Help : Paard schuurt benen open tijdens rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lithium

Help : Paard schuurt benen open tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 19:27

Ik zou niet weten hoe ik het anders kon titellen maar ik heb dus een probleempje.

Ik heb een jonge friese ruin van 5 jaar. en onder het zadel is hij bij mij echt een schatje.
Hij heeft mooie gange en is echt heel fier en showt zichzelf (bijna) altijd.

Het probleem is echter dat hij zich volgens mij een tikkeltje te hardt showt en ook te sierlijk wil lopen..
Hij komt telkens met zijn ene hoef aan het been ernaast of soms ook schuin achter of voor (bevoorbeeld in draf komt zijn linker achterbeen soms tegen zijn rechter voorbeen ofzo) en uiteindelijk liggen zijn 4 bene open aan de binnezijden.

Wel dat is 1 keer gebeurd en sindsdien draagt ie altijd bandages bij het rijden.

Maar zijn er manieren om het paard te leren zo te lopen dat hij zijn benen niet meer openschuurt tijdens het rijden? want zelf vind ik bandages bij Friezen niet zo mooi en zou dus graag willen dat hij dit niet meer doet en dat zijn bandages uitmogen.

(ik weet dat het vrij ingewikkeld uitgelegd kan zijn maar zou absoluut niet wete hoe ik het anders moet uitleggen)

alvast bedankt xx
Laatst bijgewerkt door Scum op 26-04-09 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

Joltsje

Re: Help : Paard schuurt bene open tijdes rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 19:29

euhm..als eerste, het gaat niet om mooiigheid.. dus als bandages nodig zijn, dan zijn ze nodig.

verder denk ik dat je met rechtrichten en het paard op zijn eigen benen te laten lopen een heel eind komt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 19:46

Rechtrichten wil idd helpen, maarre ik heb de peesbeschermers/bandages er ook niet voor de sier om hoor :=

Lithium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 19:50

En hoe moet ik hem dan 'rechtrichten'?
en wat bedoeld Joltsje met 'op zen eigen benen laten lopen'?

xx

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 19:50

Het kan zijn dat ze erg frans staat (hoeven naar buiten gedraaid) waardoor ze met de kogels tegenelkaar wrijft. hier valt niets aan te doen, kan enkel op zeer jonge leeftijd (veulen,jaarling) gecorrigeerd worden. Als ze met haar achterbeen op haar voorbeen trapt kan het zijn dat ze niet snel genoeg loopt vanvoor of te snel, ruim vanachter.
Maar omdat ze vaak op 4 benen open ligt denk ik dat je merrie op zijn minste een afwijkende stand heeft.
Mijn merrie liep vroeger ook te ruim achteraan en vanvoor te traag waardoor ze zich openliep, dit is echter na een jaar of 2 overgegaan... Misschien eens foto's plaatsen van de stand vd voor en achterbenen van je fries?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 19:54

Ik denk dat je dan maar moet gaan beginnen met goed les nemen ;)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 20:00

Bandages zijn wel voor de sier, een lapje katoen kan de inslag van een been van een paar honderd kilo echt niet tegenhouden. Je zou in dit geval goede beschermers en eventueel springschoenen aan kunnen doen zodat hij zich voorlopig niet meer kan aantikken, de hoeven goed na laten kijken door je smid kan ook helpen ( de toon iets meer afronden waardoor het voorbeen sneller kan afwikkelen en dus de kans tot aanraken ook vermindert, of idd een afwijkende stand iets corrigeren) en idd les volgen in rechtrichten.

Mijn merrie (ook een Fries) heeft een neiging tot Franse stand achter, en strijkt ook. Echter als ik haar actief laat lopen en haar bewust maak van haar achterbenen, de motor aanzet dus, dan hoor ik niets meer strijken en de neiging tot Frans wordt om de week licht gecorrigeerd. Mag ze echter uitstappen of draven dan klapt ze meteen weer tegen elkaar.

Lithium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 20:30

Hij gaat nogtans goed vooruit en sinds hij die bandages draagt ligt hij niet meer open aan zen benen, dus dat lapje katoen zal wel iets uithalen zeker :D
Dacht altijd dat het lag omdat hij zijn benen te hardt strekte ofzo en daardoor zijn hoeve tegen zijn benen aanvreef.
Want hij heeft heel ruime gange en een hoge knie actie tijdes het rijden.

