Paard probeert te stijgeren of te bokken met opstijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny95

Paard probeert te stijgeren of te bokken met opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 22:16

Mijn paard (4 jaar) net 4 maanden onder zadel wil stijgeren en bokken als ik opstap. En loopt ook weg.
Iemand staat erbij en heeft haar aan de longeerlijn vast en moet haar stevig vast houden zodat ze niet gek kan doen. Ik ben er ook al een keer van afgevallen. De laatste keer zat ik achter het zadel in plaats van erop en ze bokte en bokte en mijn begeleider riep blijf zitten en greep mijn been vast om erop te blijven zitten. Is ook gebeurd ik ben blijven zitten tot ze opgaf en toen in het zadel gaan zitten. (ik heb dus gewonnen ) Maar ik ben bang dat ze het de volgende keer gewoon weer doet.

Dit doet ze trouwens sinds een week of 2. Heeft 3 weken stilgestaan ivm ziekte (Rhino)

Ik heb al een nieuw bontonderlegger gekocht en onder mijn zadel gedaan, maar dat was niet het probleem.

Als ik er eenmaal opzit is ze een paar rondjes erg gespannen maar daarna ontspant ze zich.
Laatst bijgewerkt door Bonny95 op 28-03-09 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

rockwitch

Re: Paard probeert te stijgeren of te bokken met opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 22:17

Weet je zeker dat je zadel goed past? Zo'n bontonderlegger helpt niet als je zadel niet goed past hoor.

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 22:20

Wanneer komt de reactie? Als je je been in de beugel zet, je over het paard hangt, of als je het been er over heen zwiept? doet je paard dit ook met het afstijgen? Dit omdat er misschien ooit iets is gebeurd met hem/haar, tijdens zo'n beweging, of het zadel drukt misschien een beetje als je opstijgt? (schuift)
Probeer eens als je zijn/haar oog afdekt om dan op te stijgen.. ;) veel succes iig er mee!

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 22:22

Laat je zadel inderdaad eens nakijken, en als dat het niet is. Misschien is het de singeldruk ? Singel je vlak voordat je gaat rijden aan, of singel je aan, longeer je nog een stukje en stap je dan op? Want als je aansingelt en weg stapt dan kunnen jonge paarden zich nog wel eens bol maken, de kont naar 'onderen' drukken en zo heb je dus meer kans op gebok. Bij het opstappen drukt en trekt het misschien een beetje, en kan die singeldruk haar dus irriteren. Een singel met elastiek wil wel eens helpen. :)

Bonny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 22:23

Passie@ Zodra ik mijn voet al in de beugel zet. Dit doet ze niet met afstijgen. En als ik na de les weer opstijg doet ze het niet.

Ik doe haar eerst longeren voordat ik opstap.

Lydia@ ik heb singel met elastiek maar singel haar nog aan voordat ik opstap.

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 22:26

Hmm ik zou eens proberen om dan een paar pasjes naar voren te lopen, en dan pas op te stappen. Ik weet het niet zeker hoor, maar omdat je ook zegt dat het alleen bij het opstappen is kan dat komen door die druk van de singel, waardoor ze gespannen word. Bij het afstijgen is ze moe en ontspannen. :)

Bonny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 22:30

Ja maar na de les kan ik zo weer opstijgen. (om te oefenen)

Ik ga je advies morgen proberen ;)

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 22:35

Dat komt omdat je paard dan ontspannen is, en die singel druk er niet meer is.

Kijk, als je verder aansingelt komt er druk te staan rond de buik. Als er druk op het lichaam van een jong paard komt te staan, wil een jong paard het liefst weg van die druk, het is iets anders dan wat ze gewend is. Het wil 'vluchten'. Druk betekend ook verandering bij het lichaam, dus spanning bij een (jong) paard. Als je die druk weg haalt, kun je waarschijnlijk ook beter opstappen. Het hoeft maar een paar passen naar voren te zijn. :)

Je zegt ook, dat je paard bij de eerste paar rondjes nog wat gespannen in het lichaam is, dit komt misschien/waarschijnlijk door die druk. Op het einde is je paard ontspannen en moe in het lichaam, en is die druk weg. Je hebt namelijk die singeldruk 'weg gereden'. Stap je af, en weer op om te oefenen. Is die druk bij de singel nog steeds weg, omdat je niet opnieuw (strakker -> druk -> spanning) hebt aangesingelt.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 22:37

Bonny95 schreef:
Mijn paard (4 jaar) net 4 maanden onder zadel wil stijgeren en bokken als ik opstap. En loopt ook weg.
Iemand staat erbij en heeft haar aan de longeerlijn vast en moet haar stevig vast houden zodat ze niet gek kan doen. Ik ben er ook al een keer van afgevallen. De laatste keer zat ik achter het zadel in plaats van erop en ze bokte en bokte en mijn begeleider riep blijf zitten en greep mijn been vast om erop te blijven zitten. Is ook gebeurd ik ben blijven zitten tot ze opgaf en toen in het zadel gaan zitten. (ik heb dus gewonnen ) Maar ik ben bang dat ze het de volgende keer gewoon weer doet.

