Hoe train je een paard z'n achterbenen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nicoletjee

Hoe train je een paard z'n achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 20:55

Hallo allemaal

Ik heb een verzorg pony van 16 jaar oud. Ik rij haar nu al 2 jaar oud. Maar ik heb een probleem, ze gebruikt haar achterbenen heel erg slecht.
Ze maakt hele korte stappen van der achterbenen. Maar hoe moet je dat nou verbeteren.
Hebben mensen tips of zo, want die wil ik heel graag en die zou ik ook zeker weten uitproberen en vertellen of het lukt.

Als jullie blieft help mij

Groetjess nicole

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 20:55

ik volg dit, mijn pony heeft het zelfde

nicoletjee

Re: Hoe train je een paard z'n achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 20:58

dank je erg is dat he

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 21:00

Met een pessoa longeren. Hierdoor moeten ze hun achterhand er meer onderzetten waardoor ze actiever met hun achterbenen gaan werken. Laat je wel goed helpen door iemand die er ervaring mee heeft.

Goesju

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 21:02

heel veel overgangen rijden, zo word de achterhand sterker.

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 21:03

Wat ook helpt om de spieren een beetje te kweken daar, is heel veel overgangen rijden.
bijv. van stap naar galop, want dan moet ze in een keer afzetten (en dus dr achterbenen gebruiken) en een grote pas nemen, om gelijk in galop te komen :)
En idd wat de mensen hierboven al gezegt hebben :D

nicoletjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 21:04

hoi
daar heb ik dus een probleempje mee want dat wijgert ze ze is der heel koppig mee en zal dus meer met het rijden moeten gebeuren maar hoe geen idee

nicoletjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 21:04

maar moet je dan van stap naar galop veel doen? want dat doe ik wel eens ook van halt houden naar draf

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 21:06

heuveltjes in het bos in stap naar boven en in stap naar beneden.
Balkjes lopen met rijden/longeren.
Stap galop klinkt in mijn oren logischer dan halt naar draf.

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 21:07

Van stap naar galop is een overgang waarbij ze meer moeite moeten doen. Die zal dus meer helpen dan half-draf.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 21:10

voltes, kleine, grote, achten slangenvoltes.
schakelen (middendraf, uitgestrekte draf, arbeidsdraf, en natuurlijk ook stap en galop hetzelfde verhaal)
overgangen stap - galop (die sprong heb je niet bij halt - draf)
wijken

rij je ook buitenritten? misschien eens een flink eind hard draven en eens een stukje volle galop. goed voor de soepelheid van je paard.

Voorwaarts neerwaarts rijden voor de ontspanning. dan moet de achterhand wel gebruikt worden.

hoop dat er iets tussenstaat wat je kunt gebruiken :)
succes

nicoletjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 21:13

hoi nou ze kan dus geen middendraf en uitgestrekte draf dat vind ze heel moeilijk en springt ze over in galop. Ik rij wel eens buiten ritten en dan ga ik ook stukken draven maar na een tijdje sspringt ze aan in galop. zelf loopt ze altijd wel voorwaarts en ook uit zich zelf soepel aan de teugel. Maar ik weet niet wat ik met dat middendraf en uitgestrekte draf hoe je dat kan verbeteren en mischien ja die voltes, slangenvoltes en achten wel slim om te doen en van stap naar galop

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 23:04

het lijkt er dan op dat het een rijtechinisch probleem is waarbij jij de grens niet goed in weet te schatten.
Probeer op een lange zijde te verruimen. En dan niet plank gas en alle remmen los, juist van voren wat ophouden en toch verruimen. Voel wanneer je paard over wil springen in galop. Dat is het moment dat je heel goed moet kennen om deze fout te voorkomen.
Verruim, zoek die grens, en rij dan tegen die grens aan.
Valt hij weer in galop? Dan hield je te weinig in en liet je hem teveel gaan.
Verruimt hij niet? Dan moet je meer been geven en je aanleuning goed behouden.
Zonder aanleuning geen activering van de achterhand, en dus geen actief achterbeen.

