problemen met opstappen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kev

problemen met opstappen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 19:35

Hoi,

Sinds een poos is mijn jonge paard (wordt deze maand 4) soms erg vervelend met opstappen. Vorig jaar kon ik gewoon zelf op het erf opstappen, maar hij is een aantal keer geschrokken, en natuurlijk ook jong en eigenwijs, en nu lukt het niet meer zo goed:

Hij wordt altijd vastgehouden met opstappen, zodra hij doorheeft dat ik erop wil gaat hij naar achteren lopen. Als het me dan klukt om toch mijn voet in de beugel te krijgen (erg lastig!) dan staat hij weer stil. Dit probleem hadden we even ondervangen doordat mijn moeder hem afleidt met appel. (als hij stilstaat krijgt hij een stukje). Alleen de laatste tijd gaat hij druk doen als ik er net op zit of weg wil stappen, en loopt dan ook bijna door mijn moeder heen! Daarom heb ik vandaag de appel afgeschaft :) Dus hij weer achteruit lopen....
Dus eigenlijk 2 probleempjes: achteruit lopen voor het opstappen en druk doen/ niet stilstaan als ik opgestapt ben/ door m'n moeder heen rennen.

In een hoek zetten werkt nauwelijks en vind ik gevaarlijk en aan de rechterkant opstappen daar begin ik niet aan want dat gaat met echt niet lukken, zeker niet met een bodyprotector aan!

Alvast bedankt voor de tips!

Dani

Re: problemen met opstappen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:42

Laat hem maar achteruit lopen, en zodra hij stopt zet jij hem nog eens 5 passen extra achteruit. En dat mag best een beetje bozig. Dan krijgt hij heel snel door dat stilstaan leuker is dan steeds achteruit gaan.

Zodra je erop zit, zorgen dat je de teugels op maat hebt en zet hem stil. En eigenlijk moet je er dan weer vanaf, en alles opnieuw oefenen, tot hij het zo zat is dat-ie wel gewoon blijft staan.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:50

Ja is toch een kwestie van oefenen en geduld hebben, maak er een aparte oefening van en stop op het juiste moment, stap ook met een opstapje op, het kan zijn dat het dier het vervelend vind om heel jou gewicht te moeten dragen aan een kant, dan haal je hem uit balans, en zeker voor een jong paard kan dat erg moeilijk zijn.

Hoe doet hij als je b.v opstapt met een opstapje zonder zadel?

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 19:53

DaniBanani schreef:
Laat hem maar achteruit lopen, en zodra hij stopt zet jij hem nog eens 5 passen extra achteruit. En dat mag best een beetje bozig. Dan krijgt hij heel snel door dat stilstaan leuker is dan steeds achteruit gaan.

Zodra je erop zit, zorgen dat je de teugels op maat hebt en zet hem stil. En eigenlijk moet je er dan weer vanaf, en alles opnieuw oefenen, tot hij het zo zat is dat-ie wel gewoon blijft staan.

Ik ben al blij als ik erop zit haha!
Teugels probeer ik op maat te houden bij het opstappen, maar hij is erg groot en ik niet zo lenig, dus dat valt niet mee.... :P

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 19:54

midgie schreef:
Ja is toch een kwestie van oefenen en geduld hebben, maak er een aparte oefening van en stop op het juiste moment, stap ook met een opstapje op, het kan zijn dat het dier het vervelend vind om heel jou gewicht te moeten dragen aan een kant, dan haal je hem uit balans, en zeker voor een jong paard kan dat erg moeilijk zijn.

Hoe doet hij als je b.v opstapt met een opstapje zonder zadel?

