Fjord kort in bewegingen geworden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aronneke

Fjord kort in bewegingen geworden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 11:32

Beste mensen,

Mijn fjordje van 19 jaar is sinds een aantal dagen nogal kort in zijn bewegingen geworden. Hij is wat aan de dikke kant maar zeker niet TE dik, dat zijn overgewicht hem in de weg zit.
Hij is al niet een van de ruimste geweest in zijn bewegingen maar de laatste dagen merk ik het vooral in de draf. Korte pasjes, dribbelen, als ik het bekijk komen in de draf zijn hoeven amper voor zijn schouder uit. Kan het niet goed uitleggen maar het lijkt/is daardoor ook dat hij op de punt van zijn hoef land zeg maar, en die vervolgens afrolt naar beneden.
Hele korte en platte pasjes dus. Hij is van zichzelf erg voorwaarts, dus het ligt niet aan het langzaam rijden. Hem naar een middendraf rijden helpt wel met het verruimen, maar het is meer dat hij véél harder gaat lopen dan dat hij verruimt. Daarna is hij ook moeilijk terug te rijden.

Ook met voltes en afwendingen is hij altijd heel stijf geweest, vooral in zijn nek. Los maken lukt redelijk, maar echte stelling is er niet. In de voltes valt hij dan ook altijd naar binnen.

De gallop gaat overigens perfect, niet te wijd, maar in een mooie aanleuning. Ik rij wel dressuur maar puur recreatief en voor de lol. Hij loopt wel op de voorhand. Verder krijg ik geen les en ben eigenlijk niet van plan om dat te nemen.

De staleigenaar dacht misschien aan een lichte bevangenheid. De fjord staat van 6 uur smorgens tot vaak 9 uur savonds buiten samen met nog 2 andere fjorden. Het weiland staat nagenoeg kaal, wel korte grassprietjes, maar zeker niet te veel. Per dag krijgen de fjorden maar een klein stukje gras bij in de afgezette wei. De fjorden krijgen smorgens in de wei een flinke pluk hooi, maar zeker niet onbeperkt.
Verder krijgt hij smorgens en savonds een kwart, tot een halve beker brok en een kleine pluk hooi savonds.
Vanaf nu gaat hij dus om half 11 naar buiten, als het hooi op is en ik langs kom om te rijden. Ook gaat hij op rantsoen.

Sorry voor het lange verhaal maar wel de broodnodige informatie.

Wie weet wat ik aan deze korte pasjes kan doen, die sinds een paar dagen ontstaan zijn?

bfsunshine

Re: Fjord kort in bewegingen geworden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:33

Misschien zit er iets niet goed in zijn rug, nek, schouders??? Ik zou hem door iemand die verstand van dergelijke problemen heeft even laten nakijken.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:34

Het riekt naar bevangenheid in de spieren. Zou eens bloedonderzoek laten doen en dan ook kijken naar de insulineresistentie en het magnesiumgehalte.
Succes ermee.

aronneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 11:35

Ja klopt, dat zou kunnen. Ik wacht eerst nog even af hoe het gaat met het randsoeneren, en wat extra beweging. Kan zijn dat er idd iets niet goed zit, maar verder geen pijnlijke punten voorzover ik het merk.
Wanneer ik zijn voorbenen vast pak kan ik ze wel helemaal naar voren strekken.

Van spierbevangenheid heb ik nog nooit gehoord, ik zal eens wat informatie opzoeken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:40

klinkt idd een beetje als spierbevangenheid :j laatste dagen voor dat hij kort ging lopen misschien wat harder gewerkt dan normaal?

aronneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 11:41

Nou nee, niet bepaald. Vaak rij ik maximaal een half uur tot 3 kwartier. Heb niet overmatig gewerkt. Ik heb vorige week wel regelmatig gereden, 3 tot 5 keer als ik het goed heb. Maar nee, niet extreem gereden. Gewoon zn gangetje eigenlijk

chocky84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:43

Het kunnen ook veel andere dingen zoals een peesblessure, artrose etc. Ik zou er voor de zekerheid een dierenarts bijhalen..

houstenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:47

hoefbevangeheid lijkt me stug, dan zou hij meer op de achterkant van de hoeven moeten gaan en niet op de voorkant en schuift juist de benen meer naar voren...ik zou er een goeie DA naar laten kijken...

aronneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 11:47

Ja over artrose hebben we het ook al eens gehad, vooral omdat hij de jongste niet meer is natuurlijk.

Maar als ik zo eens naar de symptonen van spierbevangenheid kijk, hij heeft geen last van de achterhand. Hij wil juist wél lopen en overmatig zweten en hijgen doet hij ook niet.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:59

Persoonlijk zijn dit geen dingen die ik even aan zou willen kijken met ratsoenen... Het klinkt als een ofwel hoef bevangenheid of iets anders pijnlijks.. Hij loopt natuurlijk niet voor niks zo kort...

