Altijd bang zijn/schrikken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RSH

Altijd bang zijn/schrikken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 19:41

Heeeyy
Mijn paard ziet altijd overal 'spoken'..
Zoals je vast zult begrijpen is dit behoorlijk vervelend als ik aan het rijden ben..
Ook al zijn we gewoon in de bak, hij ziet overal wel wat .. en elke dag opnieuw..
Dan ziet hij iets, en wil hij er niet langs..

& dat terwijl hij toch verder wel netjes loopt etc.. Het is gewoon best vervelend dat hij overal spookies ziet ..

Voor degene die het willen weten; Hij is 7, dus dat zou er ook vast wel wat mee te maken kunnen hebben.. dat hij kijkerig is .. ?
Maar toch is hij al dik 3 jaar onder het zadel

Heeft iemand misschien enig idee of het mogelijk is om hier een beetje vanaf te komen??

Alvast bedankt in ieder geval!
Groetjes!

danique38

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 20:34

gewoon door rijden en doen als of die gestoort is als jij al helemaal erop gaat zitten van dit is eng en dat is eng word het alleen maar erger gewoon er niet naar kijken en door rijden en anders gewoon heel goed bezig houden dan heeft ze geen tijd om spoken te zien ;)

beantsje

Re: Altijd bang zijn/schrikken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 20:36

Zorg dat jijzelf niet kijkerig wordt! Sommige mensen gaan vooruit al bedenken waar hun paard van gaat schrikken.

noch jijzelf, nog je paard mag de aandacht bij andere dingen dan het rijden hebben. Vraag dus zijn aandacht en laat hem niet de andere kant op kijken maar rijd met veel ophoudingen overgangen ed. mocht hij ergens niet langs willen, ga dan niet forceren maar rijd op een andere plek weer zo, dat je alle aandacht hebt. Daarna kan je geleidelijk weer terugkeren naar de plek waar het probleem was.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 22:01

Ga gericht trainen.
Zorg dat voor dat je gaat rijden een doel hebt voor die dag, kan heel goed zijn dat jij steeds maar het moment afwacht wanneer hij spoken gaat zien, het probleem moet je dus ook bij jezelf zoeken, het paard spiegelt vaak , zeker een onzekere ruiter met een onzeker paard.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 22:05

je hebt paarden die gewoon zo geboren zijn....de zogenaamde 'rillers'.....een wat onzekere ruiter helpt z'on paard niet natuurlijk.....een echte 'riller' is levensgevaarlijk,krijgt een waas voor de ogen en slaat op tilt....

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 06:51

Ik geloof niet in rillers zoals je zegt, een paard word niet zo geboren, de mens maakt hem zo, ooit een paard in de natuur een riller zien zijn, die heeft het volste vertrouwen in de groep en leider en heeft geen rede om zo te zijn.

Ben het er wel mee eens dat als een paard zo is geworden je er geen onzekere ruiter bij moet zetten, want dat kan idd fout gaan.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 07:01

Klinkt heel erg bekend. Ik heb dat met mijn paard ook gehad. Hij schrok van alles, schoot er continu vandoor en ik lag er vrijwel dagelijks naast.
Uiteindelijk bleek dat er tussen ons iets miste....de bekende klik. Paardje bleek niet helemaal op een goede manier vertrouwd met mensen te zijn en zocht daarom afleiding. En daarom was hij dus zo schrikachtig.
Ik heb me toen enkele maanden geheel gericht op grondwerk en dat heeft onze band enorm verbeterd.
Nadat ik toen weer ben gaan rijden was het probleem vrijwel geheel verholpen.
Nu schrikt hij vrijwel nooit meer en we kunnen ook steeds meer dingen ondernemen.
Misschien heb je er wat aan.

mille1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 07:37

gewoon doorrijden het kan zijn dat die je gewoon in de maling neemt en jij reageert er dan op en dan hoeft weer even lekker niks te toen

Juul_sintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 07:40

Ons paard heeft dat ook, maar bij hem is het ook echt angst, als je dan een keer flink je been eraanlegt dat hij erdoorheen moet dan word het alleen maar erger. Wij geven hem zowieso altijd een beetje magnesium en gewoon heel rustig blijven proberen, succes! :o

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:29

mille1 schreef:
gewoon doorrijden het kan zijn dat die je gewoon in de maling neemt en jij reageert er dan op en dan hoeft weer even lekker niks te toen

Een paard neemt niet in de maling en denkt ook niet zo als een mens.

mille1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 20:24

midgie schreef:
mille1 schreef:

Een paard neemt niet in de maling en denkt ook niet zo als een mens.

heb jij mijn paard toen niet gezien

michellll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 10:41

In ieder geval niet te veel op in gaan of laten merken dat het je iets uitmaakt. Vaak genoeg longeren in de bak en langs de plaatsen laten gaan waar ze zo kijkerig is.

