niet reageren op been

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

silvia486

niet reageren op been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 18:08

hoi

mijn paard reageerd niet op mijn been
hoe moet ik dit oefenen
spoortjes?
ik kan ze bijn niet omduwen met mijn been mischien dat het met sporen wel lukt
ik hoop dat iemand tips heeft
ik krijg les en ook priveles en ze roepen allemaal been meer been,
dat doe ik echt maar het lukt gewoon niet

gr

hennyvanamon

Re: niet reageren op been

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 18:10

de aanhouder wint hoor toch been geven dit 2x proberen reageert ze niet dan een tikje met je stokje... als ze hierop wel reageert volop belonen,, en weer proberen. de hulpen dan steeds kleiner maken.. dat heet vlot voor het been maken. succes..

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 18:12

Als je paard niet regeageert op je been moet je geen sporen nemen.
Dan stomp je hem waarschijnlijk alleen nog maar verder af.
Als een paard niet reageert heb ik altijd geleerd bij te tikken met de zweep.
Dus 2 keer vragen en als ze dan nog niet luisteren een tikje met de zweep.

silvia486

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 18:13

oke bedankt voor jullie snelle reactie
ik ga het proberen

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 18:17

Veel overgangen maken en consequent zijn, geen reactie is een tikje erbij, achter je been! Goed voorwaarts blijven rijden en telkens weer reactie vragen bij overgangen. Verder ook veel schakelen in draf, wat verruimen en wat verzamelen. Als je niet consequent bent verbeterd het niet.

Geen sporen gaan gebruiken inderdaad, als ze al niet op je been reageert zal ze ook op sporen al snel niet meer reageren. Ik neem aan dat ze op zijwaartse druk ook neit reageert? Probeer wat te wijken voor het been, geen reactie is tikje erbij, let op dat je de hulpen wel correct geeft, als ze het niet snapt is het logisch als er geen correctie komt.
Ook kun je de volte wat verkleinen en vergroten, en dit met steeds minder teugelhulpen en steeds meer alleen op je zit en beenhulpen.

Heb je les? Zoniet dan is het verstandig om dat wel te nemen en ander kan je instructeur hier ook goed mee helpen.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 19:07

Jouw paard moet weer respect voor het been gaan krijgen.
Zweepje erbij en als je dan been geeft en er is geen (of te weinig) reactie, meteen een flinke tik op de achterhand. Als ze dan naar voor toe schiet in galop moet je haar niet tegenhouden, dan is het effect weg.

Wees de eerste dagen heel consequent, geeft ze geen reactie op je been, een goede tik, ze moet echt flink schrikken en naar voor toe schieten. Als je dit goed aanpakt, kan ze heel snel weer aan je been zijn, maar ben je te soft, dan zal ze nog meer maling aan je been krijgen.

pittig_ding

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 21:00

Heel consequent blijven, wellicht een zweepje erbij?

VDLStud

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 14:04

je moet zorgen dat je je benen niet tegen je paard aan houd door je knieën veder in het zadel te drukken. En je moet zorgen één keer been geen reactie tikje mee geven met de zweep. Zorg er voor dat actie reactie wordt. Succes.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 14:09

Je knieën in het zadel drukken? Nou, daar krijg je een goede zit van :n

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 18:32

Op de grond leren wijken voor druk.

M_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 18:34

Zo te horen houd jou paard de rem erop, gaat die ook zachter als je been geeft?

Je moet gewoon been geven, geen reactie, schop. weer geen reactie? hardere schop, zo blijf je door gaan tot ze echt voor waarts is en jij der in moet houden omdat je anders echt te hard gaat. reageert ze niet zonder sporen, dan eens met sporen proberen

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 18:38

@ M_R

Ik denk dat dat juist niet de oplossing is... Harder schoppen en dan maar sporen omdoen?

Ik ben het eens met alle andere reacties. Veel overgangen rijden en inderdaad anders tikje achter je been. Succes ermee

M_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 18:43

Ik zeg al, zonder sporen proberen, je paard moet respect hebben voor je been en daar reactie op geven, dat bereik je toch echt alleen met been geven.
Daar moeten ze op luisteren

Maar voordat ze daar naar luisteren moet ze wel zorgen dat ze er reactie op geven, en een spoortje wil daar weleens bij helpen, nee dat wil niet zeggen dat je die tussen zijn ribben moet stampen

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 20:53

MR, ik denk niet dat je steeds harder moet schoppen en een spoor om moet doen. Een spoor is alleen om een hulp duidelijker te geven, niet om nog dieper tussen de ribben te porren. Zo stomp je een paard af en moet je iedere keer nog harder gaan schoppen omdat het paard een dikke eeltlaag krijgt.

