Slof of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sieppus

Slof of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 13:53

Ik rijd een 4 jarige d pony. Hij is van de kinderen van de baas die er af en toe ook eens op rijden, maar het meeste rijd ik erop.
Aller eerst het volgende, zijn zadel is nagekeken, zijn rug is goed, evenals zijn algehele conditie.
Ik ben gen jong ding meer, kan redelijkerwijs een paard netjes door de bak sturen en ben niet van het ruk en trek werk. Ik rijd overgangen voltes, probeer van alles en nog wat, maar heb niet het gevoel dat het ook maat iets uitmaakt. Ik kom er gewoon niet door.
Het paardje waar ik nu op rijdt doet niks anders dan tegen het bit vechten, een gebroken bitje, ik kan rijden, maar zodra ik contact zoek dan gaat de kop in de lucht, de mond open en is er nisk mee te beginnen.
Hiervoor heeft er een dame op gereden waarvan bekend is dat ze niet al te vriendelijk in de mond is.
Nu was mijn idee om eens een losse slof te gebruiken dat hij niet zijn hoofd constant in de lucht gooit. Even als remedie.

Geryon

Re: Slof of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:56

Ik vind dat je het wel eens kan proberen met een slof, maar dan wel als je daar goed mee kan rijden. Ook mischien een ander bitje? Met rubber ofzo?

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 13:58

Geryon schreef:
Ik vind dat je het wel eens kan proberen met een slof, maar dan wel als je daar goed mee kan rijden. Ook mischien een ander bitje? Met rubber ofzo?

Ja, daar zat ik ook aan te denken, maar dit is ook geen scherp bitje.

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:59

misschien kan een gogue of martingaal ofzo ook helpen of idd naar een ander bitje kijken maar de slof kun je zeker proberen als het niet helpt kun je altijd nog wel iets anders proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:59

Neeeeeeee, nooit een rubber bit in de mond van een paard stoppen, Geryon, weet je wel hoe dat brandt? Rubber is stroef, en met een beetje druk wordt het gloeiend heet.
Sieppus, pas het bit wel goed? Voor een pony heb je gauw een te dik bit te pakken en vooral een vierjarige heeft maar een klein bekkie. Ik denk dat er bij deze meer aan de hand is wat je met een slof niet even oplost, het is al een waarschuwing dat ze meteen de kop in de lucht gooit zodra je ook maar contact zoekt. Plus de leeftijd, vier jaar, lekker aan het wisselen. Ik zou toch eerst dat bekkie maar eens onderwerpen aan een grondige inspectie....
Verder, rij je met enkelgebroken of dubbelgebroken?

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:02

Ik denk ook niet dat je met een scherper bitje moet komen, want ik denk dat ie er dan nog verder tegenin gaat. Een rubber bitje kan wel stimuleren dan het bit beter aangenomen wordt.

Ik weet niet of je al eerder met slof hebt gereden, maar ik zou er zelf voor kiezen om een martingaal of als dat geen nut heeft een Thiedeman aan te hangen. Als hij dan wel nageeflijk loopt dan bestaat er geen risico dat er per ongeluk toch druk wordt gegeven wat bij een slof vaak gebeurt.

Succes.

Edit: Ik rijd ook met een rubber bitje (Happy Mouth) en dat wordt echt niet heet.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:04

Ik zou eerder een gogue gebruiken dan een slof. Het lijkt wel of er weer een knop terug om moet om het vertrouwen terug te krijgen. Met een slofteugel dwing je meer en met een gogue nodig je hem uit om naar beneden te komen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:04

Eigenlijk moet je dus terug naar de basis, want die klopt niet. De slof kan misschien een tijdelijke oplossing bieden, maar je zal het probleem er niet mee oplossen. Persoonlijk ben ik in principe tegen hulpteugels omdat het vrijwel altijd een "quick Fix" is en je na verloop van tijd weer hetzelfde probleem tegen zal komen.
Terug naar de basis kost ( veel) tijd, maar is meestal de enige manier om dit soort problemen echt op te lossen.
Pony weer leren op zit, been, balans te reageren. Voorwaarts neerwaarts vragen; niet in de krul ( proberen) te laten lopen, dat zal alleen maar verzet oproepen. Longeer en grondwerk doen, zorgen dat de pony weer vertrouwen krijgt want dat zal wel een fikse deuk hebben gekregen.