Is pas geleden bekapt/beslagen? Of moet hij juist broodnodig..?

Als dat het ook niet is zou ik toch liever wel een da laten kijken.. misschien heeft hij een spierverrekt. Iets wat je niet kan merken door zelf z'n voorbeen naar voren te halen..

aronneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 12:02

Hij zit er precies tussen in ongeveer, zo'n 3 tot 4 weken geleden beslagen.
Ik denk niet dat hij pijn heeft, hij loopt niet ongerelmatig en reageert niet anders dan normaal, geen oren in de nek, zwiepen of trappen. Maar ook omdat er in de stap en galof niets aan de hand lijkt te zijn.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 12:05

Maar dat hoeft ook niet.. onregelmatig lopen of oren in de nek.. HIj loopt kort dus het zit niet lekker = pijn... Lijkt mij simpel, toch?

Er lopen zat paarden rond met (nog) onontdekte hko/artrose en weet ik het wat waarbij het al pijn doet, en die paarden lopen nog 'gewoon' met oren normaal of normale staartdraagt.. Paarden kunnen wat dat betreft echt veel hebben.. Oh het doet pijn.. dan loop ik maar op zo'n manier dat het geen of het minst pijn doet.. Tot ze echt niet meer kunnen..

Wil niet zeggen dat die van jou hko/artrose heeft, maar zoals jij het omschrijft zou ík niet wachten. Hooguit nog 2 of 3 dagen.. en dan bellen :)

aronneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 12:08

Ja mocht het nou ook echt niet beter worden, dan bel ik natuurlijk zeker de DA. Ik zal de komende paar dagen even afwachten en kijken hoe hij het doet, en anders de DA erbij

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 12:10

klinkt als spier problemen,mijn pony had dat zomers ook altijd.wat je kan halen is Arnica van Vogel en dan 10 druppels op een boterham doen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 12:41

lijkt mij het begin van hoefbevangenheid....
pas als er een hoefbeenkanteling is geweest plaatsen ze hun voeten anders....eerst de verzenen ,dan de toon....
deze verschijnselen zie je nog niet in het begin van bevangenheid.....

Als je denkt dat je paard hoefbevangen is is het proces al een tijdje aan de gang in het lichaam.
Hoe draait hij zich om?

aronneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 15:18

Hij is nogal stijf en houterig soms, zal ook aan de leeftijd liggen

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 19:29

ik denk pijn en ouderdom

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 19:35

van ouderdom gaat een paard niet ineens kort lopen. ik denk dat het dier ergens pijn heeft. waar? dat kan op zoveel plekken zijn, door zoveel mogelijkheden... is het alleen onder het zadel? of ook als je hem longeert of in de wei?

aronneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 20:47

In de wei heb ik hem nog niet zien draven, maar met het longeren is het ook. Hij loopt dan ook enkel aan het halster, dus zonder singel of aanleunig oid. Door de drukking van het zadel kan het dus niet komen. In allebei de gangen zijn de passen hetzelfde. Hij wil wel gewoon graag.
En van ouderdom gaat hij niet van de een op de andere dag kort lopen lijkt me

aronneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 17:16

Goed, is het nu dan juist de bedoeling dat ik hem meer beweging ga geven met aangepaste voeding, of hem juist die rust nog even geef?

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:19

zelf laten bewegen is sowieso goed. anders wordt hij alleen stijver.
ik zou de voeding nog niet rigoreus gaan veranderen eerlijk gezegd. als je zeker wilt zijn moet je er gewoon iemand bij halen die er verstand van heeft...

aronneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 17:31

Sorry, voor de reactie maar wilde toch even wat laten weten. De dierenarts zegt dat het hoefkatrolontsteking kan zijn. Heb even telefonisch contact met hem op genomen. Volgende week komt hij langs om verder het paard te bekijken!

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 17:39

hoefkatrol kan het heel goed zijn, vaak treft dit paarden die bijna altijd op de voorhand lopen en rijtechnisch niet goed rechtgericht zijn , met aangepast beslag is er nog veel te verbeteren , sterkte

aronneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 17:43

Klopt, paard is nooit dressuurmatig doorgereden en loopt dus erg op e voorhand en is niet compleet rechtgericht

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:17

Eén de kenmerken van hko is dat ze in het begin moeilijk lopen, maar als ze eenmaal opgewarmd zijn dat je er niks meer aan voelt. (alles is dan goed gesmeerd) Tot het zover is dat ze moeilijk blijven lopen. Dit varieert van kort lopen tot echt hinken. Meestal is dit trouwens één been en zou je met rijden plof kunnen voelen. Hij valt dan op een been om het andere te ontlasten.