Paard loopt erg kort, draaft lang niet in.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

deniece

Paard loopt erg kort, draaft lang niet in.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 14:02

Mijn verzorghaflinger maakt vooral in de draf, maar ook zeker in de stap erg korte passen.
Haar achterhand is vaak wel actief, maar komt er niet ver onder. De nageeflijkheid is dus soms ook erg moeilijk, omdat dit vanuit de achterhand moet komen.. maar die komt er dus niet heel ver onder. Soms loopt ze wel echt héél fijn licht nageeflijk, alleen die korte passen blijven. Als ik haar flink naar voren rijd en wat ruimte geeft gaat ze eigenlijk alleen wat sneller, ze stapt dan in de draf nog steeds niet in dr voorhoefafdruk.

Ze begint pas echt wat ruimer te lopen als ze naar beneden loopt met dr hals, en dr neus echt naar voren is. Ze doet dat alleen als we in een nogal hard sjees tempo gaan :Y)

Ik had gehoopt dat met veel trainen, overgangen, schijnovergangen, kort naar voren en gelijk weer terug het wel zou verbeteren. Maar eigenlijk zie ik weinig tot geen verbetering.. Nu ben ik eigenlijk een beetje bang dat het in haar rug zit..

Zou dat kunnen?

Ik zal even morgen overleggen met de eigenaar om eventueel een ostheopaat langs te laten komen..

Edit; het zadel is trouwens een maandje geleden helemaal na gekeken en ligt helemaal goed! :)

Ik zal even wat foto's plaatsen:

Afbeelding

Als ik deze foto zo bekijk kan ik het mij niet voorstellen dat het in dr rug zit..
Afbeelding

Hier loopt ze heel fijn, haar achterhand is ook wel actief maar ze stapt gewoon écht niet in dr voor afdruk..
Afbeelding

Hier rijd ik haar dus voorwaarts neerwaarts, ze blijft er met haar neus netjes in, maar blijft dus ook kort van achteren
Afbeelding

Hier dus het moment dat ze wél ruimer gaat lopen, dr neus is er echt helemaal uit en dr nek wat naar beneden gericht, en we gaan hier vrij hard ;)

Afbeelding

Iemand hier enig idee wat het kan zijn? Toch een kwestie van oefenen? Of misschien iemand die hetzelfde probleem heeft?
Laatst bijgewerkt door deniece op 03-05-09 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

xdniesje

Re: Paard loopt erg kort, draaft lang niet in.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 14:05

De rug controleren kan natuurlijk nooit kwaad..
Heb je al geprobeerd met drafbalkjes te werken?
Zodat ze leert goed haar voeten op te tillen, en ruimer te lopen?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 14:08

ik kan een verkeerd beeld hebben, maar is de rug van het paard ook niet vrij lang?
daarnaast zegt het niets over de rug als het paard goed onder het zadel loopt.
de meeste paarden lopen daar ook niet me te koop om het zo maar te zeggen, en deze "kleine" dingen kunnen ook al een teken zijn..

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 14:11

@ Xdniesje; ja rug controleren ga ik voorstellen aan de eigenaar :) balkjes heb ik helaas niet tot mijn beschikking..

@ siskeh; klopt, rug is vrij lang. Ik heb ook geen idee óf het aan de rug ligt, daarom open ik juist het topic..

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 14:12

Mijn pony heeft hetzelfde probleem... ik hou dit even in de gaten

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 14:14

@TS: als de rug erg lang is, is het iig moeilijker voor een paard om zijn achterhand er goed onder te krijgen.
het is echt wel mogelijk, maar je zult er wel een flinke klus aan hebben!
(mijn beestjes met een hele korte rug lopen "normaal" al met de achterhand eronder...scheelt heel veel werk!)

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 14:17

@ Siskeh; ik hoop ook heel erg dat dat het probleem gewoon is :) die lange rug. Maar omdat ik haar nu al vanaf augustus rijd, had ik gedacht dat er wel wat verbetering in zat.. In stap is dat ook wel zo, stapt ze soms als ze goed doorstapt in, maar in de draf vrijwel nooit..

Ik open nu ook een topic omdat ik net terug kom van westrijd, en de schrijfster van de jury ken ik en volgens haar had de jury dus gezegt dat mijn pony duidelijk pijn had.. En volgens haar 'vangt' ze die pijn op door achter kort te gaan stappen..

Nou moet ik zegge, de proef ging ook echt heel slecht en stug, niet fijn los enzo.. Maar ik neem het natuurlijk wel in mijn gedachte mee als ik zoiets hoor.. ik heb trowuens ook wel een filmpje van het rijden ergens..

