Doorblijven zitten in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kr0elkip

Doorblijven zitten in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 11:45

wie kan mij helpen om een manier te vinden om door te blijven zitten in galop
ik rij op een best groot"log" paard de eerste paar meter lukken wel alleen de rest gaat niet ik hobbel alle kanten op
omdat ze best hoog op gooit en dus op een 1 of ander manier niet kan blijven dooriztten

wie o wie helpt mij

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 12:04

Mmm.. misschien eerst gewoon met losse handen rijden en als hij gaat hobbelen het zadel vastpakken ofzo :+

Ronne

Re: Doorblijven zitten in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 12:07

Tsja, das moeilijk! Vooral veel oefenen en probeer heel bewust met je heupen het ritme van het paard te pakken te krijgen... het is een beetje moeilijk uit te leggen ;)

Heb je een instructrice? Want die kan je daar waarschijnlijk beter bij helpen dan wij, omdat zij je ziet rijden!

Succes :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 12:07

Zonder beugels oefenen. Waarschijnlijk steun je teveel en zit je te weinig mee.
Je moet goed je bekken kantelen en echt op je billen gaan zitten in galop en dan meeveren.

kr0elkip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 12:13

ik kom juist niet in de ritme van het paard omdat hij teveel hobbelt en heel erg hoog gooit dus zonder beugels lijkt me denk ik niet zo een goed plan

ik zal het wel eens proberen om me beugels iets langer te maken zodat ik niet met volle kracht kan steunen

bedankt voor de tips

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 12:17

pas wel op dat je niet gaan knijpen met je benen, je moet je juist helemaal ontspannen en het paard "volgen" je lang maken.

Edit: In welke omgeving sta je?

Misty2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 12:20

ik herken het :P,
mijn verzorgpaard, gooit ook heel hoog op,
we kunnen wel instructies geven maar we kunnen je pas echt helpen als jij een filmpje of foto hebt,
het kan namelijk ook aan het zadel liggen, als je toevallig een kieffer zadel hebt en een paard dat hoog opgooit ( zoals ik dat heb ) kun je het beste instructrice bij hebben,
maar misschien werken deze tips ook wel?

1) in de draf gooit die ook hoog op denk ik of niet?. probeer eerst dat goed op te pakken, door super veel in je enkel op ge vangen, dus dat je niet zo hoog/ver uit het zadle komt maar netjes de schokken op te vangen door je enkels, daarom is het ook van belang je hakken uit te drukken, dat zijn de schokdemper, en helpt jou beter te leren zitten, als je dat goed lukt, dan doe je de galop, dus ook goed je hakken uitdrukken en veel opvangen, het is misschien fout wat ik zeg, maar probeer eerst gewoon hoefslag te volgen in plaats van gelijk naar beneden te werken en gelijk boem pats op de volte, leer eerst zijn gangen goed kennen, en ga dan pas verder met de voltes en aan de teugel,
2) proberen heel zacht te galopperen heeft geen enkele zin, omdat jij je zit niet goed hebt en je paard tegen blijft werken waardoor hij sterker word, en dus alleen maar lomper en zwaarder gaat galopperen, natuurlijk mag die niet weg races, gewoon zijn eigen tempo,
3) als het mogelijk is, iemand die je kan helpen en ga dan zonder beugels rijden terwijl die ander persoon het paard aan de longeerlijn houd, dan kan jij je balans zoeken en het ritme van het paard,

meer weer ik momenteel niet, het zou fijn zijn als je een filmpje hebt, :D
alvast succes.

kr0elkip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 12:25

bedankt misty het is idd een kiefer zadel
ja draf is het ook alleen minder als in galop

ik zal eens een filmpje maken als ik iemand kan vinden die het wil opnemen,

ik bedoel met lomper meer t is een heel lomp paard in van alles ze is heel hard in de mond omdat de eigenaar met gestrekte armen rijd omdat ze anders elke keer vandoor gaat
ze word ook met elastiek bereden met longeren komt ze opeens op je af enz, dat bedoel k met log/lomp ;)

silly woman ik sta in NHN

kr0elkip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 13:00

niemand meer tips?

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:52

jammer ik woon ook wel in NH, maar niet in noord :-P En tis net te ver weg om snel even langs te rennen ;-) Anders had ik best een x wilen langs huppelen :)

kr0elkip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 14:14

oh jammer!! Maar wel bedankt voor je reactie

mariel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 16:18

ik heb ook een keifer zadel, wat heeft dit met het zadel te maken??

