Mijn pony zweet zo snel !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vanky

Mijn pony zweet zo snel !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 16:33

**Staat dit bericht hier goed ? **

Hoi Bokkers :D
Ik heb sins kort een eigen paardje :)
Maar omdat we in het begin véél problemen met haar hebben gehad hebben we niet echt ''door'' gevraagt tijdens het rijden en omdat we nu zo ver zijn heb ik over een week oefenwedstrijden maar mijn paardje zweet zo snel als ik echt aan het trainen ben woor de wedstrijd :\
Al binnen 20/25 minuten :o
Heeft iemand hetzelfde probleem en wat kan ik nog aan haar conditie doen :?
X Ivanka

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 16:34

heeft ze/hij een wintervacht(te dikke vacht)?
daardoor kan het ook komen ;)
Laatst bijgewerkt door Bopje op 06-04-09 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 16:34

Heeft ze nog een dikke wintervacht?
Met de temperaturen van afgelopen dagen is het dan niet gek dat ze zweet.
Hijgt ze ook snel? Is ze niet meer voor je been?

Anoniem

Re: Mijn pony zweet zo snel !

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 16:35

Ehm, ik weet niet hoe jij traint ;) Want je kunt misschien haar conditie verbeteren door lange stap- drafritten te maken.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 16:36

die van mij zweten de afgelopen week al voordat ze wat deden...
tja, temperatuur is omhoog geschoten.
en hun vacht, en temperatuur regeling is nog niet daar op ingestelt...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 16:38

Inderdaad, hoe is de vacht?

Sommige paarden zweten sneller dan anderen.

Maar zoals ik het lees probeer jij in korte tijd de pony klaar te maken voor een wedstrijd.
Dit is conditietechnisch gezien niet echt verantwoord, conditietraining duurt een paar maanden, niet een paar weken en zeker dus geen 1 week....

Veel stappen, en training stapsgewijs opbouwen. Voorkomt veel ellende. Je hebt namelijk de kans op overbelasting, spierbevangenheid etc.

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 16:39

Storm76 schreef:
Heeft ze nog een dikke wintervacht?
Met de temperaturen van afgelopen dagen is het dan niet gek dat ze zweet.
Hijgt ze ook snel? Is ze niet meer voor je been?

van haar wintervacht is nu het meeste weg alleen op haar kont niet .
Het hijgen ehh.. ik heb er niet echt op gelet maar bij de dressuur hijgt ze niet zo snel al met springen.
Maar ze is meestal na 1 1/2 uur niet meer voor je been maar dat 1e uurtje prima en meestal rijd ik maar een half uurtje/ drie kwartier ! :)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 16:42

Logisch dat ze na 1,5 uur niet meer voor je been is... als ze dan al die tijd hard heeft gewerkt en je rijd normaal maar een half uur a drie kwartier, tja, dan is ieder paard een beetje aan zijn einde van zijn puf.
Zweet ze pas sinds kort, sinds het mooi weer is? Dan zal het daaraan liggen.

Jade91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 16:45

Bij mij precies hetzelfde, gewoon zomervachtje en heel erg snel zweeterig. Terwijl de mijne echt een top conditie heeft.

Het kan aan de weerstemperaturen liggen. Ook is het ene paardje sneller bezweet dan het andere. Het kan verschillende oorzaken hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 16:45

Mijn paard zweet ook binnen 20 minuten en conditioneel is er niks mis met hem. Zweten is totaal niet erg.
Verder ken ik geen paard wat na een dik uur tot anderhalf uur nog voor het been is, worden we hier in de maling genomen?
Drie kwartier rijden is overigens heel normaal..... en eerder regel dan uitzondering.

silinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 16:47

Ik weet niet hoe lang sinds kort is. Heb je deze pony pas sinds paar weken en komt ze uit een situatie waar amper met haar gereden werd, dan is het logisch dat uit conditie is. Zelf ga je ook niet een meteen 5 km, hardlopen als je een tijd niks aan sport hebt gedaan. Dat is ook gewoon langzaam opbouwen. Is ze verder gezond, dan is het gewoon een kwestie van langzaam opbouwen. Wel jammer, maar misschien moet je eerst beginnen met een aantal keren per week 20 min en het zo uitbouwen naar langere ritten en trainingen.

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 16:54

Ik denk ook dat het aan de temparatuurs wisseling ligt. Aangezien het de afgelopen 2 weken aardig gestegen is, vergt dit heel veel van je paard.