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 14:18

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 14:19

@TS: dan is kijken naar pijn absoluut geen slecht idee!
mijn beste vriendin heeft ook een paard met een hele lange rug, en is pas na een aantal jaar zover dat ze goed de achterhand eronder heeft(maar paardje heeft verder ook artrose, en is redelijk op leeftijd, dus vandaar dat het misschien wat langer duurde)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 14:20

ik ga het toch even melden hier hoor.
op de foto's kan ik het niet goed zien,maar kijk heel goed of je zadel wel voldoende ACHTER de schouder ligt?

als de schouder van het paard namelijk tijdens het lopen steeds tegen het zadel aankomt dan gaan ze korter lopen.
heb het zelf ook gehad met mijn dier,zadel lag te ver naar voren waardoor zijn schouders dus belemmerd werden in hun bewegingsvrijheid..even goed naar kijken dus :j

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 14:27

Na het filmpje gezien te hebben kan ik me de reactie van dat jury lid heel goed voorstellen.
Dit paard zou ik ook eens laten onderzoeken door een deskundige.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 14:28

@ Siskeh; ik ga vragen aan de eigenaresse binnenkort eens iemand ernaar te laten kijken :)
@ Ellepel; volgens mij ligt eht zadel zat naar achteren, ik leg het eerder té ver naar achteren dan naar voren heb ik het idee.. maar ik zal nog even extra checken morgen! :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 14:29

ik ga na het filmpje helemaal mee met kazary, dit ziet er niet echt lekker uit nee!

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 14:34

Hahah heel apart, toen ik het filmpje op HAW plaatste was iedereen zo positief erover ;) maar nu ik het in dit topic zet is het ineens allemaal wat negatief.

Verder ben ik het er wel mee eens dat ze niet fijn ruim loopt, maar zie ik in het filmpje verder niet dat ze zich heel erg vast houd of wat doen ook..

maargoed, ik ga het voorstellen aan de eigenaresse, meer kan ik ook niet doen..

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 14:39

Mijn eerste reactie bij de foto's: wat een lange rug.

ik vind dat ze wel fijn loopt hoor op de foto's.
ze komt er idd niet mooi in haar voorbeenafdruk. wat zegt je instructeur er van?

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 14:41

Mijn eerste reactie bij de foto's was: wat een korte beentjes.
Maar een lange rug lijkt me idd wat logischer.
Ze loopt wel heel netjes op het filmpje, maar achter idd heel kort..
Ben nu wel héél benieuwd hoe dat komt.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 14:41

Dan zijn de mensen die dat op haw beoordeeld hebben weinig kenner in hoe een paard hoort te lopen.
Jullie zijn wel een leuke combinatie, misschien daarom de leuke reacties?
Want het is niet alleen kort, maar op een vreemde manier ook een soort van stijf.
Net alsof ze niet naar voren durft. En dan zou pijn geen onverklaarbare reden kunnen zijn.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 14:53

Ik zie inderdaad een pony die moeite heeft met de benen onder de massa brengen. Hij heeft zo te zien erg moeite met aangalloperen, waarschijnlijk gaat tie ook moeilijk achterwaars, gaat tie danwel niet, heel langzaam schuivend achterwaars/of heel scheef en wijdbeens. Het probleem is dat tie z'n bekken niet goed kan kantelen. Oorzaak is vaak lendewervels die geblokkeerd zijn of scheve heup. Zou hier zeker een kundig iemand naar laten kijken.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 14:54

@ EngeltjeS; die zegt oefenen oefenen oefenen ;) en inderdaad, dat ze soms wat stijf is. Nou verschilt dat echt van dag tot dag :)

@ kazary; haha ja dat zou kunnen :) reden waarom ik twijfel of het wel pijn is, is omdat ze verder echt nooit boos/chagerijnig is tijdens het rijden. Sterker nog, ze loopt echt héél vaak met dr oortjes naar voren of half naar achteren op mij lettend. Ze is natuurlijk wel eens chagerijnig als ze lang moet halthouden oid ;) maar daarom had ik niet echt aan pijn gedacht :)

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 14:55

@ Pasdedeux; ze gaat erg fijn, snel en niet slepend achterwaarts :) aangaloperen is heel verschillend, ze kent de hulp nu goed en galoppeert nu vrijwel altijd gewoon goed gelijk aan :) (filmpje is denk ik al bijna 2 maand oud)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 14:57

hoe loopt hij aan de longe?
en als je hem een stuk laat 'strekken' door recht uit te lopen met de longeerlijn?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 14:59

En in het bos op een lange zandpad? Kan hij het dan wel?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 15:01

misschien is de bak wel veel te zwaar....

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 15:02

@ Geerke; aan de longe loopt ze precies net zo.. Naar voren wordt al gauw gehaast/ rennerig en maakt ze dus alsnog korte pasjes. en ze doet het ook op gras :P

@ Kazary; geen idee.. dan kan ik het niet zien :P zal eens vragen aan mn vriendin om op te letten tijdens een bosrit.. Ze doet het in het bos sowieso niet als ze loopt zoals in de bak; gewoon fijn nageeflijk in een normaal arbeidstempo.. als ik haar in het bos flink naar voren rijd en haar van voren 'los' laat kan ik me voorstellen dat ze misschien in stapt doordat ze zo'n vaart maakt :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 15:04

jamaar, je voelt toch wel wanneer te kort loopt of haar passen lengt?