Probeer niet simpelweg te versnellen in de middendraf, de passen moeten groter, en dan krijg je door een balans te vinden tussen inhouden en aandrijven met behoud van nagevelijkheid :)

hoop dat je hier wat mee kunt :)

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 07:14

balkjes lopen om lengte is de gangen te krijgen hierbij moet ze ook haar benen optillen.
en veel voorwaardsneerwaards op lange stuk naarvoren en dan voor het korte stuk opvangen wel been eraan houden.! waneer je voorwaards gaat moet ze wel ineenkeer vertrekken.! van stap naar galop is denkt ik iets te veel van het goeie dit kan pas waneer jij je paard goed verzameld hebt.
zorg gewoon eerst dat ze goed voorwaards is en goed aan been .
en zodra je dat voorelkaar hebt kun je haar meer verzamelen\en idd ik gebruik ook pessoa wel eerst opbouwen maar is een goeie taining

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 07:16

Heel veel overgangen rijden!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 07:17

Heb je les? Overleg dan met je instructrice!
Heb je geen les? gauw doen, dat helpt veel meer dan een paar aanwijzingen via internet ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 08:14

Er kan wat mis zijn in haar rug of bekken waardoor ze alleen maar zo kan lopen. Het kan de bouw zijn, paarden met een steil achterbeen hebben nou eenmaal meer moeite om hun achterbenen onder het lichaam te brengen.

En als dat het niet is lijkt het mij inderdaad een rijkunstige kwestie, en moet je aan de slag met (schijn)overgangen, wendingen enz. zoals al eerder verteld. Zorg ook alsjeblieft voor goede instructie.

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:17

mijn paard heeft dit ook en ik ben nu begonnen met grondwerk en dan met name de stelling oefenen. bij die stelling brent het paard zijn heup naar voren ( kun je ook zien als het paard stilstaat en je zijn hals laat buigen) we hebben eerst dit dus geoefend het paard moet het binnenbeen dan verder onder zijn eigen massa brengen. zorg er wel voor dat het paard niet met zijn schouders naar binnen valt want dan heeft hij geen buiging in zijn lijf. als je paard dit goed doet kun je gaan uitbreiden naar schouderbinnenwaarts enzovoorts. en let erop dat je paard doorstapt tijdens de oefening. voor mijn paard helpt dit heel goed als je goed uitleg hierover wilt krijgen kun je denk ik het beste les erin nemen. ik zelf heb dit bij Florien de Graaf geleerd, zij is ridder in de klassieke dressuur dus dat zegt wel wat over kennis op dat gebied;)

KarenDekker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:45

Ik zou haar eerst na laten kijken door een fysio, er kan een blokkade zitten in haar rug. Pas als je zeker weet dat ze lichamelijk goed is kan je gaan werken met balkjes, overgangen, duinritjes etc.

nicoletjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 15:11

Hoi allemaal
dank jullie wel voor jullie geweldige tips
Ik heb les en die zegt dat ik van stap naar galop moet gaan heel vaak maar als nog zie ik geen verbetering. vandaar ook deze vraag
Ze heeft wel een apparte bouw, ze heeft een hele lange rug en lange benen voor een D pony, ze is dun gebouwd. ik weet niet hoe je foto's toe kan voegen want anders had ik die gestuurd

poekpoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:25

Nog even een tipje wat betreft het verruimen van de draf. Wat bij mijn paard goed hielp was echt beginnen met een paar pasjes verruimen en dan weer terugnemen opnieuw een paar passen verruimen en weer terug nemen, dit doe je een aantal keer achter elkaar. Hierdoor wordt ze van achter lekker actief. Doordat jou paard nog niet sterk genoeg is achter, houdt ze lange stukken verruimen niet vol en springt ze aan. Door dit geleidelijk uit te bouwen zal dat steeds beter gaan.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:28

Heuveltraining! In zowel stap, draf maar ook zeker de galop! Heuvel op in draf, galop, boven op de heuvel terug naar de stap, in stap de heuvel af, onder aan de heuvel aandraven/galoperen etc.etc. Dit om verzuring tegen te gaan.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:42

Je kan ook aan je binnenhand een lang dressuurzweepje nemen en halve ophoudingen maken (vanuit draf net niet in stap gaan - wat bijtikken met het zweepje op zijn binnenachterbeen - terug vooruit en belonen) De bedoeling hierbij is dat je paard mooi in zijn hoofdhalshouding blijft. Mijn instructeur zegt altijd dat je moet denken dat je paard constant bergop loopt (dus de schoft hoger dan de achterhand)
Graag wil ik je absoluut op het hart drukken dat het gebruik van de zweep NIET bedoelt is om het paard mee pijn te doen. Zie het meer als een dirigeerstok voor de achterhand

nicoletjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 15:47

dank jullie wel
quinta dat weet ik en ik gebruik hem zelf ook nooit omdat ze zo voorwaarts is.

en echt super goede tips ik ga ze allemaal uitproberen als er nog meer tips zijn wil ik ze wel weten want dan ga ik ze zeker weten uit proberen

nicoletjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 16:01

hebben andere nog tips