tijdens buitenrit constant willen terug draaien

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nesty

tijdens buitenrit constant willen terug draaien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 18:39

Hallo,

Ik ben vandaag voor de eerste keer gaan buiten rijden met mijn paard. Mijn vriend op de fiets.
Ik weet dat ze bij de vorige eigenaar al buiten is gaan rijden enzo dus het is niet dat ze bang is van iets.

Nu was ik nog maar 100m weg en ze werd zeer vervelend. Ze wou telkens terug draaien richting stal. Ze ging telkens opzij en achteruit en zag de beek naderen dus ben afgestapt en tevoet een stuk verder gegaan tot ik niet maar naast de beek zat (dan was ze wel rustig). Dan terug opgestapt en ze wou weer terug draaien. Het gevecht aangegaan en heeft zich uiteindelijk gewonnen gegeven. Dacht ik...

Even verder kreeg ze het weer. Deze keer naar achter gaan en vanvoor een beetje omhoog gaan (net dreigen) en beetje bokken. Telkens wou ze terug richting stal...

Weer het gevecht aangegaan en ze nog een paar passen verder laten gaan en dan terug gedraaid.
Toen deed ze natuurlijk niets meer. Ik moest zelfs geen voeten geven ofzo...
Het is niet dat ze naar huis zou rennen.

Ik vond het wel een beetje gevaarlijk en zeker omdat ik niet weet wat ik eraan moest doen.

Het was dus geen ontspannende wandeling in het bos... :(

Ik had haar voor de wandeling al wat los gereden in de piste zodat ze al iets in het zweet stond.

Weet iemand raad???

Alvast bedankt!!!

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 18:56

Het paard dat ik rijd doet hetzelfde ( ze is 18 heeft ZZ-licht gelopen en heeft dus niet veel buiten gezien)

Ik ben gewoon begonnen door samen met
een ander(e) paard(paarden) mee te gaan
En op een gegeven moment ben ik alleen gegaan
En dan gewoon doordrijven totdat ze doet wat je zegt
En meestal help het ook als je eerst warmrijd en
hem/haar dan direct buiten aan het werk zet door
te gaan draven (hebben ze minder tijd om na te denken)
En wat ook helpt rijd altijd een rondje en draai je
niet om en rij dezelfde weg terug (dan denken ze namelijk de volgende
keer dat ze zich daar ook mogen omdraaien)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 18:59

Staat ze nog steeds op dezelfde stal als bij de oude eigenaar? Zo niet dan heeft ze waarschijnlijk gewoon wat langer de tijd nodig om aan de omgeving te wennen. Niet alle paarden zijn van nature nieuwsgierig naar een nieuwe omgeving; ze willen liever veilig in bekende omgeving blijven. dat ze verkeersmak is hoeft dus nog niet automatisch te betekenen dat ze het vertrouwen heeft om al gelijk met jou op pad te gaan. Haar weidemaatjes brengen veel meer tijd met haar door dan jij, en waarschijnlijk heeft ze dan ook meer vertrouwen in hen dan in jou. Ga dus lekker met een ander paard naar buiten wat wel braaf is en laat je paard rustig wennen aan de omgeving. Het kan even duren voordat ze het vertrouwen heeft om alleen te gaan. Gun haar die tijd en dat respect voor haar emoties en ik weet zeker dat het dan niet lang zal duren voordat ze zich bij jou ook veilig voelt.

Jeanneeeee

Re: tijdens buitenrit constant willen terug draaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 20:07

Ik weet niet of je dat als hebt gedaan maar ik zou ook eens proberen eerst een paar keer in het bos gewoon aan de hand te gaan wandelen met haar zodat ze de omgeving al een beetje leert kennen en dan daarna een keertje hetzelfde ritje rijden zodat ze al een beetje weet waar ze is.

JuulMacmoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 20:10

Dit probleem heb ik nou ook,
ik had er een topic over gemaakt.
Er was 1 iemand die zei: aanpakken die handel.
en de rest zei: afstappen en ernaast lopen en haar vertrouwen winnnen.
Ik dacht dit laatste het beste was, dus heb ik alles geprobeerd.
Ik wil regelmatig naar buiten, vooral met dit mooie weer,
dus heb ik het vorige week nog een x geprobeerd.
Deze keer was ik het ZO ZAT dat ik de andere manier (1e) probeerde,
en dta lukte!!! Ze was de hele rit braaf, alleen op dat ene moment dat ze om wou draaien niet.
Je moet gewoon even laten zien wie de baas is, en natuurlijk is dat moeilijk tussen slootjes in,
en als je haar geen pijn wilt doen, maar dit is toch wel de beste manier! geloof me!