Overigens wel erg triest dat een pony op die leeftijd al zo verknalt is, maar gezien de jonge leeftijd kan je ook, als jullie daar de tijd voor willen nemen, helemaal van het begin af aan beginnen. Dus longeerwerk, zadeltje erop, voorzichtig weer wennen, enz. Slechte ervaringen zijn veel moeilijker er weer uit krijgen dan het in 1e instantie op de juiste manier aanleren.
Het is maar waar voor gekozen wordt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:05

Absoluut geen martingaal, dat is geen hulpmiddel om een paard dressuurmatig voor elkaar te krijgen, een martingaal is puur bedoeld om binnen de springsport te zorgen dat je paard het hoofd niet zo hoog krijgt dat jij het hoofd in je gezicht krijgt.
Thiedeman is beter, die werkt verder alleen als ie moet werken.
Maar ik denk niet dat een hulpteugel in dit geval de juiste oplossing is, ik heb het idee dat er wat anders achter zit.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 14:06

suleilitha schreef:
Neeeeeeee, nooit een rubber bit in de mond van een paard stoppen, Geryon, weet je wel hoe dat brandt? Rubber is stroef, en met een beetje druk wordt het gloeiend heet.
Sieppus, pas het bit wel goed? Voor een pony heb je gauw een te dik bit te pakken en vooral een vierjarige heeft maar een klein bekkie. Ik denk dat er bij deze meer aan de hand is wat je met een slof niet even oplost, het is al een waarschuwing dat ze meteen de kop in de lucht gooit zodra je ook maar contact zoekt. Plus de leeftijd, vier jaar, lekker aan het wisselen. Ik zou toch eerst dat bekkie maar eens onderwerpen aan een grondige inspectie....
Verder, rij je met enkelgebroken of dubbelgebroken?

Een enkel gebroken bitje, een smallertje.
Ik heb in zijn mond gevoeld hoe hij ligt. Volges mij raakt het bit geen tanden aan. Het ligt voor zover ik kan bekijken goed in de mond, niet te strak uiteraad en niet te groot.

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:07

misschien dubbelgebroken of ongebroken proberen ongebroken geeft meer rust in de mond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:09

Er even vanuit gaande dat de pony hiervoor ook op een enkelgebroken bit is gereden, denk ik dat daar de oorzaak ligt, ook al omdat je vertelt dat ie bij het minste of geringste het hoofd omhoog doet.
Een enkelgebroken bit gaat in een punt staan bij druk op de teugels en die punt prikt in het gehemelte van de pony. Gevolg bij de meeste jonge dieren: ze doen het hoofd omhoog om dat te ontlopen. Vervangen door dubbelgebroken lijkt me hier een logische stap. Een enkelgebroken bit is helemaal niet zo mild...

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:10

Sieppus schreef:
Geryon schreef:

Ja, daar zat ik ook aan te denken, maar dit is ook geen scherp bitje.

Aááálsjeblieeft! Gebruik geeeeeen rubber! |(
Wel eens een stukje rubber tussen je handen gedaan, en dan vrijven? Weet je hoe erg dat gaat branden?!
Alsjeblieft, gebruik geen rubber.. Erger en scherper, gemener kan het gewoon niet!

Je kunt beter een ander bit gebruiken, Is zijn gebit nagekeken?!
Laatst bijgewerkt door Giolli op 29-04-09 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:11

Heb je iemand naar zijn gebit laten kijken? Het kan ook dat er wat scherpe haakjes, wolfstanden of problemen met wisselen zijn.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 14:12

ElCid schreef:
Eigenlijk moet je dus terug naar de basis, want die klopt niet. De slof kan misschien een tijdelijke oplossing bieden, maar je zal het probleem er niet mee oplossen. Persoonlijk ben ik in principe tegen hulpteugels omdat het vrijwel altijd een "quick Fix" is en je na verloop van tijd weer hetzelfde probleem tegen zal komen.
Terug naar de basis kost ( veel) tijd, maar is meestal de enige manier om dit soort problemen echt op te lossen.
Pony weer leren op zit, been, balans te reageren. Voorwaarts neerwaarts vragen; niet in de krul ( proberen) te laten lopen, dat zal alleen maar verzet oproepen. Longeer en grondwerk doen, zorgen dat de pony weer vertrouwen krijgt want dat zal wel een fikse deuk hebben gekregen.

Overigens wel erg triest dat een pony op die leeftijd al zo verknalt is, maar gezien de jonge leeftijd kan je ook, als jullie daar de tijd voor willen nemen, helemaal van het begin af aan beginnen. Dus longeerwerk, zadeltje erop, voorzichtig weer wennen, enz. Slechte ervaringen zijn veel moeilijker er weer uit krijgen dan het in 1e instantie op de juiste manier aanleren.
Het is maar waar voor gekozen wordt!

