Paard kent geen rem meer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lillian__

Paard kent geen rem meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 12:46

Ik ga een paard verzorgen maar in galop kent zij geen rem meer en gaat ze gewoon door wat te doen hierbij?
EN ik wel geen antwoorden van ga niet galoperen;).
Gewoon Tips ect.:)

Dankje alvast

kazary

Re: Paard kent geen rem meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:49

Op een kleine volte aangaloperen en op die kleine volte houden.
Niet gaan trekken, dat verlies je toch, maar met je stem en zit.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:49

Op de volte galoperen.
Gewoon een kleine volte, zodat ze er niet vandoor kan gaan.
En als dit goed gaat, de volte steeds wat groter maken..
Want er zit wel een stuur op toch? :')

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:51

is je rem in de stap en draf wel bevestigd?

thunderking

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:53

volte is idd handig, mischien les ook wel!! en probeer dat ze ook op stemgeluid reageerd door middel van longeren ofzo..ook met je overgangen van draf naar stap dit woord meestal HO te gebruiken

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:54

met wat voor een hoofdstel/neusriem en bit rijd je
onze tinker trekt gewoon door een lage neusriem heen vandaar de vraag.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:56

geen rem meer hebben heeft te maken met controle en niet met wat voor bit of neusriem je rijdt ;)

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:57

Mijn paard deed dit ook toen ze pas net ohz was. Van mijn instructrice 'moest' ik gewoon kilometers maken. Gewoon de bak rond. Als er mensen bij je in de bak rijden even de hoefslag vrij maken en gaan. Het is namelijk vaak uit disbalans en zo proberen ze balans te zoeken. Benen eraan houden hoe hard hij/zij ook gaat.
Als je merkt (dit duurt wel een paar weken hoor) dat je paard meer balans heeft kan je wat meer gaan vragen, langzaam aan wat nagevelijkheid vragen, en zo steeds meer stukje bij beetje verzamelen.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:02

Als ze net ohz is, kan haar balans minder zijn ja, maar anders is het gewoon een stuk controle wat mist, dan ga je geen kilometers maken, dan ga je zorgen dat je controle krijgt :).
En wanneer je dan voltes rijdt weet je zeker dat je al meer controle hebt dan 'ongestuurd' de bak rond te sjeesen. :)

o0eefje0o

mijn merrie doet dit ook. ik kreeg van mijn instructriese de tip om op kleine volte te gaan galoperen en dan op te vangen met mijn handen en waar nodig bij drijven met mijn benen!

mijn merrie had de techniek nog niet goed onder controle dus moest nog geholpen worden haar achter hand er beter onder te zetten. nu we hier langzaam mee bezig zijn merk ik duidelijk verschil en wordt het langzaam gecontroleerder en dus ook rustiger

Josje84

Ik had dit probleem met die van mij ook. Met longeren luisterde ie perfect, maar eenmaal op de buitenrit op rechte stukken werd ie erg enthousiast en ging dan in de teugel hangen en ging dan geleidelijkaan loeihard..Terugnemen ging dan niet meer.
Kreeg via 'bokt' de tip om in nood aan 1 teugel een ruk te geven waardoor ie min of meer uit zijn actie wordt gehaald. Dus eerst, op de gewone manier proberen, met stem etc, luisterd ie niet, 1 ruk, alleen links of rechts, 2 keer gedaan en hij doet het gewoon niet meer!
Ik was eerst bang dat ie uit balans zou raken, maar daar is wat meer voor nodig. Het is gewoon lastig om in het bos "op de volte' te gaan. ;)

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:04

Maar het lijkt me niet dat je het bos in gaat terwijl je weet dat het paard zelfs in de bak geen rem heeft in de galop :)*

Of in elk geval het bos in gaat en daar gaat galoperen :)

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:06

Daar zeg je wat, ik deed dat wel. Mijn instructrice raadde dit aan. Die lange stukken in het bos zijn perfect om het terug rijden te oefenen ;) In het bos was die van mij (toen, nu niet meer, haha) een stuk controleerbaarder.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:08

En wat als je paard dan níet controleerbaarder (is dat trouwens een woord :') ) was geweest?

Nee, eerst in de bak kijken of je er een rem op kunt krijgen daarna kun je altijd nog naar het bos :).

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:09

Er is natuurlijk wel verschil of een paard hard gaat door balans probleem of omdat hij gewoon zin heeft om te racen. :)

Josje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:11

Dat was ook absoluut geen vaste gewoonte van hem.
Dat deed ie heel af entoe, als het wat frisser was buiten , of als ie er gewoon zin in had die dag op er op uit te gaan.
Ik ken mijn paardje door en door is ook niet kwaadwillig. Hij is Engels volbloed, dus soms iets te enthousiast. :D

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:12

kazary schreef:
Er is natuurlijk wel verschil of een paard hard gaat door balans probleem of omdat hij gewoon zin heeft om te racen. :)

Ja klopt inderdaad, maar ik denk niet dat TS dit moet gaan doen als het een race kwestie is :').

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:13

kazary schreef:

en als je nu duidelijk een geval hebt van beiden?
paard wat crossen mega leuk vind zeker in het bos maar echt zijn balans nog niet heeft?

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:15

x_Rebecca schreef:
En wat als je paard dan níet controleerbaarder (is dat trouwens een woord :') ) was geweest?

Nee, eerst in de bak kijken of je er een rem op kunt krijgen daarna kun je altijd nog naar het bos :).

Dan had ik mn noodrem (slof). Elk paard heeft een rem, je moet 'em alleen even vinden ;).

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:16

o0eefje0o schreef:
kazary schreef:

en als je nu duidelijk een geval hebt van beiden?
paard wat crossen mega leuk vind zeker in het bos maar echt zijn balans nog niet heeft?

Gewoon gaan, als als als, wat als je opeens in je rengalop op het pad een auto tegen komt? (na een bocht dus niet te zien. ja echt gebeurt). Nou opeens had de hele club (we waren met zn 4en) een noodrem hoor, haha.

Balans vinden paarden het best op een recht stuk. Niet teveel klooien met handen of voeten. Zelf laten vinden.

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:48

LiSSy schreef:
geen rem meer hebben heeft te maken met controle en niet met wat voor bit of neusriem je rijdt ;)

ts schrijft niet wat het paard doet wanneer het 'doorgaat' of paard doortrekt op de hand of zit.
het zou kunnen dat het paard zich lang en sterk maakt
het HOE staat niet beschreven.
misschien rijd ze wel met een dikke watertrens en zonder neusriem...... ;)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 14:12

en dan nog zou je controle moeten hebben als je je paard goed afgericht hebt ;)

Cavaliere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 14:14

hoe zit het met je eigen balans?

mijn paard kon ook alleen maar rennen en hard gaan.. hard, harder, hardst.
wat bleek.. ik heb mijn enkel gebroken en onbewust ontlast ik deze door meer op links te zitten. hier heeft het paard veel moeite mee waardoor die harder ging. nu ikzelf in balans zit en rechtop gaat ze een stuk minder hard.

en verder, op de volte houden, probeer deze stukje bij beetje weer steeds groter te maken en zodra ze harder gaat maak je hem gewoon weer wat kleiner.

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 14:23

LiSSy schreef:
en dan nog zou je controle moeten hebben als je je paard goed afgericht hebt ;)

daar ben ik het met je eens.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 16:49

x_Rebecca schreef:
Op de volte galoperen.
Gewoon een kleine volte, zodat ze er niet vandoor kan gaan.
En als dit goed gaat, de volte steeds wat groter maken..
Want er zit wel een stuur op toch? :')

Yes maar daar reageert ze niet op