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 11:04

Ik lees even mee, want mijn schimmel schrikt ook veel en heftig.

Belangrijk is te onderkennen of het echt angst of dat het stout zijn is. Het een vraagt een andere aanpak dan het andere...
Het is bij mij thuis in de bak wel (vrijwel) helemaal weg, door de 1e keer even te laten kijken en dan door te rijden, daarna gewoon doorrijden.
Desnoods een beetje schouderbinnen rijden op het 'enge stuk' en vooral leider blijven voor het paard. Desondanks is het nog steeds niet helemaal weg.
Ik heb mijn paard medisch laten nakijken door de kliniek omdat hij echt buitenproportioneel schrikt en veel stress in zijn lijf heeft. Hij is kerngezond, maar staat op hun advies sinds een paar maanden wel op een rustbevorderend supplement (EquiNervo). Dat werkt bij hem goed en ik merk dat hij sindsdien veel beter in zijn vel zit en zelfverzekerder is geworden. Kijk ook eens naar zijn voeding. Niet alle paarden verdragen elk voer even goed. Die van mij ontploffen bijvoorbeeld op haverhoudend voer.

Over het wel of niet bestaan van 'rillers'...
Ik denk wel dat we paarden bestaan die vanuit karakter eerder en erger schrikken danwel angst hebben dan andere. De kliniek zei dat in mijn geval ook zijn afstamming (Ixion) en zijn kleur (schimmel) er nog mee te maken zou kunnen hebben ivm vluchtgedrag en prooidier zijn. Natuurlijk hebben ook eerdere ervaringen van het paard een grote invloed, maar het ene paard zal het eerder van zich afschudden dan de ander.

Wat de mijne betreft ben ik er nog niet uit of het angst en/of stout zijn is.
Weet wel dat hij afgelopen zaterdag op het inrijterrein van een wedstrijd vanuit het niets een levensgevaarlijke waas voor zijn ogen kreeg en ik kan je vertellen dat je daar niet blij van wordt. Ik 'slik mezelf al bijna plat' om maar geen stress door te kunnen geven en mijn paard en ik hebben een heel goede band... Ben dus benieuwd welke tips hier nog voorbij komen!

Succes TS!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 11:33

De oplossing hangt af van de oorzaak van het probleem.

Het maakt uit of het paard
slecht ziet
gedrag als veulen heeft overgenomen van de merrie
onzeker is
er een spelletje van maakt omdat hij zich verveelt.
schrikken als gewoonte heeft onwikkelt
reageert op spanning of onduidelijke signalen van de ruiter

Ik kan uit je verhaal zo niet opmaken waar de kern van het probleem zit.
In ieder geval moet je zo duidelijk en consequent mogelijk zijn en de focus leggen op het rijden waar je heen wilt, zonder zelf gespannen te worden.
Wat helpt is om op de plekken waar je dit gedrag verwacht, wat moeilijker oefeningen gaat doen. Dus de concentratie van het dier 'opeisen'.
Centered riding kan daarbij helpen. Misschien dat je het boek van Sally Swift kunt lezen.

Kudapelatih

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 12:02

Hoi RSH

Wat doe jij als hij zo reageert?
Wat zijn je handelingen die je uitvoert?
En wat ook al eerder in dit topic benoemd word.
Grondwerk helpt bij een goeie basis, en vertrouwen.
Als hij jou 100% accepteerd als leider dan zal hij jou ook 100% vertrouwen en minder bang zijn.

