Paard wil moeilijk vooruit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovelyd

Paard wil moeilijk vooruit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 17:13

Hoi,

Ik heb een verzorgpony. Newforest ruin van 7 jaar. Ik ga elke week met hem naar de manege en sta op he tpunt de overstap naar privéles te maken alleen nu loopt hij ineens anders.

Als ik eerder ging rijden liep hij ove het algemeen lekker voorwaarts enzo. Nu is hij houterig kropt zich snel op loopt niet zo lekker meer over z'n rug en als hij in normaal tempo moet draven gaat ie z'n hals erop zetten en heel houterig galoperen en wil dus eigenlijk alleen maar heel rustig draven en dt drafje is dan ook niet lekker los en soepel maar heel erg ja hoe moet je dat zeggen ehmm... een beetje stijf en strak met weinig actie.

Maar zodra ik op de manege ben is er niks aan de hand en loopt hij eigenlijk super......

Iemand die ook zo'n paardje heeft en die enige tips heeft of iets anders????

P.S> eerder vond hij springen helemaal het einde nu doet hij bijna geen moeite meer om te springen en komt 9 van de 10 keer niet uit en gooit zelfs een kruisje van 30cm. eraf........

lovelyd

Re: Paard wil moeilijk vooruit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 18:26

Ik weet echt niet wat ik er mee moet.... de eigenaar zegt dat hij me voor de gek heeft maar ik weet het nog zo net niet............ Ik vind het echt heel vreemd.

Ik wil hem absoluut niet afranselen zodat hij misschien gaat lopen uit angst voor mij hij moet het doen uit eigen wil en eigen kunnen en niet omdat hij bang is voor mij. ik denk eerlijk gezegd dat het ook geen nut heeft om hem helemaal af te ranselen......

Heeft er asjeblieft iemand een goede tip voor mij zodat ik toch weer lekker met hem kan rijden zonder dat hij zo raar loopt.

Mustang1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 18:28

hey kan je misschien fototjes plaatsen is makkelijker!

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 20:37

ik hbe wel een paar foto's maar neit echt 1 van hoe die nu loopt.....

dit was de eerste keer dat ik op hem reed 18-08-2008
http://nl.tinypic.com/view.php?pic=2ijpy74&s=5

Deze is van deze herfst/winter.
http://nl.tinypic.com/view.php?pic=2lm6moh&s=5

Een springfoto van paar maand terug ons record 105cm oxer hij was toen echt niet te houden.
http://nl.tinypic.com/view.php?pic=2hocl4z&s=5

Deze is van 4 week geleden..... toen liep hij nog wel oke maar ook al neit optimaal en moest ik al veel meer aandrijven (geen hele duidelijke foto maar je kunt zien dta hij lekker ontspannen is).
http://nl.tinypic.com/view.php?pic=jglau8&s=5

Deze foto is van 2 weken geleden met de dochter van de eigenaar(zij rijden hem altijd helemaal bovenin) erop zei zou hem even rijden omdat ik niet kon geloof ik ze zat in middendraf ik vind het geen verkeerde foto maar vind hem toch al raar lijken.... ik heb momenteel geen hele duidelijke foto van hoe hij nu loopt.
http://nl.tinypic.com/view.php?pic=678sw5&s=5

Ik blijf zoeken naar een foto waarop hij zo houterig loopt...

ik heb zelf het idee dat hoe hoger je hem pakt hou houteriger hij gaat lopen...... net alsof hij z'n benen niet wil buigen en ik heb het idee dta hij af en toe z'n rug vastzet.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 20:41

De eigenaar kent zijn/haar paard als het goed is wel. Als hij/zij denkt dat het paard je voor de gek houd, zou dat natuurlijk heel goed zo kunnen zijn! Kunnen ze je niet een keertje helpen en wat tips geven?