Precies, ik kwam bij mijn huidige baas waar als je binnen kwam alle paarden achter id de stal kropen en je bang aan keken. Ze waren aan de doffe kant, behoorlijk schraal, om over mager nog maar niet te praten..
Ik ben er nu 2 maand, de paarden glanzen en zijn een behoorlijk eind bij gekomen, zelfs de merries die een veulen hebben zijn voller aan het worden. En als ik nu 's morgens de stal binnen kom en gheel hard roep: Goedemorgen liefjes!!!!!!!!!!' de hele stal begint te hiniken en over de staldeeur komt kijken. (waar hun voer blijft) Maar het idee is leuk.
Dus ja, hij zal vast wel enige schade hebben opgelopen. In het begin wilde ik er ook niet op rijden, maar met een hele trainingsessie van longeren en lopen aan de hand issie er bijna.
Alleen dit euvel valt me even zwaar, vandaar advies!

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 14:13

Tandarts komt volgende week, voor alle paarden. DUs dan zal ik dit euvel even ter sprake brengen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:17

Afbeelding
Notenkrakereffect bij een enkelgebroken trensje, kun je je hierbij voorstellen dat een paard het hoofd in de hoogte doet om de druk van de punt die zich vormt, te ontwijken?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:20

Goh... suleilitha.. Werkt dat echt zo?! :oo

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:21

Maar als er geen druk is op een enkelgebroken bitje, dan heeft een paard er toch geen last? Gewoon een vraagje hoor, heeft niet direct iets met dit topic te maken ; )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:23

Ja Justalive, zo werkt het echt. En dat was ook de reden waarom ik alle enkelgebroken bitten die nog rondzwierven in de kast, al een poos geleden in de vuilnisbak heb gesmeten.
Ik rij alles in op dubbelgebroken, en de paarden die al veel verder in opleiding zijn blijf ik er gewoon mee rijden. Bevalt mij uitstekend, ze lopen heel fijn op dubbelgebroken en zijn veel minder tegen de hand.
Bolieke, een minimale druk hou je toch altijd, hoe je het ook wendt of keert. Verder is mijn ervaring dat dubbelgebroken stiller in de mond ligt, terwijl de paarden er toch lekker mee spelen tijdens het rijden.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 14:24

Zo hed ik het potdorie nog nit bekeken Sul!!!!
Dank je wel voor dit lichtje!!! +:)+
Haal me er gelijk een tje op!!!

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:25

Ik rij nu met een snaffle (western enkelgebroken trensje voor de leken), maar mijn paardje wil niet echt nageven op dit bit. Men zegt me nog wat harder te zijn, maar ik vind dat ik hard genoeg ben! Daarom ben ik ook stilaan op zoek naar iets anders. Eens kijken of ik iemand ken met een dubbelgebroken bit dat ik misschien even kan gebruiken vooraleer ik er eentje aanschaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:26

Voor je op je fiets springt en naar de winkel rijdt Sieppus, eentje van argentaan of aurigan vinden ze meestal het fijnst, zit een smaakje aan en is in de koude tijd van het jaar minder koud in het bekkie ;)
Geen dank voor het lichtje, ik wist dit drie jaar geleden ook nog niet maar al doende leert men ;)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:27

Wauw. Zou dit dan toch echt het probleem zijn bij mij en mijn paard? ( een van de in iedergeval... :') ) ? Ik denk dat ik de mijne meteen de kast uit pleur...

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:28

Zitten er op het moment wondjes in de mond? Misschien is het idee om de mond dan eerst rust te geven voor je er weer druk op uit gaat voeren. Je kunt bijvoorbeeld tijdelijk bitloos (aan touwhalstertje, of iets dergelijks?) rijden tot de mond niet meer rood en/of pijnlijk is. Daarna bit er weer in als je daar graag mee wilt rijden, maar met het halstertje blijven rijden, zodat je er geen druk op uit oefend. Daarna de teugels weer rustig oppakken tot je contact hebt, maar GEEN druk uitvoeren. Als hij daarmee ontspannen loopt kun je door rechts te geven linker stelling vragen (hooguit je linkerhand iets sluiten) en anders om. Dan weer lekker voltes rijden en andere figuurtjes en tempo wisselingen. Probeer verder in stap de neus naar de grond te krijgen. Dat kun je doen door (het verdient niet de schoonheidsprijs, maar het is wel functioneel) je binnenhand iets te verhogen waardoor je lichte druk krijgt, en vervolgens je hand mee te geven. Het effect daarvan is alsvolgt: Als jij lage druk geeft gaat je paard omhoog, geef jij hoge (hoog, dus niet veel) druk gaat je paard naar beneden.
Verder moet je met het lichaam gaan werken, en niet met het hoofd. Het hoofd komt wel. Het is nog een jong dier, vergeet dat niet.