Buitenrijden opbouwen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marlous

Buitenrijden opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 16:30

Mijn pony van bijna 4 jaar is nu bijna een half jaar onder het zadel. Ik rij eigenlijk alleen buiten met haar, en dit gaat super. Ik stap vooral, af en toe een klein drafje van misschien 10 meter. ;)

Wat voor afstanden en hoe vaak per week is nou verstandig met zo'n jonge pony?

Fem_daf

Re: Buitenrijden opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 17:49

Het is sowieso super goed om buiten te rijden met jonkies. Veel rechte stukken is goed voor evenwicht en rechtgerichtheid. Super!

Ik denk dat je wat betreft tijd en afstand goed moet kijken naar wat je paard aankan. De één heeft snel goede spieropbouw en conditie, de ander doet er veel langer over.
Je mag wel al lekkere stukken doordraven als ze een half jaar onder het zadel is. Alleen stappen zorgt sneller voor spierpijn dan afwisselende gangen.
Gewoon lekker rijden en heel goed naar haar luisteren en kijken. Regelmatig tussendoor stappen zodat ze niet te moe wordt en na een half uurtje rustig in stap naar stal.

Zolang je niks forceert en je haar niet over de toeren jaagt, kan je weinig fout doen. Het is een fijnere manier van spier- en conditieopbouw dan in de bak en minder belastend omdat er minder bochten zijn. Let er wel goed op dat je ook in het bos over de rug rijdt, veel vergeten dit..

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 18:00

Dankje! Dus eigenlijk moet ik gewoon een beetje de grenzen opzoeken, en vanuit daar verder gaan?
Waar is dat over de rug rijden dan precies voor nodig? :o

)jeffrey(

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 18:03

Over de rug rijden is ervoor dat je een goed ontpannen en los paard krijgt (wat nodig is voorals je verder wil)

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 18:05

Uhhuh, maar wat als ik niet verder wil? Aan een los teugeltje kan ze ook ontspannen lopen......

)jeffrey(

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 18:07

Het is maar net wat je wilt, en dus ook maar net wat je nodig bent.
Als je voor je hobby rijdt heb je dit niet echt nodig
Als je voor het springen rijdt heb je dit een beetje nodig
Als je voor de dressuur rijdt heb je dit heel erg nodig.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 18:08

Ik snap wat je denkt en waarom. Waarom sleutelen als ze ook gewoon lekker kan lopen.
Het 'gevaar' van gewoon een los teugeltje is dat ze met een lange rug loopt en minder ontwikkeld wordt in haar spieren. Hier kunnen rugproblemen door ontstaan. Het beste is dat ze leert haar buikspieren te gebruiken en met een bollere rug te lopen. Ze moet jou dragen en dat is niet zo lekker met een rechte (uiteindelijk) gespannen rug.

Probeer haar voorwaarts te houden zonder dat ze rent. Halsje wat naar beneden te vragen, zodat je het gevoel krijgt dat je stijgt. Jij gaat omhoog met haar rug, haar hoofd gaat wat lager.
Laatst bijgewerkt door Fem_daf op 24-03-09 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 18:09

)jeffrey( schreef:

Sorry.... maar als je gaat springen zonder over de rug te rijden, weet je zeker dat je je paard na een jaar met pensioen kunt doen...

)jeffrey(

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 18:12

Fem_daf schreef:
)jeffrey( schreef:

Sorry.... maar als je gaat springen zonder over de rug te rijden, weet je zeker dat je je paard na een jaar met pensioen kunt doen...

Het is maar net hoe precies je het neemt.
Goed over de rug rijden vragen ze je pas in de M1 dressuur.

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 21:17

Fem_daf schreef:
Ik snap wat je denkt en waarom. Waarom sleutelen als ze ook gewoon lekker kan lopen.
Het 'gevaar' van gewoon een los teugeltje is dat ze met een lange rug loopt en minder ontwikkeld wordt in haar spieren. Hier kunnen rugproblemen door ontstaan. Het beste is dat ze leert haar buikspieren te gebruiken en met een bollere rug te lopen. Ze moet jou dragen en dat is niet zo lekker met een rechte (uiteindelijk) gespannen rug.

Probeer haar voorwaarts te houden zonder dat ze rent. Halsje wat naar beneden te vragen, zodat je het gevoel krijgt dat je stijgt. Jij gaat omhoog met haar rug, haar hoofd gaat wat lager.

Oke, dus je bedoeld niet echt het 'in de krul' lopen. Ik ga morgen eens proberen of het lukt wat jij bedoeld..! Dankjewel!

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:56

Gewoon lekker rijden.
In het bos is hartstikke goed voor zo'n jonkie, leren ze mooi op hun eigen benen te lopen.
Je kan het ook combineren met gewoon dressuur rijden hé.