Maar zal idd eens een paar lessen pakken en zien of het dan beterd :D

Zal is zien dat ik foto's van hem kan trekken. Moet het dan een foto vooraanzicht zijn en van zijn achter aanzicht?

Xx

J_Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 14:15

Misschien kun je eens overleggen met je hoefsmid, of hij iets aan de (eventueel scheve?) stand van de hoeven kan veranderen, of een speciaal beslag kan geven. Of eventueel het paard zonder ijzers te laten lopen..
Ik denk niet dat je het probleem verholpen krijgt met een tig aantal lessen. Ik ben het er wel mee eens, dat het beter kan worden maar of je het daarmee helemaal opgelost krijgt, betwijfel ik ten zeerste.
Sommigen zeggen, dat je gewoon moet blijven rijden zonder die peesbeschermers, dat ze vanzelf wel stoppen van de pijn. ook dit vind ik volslagen onzin.
Sommige paarden hebben dat gewoon dat ze met hun benen tegen elkaar strijken. Dat kan zoveel redenen hebben, foute stand van de hoeven, foute stand van de benen zelf, en en en.. Je kunt dit natuurlijk helemaal gaan laten uitzoeken met een dierenarts erbij. Maar ik zou het gewoon eventjes simpel houden, en raad bij je smid vragen, en aan je instructeur. Verbeterd het, is het alleen maar positief, zoniet, blijf vooral lekker met bandages/peesbeschermers rijden! Er zijn genoeg leuke kleurtjes tegenwoordig!!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 16:46

*leest even mee*

DIe van mij lijkt er net mee te zijn begonnen (ze is 6, sinds 3 onder zadel en nog nooit gedaan). Terwijl ik juist nu met lessen bezig ben om haar recht te richten omdat ze zo ontzettend scheef was... Hopelijk is het een 'fase', en gaat het, naar mate ze rechter wordt, ook beter, maar baal er nu wel een beetje van :(

Mijn vroegere verzorgpaard streek ook ontzettend, en deed ik ook wel eens bandages om. Haar benen lagen dan niet open, maar ik had uiteindelijk wel allemaal gaatjes in mijn bandages na veel vuldig gebruik en veel strijken. Je kan beter strijkklappen kopen.

J_Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 19:38

Het is inderdaad een nadeel dat je bandages / peesbeschermers zo snel slijten daardoor.. maargoed, je moet toch iets voor de beestjes over hebben, toch ? =)

Lithium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 19:39

De hoefsmidt heeft nooit iets gezegt dat hij scheve hoeve zou hebben. Hij draagt geen ijzers (heeft het wel een kleine tijd gedragen toen hij voor de koets liep maar door zijn probleem dat hij zen bene openschuurt mag hij niet meer voor de koets lopen).
Maar zal voor de zekerheid toch nog eens vrage aan de hoefsmidt om ernaar te kijke (moet volgende week toch komen) en zal eventueel de dierenarts ook eens vrage voor een controle :)

al bedankt voor de reacties :D

xx

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 19:41

Lithium schreef:
Hij gaat nogtans goed vooruit en sinds hij die bandages draagt ligt hij niet meer open aan zen benen, dus dat lapje katoen zal wel iets uithalen zeker :D
Dacht altijd dat het lag omdat hij zijn benen te hardt strekte ofzo en daardoor zijn hoeve tegen zijn benen aanvreef.
Want hij heeft heel ruime gange en een hoge knie actie tijdes het rijden.

Maar zal idd eens een paar lessen pakken en zien of het dan beterd :D

Zal is zien dat ik foto's van hem kan trekken. Moet het dan een foto vooraanzicht zijn en van zijn achter aanzicht?

Xx

Voor het aanzicht misschien wel, maar de klap is nog steeds net zo hard tegen het been. Wat er aan de binnenkant langzaam kapot gaat aan pezen door elke keer aantikken.... dat houd dat lapje dus echt niet tegen.. ;). Nogmaals, investeer gewoon in een paar goede strijklappen of beschermers. Onder bandages worden de benen ook veel en veel te warm, daar zijn ondertussen al veel onderzoeken naar gedaan en er heeft zelfs een stuk over in de Bit gestaan.