Tenzij ze echt ergens bang voor is, maar dat zie je meestal wel aan het paard.
Veel succes ermee!!! Hoop dat je er wat aan hebt!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 20:14

Laatst hoorde ik van iemand die een zeer onconventionele oplossing had voor een steegs jong paard.
(steegs - niet van huis af willen)
Als het paard omkeert (het liefst net ervoor), naar huis rijden. De volgende dag/volgende keer weer opnieuw beginnen. Grote kans dat hij dan wel weer wat verder durft. Na een paar keer is het helemaal over.

Een stressvrije manier om de 'straatvrees' van je paard te overwinnen. Ik was eerst ook verbaast, maar het bleek te werken.
Onze angst dat het paard daardoor 'wint' en slecht gedrag aanleert, blijkt dus niet zo te zijn. Juist door al dat 'gevecht' gaat een paard denken dat buitenrijden 'strijd is .. en een volgende keer hekel krijgen aan buitenrijden.
Laatst bijgewerkt door senna21 op 19-04-09 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 20:16

Wat 'de beste manier' is verschilt denk ik erg per paard/pony.
Ik heb dit tot twee keer toe aan de hand gehad, de eerste keer op een kleine brutale welsh die me gewoon in de zeik zat te nemen en daarbij werkte flink aanpakken inderdaad uitstekend.
De tweede keer bij mijn vorige eigen pony en daar had het héél duidelijk met vertrouwen te maken, die pony had gewoon niet voldoende vertrouwen in mij om met mij op buitenrit te gaan alleen. Andere ruiter erop die niet angstig was en gewoon dom door deed zeg maar en hoppa geen probleem.

Om dé oplossing te bepalen zul je dus denk ik eerste de oorzaak moeten bepalen, en aangezien je het paardje nieuw hebt en ws ook op een nieuwe stal denk ik dat dat écht in vertrouwen ligt. Geeft het dier nog wat meer tijd om aan jou en daarna aan de omgeving te wennen. :)
Mocht je toch het gevoel houden dat het geklooi is zet hem dan in zijn achteruit maar wél de kant op die jij heen wil en das dus niet richting stal, goede kans als je dat lang genoeg doet dat paardje maar wat graag gewoon weer vooruit de door jou gewenste kant op wil :+

Nesty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 19:40

SUPER bedankt voor de reacties, Ik heb haar zelf 4maanden dus ik ken ze wel een beetje. Het is een zeer dominante merrie, ook helemaal niet sociaal naar andere paarden toe dus staat in de wei niet met andere paarden.

Ze probeert wel vaker haar zinnetje door te drijven maar nog nooit zo fel als bij die buitenrit.
Ik ga zeker nog een keer terug proberen.

Qua vertrouwen denk ik dat het wel goed zit eigenlijk, dusja...
Denk dat de brutalere aanpak meer zal opleveren, erg om te zeggen maarja... Ga het in ieder geval zeker nog eens proberen!

Groetjes

citroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 20:49

Misschien vind ze het tog net effe
wat spannend buiten,
als ik jou was zou k een keer met een paard/pony
samen gaan en kijken hoe ze dn reageer! :)

suc6!

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 12:34

ik heb dit probleem sinds gister ook. Nog nooit eerder gehad, heb mijn paard al ruim 3 jaar.. Ik denk dat als hij het weer doet, ik ook voor wat Juulmacmoon zegt, ga. Ik weet zeker dat mijn paard mij in de zeik neemt namelijk. Heb hem al lang, dus vertrouwen is goed. Ik rijd altijd alleen in het bos, nooit problemen gehad. Sinds 1 december op een nieuwe stal en nu we wat langere ritten gaan maken, begint het gezeik. Ik zit ook heel erg in dubio, moet ik eerst aan de hand opbouwen etc, of gewoon een keer een lel en klaar... Probleem is dat ik hem ook niet echt durf aan te pakken, zeker niet als er sloten zijn. We zijn gister dus al in een greppel gevallen wat net goed ging, omdat meneer in zijn acheruit ging..

