Help ! niet kunnen doorzitten op Fries

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

x_Melis

Help ! niet kunnen doorzitten op Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 21:37

Hee allemaal ! ,

Ik verzorg een fries en ik heb een probleem met doorzitten dus..
Normaal lukt het me wel maar hij gooit zo hoog op dat het wel onmogelijk lijkt om door te zitten , maar hierdoor krijg ik hem dus ook met heeel veel moeite in galop.
Omdat ik gwn niet kan doorzitten ;(
Heeft iemand tips of hetzelfde probleem?
Alvast bedankt!

xannemijn

Re: Help ! niet kunnen doorzitten op Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 21:40

Probeer goed met de beweging mee te gaan, misschien ziet dat er wat fout uit maar zo leer je wel beter zitten.
Heb je les?? Misschien kan je instructrise om hulp vragen

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 21:41

Dit heeft niet met het hoge opgooien te maken. Maar met het feit dat ie zijn rug niet loslaat. Ik rijd zelf ook op friezen. En op de ene kan ik ook bijna niet doorzitten. Dit komt doordat ze zoveel spanning heeft en daardoor haar rug vastzet. Wat ik doe is steeds korte stukjes doorzitten en dan tussendoor weer lichtrijden.

x_Melis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 21:44

xannemijn schreef:
Probeer goed met de beweging mee te gaan, misschien ziet dat er wat fout uit maar zo leer je wel beter zitten.
Heb je les?? Misschien kan je instructrise om hulp vragen

ja ik heb les en ik ga ook gwn met de beweging mee enzo en ik heb haar idd al om hulp gevraagd maar tog lukt het niet :S , ik vind het ook best raar want heb nooit problemen gehad met doorzitten , maar met dierk dus wel ( de fries)

x_Melis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 21:46

FriesWytske schreef:
Dit heeft niet met het hoge opgooien te maken. Maar met het feit dat ie zijn rug niet loslaat. Ik rijd zelf ook op friezen. En op de ene kan ik ook bijna niet doorzitten. Dit komt doordat ze zoveel spanning heeft en daardoor haar rug vastzet. Wat ik doe is steeds korte stukjes doorzitten en dan tussendoor weer lichtrijden.

Dat ben ik ook idd aan het oefenen , het is ook echt heel vermoeiend maar hoop dat het nog wel gaat lukken , heb ook al paar keer geprobeerd met me voeten uit de beugels maar soms stuiter ik er bijna gwn van af hihi :o

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 21:48

idd zorgen dat de rug loslaat bij die van mij kan ik ook niet doorzitten als hij zn rug vastheeft laat hij hem los is het gewoon super om door te zitten

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 21:48

Ik weet het. Mijn ene fries is heel gemakkelijk en de ander hoeft maar even haar hoofd er niet bij te hebben. En dan kan ik niet doorzitten.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 21:50

Ga zonder beugels rijden als je het niet uit kan zitten en het paard wel los is. Steeds klein stukje draf en weer terug naar stap. Probeer je knieen niet aan te spannen dan ga je stuiteren maar laat je benen hangen. Steeds kleine stukjes proberen.

Dat werkt bij mij altijd wel goed. Op een of andere manier zoek ik toch te veel steun in de beugels en kan dan moeilijk doorzitten op een paard wat hoog opgooit. Als ik zonder beugels rij dan kan ik ook nergens steun zoeken (dat doe ik eerst wel door te klemmen en dan ga ik stuiteren) en kun je uiteindelijk de beweging veel beter volgen.

Taj_Mahal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 22:47

ik ben 't eens met thats_me, zonder beugels rijden voel je je paard goed aan en je kweekt de juiste spieren om goed te kunnen doorzitten, want met beugels zoek je daar weer steun op.. in't begin zal het lastig zijn, maar gewoon even doorpakken ;)

succes!

sernet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 23:33

Ik ken dit probleempje ook en ga mee met het commetaar van frieswytske, over het feit dat ze moeten leren hun rug los te laten.
Wanneer ze dit niet doen, is het zooo ontzettend moeilijk (door)zitten.

Ik heb in t hele begin ook ontzettend veel moeite gehad met doorzitten.
Probeer (wat ook wytske vertelt)kleine stukjes door te zitten en zo steeds langer uit te breiden.

Maak een zo'n rustig mogelijk drafje en dan zelf heel rustig én ontspannen te blijven zitten.
En vooral blijven doorademen ;)
Wanneer je paard 'heet wordt of drammerig, weer even lichtrijden en dan weer proberen.