J_Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 19:46

Lithium,
laat je nog iets weten, ben wel benieuwd naar hetgeen de smid & de dierenarts erover zeggen..

Breghje, wat je zegt ben ik het absoluut mee eens.

Lithium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 19:48

Hmm okay.. je hebt me nu volledig overtuigt om toch maar eens baar strijklappen of peesbeschermers te gaan kijken..
(vraagje, peesbeschermers, is dat het zelfde als Gette maar dan een ander woord? want ik weet dat we hier ook een paar getten hebbe liggen)

@ J_Jennifer: zal ik doen :D

J_Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 19:57

haha, jaa, peesbeschermers is hetzelfde als gette..
Je hebt van die mooie leren. Maar ook goedkope van (plastiek?) in hele leuke kleurtjes..

Lithium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 20:02

Ah okay :D
Dan gebruik ik in het vervolg de getten tijdes het rijden :D
Ik heb er voor de voorbene en de achter bene in leer en ook in sterk plastik me van diene mouch vanbinne :D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 20:04

peeskappen, strijklappen en evt springschoenen omdoen

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:25

inderdaad, zorg voor een goede bescherming. Peesbeschermers, springschoentje oid, ligt eraan waar hij zichzelf het meest raakt natuurlijk...
Mijn paard was, toen hij net onder het zadel was, ook nog heel erg met zijn balans bezig en kon dus niet op eigen benen lopen, maar zocht mijn steun (of nog liever die van de bakrand). Nu zijn we een jaar verder en nog steeds is zijn balans niet helemaal 100%, maar er zit een zeer grote vooruitgang in. Toen hij zijn balans nog compleet niet had gevonden, tikte hij achter zijn benen en hoeven aan de voorkant ook erg aan en zoals bij die van jou, ook kruislings. Nu is het nog maar heel zelden dat het voorkomt en meestal is dat dan ook mijn schuld ;)

Succes!

zij

Re: Help : Paard schuurt benen open tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:30

ik denk dat je moet proberen om de oorzaak weg te nemen als dat kan. dus niet aan symptoombestrijding doen door er van alles omheen te binden... laat eerst eens een hoefsmid kijken of hij wel goed bekapt is (second opinion?) en anders een instructrice die goed kan zien hoe het paard loopt. of wat mijn part een fysio?

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:34

Ben ik helemaal met je eens, zij, maar 'for-the-time-being' moet ze denk ik ook zeker zorgen dat haar paardje zichzelf zo weinig mogelijk opentrapt/schuurt, dus in ieder geval goed beschermen tot het probleem is opgelost, denk ik.

J_Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:40

Zij : slimme opmerking hoor. Ik zou ook zeker nisk rond de benen van mijn paard doen, terwijl ik weet dat hij zijn benen tegen elkaar open slaat!
Lithium : blijf vooral lekker met peesbeschermers rijden, tot je de oorzaak gevonden hebt en het is opgelost ;-)

mariskalaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:16

ik zou ook zoiezo wel peesbeschermers omdoen totdat je weet wat het is. anders maakt je paard alleen maar zijn benen nog meer stuk.
hoop voor je dat je erachter kan komen wat het is

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:21

Tja als ze nodig zijn dan zijn ze nodig. Het kan zijn bij jonge paarden (ik weet niet hoe lang hij al onder het zadel is) dat naarmate hij langer onder het zadel is en beter in balans komt het strijken minder wordt. Maar for the time being zou ik ze dus ook gewoon gebruiken. Je hebt dr niks aan als ie straks kreupel staat.

Lithium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 18:25

De hoefsmidt heeft ernaar gekeken en mijn paardje heeft niets van afwijking of dergelijks.. dus ligt het doordat hij nog niet goed heeft leren lopen zei hij, dus speciaal hoefijzers is geen optie.

De dierenarts heeft ernaar gekeken en inderdaad zoals hier ook al gezegt geweest is zou echte rijlesse al wonderen doen.

Ben van plan om nu regelmatig Privéles te nemen met hem, om hem 'juist' te leren lopen ;) :D

X