Volgens mij kan je best wat meer gaan draven, en als je er klaar voor bent kan je misschien ook wel een galop proberen, je weet niet hoe ze reageert, maar je zult het ook nooit weten als je het niet probeert.

Als je veel stapt tussendoor kan je makkelijk een rondje van een uurtje maken, maar ik zou het niet overbouwen. Gewoon rustig aan, je kan het langzaam uitbreiden :)

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 22:12

Karlijn_xx schreef:
Gewoon lekker rijden.
In het bos is hartstikke goed voor zo'n jonkie, leren ze mooi op hun eigen benen te lopen.
Je kan het ook combineren met gewoon dressuur rijden hé.

Volgens mij kan je best wat meer gaan draven, en als je er klaar voor bent kan je misschien ook wel een galop proberen, je weet niet hoe ze reageert, maar je zult het ook nooit weten als je het niet probeert.

Als je veel stapt tussendoor kan je makkelijk een rondje van een uurtje maken, maar ik zou het niet overbouwen. Gewoon rustig aan, je kan het langzaam uitbreiden :)

Alleen jammer dat er geen bos in de buurt is :P Maar ik denk dat het zo op de weg ook zeker goed is. Dressuur ben ik niet zo van. In de bak rijden vind ikzelf niks, dus dat werkt niet zo.

Thnx!

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 10:02

Langs de weg is ook buiten. Maar rij je dan op asfalt of zand/ gras?

)jeffrey( schreef:

Het allereerste wat een jong paard moet leren is over de rug lopen. Het is geen kunstje, het is de basis van alle gangen en oefeningen. Zonder een soepele en goed gebruikte rug kan je helemaal niks. Helaas slaan heel veel mensen dit over en krijg je paarden met rugproblemen en andere problemen en zwaktes..

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 10:07

Fem_daf schreef:
Langs de weg is ook buiten. Maar rij je dan op asfalt of zand/ gras?

)jeffrey( schreef:

Het allereerste wat een jong paard moet leren is over de rug lopen. Het is geen kunstje, het is de basis van alle gangen en oefeningen. Zonder een soepele en goed gebruikte rug kan je helemaal niks. Helaas slaan heel veel mensen dit over en krijg je paarden met rugproblemen en andere problemen en zwaktes..

Ik rij veel op asfalt & stenen. Hoefjes trainen :D

Marij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 10:39

@jeffery;
over de rug rijden heeft niets te maken met in welke klase je rijdt. Het heeft gewoon te maken met ontspanning, rustige aanleuning, hoofdje wat laag en ietsjes rond. (uitgaande van de jonge pony waar we t nu over hebben)

Volgens het 'scala der ausbilding' is losgelatenheid 1 van de eerste dingen waar je aan gaat werken als je een paard op wil leiden.
En een paard wat op een goede manier over de rug loopt, zal ook ontspannen in zijn (rug)spieren en deze op een goede manier leren gebruiken en ontwikkelen --> losgelatenheid
Laatst bijgewerkt door Marij op 25-03-09 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Marij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 10:40

@ marlous
Hoefjes hoeven niet getraind te worden... alleen goed onderhouden

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 10:43

Marij schreef:
@ marlous
Hoefjes hoeven niet getraind te worden... alleen goed onderhouden

Ik vind van wel. Ik bedoel ook niet letterlijk getraind. :P
Als ik haar altijd maar op het gras en in de berm laat lopen, kunnen de hoeven minder aan. Ik denk zeker dat de hoeven er harder van worden. + het is goed voor het hoefmechanisme&dus de doorbloeding.

Marij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 10:54

Bewegen is idd goed voor t hoefmechanisme maar daarvoor hoef je niet over het harde te rijden... En het is onzin dat hoeven meer of minder aan kunnen als je veel over de weg rijdt... Kwaliteit van de hoeven wordt deels bepaald door aanleg, deels bepaald door onderhoud, maar niet door over de weg rijden.

--> even voor de duidelijkheid; ik zeg hierbij NIET dat het slecht is om over de weg te rijden!! Maar een toevoegende waarde aan de kwaliteit van de hoeven heeft het niet (rest van het been niet meegerekend). Bewegen heeft wel een toegevoegde warde, maar dat hoeft niet per se altijd op straat.
Laatst bijgewerkt door Marij op 25-03-09 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 11:08

Marij schreef:
Bewegen is idd goed voor t hoefmechanisme maar daarvoor hoef je niet over het harde te rijden... En het is onzin dat hoeven meer of minder aan kunnen als je veel over de weg rijdt... Kwaliteit van de hoeven wordt deels bepaald door aanleg, deels bepaald door onderhoud, maar niet door over de weg rijden.