Zodra ik mijn voet in de beugel heb blijft hij stilstaan, dus dat zal het dan niet zijn.
Wat bedoel je met dat laatste? Als ik bv aan het poetsen ben en dan op een opstapje ga staan?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:04

Dat snap ik. Maar je kunt het beter 1 dag heel lang oefenen, en daarna geen problemen meer hebben, dan dat je iedere dag moeilijk staat te doen - lijkt mij. ;)

Mustang1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:06

Hey, ik ga met de anderen mee. Gr.Mandy.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 20:07

DaniBanani schreef:
Dat snap ik. Maar je kunt het beter 1 dag heel lang oefenen, en daarna geen problemen meer hebben, dan dat je iedere dag moeilijk staat te doen - lijkt mij. ;)

Ja dat is ook weer waar. Alleen zou je niet juist meer spanning opbouwen door elke keer op te stappen? Het vervelend doen met opstappen zelf is denk ik geen spanning, maar het druk doen als ik erop zit denk ik wel. Zodra ik dan weer stap is het over!

snd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:11

Ik heb ook zo'n leuk paard die altijd lastig was met opstijgen , ik had hetzelfde probleem als hij een stap voor of achreuit ging kon ik niet meer vloeiend opstijgen met als gevolg dat je hem meer raakt dan nodig. Ik heb toen 3 strobalen achter elkaar gezet ( in de lengte ) zodat ik op hoogte meekon lopen als hij achteruit ging. Hierdoor kwam hij erachter dat dat trucje niet werkte en kon ik goed opstijgen. Doordat er niet zoveel spanning meer was bij het opstijgen werden de eerste passen ook steeds meer ontspannen. Bij mijn paard werkt het niet om hem in de hoek te zetten hij wordt dan alleen maar meer gespannen en pompt zich dan helemaal op . Ook het herhaaldelijk opstijgen werkte niet na één rondje stappen en weer af en opstijgen is hij super braaf ook al doe je het 10 x, tot de volgende dag dan begint het gewoon weer opnieuw.
Het opstijgen gaat nu prima , maar heel soms vervalt hij opeens weer eens in zijn oude gewoonte. Dat is dan weer één keer en dan gaat het weer tijden goed.

in ieder geval veel succes ik hoop dat je tips krijgt waar je wat aan hebt.

(

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:15

Kan het zijn dat je zadel niet meer goed ligt?
Je schrijft dat hij 4 is, je bent er een tijdje mee bezig... Misschien is hij net iets royaler bespierd en knelt het.

heralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:31

Auw, lastig probleem. Of je hem achteruit moet zetten als oplossing voor dominantieprobleem... het is dan de vraag of het dat is (dominantie) of dat het spanning is.
Ik heb nl zelfde soort probleem, mijn paard begint er nu echt een hekel aan te krijgen. Alles lukt altijd een eerste keer.. in de hoek, tegen die ene wand, en daarna anticipeert ze en zodra ik de teugels naar de schoft breng (bedreigend?) gaat het mis. Achteruit, kop in de lucht, rondjes draaien en graag nog steigeren. Het gekke is... zodra ze het dan opgeeft (stilstaat) maakt het niks meer uit, al hang ik een uur op links of raak ik toch nog es per ongeluk dr kont... dan is het ineens geen enkel probleem. Maar onhandig want momenteel duurt het wel even voordat ik haar zover heb.
En nu wordt ze wel wat wiebeliger zodra ik zit, dan begint ze soms ook te lopen.
Mijn paard is dan niet jong maar hooggevoelig en gauw gespannen met een willetje...
Wat bij mij dus wel werkt is als ik haar naar rechts instel... dus dan ziet ze mij niet opstappen. Ik vind het stom klinken maar schijnbaar is het dan wel o.k. en staat ze stil. Ze kan ook geen rondjes meer om mij heen. Het is eigenlijk weer zo erg geworden toen ik met een ander krukje aankwam zetten dan wat ze gewend was. Voor die tijd kon ik ook wel met krukje opstappen. Nu is het weer helemaal mis. Tenzij ze dus al stilstaat (met die kop een beetje naar rechts dus) en ik net een krukje kan pakken wat achter me staat... dat is dan ook ineens geen probleem...