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 20:52

dat is het hem nou net de dochter rijd normaal op een ander paard en vind hem ook idioot lopen enzo maar soms dan kan hij ook 1 stukje normaal lopen maar valt dan weer terug.... de eigenarese is over 7 dagen uitgerekend dus die is ook niet elke dag op de stal te bekennen..... ik ben vrijwel altijd alleen als ik rijd.... ik heb een poosje terug ook een topic gehad over dezelfde pony dta hij rugklachten heeft die waren na een weekje vrij weer verdwenen en toen ben ik weer gaan rijden (aangezien er absoluut niet over fysio gesproken mocht worden) daar heeft hij na die tijd ook geen last meer van gehad maar hij is met aansingelen nog steeds bijterig en grijpt je kont als je neit uitkijkt hij akn met het zadel op bijna niet stilstaan..... en ik rijd nu aleen nog maar me het springzadel omdat ik niet tevreden ben over het dressuurzadel die wil ik nog eens proberen met een staartriem omdat die heel erg naar voren schuift.................. ik weet neit wat ik er mee aan meot maar ik weet eigenlijk bijna 100% zeker dat hij me neit voor de gek houd...... Met longeren loopt hij wel iets beter maar kan hij oko moeilijk stelling geven kantelt vreselijk en is neit altijd lekker voorwaarts laatst moest ik hem bijna vooruit slaan........

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 20:57

deze foto is ook van de eerste keer maar dit deed hij eigenlijk zo goed als nooit nu doet hij het elke keer als ik in normaal tempo wil draven... hoofd omhoog neus eruit en galloperen in bijna stap tempo echt als een hobbelpaard zei iemand die stond te kijken....... en als je er opzit voel jeje net een beginner omdat hij zo hobbelt dat je er bijna afdonderd..... dat zeg niet alleen ik maar de dochter van de eigenaar heeft er oko opgezeten en die kwam emt die uitspraak.

http://nl.tinypic.com/view.php?pic=2zj058j&s=5

als hij dat doet ga ik heel diep zitten en doe toegenwoordig mijn handen naar voren zodat hij veel ruimte krijgt en dan probeer ik hem rustig terug te rijden voor zover dta mogelijk is.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 20:57

Kun je ook niet vragen of ze een keertje komt kijken om je even verder te helpen? En wat zegt je instructrice ervan?

Probeer gewoon lekker ontspannen te rijden, afwisselen met een bosritje en een keertje longeren. Met het rijden lekker goed los stappen en los draven, veel wendingen rijden, beetje stelling vragen en als hij dan gaat ontspannen rustig oppakken en kijken of je wat meer aan je paadje kan vragen.

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 21:00

me instructie ziet me alleen op maandag op de manege daar loopt hij in een groepsles met 8 paarden en dan loopt hij eigenlijk wel goed.... wel lekker ontspannen na een kwartiertje enzo...... enige wat ik heel erg merk is dat hij op links totaal geen stelling wil/kan? geven in de galop.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 21:02

Ik zie nu je laatste post met de foto. Het zou kunnen dat ze ergens last van heeft, maar het kan ook zijn dat ze je echt uit zit te proberen. Dat kan ik natuurlijk niet beoordelen vanaf hier.

Als ze je uit zit te proberen moet je haar echt voor zijn met dat "staak" gedrag. Goed je been erbij houden, niet teveel aan de teugel zitten, want daar zou ze dan op terug kunnen komen en als je plots heel erg diep gaat zitten, kan ze daar ook juist weer op terug komen. Hou het paardje lekker aan het werk, zorg dat ze geen tijd heeft om na te denken wat ze uit kan vreten! Nogmaals, lekker wendingen rijden, eerst op de makkelijke kant zodat ze daar lekker los komt, daarna de moeilijke kant aanpakken. Als ze op de manege goed loopt en er is geen vuiltje aan de lucht, dan ga ik toch denken dat ze je in de maling neemt...

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 21:05

ik zal nog meer figuren gaan rijden enzo ...... en proberen om hem door te laten lopen maar ze heft vaak dagen dat als je aandraaft ze direct de eerste de beste hoek neemt en aangallopeerd loopt ie eindelijk ontspanen en je wil een volte rijden pfff zit je weer in galop...... hij werkt alleen zichzelf ermee in het zweet. en het erge is dat ik nog bijna ruzie krijg ook omdat ik constant zit te denken wat ik kan doen om het weer goed te krijgen.... ben er zaterdag trouwens voor eht eerst afgevallen zonder zadel eventjes erop omdat hij geen stelling wou geven aan de longe.... dus ik stelling vragen nou dat heb ijk geweten toen ik me binnenbeen eraan legde kwam hij met 4 benen van de grond XD Ik ga denk ik morgen weer rijden dus ik zal jullie op de hoogte houden.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 21:07

Ik zou maar even wachten op je prive les. Vanaf hier word het erg moeilijk om in te schatten wat er nu verkeerd gaat.
Een ding kan ik je al wel vertellen...een paard is niet slim genoeg om een mens in de maling te nemen! Hier is dus echt meer aan de hand en waarschijnlijk (sorrie) ben jij diegeen die hier de fout in gaat!