J_Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 13:46

Ik denk dat iedereen dit probleem wel eens heeft gehad. Bij het ene paard is het sneller opgelost dan bij het andere. Zo is het ook bij het ene paard beter opgelost met een paar keer flink zeggen wie de baas is, en met andere paarden werkt juist dat vertrouwen weer beter.
Ik denk dat jij dat alleen kunt beslissen voor je paard.
Je kunt inderdaad overwegen eerst met andere brave paarden naar buiten te gaan, zodat ze went aan de omgeving. Klopt, een paard is een kuddedier, en zal braaf de rest van de groep volgen.. maar daarmee is het probleem van het 'alleen' gaan nog niet opgelost.
Ik denk dat alleen het 'geweld' niks oplost. Sommige paarden geven zich daaraan over, andere gooien helemaal de kont in de krib, en gaan helemaal stressen, en dan kunnen er lelijke ongelukken gebeuren. Ook denk ik dat de lieve vertrouwde optie geen uitkomst zal brengen.
Ik denk dat je de twee moet combineren. Loopt je paard braaf voorwaarts, heb dan een allert wakend been, en beloon haar dan steeds met je stem., blijft ze staan, geef haar dan gerust eventjes de tijd om te kijken en stel haar op haar gemak. Zorg wel dat haar hoofd altijd in de richting blijft waar je naartoe wilt. maak dan duidelijk dat je weer voorwaarts wilt dmv klikken met je tong of druk met je been te geven. Gaat ze vooruit beloon haar dan weer uitbundig. Als je dat een paar keer doet, wordt het al snel duidelijk voor haar wat je wilt, namelijk voorwaarts...
Omdraaien, dat is zowieso géén optie voor je paard. houd haar hoofd duidelijk in de richting waar je naartoe wilt. Zonder rondjes te draaien of dergelijke. Gewoon pats, in die richting gaat het. Waarschijnlijk zal ze wel proberen achteruit te gaan, toch houd je haar hoofd in de richting waar je naartoe wilt. Ga dan niet als een gek erin schoppen, waarschijnlijk zal ze dan de lucht in gaan.. Maar klik met je tong of geef been of een tik met de zweep zodat ze oftewel stil staat, of nog beter weer vooruit gaat. Als ze vooruit gaat beloon je haar natuurlijk weer uitbundig, staat ze stil is ze toch 'braaf'. Dan begin je weer van voor.
Je paard moet denk ik gewoon 'duidelijk' weten dat vooruit de enige weg is. Staan en kijken is oké, mits ze daarna weer vooruit gaat. Omdraaien absoluut niet, en steigeren zéker niet! Ik zou echter steeds zorgen dat je consequent en duidelijk bent in wát je wilt : namelijk voorwaarts. Maar daarintegen je paard ook uitbundig beloont als ze braaf doet wat jevan haar verwacht.
Ik zeg niet dat dit dé oplossing is voor jou en je paard, maar het is het proberen waard.
Succes!

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 15:57

Jennifer, op die manieren heb ik het geprobeerd gisteren, echter..Stilstaan, ging twee keer goed. Ik dacht we staan gewoon stil, ik heb de tijd en daarna ging hij weer even de goeie kant op. Uiteraard nadrukkelijk beloont. Op een gegeven moment kreeg ik hem gewoon niet meer met zijn hoofd in de goede richting, hij liep zijwaarts richting huis..Als ik zijn hoofd in de richting had, draait hij gewoon meteen om.

Met andere paarden is geen probleem. Ik ernaast ook niet. Het gekke is, ik reed vroeger altijd alleen, ook toen ik net op deze stal stond, altijd alleen. Ben pas recent begonnen af en toe met stalgenoten te gaan. Het lijkt of het daardoor is gekomen, dat hij denkt, hee..dis veel leuker, wil nu niet meer alleen.