Bij paard v vriendin, wel jong, begon ook dit probleem te ontwikkelen: vooral achteruitlopen. Geirriteerd worden hielp niet, maar toch wel tegen het hek aanzetten met de kont. Tot onze verbazing. In plaats van schrik om tegen het hout aan te lopen vond deze gozer het schijnbaar een veilig gevoel. Dus opstappen is geen probleem meer, maar wel effe een boompje opzoeken. En dan zal het wel een keertje overgaan, denk ik.

Succes!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:34

Mijn paard doet hetzelfde maar dan omgekeerd (vooruit lopen) en voornamelijk uit dominantie. Ik zet haar steeds weer terug op de plaats waar ze stond en geef duidelijk het commando 'HO' of halt bijv. En dan merk je opeens dat ze het best wel snappen hoor :)

mrsi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 10:02

Sta tijdens het poetsen met een opstapje. En doe dan net of je wilt poetsen als je wilt opstijgen. Doordat je wat hoger staat gaat het opstijgen veel soepeler en sneller.

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 10:24

Zou het een Trento ding zijn dat gedoe met opstappen :-)
Nee hoor zonder gekheid, die van mij doet het ook (ook een Trento) Heb afgelopen week de fysio erbij gehad bij die van mij om uit te sluiten dat het niet komt door pijn dat hij zoveel spanning opbouwt met opstappen. Dat was gelukkig niet het geval maar men zadel blijkt nog niet helemaal goed te liggen waardoor hij wel pijn zou kunnen krijgen. (zadel is net iets te lang voor zijn rug) Haar advies is om sowieso met een krukje op te stappen, ben daar vanaf gisteren ook mee begonnen, gelijk keer of 4 achter elkaar en dat ging eigenlijk heel goed! Boos worden heeft vaak niet zo veel zin, die van mij reageerd daar echt panisch op ( die van jou ook?) Doe je ook wel eens grondwerk met em? Dat kreeg ik ook als advies om dat meer te doen zodat er meer duidelijkheid voor hem onstaat dat IK de baas ben en bepaal of dat tie moet stilstaan of niet.
Nou hopelijk heb je er iets aan, succes!!!

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 18:46

Allemaal bedankt voor de tips!

Myca schreef:
Kan het zijn dat je zadel niet meer goed ligt?
Je schrijft dat hij 4 is, je bent er een tijdje mee bezig... Misschien is hij net iets royaler bespierd en knelt het.

Dan zou hij tijdens het rijden denk ik niet lekker los en ontspannen lopen? Het is echt met het opstappen...

mrsi schreef:
Sta tijdens het poetsen met een opstapje. En doe dan net of je wilt poetsen als je wilt opstijgen. Doordat je wat hoger staat gaat het opstijgen veel soepeler en sneller.

Tijdens het poetsen op een krukje oid staan is geen probleem, zodra hij doorheeft dat ik erop wil in de bak gaat hij achteruit en is het al moeilijk om in de buurt van het zadel te komen, grappenmaker... :P

AronenLoutje schreef:
Zou het een Trento ding zijn dat gedoe met opstappen :-)
Nee hoor zonder gekheid, die van mij doet het ook (ook een Trento) Heb afgelopen week de fysio erbij gehad bij die van mij om uit te sluiten dat het niet komt door pijn dat hij zoveel spanning opbouwt met opstappen. Dat was gelukkig niet het geval maar men zadel blijkt nog niet helemaal goed te liggen waardoor hij wel pijn zou kunnen krijgen. (zadel is net iets te lang voor zijn rug) Haar advies is om sowieso met een krukje op te stappen, ben daar vanaf gisteren ook mee begonnen, gelijk keer of 4 achter elkaar en dat ging eigenlijk heel goed! Boos worden heeft vaak niet zo veel zin, die van mij reageerd daar echt panisch op ( die van jou ook?) Doe je ook wel eens grondwerk met em? Dat kreeg ik ook als advies om dat meer te doen zodat er meer duidelijkheid voor hem onstaat dat IK de baas ben en bepaal of dat tie moet stilstaan of niet.
Nou hopelijk heb je er iets aan, succes!!!

