Zonder beugels rijden en scheef zakken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oliebeer

Zonder beugels rijden en scheef zakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 11:32

Hallo:)
Ik moet wegens knieproblemen zonder beugels rijden. Ik rij (helaas) in een (te volle) les waar allemaal dressuurmutsen in zitten die allemaal bezig zijn met aan de teugel rijden. Ik heb dus ook bijna geen ruimte om even 5 minuten achter elkaar rechtdoor te rijden voor mijn houding omdat ik bijna alleen maar bezig ben niet tegen derest op te knallen :+

Een paar maanden geleden zakte ik nog steeds scheef tijdens de galop, dit is nu over. Gister merkte ik alleen dat ik nogsteeds scheef zakte in de draf, omdat ik op een paardje zat die heel erg reageerde op alle druk die er was. Omdat wij bezig zijn met aan de teugel rijden kan ik niet zo goed meekomen, omdat je dan eerst moet leren recht te zitten. Ik rij op manegepaarden maar dat is geen rede om niet recht te zitten :P Hebben jullie tips voor mij? (priveles is geen optie, dat kunnen mijn ouders niet betalen) alvast bedankt!

als dit topic verkeerd staat of er zijn al dubbele topics van, zouden jullie dat alsjeblieft kunnen zeggen? De topics over aan de teugel rijden zelf had ik niks aan, omdat ik niets kon vinden over scheefzakken :+

foto's: http://img9.imageshack.us/gal.php?g=pict0288low.jpg
Laatst bijgewerkt door Oliebeer op 12-04-09 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 11:39

Bij mij helpt het om zo ontspannen mogelijk te zitten
en mijn benen lang te maken (dus niet optrekken).

Casca

Re: Zonder beugels rijden en scheef zakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 11:42

waar en hoe zak je scheef?? met je hele lijf? knik je in in je heup? Dat is wel even belangrijk :)

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 11:42

Ik zou eens gaan vragen of je in een les mag met je eigen niveau :)
Soms is lessen boven je niveau goed, omdat je dan sneller vordering maakt,
maar zo te horen is dit een te groot verschil.

Oliebeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 11:42

Taartjeh schreef:
Bij mij helpt het om zo ontspannen mogelijk te zitten
en mijn benen lang te maken (dus niet optrekken).

dankjewel, zal ik volgende keer proberen:D

Oliebeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 11:42

TE5 schreef:

dat is dus het probleem, bij ons zitten alle lessen bommetje vol :+ er staan wachtlijsten van ruim 100 mensen :9

Oliebeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 11:43

Casca schreef:
waar en hoe zak je scheef?? met je hele lijf? knik je in in je heup? Dat is wel even belangrijk :)

daar ben ik nog niet helemaal uit, ik zal als het lukt zo even een paar foto's plaatsen, maar ik en mijn vriendin konden daar niks uit opmaken
momentje:)

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 11:46

Oliebeer schreef:
TE5 schreef:

dat is dus het probleem, bij ons zitten alle lessen bommetje vol :+ er staan wachtlijsten van ruim 100 mensen :9

Maar zo te horen zit je huidige les ook propvol,
dus wat is het verschil? :+
Heb je het überhaupt al gevraagd? :)
Nee heb je, ja kun je krijgen ;)

Oliebeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 11:53

TE5 schreef:
Maar zo te horen zit je huidige les ook propvol,
dus wat is het verschil? :+
Heb je het überhaupt al gevraagd? :)
Nee heb je, ja kun je krijgen ;)
ja, ik heb het idd al gevraagt want dat was ook een van de eerste dingen die in mijn hoofd opkwamen :+

Oliebeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 11:59

foto's heb ik in de beginpost geplaatst

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 12:11

Oh, jammer.. :+

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:11

Ik heb net je foto's bekeken.
Ik zag (volgens mij) maar 1 duidelijke draf foto, de 2 na laatste.
Daar lijkt het alsof je ook lichtrijd, je kan beter op je kont blijven zitten en dan je benen lang maken.
Had je dat al een keer geprobeerd? (ontspannen, achterover zitten en je benen lang maken)

p.s. Ik vind je les wel meevallen qua drukte en dressuurmutsen :P

Oliebeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 20:02

Taartjeh schreef:
Ik heb net je foto's bekeken.
Ik zag (volgens mij) maar 1 duidelijke draf foto, de 2 na laatste.
Daar lijkt het alsof je ook lichtrijd, je kan beter op je kont blijven zitten en dan je benen lang maken.
Had je dat al een keer geprobeerd? (ontspannen, achterover zitten en je benen lang maken)

p.s. Ik vind je les wel meevallen qua drukte en dressuurmutsen :P
dankjewel, ga ik zeker proberen! :D

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 14:37

Oliebeer schreef:
TE5 schreef:

misschien kun je eens een paar privezitlessen nemen, van een ANDERE instructrice/teur.

Oliebeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 16:29

SB_Beessie schreef:
Oliebeer schreef:

misschien kun je eens een paar privezitlessen nemen, van een ANDERE instructrice/teur.
heb jij suggesties? ik moet daar wel een paard kunnen lenen aangezien ik geen eigen paard heb en in onze omgeving geen paarden verhuurd worden :+ ik woon btw in de omgeving rotterdam :o

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 16:36

ik denk dat de mate van scheefzakken ook wel te maken heeft met welk paard je rijd :D

Zeker bij manegepaarden die nog wel eens wat vast willen zitten, omdat hun eigenlijk wat scheef lopen is het bijna onmogelijk om zelf recht te blijven zitten omdat jouw lichaam die scheefheid corrigeert :)

waardoor je zelf ook scheef gaat zitten, circeltje rond :)

Oliebeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 14:02

KiWiKo schreef:
ik denk dat de mate van scheefzakken ook wel te maken heeft met welk paard je rijd :D

Zeker bij manegepaarden die nog wel eens wat vast willen zitten, omdat hun eigenlijk wat scheef lopen is het bijna onmogelijk om zelf recht te blijven zitten omdat jouw lichaam die scheefheid corrigeert :)

waardoor je zelf ook scheef gaat zitten, circeltje rond :)

dus het is bijna onmogelijk om manegepaarden aan de teugel te kunnen rijden? :P

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 08:29

euh, dat schrijf ik niet :D :D ik schrijf dat mensen de scheefheid van paarden corrigeren met hun eigen lijf :) en dus zelf scheef gaan zitten :D :D

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 08:48

De meeste mensen corrigeren de scheefheid van hun paard door tegen de scheefheid in te zitten, waardoor je je paard nog schever duwt. Wat recht en in het midden is, hoeft te paard niet persé optisch recht te zijn: je moet recht boven het zwaartepunt van je paard zitten, is je paard scheef, ga je dus scheef met je paard meezitten (alsof je op een motorfiets rijdt; meeleunen in de bochten). Een paard wat recht is, zal recht overeind de bochten kunnen nemen. Een scheef paard kan dat niet en die zal in de bochten naar binnen of naar buiten hangen.

Ik kan van de foto's niet zien waardoor je scheef gaat en hoe je precies scheefzakt. Daarvoor zal je even foto's moeten maken recht van achteren als je aan het rijden bent. Het liefst heb ik een filmpje, omdat ik daar eventuele bekkenbewegingen aan kan zien.

Oliebeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 16:44

Alicia2u schreef:
De meeste mensen corrigeren de scheefheid van hun paard door tegen de scheefheid in te zitten, waardoor je je paard nog schever duwt. Wat recht en in het midden is, hoeft te paard niet persé optisch recht te zijn: je moet recht boven het zwaartepunt van je paard zitten, is je paard scheef, ga je dus scheef met je paard meezitten (alsof je op een motorfiets rijdt; meeleunen in de bochten). Een paard wat recht is, zal recht overeind de bochten kunnen nemen. Een scheef paard kan dat niet en die zal in de bochten naar binnen of naar buiten hangen.

Ik kan van de foto's niet zien waardoor je scheef gaat en hoe je precies scheefzakt. Daarvoor zal je even foto's moeten maken recht van achteren als je aan het rijden bent. Het liefst heb ik een filmpje, omdat ik daar eventuele bekkenbewegingen aan kan zien.

ok, ik ga iemand zo gek proberen te krijgen :9 bedankt :)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 16:50

ik gooi het even over een andere boeg: wat heb je voor knieblessure? Er is namelijk met veel blessures met aangepaste beugels prima te rijden! Zelf heb ik ook knieproblemen en veel minder last van met rijden sinds ik met GPGbeugels rijd! Misschien dat zoiets voor jou ook mogelijk is? Deze werken schokbrekend waardoor de impact op je knieën veel kleiner is.

Oliebeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 17:08

Zwerte schreef:
ik gooi het even over een andere boeg: wat heb je voor knieblessure? Er is namelijk met veel blessures met aangepaste beugels prima te rijden! Zelf heb ik ook knieproblemen en veel minder last van met rijden sinds ik met GPGbeugels rijd! Misschien dat zoiets voor jou ook mogelijk is? Deze werken schokbrekend waardoor de impact op je knieën veel kleiner is.

ik heb speling op mijn knieschijven, komt veel voor bij meisjes van mijn leeftijd. Mijn knieschijven schuren over die botjes daaronder waardoor daar bijna geen kraakbeen meer tussen zit en dat schuurt nogal als ik iets teveel doe dan waar mijn knieën het mee eens zijn :) volgens sommige fysio's groei ik eroverheen, volgens mijn eigen fysio niet. :)

maar over die beugels, zijn dat die beugels met vering? weet je een plek waar ik die zou kunnen uitproberen en hoe duur zijn ze? :D

divinegoddes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 18:01

Je kan de beugels met vering kopen bij Divoza of de betere ruitersportzaken. Zijn ze geloof ik 100-140 euro? anders even op marktplaats kijken en even uitproberen.

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 18:05

Als haar ouders geen geld hebben voor priveles, dan voor dat ook niet.. denk ik dan :+ ;)

Oliebeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 19:46

minjon schreef:
Als haar ouders geen geld hebben voor priveles, dan voor dat ook niet.. denk ik dan :+ ;)

ik denk inderdaat dat mijn ouders dat niet prettig gaan vinden :+ vooral als je niet zeker weet of het helpt :P