Op een gegeven moment gaat je paard leren z'n de rug los te laten en ontspannen.
En dan.....Kun jij eindelijk fijn doorzitten!
Succes!

Houd je voeten maar even in de beugels, want die kunnen voor jou even een fijne steun zijn en juist voorkómen dat je gaat stuiteren.
We hebben ze tenslotte niet voor niets aan t zadel ;)
Laatst bijgewerkt door sernet op 26-04-09 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 23:40

`Is vaak een balans probleem, als je goed gaat rechtrichten en echt gaat werken aan een dragend achterbeen kun je veel fijner blijven zitten, een fries heeft vaak een duwend achterbeen , als je dat kan trainen naar dragend zal het hoog op gooien zeker beter gaan.

sernet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 23:48

Dat is ook zeker waar midgie!
Wanneer de achterhand er goed onder zit, kun je óok beter en makkelijker zitten.

Maar dan nog moet dit paard ook leren ontspannen te blijven doorlopen., wanneer ze gaat doorzitten
En dat kan écht heel moeilijk zijn soms.
Daar moet deze ruiter én paard inderdaad "de balans" in gaan vinden ;)

Ikzelf kan pas echt fijn gaan doorzitten, wanneer mn fries helemaal los is én zn achterhand eronder heeft.

natachabokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 10:53

Ik reid zo nu en dan ook een friesje.
Friezen gooien soms best hoog op, doorzitten is dan best moeilijk.
Ik kon in het begin ook moeilijk blijven doorzitten, maar door veel te oefenen en gewoon te blijven doen gaat het me een stuk beter af.
Wat ook helpt is als je paard lekker los in zn lijf is.
De bewegingen van het paard zijn dan vaak wat losser en soepeler, ook is het zo dat je het ene paard makkelijker los rijdt als het andere of het duurt bij de een wat langer als bij de ander.
Zo af en toe longeren en een beetje bijzetten op de goede manier wil ook nog welleens helpen je paard lekker over de rug te laten lopen en daarbij te omtspannen. Friezen hebben hier soms iets meer de tijd voor nodig, maar ik kan uit eigen ervaring vertellen hoe meer je gewoon blijft oefenen, hoe makkelijker het word. En je paard moet gwoon lekker los en nagevelijk zijn dat maakt het doorzitten ook een stuk makkelijker. Nog een tip is om even op de site van vereniging eigen paard te kijken, ik vind daar vaak allerlei leuke tips over van alles en nog wat ,wat te maken heeft met paarden en reiden etc.

Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt, en hopen dat het doorzitten wat makkelijker gaat worden :D

schuimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 21:21

ik heb het zelfde probleem met mijn fries, ik ben begonnen met een paar passen doorzitten in een rustig draftempo, voel je zelf dat je begint te "stuiteren" dan ga je weer lichtrijden. Ook lette ik goed op de reactie van mijn paard: hij begint zich meestal te spannen als ik niet in balans zit!

Linny123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 22:45

Misschien helpt het om hem heel licht bij te zetten? Mijn paard is ook lastig om op door te zitten, maar als hij iets afbuigt, zit hij gelijk een stuk makkelijker...

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 23:56

Let op :P

We beginnen in draf lichtrijden, vervolgens neem je de verlichte zit aan, echt je billen zo vér mogelijk naar achteren steken! Vervolgens je hele lichaam recht maken terwijl je nog seeds naar voren buigt (al staande in je beugels) en dan in je zadel gaan zitten alsof je je een staart aan je billen hebt hangen en deze tussen je benen doortrekt.
En dan fietsen :D Lekker achteruit fietsen met je heupen

Klinkt een beeeeetje vaag, maar serieus, HET WERKT!
Ik heb les van een Centred Riding instructrice, ik vertelde haar 2 dagen voor ik wedstrijd had dat ik zo'n moeite had met doorzitten. Ze leerde me dit, de eerste keer moest ik heel hard lachen, tot ik bij het achteruit fietsen was en toch echt fijn met de bewegingen van mijn paard meekon :oo :D :)*

Voorwaarde is wel dat je je knieen af laat hangen naar beneden, en dus niet je gewicht in je stijgbeugels doet, je moet echt op je kont zitten en je benen 'laten vallen' :)

:D

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 00:09

Dat is een goede tip van Patriciavt, enige dat ik heb toe te voegen: veel mensen denken dat de paardenrug alleen omhoog en omlaag gaat. Als ze horen dat ze met de beweging mee moeten gaan, gaan ze zelf dus ook alleen omhoog en omlaag.