Ik denk dat het bij mijn paard echt dwars is. Trailerladen bijvoorbeeld, heeft een half jaar geduurd. Ik merkte dat hij dat echt heel eng vond. Daar heb ik dus absoluut geen enkel geweld, lijnen en zwepen bij gebruikt. Maar dit is geen angst. Gewoon dwars. Ik snap ook wel dat het fijner is bij de kudde in de wei te blijven. Maar ja...ik wil ook wel graag het bos in :-)

Het is in ieder geval fijn te lezen dat iedereen dit probleem wel eens heeft gehad en het vaak ook wel weer opgelost wordt.
TS: gaat het met jouw paard nu al beter?

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 16:03

Mijn merrie heeft het ook maar alleen in het begin. Je moet gewoon doorzetten en laten merken dat het niet eng is. Ik stap er nooit af, dan leert ze het nooit. En zeker niet omdraaien en terug gaan. Ik rij best vaak langs de weg maar het begin is altijd lastig, ook omdat ze gewoon bij de andere paarden wil blijven waarschijnlijk. En als we dan verder zijn is alles weer helemaal goed.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 16:08

maar al ben ik 20 km verder, bij mijn paard blijft het goed. En ja..het liefst stap ik ook niet af, maar wat als je paard met geen enkele manier meer voorwaarts wil. Ik had twee opties, of omkeren, voor mij geen optie, of verder en dan maar ernaast..

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 16:10

Ja oke dan word het lastig. Ja idd er naast is dan zeker beter dan omkeren. Nou ik heb voor de rest geen tips. Succes in ieder geval.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 16:11

dank je wel!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 16:18

nooit toegeven en vooral niet terug gaan of afstappen

je geeft zelf al aan dat je paard vrij dominant is
ik heb hier hetzelfde probleem met mijn ruin hij doet het puur uit dominantie
dit meestal 1ste of 2de x dat we naar buiten gaan
toegeven doe ik niet dan maar een gevecht.
zodra ik ook maar 1 x toegeef is het over en kan ik er dus niet meer mee weg

terwijl als die weer vaker buiten is geweest hij ervan geniet om er even uit te komen.

lekker volhouden dus ;)

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 17:01

Ik snap dat je niet moet terug gaan of afstappen, maar wat als je paard weigert stil te staan en half steigerend, zijwaarts lopend, in zijn achteruit richting huis gaat? dan moet je toch een keuze, of terug of er af. Ik zou dan kiezen voor er dan maar een stukje naast..

J_Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 19:36

Lieve barbara28.
Ik snap dat het heel moeilijk is. Je zegt : maar wat als je paard weigert stil te staan en half steigerd, zijwaartslopend in zijn achteruit naar huis gaat? Je maakt de foute keuze. zéker niet eraf! Dan maar terug! Maar dan wel in zijn zijwaartslopend achteruit!
Ik heb dit met een hele hoop paarden gehad. De een snapt het sneller dan de ander.. Ik heb een héél dwars en eigenzinnige merrie. Geloof me, die geeft zich absoluut niet zomaar gewonnen. Ik heb met haar ongv 2½ uur gedaan, over een rondje van normaal 10minuten! Ik was een stapje vooruit, en dan weer 10stappen achteruit. Stond ik weer thuis voor de deur. En zó bleef dat spelletje doorgaan. ik heb denk ik 30x weer thuis voor de deur gestaan. Maar dat is het juist. je moet níét opgeven! Ga op een dag, dat je imens veel tijd hebt, naar buiten, en probeer dit gewoon op deze manier en heel consequent. Als je paard 2uur lang achteruit loopt en toch niet zijn zin krijgt, dan gefet ie vanzelf wel op hoor..
En je zegt het zelf. Je paard is gewoon dwars. Nouw dan. in principe laat jij dus dus van boven tot onder bezeiken door je paard. Als ie nu bang zou zijn en daarom ergens niet langs wilt, dan begrijp ik dat je eventjes afstapt tot je erlangs bent. Maar als ie het toch elke keer weer doet.... Zet dan toch door. Als jíj uiteindelijk maar diegene bent die wint..
Succes ermee..

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 19:48

dank je wel. Ik ben ook best bang, mijn paard is een grote stoere vent van ruim 1.75 en das best imponerend als hij zo doet...en ik begrijp dat ik gewoon even mijn angst opzij moet zetten en doorzetten. Volgende week ben ik de hele week vrij. Dan ga ik er weer tijd voor uittrekken. Zal de tips meenemen en hopelijk gaat het dan weer beter.