Haha, misschien wel, maar ik denk dat het meer iets is van een jong paard en een beetje uitproberen icm spanning.
Als je boos op hem wordt en het is onterecht dan is hij echt beledigd! Als hij eigenlijk wel weet dat iets niet mag blijft hij of koppig, of je ziet m denken 'oh, mag dat niet? ok, vooruit dan maar...' Alleen dus niet met opstappen haha
Als ik met hem loop dan volgt hij me keurig, staat stil zodra ik stil sta en loopt achteruit of vooruit als ik dat wil, zonder aan de lijn te trekken. En kan hij ook prima stilstaan!
Wat ik doe ik zodra hij achteruit gaat, hem weer naar voren laten gaan, net zo lang tot hij stil blijft staan. En een beetje boos toespreken als hij achteruit gaat en geruststellend als hij stilstaat en ik erop ga.

We blijven volhouden! Woensdag heb ik weer les en dan wacht ik even met opstappen totdat ze er is om te kijken hoe zij het doet met vasthouden.

my_angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:54

Mijn paard deed het ook, maar sinds ik de teugels lang laat en niet met mijn rug naar zijn hoofd begin maar met mijn rug naar zijn kont blijft hij bijna altijd stil staan met opstijgen.
Mijn paard wil graag zien wat ik doe en met mijn rug naar zijn hoofd kon hij dat niet en door de druk geheel van de teugels te halen heeft hij geen reden om die te willen ontwijken.

Succes er mee, Martina

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:58

mijn paardje is ook moeilijk met op stappen hij is ook een keer geschrokken.met ons paardje deed het zelfde naar achteren lopen als ik de teugels op maat pakten blijf op je plek staan pak de teugels en laat hem/haar maar een rondje om je heen lopen dat is niet erg ,je paard leerd dan dat hij /zij ook gewoon kan blijven stil staan.

al gaat hij lopen pak de teugels en blijf op je plekstaan hij/zij loop wel om je heen.
beloon waarneer hij/zijn stil staat .
al heb jij je voet in de beugen en blijft zij/hij staan belonen ,
loopt zij/hij weg begin op nieuw.
zit je en ze/hij blijft staan beloon en ga verder (met je training),
loopt hij/zij weg stap af en begin op nieuw.
net zo lag tot hij/zij stil blijft staan hij /zij geeft tekenen van nerveuz heid hij/zij is neveus geworden met het opstappen om dat hij/zij bang is om nog een keer te schrikken.

zo hebben we ons paardje ook geleerd met veel geduld al blijf jij maar op je plek staan.
in het begin is het handig dat er iemand voor zijn/haar hoofd blijft staan maar niet terug duwt of de teugels vast houd.
en gewoon heel veel geduld niets met snoep dat is niet handig dan gaan ze bedelen en dat zoort gedoe.

dit heel veel ovenen door gaan tot hij/zij braaf is en uitbundig met je staem belonen niet met snoep pas na je training.

en het kan ook zijn dat je de teugels te strak pakt of je prikt met je voett in haar/zijn buik dat ze dat wilt vermijden , of je blijft te lang aan het zadel hangen voor je op stijgt.

macleane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:56

en vastzetten aan halstertouw? Kan aan de andere kant natuurlijk ook weer gevaarlijk zijn als het echt met spanning enzo te maken heeft. Maar als het gewoon een beetje ge-etter is zou dat wellicht kunnen helpen.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 17:55

macleane schreef:
en vastzetten aan halstertouw? Kan aan de andere kant natuurlijk ook weer gevaarlijk zijn als het echt met spanning enzo te maken heeft. Maar als het gewoon een beetje ge-etter is zou dat wellicht kunnen helpen.

Dat zou op zich wel een goede zijn, alleen kan ik hem alleen ergens vastzetten waar een dak boven is en daar kan ik er natuurlijk niet op. Met poetsen staat hij ook vast aan een touw dat losschiet als hij gaat hangen en als hij dan wat weerstand voelt blijft hij gewoon staan.