Dit doet ze trouwens sinds een week of 2. Heeft 3 weken stilgestaan ivm ziekte (Rhino)

Ik heb al een nieuw bontonderlegger gekocht en onder mijn zadel gedaan, maar dat was niet het probleem.

Als ik er eenmaal opzit is ze een paar rondjes erg gespannen maar daarna ontspant ze zich.

'ik heb dus gewonnen' werkt niet bij paarden, ik denk dat jouw jonge net ingereden paard een nare ervaring heeft meegemaakt met het opstijgen doordat je achter het zadel neerkwam en waarschijnlijk ligt je zadel ook niet goed, dat zijn 2 prima ingredienten om een paard aan het stijgeren en bokken te krijgen tijdens het opstijgen.
Ik denk dat eerst het vertrouwen weer hervonden moet worden onder begeleiding, wat inhoudt dat je in ieder geval moet zorgen dat je correct rustig in het zadel neer komt.
Pas verder aub op, steigeren en achterover vallen ligt dicht bij elkaar..

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 22:44

En als je eens probeert om een opstapje te gebruiken bij het opstijgen? Dat is veel aangenamer voor een paard , misschein dat het bij jou paard een deel van het probleem kan oplossen?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 22:46

Heeft ze geen pijn aan haar rug? Dus denk ik dat je een krukje moet gebruiken ja. Dat is veel fijner ook zoals Mallodie al zegt.

Bonny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 22:49

Citaat:
'ik heb dus gewonnen' werkt niet bij paarden, ik denk dat jouw jonge net ingereden paard een nare ervaring heeft meegemaakt met het opstijgen doordat je achter het zadel neerkwam en waarschijnlijk ligt je zadel ook niet goed, dat zijn 2 prima ingredienten om een paard aan het stijgeren en bokken te krijgen tijdens het opstijgen.
Ik denk dat eerst het vertrouwen weer hervonden moet worden onder begeleiding, wat inhoudt dat je in ieder geval moet zorgen dat je correct rustig in het zadel neer komt.
Pas verder aub op, steigeren en achterover vallen ligt dicht bij elkaar..

Ik heb het idee dat ze me uitprobeert. De eerste keer dat ik haar weer reed na ziekte kon ik zo opstijgen en na 2 stappen begon ze te bokken en van voren omhoog te springen en toen met 4 benen de lucht in en viel er toen af. Toen ben ik van vooraf aan begonnen met eerst weer in de beugel te hangen en kort om me heen te draaien en toen dat goed ging ben ik er weer op gaan zitten en de longeerlijn steeds meer te laten vieren. Daarna is het een aantal keren goed gegaan met opstijgen wel met hulp. En vorige week zet ik mijn voet in de stijgbeugel en begon gelijk te bokken en te springen van voren en viel er toen af. Daarna een aantal keer strak vast gehouden en opgestapt en kon wegrijden. De laatste keer wilde ik opstappen en ze sprong naar voren zodat ik dus achter het zadel kwam ipv op het zadel. en bleef zitten (gelukkig)

Daarom heb ik ook een tropic geopend om een aantal dingen op te helderen en advies op te volgen ;)

Bonny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 22:50

Ze staat niet stil. Opstapje is geen optie nog. (1x geporbeerd)
Ze is niet zo heel groot 1,58 en ik ben 1,70

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 23:00

Mijn paard is 1,56en ik ben 1,74 .
Ik neem ook soms het opstapje hoor , de groote doet er niet toe. het gaat erom dat je als het ware bijna met je hele gewicht aan zin rug gaat hangen om jezelf naar boven te hijsen . Hoe groot jou paard is en hoe groot jij bent heeft daar geen enkel belang bij hoor ..
De kans dat hij je uitprobeert en in zijn puberteit zit , is groot inderdaad .. maar als je die zware druk al van zijn rug alhaalt dan ben je al een stap dichter bij de oplossing durf ik te wedden.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 23:04

Omdat je paard Rhino heeft gehad weet ik bijna zeker dat dit een rugprobleem is
Is ze door de Rhino ook gevallen? dat zou nl ook veel verklaren
Ik heb nl enkele paarden gemasseerd met een Rhino verleden die na een half jaar nog aan het tobben waren met de opbouw (1 paard had zelfs in een tuig gestaan omdat het niet meer zelfstandig kon staan)
Deze paaren hadden exact dezelde problemen
2 massage's en het probleem (ze zaten vast in de rug en achterhand) is opgelost :j

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 23:09

Misschien dat een osteopaat je verder kan helpen met eventuele rugproblemen van je paard?

