Tips?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vrouw2014

Tips?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 15:44

Hoi Hoi,

Ik ben er achter gekomen dat mijn paard ze zadel niet meer goed is omdat zijn lichaam is veranderd
omdat hij ouder is geworden. Nu gaat er dus een nieuw zadel komen.

Maar wat kan ik nu in godsnaam in die tussentijd doen??
Aan Longeren heb ik een gruwelijke hekel en ben bang dat ik er toch aan moet geloven in belang van
me paards conditie. In juni doen we mee aan de vierdaagse en wil toch wel dat ie het op ze sloffies doet zoals
hij nu ook makkelijk een tocht van 5 uur volhoud!

Heeft iemand tips om het longeren leuk te maken of iets anders?
Is het misschien mogelijk om toch een klein half uurtje met het zadel te rijden?

(grondwerk mogelijkheden heb ik haast niet en ben er ook niet in thuis...dus voor die misschien 2 weken onzin om dat nog is allemaal te leren van een deskundig iemand)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Tips?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 15:47

Eh, dikke pad erop, dekensingel (zo'n elastieken) eromheen en rijden maar! Desnoods een paar dekjes bovenop elkaar.
Zit je heerlijk zacht, en je krijgt er een betere houding van!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 15:48

is het een jong paard?
want dan zou ik zonder zadel niet als eerste doen, maar als jij het "durft" waarom niet?
wat zijn andere punten waar je nog aan kan werken?
is hij volledig verkeers mak?
kan hij in het water, en tegen spuitbussen oid?
want dat zijn ook dingen die je makkelijk aan de hand kan trainen...

grondwerken kan je altijd en overal, maar ik kan me voorstellen dat het "moeilijk" is om dat zomaar in twee weekjes goed aan te leren

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 15:48

Kom jij mij er elke avond ophijsen dan ;)

Tis een paard van 1.76 en ben vaak alleen op stal en niet zo lenig haha

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 15:49

Misschien kan je even een ander zadel lenen van iemand die wel goed past? Een wintec ligt meestal wel goed op elk paard.
Maar longeren is af en toe wel goed voor je paard. ( mits je het op de juiste manier doet natuurlijk.) en zonder zadel is weer goed voor de balans van de ruiter.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 15:50

@TS: bakrand, keukentrapje, voerton....
of leer lekker de zwaai aan:P (heb je alleen wel meer dan twee weken voor nodig!)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 15:51

Danielledm schreef:
Kom jij mij er elke avond ophijsen dan ;)

Tis een paard van 1.76 en ben vaak alleen op stal en niet zo lenig haha

Op internet zijn wel filmpjes te vinden hoe je jezelf erop kunt hijsen.
Ik ben het mezelf nu aan het leren.
In elk geval, stoel pakken, in de hoek parkeren, eventueel elleboog achter de schoft, en jezelf erop slingeren. Zo gaat het mij ook altijd prima af.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 15:51

Daar heb je toch een hek voor ;) Als je paard een beetje is opgevoed zodat ie goed stil blijft staan dan biedt een hek vele mogelijkheden.

Voor de conditie zou ik hem dan toch longeren. Mss kun je dat een keer met passoa doen. Verder idd grondwerk en mss een keer een schrikparcours opzetten. Of een lange wandeling maken.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 15:51

Aan de hand durft die de hele wereld aan en we staan aan een park dus zou elke dag met hem in het park kunnen wandelen. Maar wil het wel leuk houden voor mij en me paard!

Grondwerk zou best kunnen maar ben er niet echt in thuis. Het zal ook best niet moeilijk zijn maar ben er niet in thuis. Of je moet leuke ideeen hebben wat ik naarst me paard kan doen ;)

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 15:53

Zonder zadel rijden is niet echt een optie. Ik krijg snel de slappe lach en dan kom ik er helemaal niet meer op haha Dan hou ik het wel bij losgooien ofzo hahaha

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 15:53

de meeste paarden vinden het wandelen buiten wel leuk, dus dat lijkt me niet zo'n slechte oplossing...
kan je ook fietsen aan de hand?
anders zal je zelf moeten gaan rennen... hou je jezelf iig wel op conditie!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 15:54

Hem leren voetballen?
rondjes op de hoefslag lopen, yogabal voor je uitschoppen, en dan gaan ze het vanzelf interessant vinden.

Fietsen is ook hartstikke leuk! Of aan de lange lijnen werken!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 15:55

Er is een heel subforum over grondwerken en longeren hier op bokt, je moet je er wel ook een beetje in willen verdiepen he. Toch blijven rijden met een niet passend zadel zou ik zeker niet doen. Als je je zadel straks weer terug hebt heb je nog een paar weken om naar die vierdaagse toe te werken. Als je paard nu een goede basisconditie heeft lijkt me dat toch niet zo'n heel groot probleem.