Hij neemt mij inderdaad in de zeik, heeft gewoon schijt aan me, heeft dat bosrondje al 100x gedaan, maar weet niet wat het is, weideseizoen begonnen ofzo en meneer blijft liever thuis. Nogmaals, ik probeer het gewoon volgende week weer, zet mijn angst even opzij en blijf erop zitten..

J_Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 19:54

Prima!!! Laat hem zien dat JIJ de baas bent!! Super, laat weten hoe het is gegaan, oké ;-)

Nesty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 17:20

ik wil graag iets zeggen over dat afstappen, ik ben ook afgestapt (wel aan de hand verder gegaan en niet richting stal) maar als je op een pad rijdt van 4m breed en je rijd vlak naast een gracht van 4m breed en 2m diep. Als ze dan zijwaart gaat en ineens naar achter besluit naar achter te gaan, dan gaat dit voor 2 max 3 stappen maar dan stopt het... dan ben ik eraf gegaan. Soms is er geen andere mogelijkheid dan afstappen.
Daarna deed ze weer lastig en ging ook achteruit maar ze was niets achter mij dus dan stap je natuurlijk niet af... (is nogal logisch)

In verband met de zachte aanpak dat heb ik ook gedaan toen ik buiten ging. Gestreeld in de nek toen het wel goed ging, beloond met de stem...

Ik ga het deze week nog eens opnieuw proberen als het beter weer is, maar ik snap idd wel de angst Barbara.

@ Barbara: Succes!

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 17:53

nou vandaag weer naar buiten geweest, samen met twee andere stalgenoten. Ik verwachte eigenlijk geen problemen omdat er andere paarden bij waren. Maar op het erf begon hij al, wilde niet voorop en zodra hij het idee had dat hij alleen moest, omdraaien. Nou voorop hoefde hij niet, dus achter de andere op pad. Na zo'n 500 meter bij de laatste boerderij voor waar je echt het bos in ging, precies hetzelfde ge-etter als vrijdag! Mijn stalgenoten zeiden, we gaan terug, gaan wel via de andere kant het bos in. Wij dus terug gegaan en wonder boven wonder liep hij gewoon zijn stal voorbij. Ging een minuut of tien goed en ja hoor...weer omdraaien. Ik heb hem met zijn neus in de richting laten staan van waar ik heen wilde en had het idee dat dit wel iets hielp. Even stil blijven staan en toen ging hij wel weer. De twee stalgenoten liepen gewoon door, en dat haalde hem geloof ik wel over de streep. Goed beloond daarna. Hierna heeft hij het nog 1x gedaan maar met een klein tikje was hij wel over te halen. Ging dus wel 100x beter dan vrijdag. Maar er waren nu geen sloten dus kon gewoon blijven zitten. Wat Nesty ook zegt, ik vind het gewoon eng als er sloten in de buurt zijn. Ik lag vrijdag ook al half in de greppel en dat was niet fijn. Ik was erg blij dat het na die paar keer stoppen en omdraaien prima ging. Maar wel een beetje angstig als hij zelfs met andere erbij al zo doet...wat als ik weer alleen ga...

Ik ga het in ieder geval van de week toch weer alleen proberen... hopelijk laat hij net zo makkelijk over halen als vandaag..

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 17:55

Staat er een vriendje/vriendinnetje bij? Misschien wil ie daar naartoe terug?
Je hebt ook gewoon paarden die gras willen eten ipv meegaan.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 17:59

Ik heb dit probleem ook gehad met mijn vorige pony.. ik had ook werkelijk alles geprobeerd..
Toen heb ik met een vriendin zitten brainstormen.. en toen hebben we een oplossing bedacht..

Voor de buitenrit hebben we op de route, ongeveer elke 300 meter een appel gelegd (pony was echt verzot op appels..)
Elke keer als we voorbij een appel kwamen hebben we hem die laten "vinden".

Dit heb ik in totaal een keer of 5 gedaan.. en toen was hij er door heen.. hij ging graag op pad..
(wel een paar appeltjes meenemen natuurlijk, om hem te belonen) wie weet werkt het ook voor jou..

succes met je paardje..