pony zelfvertrouwen kwijt met springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shetty

pony zelfvertrouwen kwijt met springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 22:27

Onze pony hebben we nu ongeveer 2 jaar.
Sinds vorig jaar gaan we er mee naar een springles, naast de normale dressuurles natuurlijk.
Hij had nog nooit gesprongen, dus in begin was het even zoeken.
Daarna ging het heel goed.
Sinds eind vorige zomer gaan we er ook mee op concours.
Springen ging super, oefenparcourtjes van 70-90 cm waren geen probleem.
Nu is hij 5 weken geleden een keer tijdens de les gevallen in een sprong en heeft daarbij met zijn kin de balk geraakt.
Sindsdien is het mis, lage hindernissen (50 cm)lukt nog wel maar zodra er iets breder of hoger gevraagd wordt stopt hij.
De instructeur zegt dat hij zijn lef kwijt is.
We forceren niet te veel maar wat nu?
Het is overigens een c-pony die op concours 70-80 cm moet springen.
Wie heeft tips hoe we het zelfvertrouwen in de hoogte weer herstellen?

I_love_Jenna

Re: pony zelfvertrouwen kwijt met springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 13:32

missgien balkjes laten lopen,, en gewoon rustig opbouwen met de sprongen,, verschillende sprongen

khoop dat je er wat aan hebt

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 13:36

En jij? Hoe ben jij nu bij een sprong. Misschien zit jij onbewust ook anders, sluit je hem meer of minder dan eerst of ben je een beetje zenuwachtig. Een paard spiegelt en voelt dingen sneller dan dat de ruiter het voelt. Misschien reageert hij dus op jou.

Ik zou weer rustig aan beginnen. Balkjes, lage hindernisjes en als dat weer super gaat bij jullie allebei, dan weer opbouwen.

pino33

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 13:39

Heb het zelfde meegemaakt. Ook bij de ruiter was het vertrouwen weg.... Het heeft een goed half jaar geduurd voordat ze terug op niveau waren.

Oplossing: opbouwen en routine en vertrouwen krijgen in lagere hindernissen. Niet te snel hoger willen, maar wel blijven rijden, rijden, rijden en nog eens rijden.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 20:58

Eerst echt een tijd de hindernis laag houden, je zult nu een stap terug moeten. En je kan niet verwachten dat hij volgende week weer die hoogte zal springen. Net zoals je eigen vertrouwen. Misschien geef jij je pony ook wel niet voldoende meer het vertrouwen omdat jij zelf ook bent geschrokken. Jullie moeten samen het plezier er weer in terug vinden. Dit kan alleen door voorlopig niet zo hoog te springen en misschien weer een niveau lager aan te gaan (dit kan je aanvragen bij de KNHS).
Je pony mist op dit momemt het hart in het springen (zo noemen ze dat).

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:24

Neem de tijd hiervoor. Zowel het vertrouwen van de pony als van jezelf moet weer opgebouwd worden. Niet overvragen. Elke weigering is er eentje te veel (wordt de angst bevestigd). Dus laag springen en heel langzaam (misschien wel over een aantal maanden pas) weer wat hoger gaan. Succes!

sorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 20:24

Inderdaad rustig opbouwen. Als hij die lage hindernissen goed springt, ga dan niet meer vragen, maar beloon hem en stop er voor die keer weer mee. Ook kan het mede aan jezelf liggen. Je bent vast bang dat het weer mis gaat en je pony voelt dan dat jij er ook niet meer zo veel vertrouwen in hebt. En daar wordt het ook vast niet beter van..

Er kan me wel ineens een oefening uit een springboek herrinneren: een aantal balkjes neerleggen achterelkaar aan, in galop nemen en daarna een stijltje. Hierdoor houd je pony het zelfde ritme aan en schijnt het bovendien goed te zijn voor het vertrouwen van ruiter en paard. De afmetingen tussen de balkjes weet ik trouwens zo niet uit mijn hoofd. Dat zou je aan je instructie moeten vragen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

shetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 09:10

Ik ben zelf niet bang geworden door die weigeringen. Eerder teleurgesteld. heb van de week gelongeerd en toen veel balkjes laten lopen en daarna enkele sprongetjes. Dat deed hij super.
Binnenkort gaan we ook weer buiten springen misschien is een andere omgeving ook goed.
Want op onderlinge wedstrijden gaat het eigenlijk altijd nog wel goed.
Bedankt voor al jullie adviezen.
Heb ook eem bach remedie gehaald die ook goed zou werken.
Heb die van de week bij de dressuurproef gebruikt en hij was toen meer ontspannen en lette meer op mij.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 09:15

Zorgen dat hij de lol in het springen terug krijgt helpt mischien ook? Mischien ziet hij dat het best kan als eerst een andere pony de sprong neemt, en hij erachteraan gaat.
Of pak op buitenrit een sprongetje mee. Vooral als je in een groep achter elkaar aan gaat zal hij dat toch wel willen.

Maar heb vooral geduld, veel sucses ermee!