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:52

Je moet op elk zadel ongeacht welk merk (in theorie zelfs zonder zadel) netjes kunnen zitten. Het ene zadel nodigd wat minder uit, maar je zou het toch moeten kunnen :P

Misty2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:57

mariel1 schreef:
ik heb ook een keifer zadel, wat heeft dit met het zadel te maken??

elk zadel zit anders, Ik heb 2 paardjes, waarvan er één hele fijne gangen heeft en gewoon lekker zitten en de ander is er één die heeel hoog opgooit, en ik dat kieffer zadel van ons kan je op beide paardjes leggen ( passen beiden goed hoor ) maar op die ene die fijn rijd gooit dan ineens ook hoog op, door dat dat zadel anders in elkaar zit, en bij dat paardje met die hoge moeilijke gangen en een kieffer zadel is het haast niet te zitten, en als ik op dat paardje met fijne gangen een ander zadel leg, is dat gegooi ineens weg, en rijd hij weer lekker,

this niet opdringerig bedoeld, maar ben zelf niet zo van zadels van kieffer, maar er zullen ook vast wel andere soorten en maten ervan zijn, maar over het algemeen kan het daar ook aan liggen,

yolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:51

Goed en rustig ademhalen helpt een stukje voor de ontspanning. Daarbij netjes rechtop zitten zodat je de zitbeenknobbels goed voelt en uiteraard je benen lang houden zijn een paar dingen die je kunnen helpen. Verder veel korte stukjes oefenen. Je moet soepeler worden in bekken en heupen. Dat komt met kilometers op correcte wijze oefenen. Probeer eens een zitlesje met dat paard te nemen. Bij voorkeur bijgezet.

Succes en veel plezier met oefenen!

tuffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 13:29

Er zijn al goede tips voorbij gekomen, zal daar verder niets aan toevoegen maar wilde dit nog wel even melden. Anne Muller heeft een geweldig boek geschreven over een juiste zit (het heet Basis Rijkunst). Ik heb alleen de eerste helft van het boek gelezen, maar ben laaiend enthousiast. Er staan heel veel tekeningen en beeldspraak in die helpen bij het vinden van de juiste zit.
Ik ben dus erg enthousiast. Misschien kun je het boek eens lenen bij de bieb (of kopen als je budget dat toelaat 8-) ).

Succes ermee verder!

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 23:39

kun je hem niet door iemand laten longeren terwijl je erop zit, dan hoef je alleen op je zit te letten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 08:14

Probeer eens of het helpt om je te concentreren om de beweging die als een soort golfslag van achter naar voren loopt te volgen, simpelweg concentreren op met een losse rug en soepel bekken die beweging te volgen, het paard tussen je benen onder je door te laten springen.

Tempocontrole en sturen even laten zitten, paarden lopen normaal niet op de kant en in een omheinde bak kunnen ze nergens naar toe. Probeer gewoon te zitten, voelen en volgen.

Kudapelatih

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 12:59

Is het toevallig een kruizing Tuiger en voskleurige?
Ik heb nl vroeger ook op zo'n paard gereden in noord holland noord ;)
Staat/stond ze toevallig bij manege de hoef?

bosmonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 19:47

die van mij gooit ook erg hoog op. voor mijn gevoel leun in 'ver' naar achteren, maar daardoor zit ik juist recht :). de laatste tijd rij ik ook veel zonder zadel. was ff een drempel over om zonder zadel ook te galopperen, maar heb er nu veel plezier in en mn evenwicht is ook beter geworden. misschien ook het proberen waard?

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 14:25

Miepie1980 schreef:
Je moet goed je bekken kantelen en echt op je billen gaan zitten in galop en dan meeveren.

dit werkt wel, dan kan je namelijk geen steun meer vinden en moet je je wel "opvergeven" aan de bewegingen van het paard!

tuffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 16:20

SB_Beessie schreef:
Miepie1980 schreef:

dit werkt wel, dan kan je namelijk geen steun meer vinden en moet je je wel "opvergeven" aan de bewegingen van het paard!

In zonder beugels oefenen schuilt wel het gevaar dat je verkrampt met je benen gaat klemmen om niet uit het zadel te glijden. Daar moet je dus wel goed op letten...

_Inzo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 17:19

Bekken kantelen, zodat je niet op je kruis maar op je kont zit. Je zit zo rechtop en je kunt beter blijven zitten

sjar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 18:00

Toen ik begon met paardrijden had ik hetzelfde probleem. Ik moest toen zonder beugels gaan rijden mijn armen los houden van de teugels en mijn benen goed om het paard heen houden. Zo is het me wel gelukt om goed door te blijven zitten in galop.

dressuurpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 20:46

Zonder beugels oefenen helpt(als de galop écht zo erg is , dan maar in draf;) ) . als dit je niet zo geschikt lijkt , probeer dan eens aan te galopperen , duw je hakken naar beneden en probeer je heel zwaar te maken. Misschien dat dit wél helpt ;)