Kijk gewoon even aan hoe goed hij dit reguliert met zijn lichaam. Dit duurd alleen wel een tijdje, voordat je paard van deze hele lange winter, een overstap heeft gemaakt naar het voorjaar/zomer.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 16:56

Jaro_Lover, Een paard gaat ook sneller zweten juist als hij in topconditie is. Zweten is een verdedegingsmechanisme van het lichaam tegen oververhitting, paarden die sneller zweten houden hun lichaamstemperatuur beter onder controle en kunnen dan beter presteren. Niets om je zorgen over te maken dus. Bij een paard in slechte conditie is het wel even belangrijk uit te zoeken wat de oorzaak is. Maar dus een paard in topconditie zweet over het algemeen sneller.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 16:57

Een goed getrainde sporter zweet toch ook sneller dan iemand die geen conditie heeft.... iemand die geen conditie heeft loopt alleen maar blauw aan.
Ik maak me nooit druk om een zwetend paard, ik maak me meer zorgen als ze lopen te hijgen en er geen druppel zweet te voorschijn komt.

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 17:01

Herkenbaar hoor.
De wintervacht is er nog niet uit en het is nu 12 graden warmer dan vorige week. Tel daarbij op dat ze conditioneel nog niet op niveau is, dan is het niet zo gek dat ze snel bezweet is.

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 17:08

crossmonster schreef:
Inderdaad, hoe is de vacht?

Sommige paarden zweten sneller dan anderen.

Maar zoals ik het lees probeer jij in korte tijd de pony klaar te maken voor een wedstrijd.
Dit is conditietechnisch gezien niet echt verantwoord, conditietraining duurt een paar maanden, niet een paar weken en zeker dus geen 1 week....

Veel stappen, en training stapsgewijs opbouwen. Voorkomt veel ellende. Je hebt namelijk de kans op overbelasting, spierbevangenheid etc.

We zijn nu +/- 3 maanden aan het oefenen en ik oefen niet elke dag ook 2 keer in de week en half uurtje aan de longe en een keer in de week les de andere dagen ga ik meestal een keer naar buiten en de andere dagen ben ik in de bak aan het oefenen :)

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 17:12

silinka schreef:
Ik weet niet hoe lang sinds kort is. Heb je deze pony pas sinds paar weken en komt ze uit een situatie waar amper met haar gereden werd, dan is het logisch dat uit conditie is. Zelf ga je ook niet een meteen 5 km, hardlopen als je een tijd niks aan sport hebt gedaan. Dat is ook gewoon langzaam opbouwen. Is ze verder gezond, dan is het gewoon een kwestie van langzaam opbouwen. Wel jammer, maar misschien moet je eerst beginnen met een aantal keren per week 20 min en het zo uitbouwen naar langere ritten en trainingen.

Ik heb haar nu een half jaartje maar de eerste 2 maanden hebben we heel veel pech gehad dus toen alleen maar even in de bak los laten lopen en lekker veel poetsen !
Maar voor derest is ze gezond alleen ze is nog wel wat te dun omdat ze haken had maar dat trekt nu snel weg !

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 17:15

suleilitha schreef:
Een goed getrainde sporter zweet toch ook sneller dan iemand die geen conditie heeft.... iemand die geen conditie heeft loopt alleen maar blauw aan.
Ik maak me nooit druk om een zwetend paard, ik maak me meer zorgen als ze lopen te hijgen en er geen druppel zweet te voorschijn komt.

Precies.

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 17:19

Babje_84 schreef:
suleilitha schreef:

Precies.

Dus ik hoef me geen zorgen te maken als ze zo snel zweet ?!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 17:21

@feno: als je paard wel gezond is niet...
maar kan je zelf beoordelen of ze gezond is?
ik zou het trouwens ook enger vinden als ze wel hijgen e.d. maar niet zouden zweten....

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 17:24

siskeh schreef:
@feno: als je paard wel gezond is niet...
maar kan je zelf beoordelen of ze gezond is?
ik zou het trouwens ook enger vinden als ze wel hijgen e.d. maar niet zouden zweten....

Gelukkig :P
Ja ze is nu gezond ja :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:09

Nee, je hoeft je geen zorgen te maken dat ze snel zweet, je mag je wel wat zorgen maken dat ze na anderhalf uur niet meer aan het been is. En dan geen zorgen over je paard maar over jezelf want dan heb je er veel te lang opgezeten ;)

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 18:27

suleilitha schreef:
Nee, je hoeft je geen zorgen te maken dat ze snel zweet, je mag je wel wat zorgen maken dat ze na anderhalf uur niet meer aan het been is. En dan geen zorgen over je paard maar over jezelf want dan heb je er veel te lang opgezeten ;)

ja dat komt omdat ik les rijd bi een ponyclub en dan is het een half uurtje heen een uurtje lessen en weer terug en dan aan het einde van de les tjee dan wil ze alleen nog maar stappen en aan de lange teugel draven :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:34

misschien zou je dat half uurtje heen en weer terug naast je paard kunnen gaan lopen?
hij/zij moet nog steeds lopen, maar toch met een paar kilotjes minder ballast, en ook nog eens zonder echt hulpen te krijgen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:35

Vind je dat niet teveel voor een paard wat nog geen goeie conditie heeft? Je zou ook kunnen overwegen om er zelf naast te gaan lopen op de heen- en terugweg.

Siskeh, tegelijk!