Bonny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 09:12

@unamie Daar heb ik ook al aan zitten denken. Ze heeft geen verlammingsverschijnselen gehad. Maar ik vind het vreemd als ik aan het einde van de les weer opstap gaat het goed. En blijft ze ook stilstaan.

Iedereen bedankt voor jullie informatie ik ga hier zeker wat mee doen

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 09:35

Hier hetzelfde probleem met m'n jonge paard (gehad). Probleem kwam echt van de singel. Mijn zadel paste goed. Dit is 2x door een goede zadelmaker gecheckt. Opzadelen/ aansingelen was altijd al een probleem. Opstappen ging overigens wel redelijk makkelijk. Totdat ik in 't zadel zat en hij moest lopen ......

Zo veel spanning! Hij barste echt uit elkaar van de spanning. Rug bollen, bokken, steigeren. Als ik 10 minuten later nog een op en afstapte was er niets meer aan de hand. (net als bij jouw paard). Ik heb 'm een aantal keer laten masseren door een paardensportmasseur, toen is 't probleem grotendeels verdwenen.
Het opstappen/wegstappen blijft nog steeds wel een moment van spanning voor hem. De ene keer erger dan de andere keer.

Mijn paard reageert trouwens het best op een zachte neopreen singel zonder elastiek. Het aansingelen doe ik meestel in 4 fasen om zo min mogelijk spanning om te bouwen. Verder masseer ik regelmatig de plek waar de singel ligt en doe ik er af en toe traumeelgel op. Ik heb een erg sensibel paard. Heel eerlijk, heel lief, maar hij kan echt doorslaan als hij pijntjes heeft. Daarom ben ik met dit probleem heel voorzichtig.

Als ik jou was zou ik ook lichamelijke klachten eerst uitsluiten/ oplossen en veel meer naar ontspanning toe werken.

Loukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 09:45

Het kan ongehoorzaamheid zijn, maar ook dat ze pijn heeft. BV een blokkade in de rug?
Ik zou je paard eens goed na laten kijken. Ze kan ook stijf zijn na de periode van stilstaan?
Het is iig iets wat je niet mag tolereren. Er moet een oorzaak voor zijn.

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 10:59

het heeft dus te maken met druk op iets als ik het goed begrijp? laat idd zoals al meer hier zeggen haar rug na kijken, en misschien heeft het toch met die singel te maken..

idonea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 13:39

misschien moet je het zadel na laten passen. Een paard doet dit niet om jou te pesten. En "winnen" van het paard is dus niet iets geweldigs dat je bereikt hebt, want je bent toch opgestapt zelfs al weet je dat je paard ergens mee zit. Je hebt er dus zelf om gevraagd.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 13:41

mischien is er iets met het zadel of stijg je verkeerd op ofzo mischien moet je op een andere plek opstijgen als je telkens op dezelfde plek gaat opstijgen

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:20

Ik bekijk het weer anders, dan de anderen hier.
Uiteraard een rugprobleem zou kunnen, kan je idd ook laten nakijken.
Zadel net hetzelfde.

Maar ik dacht dadelijk toen ik zag staan, ze helpen me soms en houden het paard stevig vast terwijl ik opstap, wel ik denk dat net ookj dat stevig vasthouden hier eigenlijk het probleem zeker niet helpt op te lossen maar net versterkt, dus net het tegenovergestelde geeft van wat je eigenlijk wou.
Het is bij het begin v/d les, dus je paardje is nog heel fris, probeert wat uit, wil ook mssn zelfs het werk een beetje ontlopen, dit is dus een negatieve gedachte, daarbij wordt het dan net op dat moment nog eens sterk vastgehouden (dwangmatige opsluiting), dit is weer negatief.
Je oet je paard zover krijgen dat hij uit zichzelf kiest om stil te staan, omdat het stilstaan net dat beetje meer voordeel bied waar hij zich dus gelukkiger kan door voelen, ( hoor je het hier , dit klinkt positief, dat geeft een heel ander perspectief.

luv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:50

Als je eenmaal aan het rijden bent, doet ze het dan verder wel goed? Wil ze dan aan het werk voor je? Bokt of steigert ze dan verder niet meer?
Het zou kunnen zijn dat ze last heeft van d'r rug ofzo, maar dan zou je zeggen dat je er met rijden ook wat aan d'r merkt?
Misschien dat ze het gewoon eng/spannend vind.

Toen ik mijn paard ging inrijden moest ik altijd eerst even longeren voordat ik opstapte omdat ze anders ook één brok spanning was. Dit heb ik steeds verder afgebouwt en nu kan ik zo opstappen zonder problemen.

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 17:51

om eerst te longeren zit ook wat in! Omdat je ook al zei dat je na het rijden wel gewoon op kan stijgen. :)