--> even voor de duidelijkheid; ik zeg hierbij NIET dat het slecht is om over de weg te rijden!! Maar een toevoegende waarde aan de kwaliteit van de hoeven heeft het niet (rest van het been niet meegerekend). Bewegen heeft wel een toegevoegde warde, maar dat hoeft niet per se altijd op straat.

Dat is dan jouw mening..

Marij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 11:14

Het is bewezen... en onderbouwd door verschillende studies/ hoefsmeden...

Sorry, mijn beste vriendje is hoefsmid
Laatst bijgewerkt door Marij op 25-03-09 11:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 11:26

Marij schreef:
Het is bewezen... en onderbouwd door verschillende studies...

Sorry, mijn beste vriendje is hoefsmid

Laat maar lezen dan....

Heeft lopen op asfalt dan ook niet wat te maken met onderhoud? De hoeven slijten sneller. Waardoor ze naar mijn idee sneller gaan groeien.
Bijvoorbeeld; met een paard wat net van de ijzers af is, kan je echt niet meteen kilometers op het asfalt gaan rijden.

En, kwaliteit van de hoeven wordt ook wel degelijk bepaald door voeding. Dus het is echt niet alleen aanleg & onderhoud.

In ieder geval, ik merk dat de kwaliteit van de hoeven van mijn pony beter wordt, of dat nou komt door op asfalt lopen of wat anders, maakt niet uit.

Daarbij denk ik trouwens ook dat het op het harde lopen goed is voor de pezen.

Marij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 11:28

voeding = onderhoud van je paard...

Voor de pezen is t idd niet verkeerd, mits t niet te gek gaat. Maar we hadden t hier puur alleen over hoeven.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 11:35

Fem_daf schreef:
Het is sowieso super goed om buiten te rijden met jonkies. Veel rechte stukken is goed voor evenwicht en rechtgerichtheid. Super!

Rechtrichten is niet rechte stukken rijden. Een scheef paard wordt hier alleen maar schever door...

Rechtrichten gebeurt op de volte en in een later stadium in de zijgangen zoals schouderbinnenwaarts, travers en renvers. Door het binnenbeen goed onder het lichaam te plaatsen wordt je paard soepel op beide handen en sterker in zijn achterhand. Bovendien kan je met de lengtebuiging op de volte goed werken aan het soepel maken van korte spieren (holle kant) en het sterker maken van lange spieren (bolle kant) Het grootste deel van de paarden is links gebogen, dat wil zeggen dat de linkerkant hol is, en de rechterkant bol.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 13:31

_Sigrid_ schreef:
Fem_daf schreef:

Rechtrichten is niet rechte stukken rijden. Een scheef paard wordt hier alleen maar schever door...

Rechtrichten gebeurt op de volte en in een later stadium in de zijgangen zoals schouderbinnenwaarts, travers en renvers. Door het binnenbeen goed onder het lichaam te plaatsen wordt je paard soepel op beide handen en sterker in zijn achterhand. Bovendien kan je met de lengtebuiging op de volte goed werken aan het soepel maken van korte spieren (holle kant) en het sterker maken van lange spieren (bolle kant) Het grootste deel van de paarden is links gebogen, dat wil zeggen dat de linkerkant hol is, en de rechterkant bol.

Klopt helemaal wat je zegt en ik bedoelde ook niet dat een scheef paard er zo maar recht mee wordt.

Ik bedoelde dat als je een jong paard op rechte stukken rijdt en hierbij de basis bijbrengt, de kans op scheve ontwikkeling in een vroeg stadium kleiner wordt. Doordat wij mensen in een bak willen rijden waarbij het paard om de 10 passen een bocht tegen komt, kan de scheve kant schever worden. Veel jonge paarden worden op dusdanige manier beleert, dat zij bij elke bocht naar binnen vallen en hun zwakke, scheve kant geen/minder kans heeft om te ontwikkelen omdat ze hier niet in ondersteunt worden.

Bij rechte stukken ontwikkelen beide kanten ongeveer gelijk en heb je dus een kleinere kans op vroege scheefheid. Boevendien belast je het jonge paard minder met buitenrijden (als je niet gaat crossen etc) en leren ze vaak makkelijker om op eigen benen te lopen.

Ik bedoel niet dat dit altijd zo is! Ik zelf gebruik buiten ritten WEL om scheve paarden rechter te krijgen, maar het is een hulp middel en controlemiddel. Verder ben ik het dus wel met jou eens.

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 15:53

Marij schreef:
voeding = onderhoud van je paard...

Voor de pezen is t idd niet verkeerd, mits t niet te gek gaat. Maar we hadden t hier puur alleen over hoeven.

Uhhuh, voeding is onderhoud, het buitenrijden kan je dan ook als onderhoud beschouwen toch?

Maargoed, heel dit topic was niet bedoeld om het over de hoeven van m'n pony te hebben, want die zijn super. Maakt niet uit wat jij vind (of wat er volgens jou bewezen is) ;)