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 21:11

nou dat hoop ik dat ik diegene ben want dan kan ik er iig iets aan doen omdat het er niet naaruitziet dat er iets zal gebeuren meet een fysio osteopaat een ander zadel of iets anders wat anders zou moeten helpen.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 21:12

Dat ben ik niet helemaal met je eens... Een paard kan echt wel een loopje met je nemen, als jij niet consequent genoeg bent! Ruitertjes die uit alle macht hun paard proberen te sturen, maar gewoon niet genoeg zelfvertrouwen en overwicht hebben, waardoor het paard doet waar hij zelf zin in heeft. Dat noem ik in de maling nemen! Dat neemt nog niet weg, dat het idd de fout is van de ruiter ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 21:25

M.A.W joyce2 dan ligt het ook in dit geval aan de ruiter!
Er bestaan geen paarden die denken...deze ruiter kan niet rijden...die ga ik eens even in de maling nemen!
Paarden begrijpen de hulpen die gegeven worden niet en raken dus in de war! Daardoor gaan ze dingen doen die ruiters zien als...hij neemt me in de maling.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 21:28

OPG-->RT-P

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 22:03

Inderdaat goede les nemen , en nog heeeeeeellll veel oefenen.
Ik denk ook hier is niet het paard fout maar de ruiter.

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 19:52

Hoi... ik heb vandaag niet gereden maar eerst even lekker gelongeerd en toen heb ik hem eventjes vrij laten springen..... nou hij was eerst wta loom aan de longeerlijn maar later toen hij actiever werd liep hij eigenlijk super..... heerlijk over z'n rug mooi ruim en lekker voorwaarts...... niks op aan te merken emt springen ook super relaxt en hij trok echt op de hindernissen aan...... als hij eroverheen was draaide hij zich om en nam hem vrolijk nog een keer.... hij vond het super..... ik denk dta ik morgen even emt de dubbele longe bezig ga maar misschien ga ik ook wel rijden dat weet ik nog niet........ ik hou jullie op de hoogte.. Ik ben nog druk met het zoeken naar een instructie(Y)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 13:06

Kun je geen les krijgen van je instructrice op de manege?

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 14:24

Ik zou haar toch even na laten kijken. Eerst het medische uitsluiten, op de laatste foto verzet ze zich, misschien heeft ze wel ergens last van!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 15:16

Maar als ze ergens last van heeft, zou ze op de manege ook hetzelfde gedrag vertonen en TS verteld dat het paardje op de manege wel lekker loopt.

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 20:12

osteo of fysio zal wel neit komen of er moeten al echt hele rare dingen gaan gebeuren want heb het een poosje terug voorgesteld toen de pony last van z'n rug had (als je drukte sprong hij omhoog en heeft me zelfs flink in m'n arm gebeten).... maar nee ik heb van alles geprobeerd maar helaas ging dat neit door.... ik heb hem toen eerst een week vrij gegeven en niks met hem gedaan met d egedachte van ik zie wel..... na een week gaf hij geen krimp meer in z'n rug heb ik nog 3 dagen gelongeerd en ben toen heel rustig weer begonnen met rijden........ en nooit meer iets van gemerkt... maar nu gaat hij dus raar lopen .....

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 19:00

ik heb besloten om deze week t/m zondag te blijven longeren met dubbele en enkele longe.......... en de dubbele doet onderen :D De stijfheid die hij soms heft in z'n nek is volledig verdwenen en hij geeft super stelling en is heerlijk ontspannen zijn passen worden ook iets ruimer......

