Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
daar had ik ook al aan gedacht. Maar zelf kan ik in ieder geval voor in haar mond niks ontdekken, ook maakt ze geen propjes o.i.d. en reageert ze niet gevoelig als ik langs haar kaken strijk (bij haken lijkt me dit toch gevoelig?).

Ik doe veel grondwerk met haar (Natural Horsemanship, TTouch etc). Halthouden kan ze bijvoorbeeld op stem en het kantelen van mijn bekken. Ik heb me ook afgevraagd of dat het probleem is; ik rij haar amper op handen omdat ik dat verschrikkelijk vind bij een jong paard. Vrijwel alles probeer ik op zit aan te leren (jong geleerd is oud gedaan), maar nu ik alles bij elkaar opgeteld zie, denk ik toch -net als jullie- aan tandproblemen. 

Jose22 schreef:Bitloos ben ik zelf enorm voorstander van, ik heb het hierdoor ook al een keer geprobeerd, maar ze vind de druk op haar kaken 10 x niks en loopt er dan keihard doorheen. Persoonlijk vond ik dat dus niet zo'n veilige oplossing
Is ook 13,5. Mizora schreef:Een ongebroken trens is super qua stabiliteit en zachtheid, namelijk superzacht. Een stang heeft hefboomwerking en is daarom niet aan te raden. Een dubbelgebroken kneveltrens i ook zeer stabiel en zacht, maar een ongebroken trens is nog zachter en even stabiel, de overstap terug naar een gewone gebroken trens is wel groter, maar dat is eigenlijk alleen nodig als je Z wilt gaan lopen op den duur. Voor de rest maakt het niet uit.
Watertrensen zijn al onstabieler dan bus- of D trensen en dubbelgebroken is veel onstabieler dan enkel- of zelfs ongebroken.