Zelf haal ik nogmaals aan dat de TS veel beter een zweepje erbij kan halen, bij geen reactie op been, de 2e keer been geven en direct een ferme tik erachteraan. Zo leert het paard dat hij bij de eerste kuitdruk naar voor toe moet.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:16

IK denk dat de TS beter les kan nemen, het probleem ligt namelijk niet bij het paard, hoe eerlijk is het dan om harder te gaan schoppen??
Juist geen sporen en geen been gebruiken, leer op je zit te rijden.
Oefen aan de lijn op stem en gebruik je lichaam voor de overgangen en hou het klein , hoe groter je hulpen worden hoe botter het paard en ik geef hem geen ongelijk,

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:30

midgie schreef:
IK denk dat de TS beter les kan nemen, het probleem ligt namelijk niet bij het paard, hoe eerlijk is het dan om harder te gaan schoppen??
Oefen aan de lijn op stem en gebruik je lichaam voor de overgangen en hou het klein , hoe groter je hulpen worden hoe botter het paard en ik geef hem geen ongelijk,

Ben het hier mee eens!!!

Yvonne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 08:11

Ik heb dit probleem ook gehad.
Bij mij heeft consequent zijn heel goed geholpen.

Vooraf weten welke reactie je verwacht als je been geeft. Krijg je die reactie niet, dan herhaal je de overgang/oefening totdat je de gewenste reactie krijgt. Het kan wel een aantal weken totdat je het onder de knie hebt, maar je zult er veel profijt van hebben.

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 08:14

He,
Ik snap dat het lastig is als je paard moeilijk op je been naar voren gaat. Ik zou je aanraden om zoveel mogelijk overgangen te rijden. Dus van stap-draf, draf-galop, maar ook schijnovergangen, dus heel erg langzaam gaan draven en dan weer naar voren. We moet ik je erbij zeggen, dat je altijd eerst naar voren moet rijden, voordat je terug gaat rijden. Ga je eerst terug rijden, dan wordt je paard alleen maar trager!
Heel veel succes ermee, hoop dat je er wat aan hebt

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 08:22

midgie schreef:

De TS heeft al les ;)

probeer veel overgangen te rijden.. En niet reageren op je been is nog eens been met tikje met je zweep..

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 08:30

Altijd het voorwaartse gevoel houden. Dus ook als je terug gaat naar halthouden, je moet altijd weer weg kunnen. Voel je dat hij instort dan gelijk weer vooruit rijden en opnieuw proberen de overgang te maken door hem kleiner te laten lopen (maar niet trager). Ik heb hetzelfde met mijn paard. Hij wil prima op tempo lopen en is dan ook voorwaarts. Maar nu hij meer bij elkaar moet slaat hij soms af. Moet hier dus ook doorheen. En afwisselen flink vooruit galopperen en weer een volte rustig. Echt wakker maken. Wijken zou ik anders in stap doen, je kan ook zijn achterhand alle kanten op zetten om hem meer te laten opletten. Zelf wel lang blijven zitten. Als jij teveel moeite moet doen om hem te laten reageren dan heb je het al te ver laten komen. En een pasje reactie is ook reactie in het begin.

cvanroekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 23:27

als hij niet reageert op je been gelijk een tikje met de zweep erbij en dit consequent aanpakken. Bij zoiets moet je het altijd aanpakken en niet af en toe als je er zin in heb. Altijd of niet...

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 23:31

Ik zou gewoon gaan oefenen, draven halthouden, zodat hij beter gaat reageren op je been.

Gelukkig heb ik dat niet zeg, die van mij is juist té goed op het been :\ .

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 23:31

hoe oud is je paard, snapt ze de bedoeling wel?
is ze vanaf de grond wel makkelijk voorwaarts te krijgen (en hoe doe je dit dan)?

Lins_nys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 23:35

Leer je paard de manoevers eerst aan op de grond met druk van je vingers
op de plaats waar later je been komt.
Zo gaat mijn merrie heel goed.

silvia486

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 18:19

midgie schreef:
Op de grond leren wijken voor druk.

mischien dom van me
maar ik weet niet hoe ik dit moet doen
is het uit te leggen of is ingewikkeld