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 15:57

Gaat het zolang duren voordat je een (nieuw) zadel koopt dan? Waarom ga je niet gewoon even met je paard naar de zadelmaker. Heb ik ook gedaan. Eerst werd er gekeken wat er niet past aan het oude zadel, vervolgens de bouw van het paard en mijn bouw. Ook even kijken wat het zadel doet in alle gangen. Mijn zadelmaker heeft een winkel vol 2e hands en nieuwe zadels. Altijd wel één die past! Daarom verschillende zadels gepast en gekeken hoe ze liggen, en of het paard er fijn mee loopt. Paar uurtjes mee kwijt, maar dan heb je wel een goed zadel en niet zoveel geld als je voor een 2e hands gaat!

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 15:59

Dat voetballen vind ik wel een leuk idee ;) Denk alleen wel dat ie in het begin een hartverzakking krijg haha Maar de binnenbak is vaak leeg dus dat moet wel lukken. Alleen dan is het het beste met een skippy bal en niet met een simpele voetbal?

We hebben gelukkig ook nog de stapmolen waar die zoiezo elke dag 10 min in staat omdat ik dan ze stal aan het mesten ben. Hij heeft een goede basis conditie alleen vallen ze spieren snel weg...

Longeren was ik zoiezo wel van plan maar niet elke avond.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 16:00

HelgaV schreef:
Gaat het zolang duren voordat je een (nieuw) zadel koopt dan? Waarom ga je niet gewoon even met je paard naar de zadelmaker. Heb ik ook gedaan. Eerst werd er gekeken wat er niet past aan het oude zadel, vervolgens de bouw van het paard en mijn bouw. Ook even kijken wat het zadel doet in alle gangen. Mijn zadelmaker heeft een winkel vol 2e hands en nieuwe zadels. Altijd wel één die past! Daarom verschillende zadels gepast en gekeken hoe ze liggen, en of het paard er fijn mee loopt. Paar uurtjes mee kwijt, maar dan heb je wel een goed zadel en niet zoveel geld als je voor een 2e hands gaat!

Dinsdag 5 mei komt de zadelmaker en die kan hem terplekken aanpassen dus heb hem waarschijnlijk volgende week al mits ik het een fijn zadel vind natuurlijk. Het word een nieuwzadel en denk niet dat je met een nieuw zadel gelijk dit een uur kan rijden of wel? Het kon woensdag al maar kan niet zo maar vrij krijgen op me werk...

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 16:02

je kan een skippybal nemen, maar ook een yogabal natuurlijk!
verder kan je gebruik maken van clickeren om je paard te stimuleren om de bal aan te raken...

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 16:04

los springen ofzo??
ik had een keer geen zin om te rijden toen me paard in de bak los gegooit en als ze ging eten soort van opjagen dat ze weer ging lopen :D :o

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 16:06

Ik sta helaas op een pensionstal waar je niet zo maar alles voor de dag kan halen :( Maar kan wel een balkje in de longeerbak neer leggen.. om zo het longeren weer wat spectaculairder te maken haha

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 16:48

Danielledm schreef:
HelgaV schreef:

Dinsdag 5 mei komt de zadelmaker en die kan hem terplekken aanpassen dus heb hem waarschijnlijk volgende week al mits ik het een fijn zadel vind natuurlijk. Het word een nieuwzadel en denk niet dat je met een nieuw zadel gelijk dit een uur kan rijden of wel? Het kon woensdag al maar kan niet zo maar vrij krijgen op me werk...

Als het zadel goed past zou ik niet weten waarom je er niet gelijk een uur mee kunt rijden..

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 18:28

Je kan het longeren leuker maken door bepaalde doelen voor jezelf te stellen. Dus dat je bijvoorbeeld meer met stemhulp wil doen of iets dergelijks.

Je kunt ook gaan wandelen, of zelfs hardlopen met je paard. Is bovendien super voor je band.

phebeskoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 18:41

Misschien kan je een schrikparcours maken, met zijltjes,pionnen, takken, geluid?
Misschien kan je kunstjes gaan leren. Zoals stilstaan en dan blijven staan, maar heb geduld!
Wandelen en laten grazen is altijd heerlijk!
Misschien wat fysio-oefeningen?
Succes!

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 18:49

Miss_Malfoy schreef:
Eh, dikke pad erop, dekensingel (zo'n elastieken) eromheen en rijden maar! Desnoods een paar dekjes bovenop elkaar.
Zit je heerlijk zacht, en je krijgt er een betere houding van!

Helemaal mee eens, is nog leuk ook :D

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 08:39

Gister toch nog wat kunnen regelen met mijn werk en de zadelmaker komt morgen al! Hij kan hem terplekke op maat maken dus heb me zadel misschien vanaf morgen al!

dicenbalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 08:53

Dat is mooi, maar misschien is het sowieso leuk om eens af te wisselen met de tips van hierboven, dat houdt het voor je paard ook interessant! En het is natuurlijk super om het echte werk eens af te wisselen met lekker wat dollen :D