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 11:48

Probeer een beetje alles weer spelenderwijs weer op te bouwen. Als wij van ons paard vallen, althans de meeste onder ons moeten wij ook alle moed bij elkaar schrapen om verder te kunnen, dit is hetzelfde met een pony of paard. Bouw het gewoon rustig op en binnenkort springen jullie de sterren weer van de hemel! Succes ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 11:55

Jij denkt hetzelfde naar een hindernis te rijden of ze nu 50 of 70cm is en niet onzeker te zijn. Maar misschien doe je onderbewust toch iets anders omdat je weet dat je pony kan weigeren als het hoger of breder wordt. In dat geval ben jij diegene die aangeeft wanneer een hindernis hoger of breder is.
Dus bouw gewoon spelenderwijs terug op. Rijdt op "verschillende" manieren naar dezelfde hindernis (iets rustiger, iets vlotter, schuine lijn,...), varieer de hindernissen en focus niet onmiddellijk op de hoogte.
Veel succes

Knollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 12:05

Ik zou voorlopig niet te veel springen. Gewoon af en toe en dan niet te hoog. Doe wat laag en technisch werk zoals in-uitjes en dergelijke. Leuke lijntjes enz.

mille1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 07:41

misschien ligt het ook aan jezelf dat je zelf bang bent geworden voor hogere hindernissen omdat je weet dat hij gaat weigeren maar c pony's zijn weleens moeilijk ik heb er zelf ook 1 die zit al bijna in het m wou in het begin nooit dressuren maarnu wel

Juul_sintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 07:43

Heel rustig opbouwen en hopen dat het vertrouwen weer terugkomt. Succes ermee!

shetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 16:15

We hebben gisteren in de springles gereden en niet te hoog veel 50 en dan moeilijkere lijntjes. Op het einde enkele sprongen van 70-80 en het ging goed!! hij heeft 2-3 keer even getwijfeld maar toch gesprongen. Heb hem ook bach-bloesem druppels gegeven en of dat nu doorslaggevend was??
Geeft wel een lekker gevoel. En heb veel met de stem beloond en zo.

shetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 11:12

Afgelopen zondag conccours gehad en hij was foutloos, liep heerlijk rustig rond en weinig twijfel. mogelijk dat de bach druppels bij hem of mij werken.
Misschien hebben we het ergste nu gehad.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:16

Wat hier al veel gezegd wordt, zorgen dat springen leuk wordt en het voorlopig alleen bij de hoogte houden die hij nu goed oppakt.
Wat bij de onzekere pony van mn zusje enorm veel geholpen heeft zijn een paar SGW trainingen, gewoon om lol te krijgen in het springen op zich, maar dan een keer over een boompje of een klein greppeltje. En dan na het nemen van dergelijke hindernis, het pony'tje helemaal de hemel in belonen...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:09

Het zou kunnen dat de bachbloesmens een positieve invloed hebben, maar het zou evengoed een psychologisch effect kunnen hebben. Misschien dat je dan onbewust je toch voor berreidde op een mogelijke weigering, waardoor je pony effectief twijfelde en/of weigerde.

Of het effect nu echt is of tussen jou oren zit, maakt uiteindelijk niet uit. Leuk te horen dat het terug goed gaat :)

mille1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 21:44

super*D

michellll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:47

Ik denk dat het even tijd kost voordat hij het vertrouwen die die eerst had terug heeft. Door voorlopig iniedergaval de lagere hindernissen te springen en steeds iets, bijna onopgemerkt iets hoger zet, zodat hij het bij na niet door heeft. Dit moet je dan niet te snel doen, maar geleidelijk aan. Gewoon doorgaan zodat hij en jij er niet te veel meer bij nadenken.
En gewoon blijven springen in iedergeval.
Denk dat het gewoon even tijd nodig heeft. Door weer positieve ervaringen mee te maken, ook belonen als hij het goed doet zal hem/haar goed doen.

Succes ermee!

JusticeJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 19:29

Hallooo,

Ik weet dat dit een oud forum is maar ik heb op dit moment precies hetzelfde probleem! Ik ben met concours keihard van mijn E-pony afgevallen en ze is op de staanders gebotst (ik op de balk haha) En nu wil ze niet hoger meer dan 70 cm springen, terwijl we eerst L sprongen (1m). Ze was altijd heel gespannen in de ring terwijl ze altijd sprong. Ik hoop echt dat ik het vertrouwen terug kan krijgen maar tot nu toe gaat dat nog niet echt, ik heb thuis nog bach bloesem druppels liggen. Kan ik dat aan haar geven en met welke dosis moet ik dat doen?

Ik hoop dat u me nog een stukje kan helpen haha :)

shetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 21:42

Je kunt die Bach bloesems eventueel in het drinkwater doen. Verder kun je op de dag dat je gaat springen eventueel
Nog wat extra druppels geven. Succes

JusticeJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 08:38

Okee ga ik doen! Moet ik dat in zijn mond doen en moet ik het ook verdunnen met water?

Hoe is het nu met jouw pony gegaan? Doet hij het weer en heeft het geholpen?

shetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 11:44

Je kunt het rechtstreeks druppelen in de mond of op een stukje brood of zo. Knoeit minder. Onze pony is het daarna weer gaan doen! Hij loopt nu geen echte wedstrijden meer omdat de amazones te groot zijn geworden maar springt weer met plezier en lef!

JusticeJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 11:36

Ik heb het afgelopen maandag gegeven en daarna les gehad! Hij sprong heel fijn en heb 1 weigering gehad op een muur toen hij verhoogd was (ze had hem dus al eerder gesprongen.) Maar daarna goed opgelost en toen sprong ze hem weer. Dus hopen dat we deze stijgende lijn kunnen voortzetten!

Dankje voor het advies!