Maar als je tijdens de draf naar beneden kijkt, zie je eigenlijk de voorbenen een voor een onder het zadel schuiven. Ze laten het zadel naar links overhellen, dan weer naar rechts, dan weer naar links.

Om met die beweging mee te gaan, moeten je heupen dus ook mee gaan, zodat het been ruimte heeft om terug te komen. Anders gezegd: als het rechterbeen naar achteren steekt (en het linker been dus naar voor), dan moeten je heupen ietsjes links zitten zodat er voor het rechter been ook ruimte is om daar te zijn. En omgekeerd geldt hetzelfde voor het linkerbeen.

Je rug moet niet naar links of naar rechts hellen, het zijn alleen je heupen die met die beweging meegaan. Als het nog steeds niet gaat, probeer dan eens met je rug naar achteren te hangen, hierdoor gaan je heupen makkelijker met de beweging mee omdat het gewicht van je bovenlijf er niet recht boven hangt.

Natuurlijk is het niet de bedoeling dat je als een dronken cowboy achterover hangt, maar door naar achteren te hangen krijg je door hoe het zou moeten voelen en vanuit daar kun je langzaamaan weer naar voren gaan hangen.

Succes en laat weten hoe het gaat!

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 00:12

Dat klopt Arno8 :=
Mijn instructrice vroeg me nadat ik dit had gevoeld, of ik eens op 'mijn' manier door wilde zitten :=
Nou echt een ramp :')

Het maakt echt veel verschil. Ze legde het zo uit; wij hebben 2 zitbeenknobbels, die kunnen onafhankelijk van elkaar bewegen. Dit is ook zo met de heupen van een paard, eerst gaat de ene, dan de andere. Je 'hobbelt' dus iid niet allen omhoog en omlaag, maar ook van links naar rechts.
En dan helpt het achteruitfietsen echt onwijs hoor :j :D

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 12:43

Patriciavt schreef:
Let op :P

We beginnen in draf lichtrijden, vervolgens neem je de verlichte zit aan, echt je billen zo vér mogelijk naar achteren steken! Vervolgens je hele lichaam recht maken terwijl je nog seeds naar voren buigt (al staande in je beugels) en dan in je zadel gaan zitten alsof je je een staart aan je billen hebt hangen en deze tussen je benen doortrekt.
En dan fietsen :D Lekker achteruit fietsen met je heupen

Klinkt een beeeeetje vaag, maar serieus, HET WERKT!
Ik heb les van een Centred Riding instructrice, ik vertelde haar 2 dagen voor ik wedstrijd had dat ik zo'n moeite had met doorzitten. Ze leerde me dit, de eerste keer moest ik heel hard lachen, tot ik bij het achteruit fietsen was en toch echt fijn met de bewegingen van mijn paard meekon :oo :D :)*

Voorwaarde is wel dat je je knieen af laat hangen naar beneden, en dus niet je gewicht in je stijgbeugels doet, je moet echt op je kont zitten en je benen 'laten vallen' :)

:D

Dat klinkt inderdaad een beetje vaag! :P
Wat bedoel je precies met achteruit fietsen?

Want ik heb ook een beetje (veel) moeite om door te zitten op mijn fries.
Ook al komt dat deels doordat ze dr rug vast zet, als ik ga doorzitten.

juf_esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 12:47

Het volgende heeft alleen even betrekking op je galop probleem, misschien kun je als je de galop wil oefenen blijven lichtrijden bij het aanspringen, want als je het paard hindert doordat het moeilijk is uit te zitten is dat misschien een betere (tijdelijke) oplossing. Verder ga ik mee met bovenstaande.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 12:50

Loopt het paard wel nageeflijk of met weggedrukte rug en het hoofd de lucht in?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nooit problemen met doorzitten heb op Friezen. Momenteel rij ik vier verschillende en als je ze goed voor elkaar hebt kun je ook op een Fries normaal doorzitten.

Fronika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:22

past je zadel wel goed ?? hierdoor kan het ook komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:29

Ik zie hier de "tip" voorbijkomen om achterover te hangen, dit moet je uiteraard nooit doen, want je dient ten alle tijde rechtop te zitten en ga je achterover zitten dan verval je al snel in hangen, met alle gevolgen van dien.

nl_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:34

je kan ook proberen harder draven doorzitten ,langzamer ,moet je ff kijken met welk tempo het het fijnst zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:37

Kuch, harder draven, langzamer???
Ik zou maar eens beginnen met doorzitten in arbeidsdraf en het aantal passen wat je doorzit uitbouwen.