xLauwterd01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 12:09

Elleuw!
Ik ken ook zo paard. Regae is haar naam. aan de hand dribbelt ze, maar als ze erop zit,stuiterd ze alle kanten op. Ze wilt dan ook niet het terrein af. In de rijbaan is alles oké. Dan is er niks aan de hand.
Ik heb ook nog een oplossing; zo'n trainigshalster kopen. Bij Regea hiel het wel! Succes ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 12:13

aan de uitleg is het moeilijk op te maken wanneer, waar en waarom je paard juist schrikt. Schrikt hij alleen of panikeert hij en gaat hij half op de vlucht.
Zoals eerder vermeld kan grondwerk en wat schriktraining (flessen, plastic zakken, zeilen, felgekleurde tonnen,... ) helpen om jullie vertrouwensband aan te sterken en zodat je paard misschien nog wel schrikt, maar zoveel vertrouwen heeft in jou leiderschap dat het wel op jou signalen wacht om iets te doen en niet langer zelf beslist om te vluchten.
Afleiden door iets "moeilijker" oefeningen te vragen op de plaatsen waar je paard spoken ziet kan inderdaad ook helpen. Veel afwisseling zodat je paard echt moet geconcentreerd zijn op wat jij vraagt en hierdoor niet langer tijd en oog heeft voor alle mogelijke spoken en "gevaren"

MarinkaUps

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 12:57

Mijn paard was de eerste twee jaar dat ze onder het zadel was enorm kijkerig, en nog steeds heeft ze af en toe wat kijkerige trekjes. Het is wel veel en veel beter geworden. het zit bij Ups best wel in haar afstamming, Jazz is haar opa.
Wat mij geholpen heeft: doen of je neus bloedt, gewoon doorrijden, voorwaats houden. Als je iets ziet wat ze echt eng vindt rijd ik er naartoe met losse teugels, en beloon ik haar met stem en klopjes op haar hals. Ik zou in ieder geval proberen zo weinig mogelijk aan de teugels te zitten zolang ze er niet vandoor gaat.
Verder heeft het ook echt geholpen bewust de drukte op te zoeken, hoe meer ze wennen aan gekke zaken hoe beter. En het slijt ook echt met de leeftijd.

Kudapelatih

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:07

Ben het met je eens Marinka ;)
Alleen slijt het niet altijd met de leeftijd

Aal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:43

Bekend probleem, ook voor mij.
Zoals hierboven al meerdere malen genoemd is, is de oplossing die waarschijnlijk het best werkt gewoon doorgaan waar je mee bezig bent en je niet op zitten vreten over allerlei dingen die jouw paard eventueel zou kunnen gaan zien. Mijn merrie heeft hier ook nogal een handje van. Alleen doet zij het niet voornamelijk onder het zadel, dan is het namelijk zo opgelost, gewoon even laten kijken en ze gaat wel, maar ze doet het juist aan de hand. Verder zou ik het heerlijk vinden als het zou slijten met de leeftijd, maar mijn merrie al 15 en doet het nog steeds volop. :+ ;)

mjvandael

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 20:41

Kijk eens op de site www.dhpv.nl voor deskundige begeleiding. Met loswerk en grondwerk oefeningen kun je de leiderschapsverhouding, vertrouwensband en gehoorzaamheid te trainen.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 20:47

Had er met mijn vzfries indd ook last van op de weg... In de wei ging alles goed en ze was zo geconcentreerd als ik weet niet wat en op de weg zag ze overal spoken..... Het hielp goed om haar constant bezig te houden.... Dus dan weer een overgang maken, dan weer iets in de hals laten strekken en weer opnemen enz.... Maar ja het blijft een lastig probleem....

sjar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 17:50

Hou hem bezig zodat hij eigenlijk op niets anders kan letten. Door inderdaad veel overgangen te rijden. Loop ook vaak met haar buiten zodat ze kan wennen.

_Inzo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 18:12

Gewoon doorrijden. Zelf niet schrikken van het obstakel, geef dingen zoeken die je paard misschien 'eng zal vinden'. Gewoon been geven en doen alsof je niets ziet. Stel hem gerust. Hij mag 1 keer even kijken, maar moet wel doorlopen. Daarna is het klaar. Als hij spoken zóekt om onder het werk uit te komen, mag je hem ook wel op zn kop geven. Hij doet kinderachtig, dus mag jij dat ook.

mille1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 10:10

veel met hem bezig zijn dat hij geen tijd heeft om te schrikken voltes halthouden schouderbinnenwaarts 8'jes enz en als hij schrikt niet op reageren gewoon door gaan met wat je mee bezig bent