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 21:50

hoi.. mischien heeft hij van de vorige keren pijn gehad met het opstappen ??
want als je paard een hoge schoft heeft en als je opstapt en aan een kant leunt (links) dan trekt het zadel aan de rechter kant tegen zijn/haar schoft.. en bij vooral jonge paarden doet dat heel erg veel pijn..
mischien moet je via links opstappen proberen ? so leert hij/zij meteen dat je ook via die kant kan.. of met een trappetje..??

successs :D

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 10:21

nanoeh schreef:
want als je paard een hoge schoft heeft en als je opstapt en aan een kant leunt (links) dan trekt het zadel aan de rechter kant tegen zijn/haar schoft.. en bij vooral jonge paarden doet dat heel erg veel pijn..
mischien moet je via links opstappen proberen ? so leert hij/zij meteen dat je ook via die kant kan.. of met een trappetje..??

Via rechts bedoel je? Daar begin ik maar niet aan... :P
Ik verwacht van niet want zodra ik echt ga opstappen staat hij stil
Vandaag ging het opstappen zelf wel aardig na eerst een poosje achteruit lopen, alleen toen hij moest gaan lopen blokkeerde hij volledig en kwam hij omhoog! Niet echt prettig... Toen hij uiteindelijk liep was de spanning er ook uit en liep hij gewoon weer goed...

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:24

Kev schreef:
nanoeh schreef:

Via rechts bedoel je? Daar begin ik maar niet aan... :P
Ik verwacht van niet want zodra ik echt ga opstappen staat hij stil
Vandaag ging het opstappen zelf wel aardig na eerst een poosje achteruit lopen, alleen toen hij moest gaan lopen blokkeerde hij volledig en kwam hij omhoog! Niet echt prettig... Toen hij uiteindelijk liep was de spanning er ook uit en liep hij gewoon weer goed...

Dat is nou precies wat die van mij ook deed, dat blokkeren als je er net op zit! Niet echt omhoog komen maar echt die rug helemaal bollen en dan stap je naar voren en dan is t weg, echt zo apart.. Ik doe als ik nu ga rijden wel echt een keer of 4 der op en deraf, dat helpt wel moet ik zeggen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:29

maak het niet stilstaan irritanter voor hem. Niks vasthouden, of erger nog afleiden met een appel.
Opvoeden!

Voet in de beugel.. hij gaat lopen, zet hem achteruit. Weer proberen.. weer achteruit. Zelfde geldt als je al bijna of helemaal zit. Lopen = eraf en in de achteruit. Totdat hij bedenkt dat dat wel echt heel irritant is en zelf stilstaat. En het niet voor hem oplossen door de teugels vast te laten houden door een ander. Laat hem zelf de fout maken en corrigeer dat dan.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 13:58

Anya schreef:
maak het niet stilstaan irritanter voor hem. Niks vasthouden, of erger nog afleiden met een appel.
Opvoeden!

Voet in de beugel.. hij gaat lopen, zet hem achteruit. Weer proberen.. weer achteruit. hij gaat juist achteruit totdat m'n voet in de beugel zit. zelf met m'n instructrice erbij was het een karwei en hij is nogal groot dus je kan ook niet even makkelijk je voet in de beugel zetten... Zelfde geldt als je al bijna of helemaal zit. Lopen = eraf en in de achteruit. als ik eenmaal zit moet hij juist vooruit anders bouwt hij teveel spanning op. hij moet alleen wel de goede kant op = niet over degene heen die hem beethoudt Totdat hij bedenkt dat dat wel echt heel irritant is en zelf stilstaat. En het niet voor hem oplossen door de teugels vast te laten houden door een ander. Laat hem zelf de fout maken en corrigeer dat dan.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:00

ja dan zet je hem verder achteruit voordat je de voet in de beugel zet.. maak het JOUW achteruit. En te groot, leer je hem stilstaan bij een opstapje. Allemaal niet zo ingewikkeld.

Teveel spanning opbouwen.. eerlijk gezegd denk ik dat ie je prachtig te pakken heeft. Hij is dominant en jij probeert het op te lossen met dingetjes die het probleem eigenlijk alleen maar erger maken.