Maar de laatste tijd zit ik met zoveel twijfels en frustraties omtrent het trainen van één van mijn paarden dat ik mij afvraag of we er ooit nog uit zullen komen. Het plezier in het rijden is al bijna een jaar een zeldzaamheid geworden en mijn schuldgevoel tov mijn paard groeit elke week. En deze situatie blijft maar aanslepen. De laatste maanden begin ik er hoe langer hoe meer over te denken om haar gewoon niet meer te rijden en haar maar weer op vervroegd pensioen te sturen.
Maar die keuze is ook niet vanzelfsprekend.
Het gaat om mijn 12 jarige merrietje, die ik al 9 jaar heb. Ze is een ontzettend lief en braaf dier en ik ben stapelgek op haar. Na 9 jaar kennen we elkaar ook door en door en kan ik lezen en schrijven met haar.
Maar we hebben 1 groot probleem en dat is dat zij fysiek niet 100% in orde is. Ze heeft al jaren artrose in 1 van haar achterbenen.
Medisch gezien werd mij jaren geleden al afgeraden nog met haar te rijden en toen is zij reeds een half jaar op pensioen geweest. Alleen was dit absoluut geen succes en tijdens die periode kreeg ze steeds meer last van haar achterbeen. Ik heb toen de beslissing genomen haar terug te beginnen rijden.
Ze is toen eerst een maand in training gegaan bij iemand die een stuk handiger is dan ik en nadien ben ik haar zelf redelijk fanatiek beginnen rijden. En met succes. Ik nam geregeld les bij degene die haar een maand getraind had en leerde haar rijden op zo'n manier dat ze minimaal last had van haar mankementen.
2 jaar lang stond mijn paardje er super bij en was het een plezier om haar te rijden.
Het probleem met haar been is natuurlijk nooit weggegaan. Maar eens ze warm en los was, was daar erg weinig van te merken.
Maar vorige zomer is het mis beginnen gaan en zijn we weer aan het sukkelen. Ze liet zich niet zo fijn meer rijden. De stijfheid werd erger en ik kreeg haar niet meer soepel en los dmv te rijden. In het begin zocht ik de fout bij mezelf en heb ik vanalle aanpakken geprobeerd maar niets werkte. Uiteindelijk bleek dat mijn paard ziek was. Ze had een leverprobleem waardoor ze pijn kreeg in haar rug.
Ik ben meer dan een half jaar zoet geweest met DA's en medicatie en vorige maand is ze eindelijk 'genezen' verklaard.
Maar toch kan ik haar nog steeds niet fijn rijden en blijft ze problemen houden aan haar rug en krijg ik haar niet soepel en los.
Volgende week komt opnieuw weer eens een osteopaat en ik moest haar 'over haar rug rijden'.
Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan zoals de situatie nu is.
Ik heb er gewoon geen plezier meer in. Ondertussen rijd ik al bijna een jaar rond met een paard dat tegen wringt, pijn heeft. En alle moeite en tijd die ik erin investeer, haalt niets uit. Het paard doet haar best, maar lijkt tegen een grens aan te lopen.
Heel soms loopt ze wel nog eens fijn en krijg ik weer een beetje moed dat we het gehad hebben en dat het eindelijk beter zal gaan. Om dan de dag nadien weer op aarde te landen.
Ik raak gefrustreerd, paard raakt gefrusteerd...
Maar stom genoeg is mijn paard 'te goed' om weg te zetten. Op RX-foto is haar gewricht al jaren een ravage, maar ik heb er jaren mee kunnen rijden alsof er niets aan de hand was. Er is geen reden om aan te nemen dat dit niet terug mogelijk zou zijn. Ze is ook 'genezen' van haar ziekte dus dat is ook al geen reden om haar te laten staan. En rust roest in haar geval. (mijn DA vindt dit overgings ook)
In principe is er niets meer wat haar in de weg zou mogen staan. Maar toch loopt ze zichzelf telkens weer vast en is er altijd wel iets aan de hand...
Of misschien ben ik gewoon te veeleisend?
Maar ik ben het zo ontzettend beu.
Moe en ongelukkig, word ik ervan. En na een jaar aanklooien, vrees dat we hier nooit meer gaan uit komen.Maar als ik naar mijn paardje kijk, heeft training haar net wel geholpen in het verleden.
Ik wil wel eens weten wat andere mensen, hierover denken. Wat zouden jullie doen?
En hebben jullie misschien ook ooit in een vergelijkbare situatie gezeten en hoe zijn jullie erin geslaagd eruit te komen?
Bedenk wat je haar aandoet en stop er mee.
Ga kunstjes oefenen schrikparcouren bouwen, en ga je verdiepen in mentale uitdaging. want dat is wat je paard denk ik miste tijdens haar vervroegd 'pensioen'. Want je wilt haar toch nog niet echt kwijt?
)
)