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 23:24

lovelyd schreef:
ik heb besloten om deze week t/m zondag te blijven longeren met dubbele en enkele longe.......... en de dubbele doet onderen :D De stijfheid die hij soms heft in z'n nek is volledig verdwenen en hij geeft super stelling en is heerlijk ontspannen zijn passen worden ook iets ruimer......

Dat lijkt me een prima plan.
Het kan toch zijn dat de pony (zo nu en dan) last heeft van z'n rug. Zeker met dat singelbijtgedrag etc. lijkt dat er wel op.
Als een fysio/osteo niet 'mag', dan kun je doen wat jij van plan bent; gymnastiseren en ontspannen.
Hoe oud is de pony? Het kan ook te maken hebben met de mentale toestand/groei van een dier?
Op je foto's te zien loopt hij eigenlijk superbraaf en netjes... Het kan ook zijn dat de boog voor hem even teveel gespannen was. Heeft het dier er nog wel lol in? Is er teveel of te weinig uitdaging?
Een buitenritje en andere afwisseling (grondwerk, een dagje vrij, spelletjes te paard, o.id.) kan daarbij ook helpen. een mentale opfrisser...

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 19:24

Vandaag heb ik weer gelongeerd met een dubbele lijn en heb ook aan die lijn balkjes gedraafd en veel stelling gevraagd.... Dat ging eigenlijk best goed..... ik probeer hem nu vooral voorwaarts neerwaarts te laten lopen zodat z'n koppie ongeveer op hoogte van de knie zit of lager...

senna21>>>>>>> Ik had zelf ook het idee dat hij af en toe last van z'n rug heeft omdat hij een poosje terug ook raar dta als je aan bepaalde plekken kwam (hoofd opgooien/bijten/spanning). Tijdens het longeren kan ik nu met de dubbele longe ook als hij eenmaal goed warm is een keer extra stelling vragen en iets meer doorbuigen en dat gaat best goe dhij wordt zelfs lichter in de mond.
De pony is 7 jaar als het goed is.. hij is van Brummershoeve Boss een New Forest dus. Ik heb zelf wel het idee dat hij eht thuis geen uitdaging vind om te lopen...... op de manege zijn normaal best wat mensen langs de kant( meestal een stuk of 8..) en we rijden in een zeer volle les van 8 personen met pony's/paarden. Hij loopt daar wel goed en met springen loopt hij zich altijd onwijs uit te sloven...... hij is vorig jaar met iemand anders op een scholenconcour geweest en ook daar uitsloverij... Als ik bij een vriendin ga rijden (dara ga ik dan onder het zadel ehen ong. 15min.) dan is hij ook loom en echt zo van waarom moet ik nou lopen daar staat nooit iemand langs de kant en rijden we met 2 a 3 man in de bak. Ik probeer zoveel mogelijk afwisseling te creeëren ik probeer 1x in de week te longeren meestal met dubbele longe omdat ik dat effectiever vind... Als de bak goed te rijden is ga ik 1x in de 1 a 2 week springen omdat zowel ik als hij daar lol in hebben... wacht ik zal je even mijn ongeveere weekindeling doen... Sos is het een dagje mee rof minder maar zo ziet het er ongeveer uit.

Maandag> S'avonds met trailer naar de manegeles in meeden (normaal dressuur 1x in de 4 week springen)
Dinsdag> Longeren dubbele longe meestal, daarna ga ik vaak even naar buiten om nog even 10-15min. te wandelen/uitstappen.
Woensdag> S'avonds gaat hij mennen in de manege in Blijham daar gaan ze met trailer heen..(normaal met de eigenaar maar die is vandaag uitgerekend dus iemand anders doet hem nu al een poosje)
Donderdag> Meestal is hij dan vrij... want dan ben ik om 10 voor 4 pas vrij.
Vrijdag> Meestal dressuur rijden soms springen...
Zaterdag> Springen of dressuur.
Zondag> Ik mag niet altijd heen dan maar als ik ga ga ik of longeren of ik ga dressuurhobbelen.

Sinds kort wissel ik af en toe de zaterdag in voor een lekkere buitenrit alleen of met een vriendin....(ik ging nooit naar buiten maar ik acht ik probeer het gewoon).