
ze ging er gewoon dwars doorheen. door mijn zit, hand, bit, slof en zelfs de heining. vond et niet zo leuk meer.
hoe strak of los ik de slof ook had. naar de tandarts en de zadelmaker geweest om alles uit te sluiiten. alles was ok.
toen hebben er verschillende andere "goede" ruiters er opgezeten om mevrouw te corrigeren. toen ik haar terug kreeg was het helemaal een verkloot paard.
we zijn toen met haar naar de osteopaat gegaan en daar is de aap uit de mouw gekomen. vreselijke rugproblemen die op het oog niet te zien waren. maar zodra je aan het werk ging naar boven kwamen.

mijn advies is dan ook, jij kent je paard goed en dat kan niet zo op de 1 op de andere dag mislopen. daar gaan maanden vooruit dat het al niet lekker ging. en om de slof erop te knopen, of het zit in de leeftijd of er iemand anders er op te zetten, nee! ik ben er vreselijk mee verkeert uit gekomen.
gewoon ff medisch laten nakijken want het lijkt allemaal zo makkelijk als alle andere het zo zeggen.
ik ben nu nog steeds met haar bezig om haar weer naar me toe te krijgen want het vertrouwen is helemaal weg.
alleen maar omdat ik niet naar mijn paard luisterde maar naar alle gezogenaamde "goede" adviesen van andere....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 17:12

GamblersCup schreef:
Ik heb het ook wel gedaan hoor, maar eerlijk is eerlijk: mijn hart zat bij een bepaald paard wél in mijn keel en ik moest mezelf tijdens de vlucht (ja, zo voelde het wel... :D ) hardop toespreken dat ik door moest zetten. Want het kan echt doodeng zijn en gevaarlijk. Op het moment dat ik been moest gaan geven om meneer voorwaards te houden, kon ik pas weer ademhalen zo ongeveer.

hihi kennut :) :) bibberende benen en muren die snel op je afkomen en een split second hebben om uit te vogelen of wel links of rechtsom gaan...... tis doorbijten, tis niks leuk....... tis eng......... :D D:D

ennuh ik ga pas weer ademhalen als ik de controle weer volledig terug heb.......... wat altijd resulteerd in een paars aangelopen hoofd :)

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 17:13

Laat hem door rennen.
Eventueel met slof, zoals al genoemd is, maar laat hem door rennen als hij denkt te willen stoppen.
Wanneer jij denkt dat het genoeg is geweest, dan gewoon terug nemen.
Werkt super! +:)+ Als je het consequent doet tenminste..

Ik wens je heel veel succes, hoop dat het binnenkort over is. :(:)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 17:14

XrastaX schreef:
hey ik kijk ff mee,
had namelijk het zelfde probleem.
alleen de slof heeft bij mij geen nut gehad. en het doorjagen ook niet, ze vond het alleen maar prachtig!
ze ging er gewoon dwars doorheen. door mijn zit, hand, bit, slof en zelfs de heining. vond et niet zo leuk meer.
hoe strak of los ik de slof ook had. naar de tandarts en de zadelmaker geweest om alles uit te sluiiten. alles was ok.
toen hebben er verschillende andere "goede" ruiters er opgezeten om mevrouw te corrigeren. toen ik haar terug kreeg was het helemaal een verkloot paard.
we zijn toen met haar naar de osteopaat gegaan en daar is de aap uit de mouw gekomen. vreselijke rugproblemen die op het oog niet te zien waren. maar zodra je aan het werk ging naar boven kwamen.

mijn advies is dan ook, jij kent je paard goed en dat kan niet zo op de 1 op de andere dag mislopen. daar gaan maanden vooruit dat het al niet lekker ging. en om de slof erop te knopen, of het zit in de leeftijd of er iemand anders er op te zetten, nee! ik ben er vreselijk mee verkeert uit gekomen.
gewoon ff medisch laten nakijken want het lijkt allemaal zo makkelijk als alle andere het zo zeggen.
ik ben nu nog steeds met haar bezig om haar weer naar me toe te krijgen want het vertrouwen is helemaal weg.
alleen maar omdat ik niet naar mijn paard luisterde maar naar alle gezogenaamde "goede" adviesen van andere....

een goede instructeur kan dat soort problemen al een eind uitsluiten.............

XrastaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 17:16

ja als die er al mee aan de kletter gaan houd het al gauw op he?
ook al rij je grand prix dat wil niet zeggen dat je een paard in zijn lijf kunt kijken....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 17:20

dan is het geen goede instructeur :)

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 17:21

Misschien zadel of z'n gebit dat hem in de weg zit of pijn doet?

Michelle_TA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 17:22

Wauw, wat een reacties haha. Ik heb niet officieel les, maar een vriendin van mij die haar orun heeft en zelf ook jonge paarden heeft helpt mij regelmatig. Maar ook zij weet niet wat ik hier nog mee kan. Doorjagen heb ik al geprobeerd, dat helpt niet. Hij blijft het doen, en bovendien houdt hij het galoperen langer vol dan ik het zitten-sturen-niet door de omheining heen gaan. In een binnenbak is het lastig, omdat ik bij de ene in een 20x80 bak terecht kom waar in de ene helft vaak lessen zijn en in de andere helft hindernissen staan. In de andere binnenbak mag ik niet komen want dan verstoor ik de pensionklanten die aan het rijden zijn. Rust heb ik ook al geprobeerd, maakt ook niks uit. Ik heb nog een merrie staan, die wordt over een maand 4, ook van Trento B, en die heb ik super aan het lopen. Het is niet het vertrouwen in mezelf dat ontbreekt, maar het vertrouwen in hem. Misschien dat ik met de slof wel succes heb, ik ga het zeker proberen. En wat het medische betreft; als hij ergens last van zou hebben zou hij het toch consequent moeten doen? Niet de ene week niks aan de hand en dan ineens weer een week drama. Het zadel ligt goed en zijn tanden zijn in orde. Ik hoop ook dat het snel beter gaat. Bedankt allemaal!

Michelle_TA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 17:28

Amanda schreef:
Ligt het zadel nog wel goed? Zeker in die leeftijd ontwikkelen ze enorm, waardoor het zadel snel gaat knellen.
Als ik mijn eigen haflinger van 4 als voorbeeld neem, die is in 4 maanden tijd 2 boommaten gegroeid. Door simpelweg spierontwikkeling.
Rust gunnen zou ik niet doen. Wel kun je tijdelijk even wat minder/korter rijden om hem fris in zijn hoofd te houden. Hoe vaak rijd je hem nu? En wat doe je nog meer met hem behalve rijden? Als ik mijn pony 2 dagen heb gereden en ik ga er een 3e dag weer op kan ik er donder op zeggen dat hij dit soort kunstjes ook flikt. Dus ik doe veel andere dingen ter afwisseling. Longeren, vrijheidsdressuur, vrijspringen.
Met alle jonge paarden die ik heb gereden heb ik dit gedaan. Allemaal kregen ze dit soort kuren op die leeftijd. En bij de meesten hielp dit wel. Het is maar een periode, maar wel een periode waar je even doorheen moet :D

Eventueel een slof pakken ben ik geen fan van. Maar als dit goed gebeurt, onder begeleiding, kan dit best helpen. Of hang er los een elastiek aan. En dan zo dat het bij ontspanning gewoon in een boogje hangt, maar hij zijn hoofd niet omhoog kan gooien.
Er vanuit gaande dat het zadel dan gewoon goed is.

Zijn zadel past nog, hij is vrij smal en zelfs nu hij spieren begint te krijgen is het nog een scharminkel haha. Het is een laatbloeier. Ik rij hem meestal 3 of 4 keer in de week, afwisselend dressuur - springen en buiten. Verder longeer ik hem, laat hem los in de bak spelen of springen, en hij krijgt ook meestal 2 dagen sowieso helemaal vrij.. En ik vrees dat hij door een elastiek gewoon heen loopt als hij wil gaan. Maar wel bedankt!