zit les

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hunter87

zit les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 08:18

weet niet of het hier goed staat maar....

ik krijg vanavond ''zit-les'' van een vriendin. zij geeft mij regelmatig les en nu is mijn zadel naar de zadelmaker dus de super geschikte tijd om eens ''zit-les'' te gaan doen.

iemand leuke ideeen? owjah this op een fries dus lekker hobbel de hobbel :o

Alicia2u

Re: zit les

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 08:42

Hangt ervanaf wat je problemen zijn? heb je een foto of filmpje?

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 09:06

problemen niet echt maar houding kan altijd beter zeg ik zelf.
ik zit op me werk dus ff geen foto/filmpje bij de hand.

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 09:07

Maar je doet dus zitles zonder zadel? Imo werkt zitles beter op een zadel.. maar dan bijv zonder beugels en teugels

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 09:07

marianne: zoals je kan lezen is mijn zadel bij de zadelmaker

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 09:08

Ja dat weet ik. Maar daarom is mijn vraag ook, waarom zitles nu en niet als je zadel terug is?

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 09:11

omdat ik zitles zonder zadel intensiefer vind dat met zadel.
gaat mij om me evenwicht en dan netjes rechtzitten. als je zonderzadel netjes kan zitten kan je het met zadel helemaal(is mij verteld)

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 09:14

Oké :) Ik dacht dat je het misschien meer "dressuurmatig" (weet even niet hoe ik het moet uitleggen :o ) bedoelde, dus nette beenhouding, etc.

Maar succes dan!

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 09:16

maar weet je dan nog leuke oefeningen.
ik kan wel leuk zonder zadel rondhupsen aan de longeer lijn(zonder teugels en dan netjes zitten)maarjah dat is naar 3 rondjes ook wel weer bekeken

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 09:23

Wat mijn instructrice mij weleens laat doen is dingen met mijn handen. Bijv. handen in de lucht. Dat lijkt heel simpel, maar dan moet je écht je buikspieren gaan gebruiken, en dat is echt heel zwaar.
En wat misschien ook erg leuk is, is om stukjes met je ogen dicht te gaan rijden. Bijvoorbeeld afspreken dat je 1 rondje je ogen dicht doet, en dan moet je dat hele rondje goed blijven zitten. Leuke controle :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 09:25

Ik vind bij zitles zonder zadel (ik gebruik dan overigens wel een dikke pad en een voltigebeugel) overgangen altijd een mooi thema om mee te werken. Juist omdat je heel zuiver voelt wat je zitbeenknobbels en kanteling van je bekken doen.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 11:54

ik denk dat ik wel een dekje met singer gebruik aangezien frids behoorlijk aan het verharen is.

armen hoog en ogen dicht is wel een goeie optie! bedankt!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:06

- overgangen rijden: dus zelf van stap naar draf, van draf naar galop en alle overgangen terug, zonder teugels.
- Niet-progressieve overgangen als het paard eraan toe is
- paard sowieso bijzetten (longeersingeltje omdoen)
- in draf lichtrijden op je knieën
- tijdens doorzitten armen horizontaal gestrekt op schouderhoogte naast je houden: kun je je handen stilhouden en niet op en neer laten wapperen?
-ogen dicht en oefeningen proberen zo
- benen in stap omhoog trekken (knieën ter hoogte van de schouder) en in 1 vloeiende beweging laten vallen, daar leer je diep van zitten, en op je zitbeenknobbels

Daarmee vul je wel een half uurtje :D

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 12:22

zo creatief!! ff opschrijven en meenemen!! :D dankje!!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:24

Niks creatief, maar wel erg veel zitles genomen :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:24

O en schijnovergangen rijden op je zit, das ook heel leuk :j

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:28

Lichtrijden zonder zadel/beugels zou ik nooit doen. Daar leer je van klemmen. Je kunt beter goed leren doorzitten met je bekken in balans dan leren lichtrijden doormiddel van kracht uit je dijen.

Bekkenkantelingen zijn altijd goed, het leren aanspannen van de onderste buikspieren en het meegaan in de beweging in de onspanning. Afhankelijk van je bekkentype en je normale zithouding zou je nog andere oefeningen kunnen doen, maar zoals ik eerder al zei, kan ik je die niet geven zonder een foto of filmpje van je houding, want dan heb je dikke kans dat je misschien wel de verkeerde spieren en bewegingen oefend.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:30

Het is idd bij het rijden zelf niet zo'n goede oefening, maar het is wel een goeie voor je zelfcontrole vind ik, en een goeie krachttraining.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:33

Ik heb ook zitles , juist zonder zadel en zonder teugels.
Maar ik las iets in de reactie van poes en vraag me af of dat niet gevaarlijk is.
Wel bijzetten , maar zonder teugels rijden?
En als het paard dan struikeld? de bijzetteugels geven niet mee...
Lijkt me link.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:35

met je teugels ga je hem niet rechthouden hoor? Een goed gereden paard zal met de bijzets veel beter lopen een de longe... Zonder bijzetten kun je geen zitles nemen, het paard moet de rug gebruiken.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:41

Een paard is pas geschikt voor zitles als het zelf goed in balans kan lopen. Een paard wat goed in balans loopt struikelt zelden, helemaal als de ondergrond goed is (zoals in een normale rijbak).

Toch een vraagje poes: waar heb je kracht voor nodig als je paardrijdt? De dressuur gaat namelijk uit van een balanszit, waarbij het evenwicht wordt behouden door de bewegingen op te vangen in het zwaartepunt, niet door vast te grijpen aan het paard (kracht).

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:43

Beetje krachttraining is altijd leuk, hoeft niet per se voor het rijden te zijn :) Vooral de zelfcontrole over het lichaam vind ik belangrijk. Maar ik weet dat het niet de meest "ideale" oefening is, hij is wel gewoon leuk om te doen. Sowieso vind ik dat van zonder zadel rijden de zit meestal slechter/meer gespannen wordt dan met zadel.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:51

Dan zou je zonder zadel toch juist minder spanning willen krijgen, dus lijkt het me niet slim om kracht op te bouwen.
Bovendien heeft kracht weinig te maken met de controle over je lichaam; ook je lichaam gaat uit van een equilibrium (balans), zowel in stilstand als in beweging. Daarbij gebruikt je lichaam zo min mogelijk kracht, om het energieverbruik zo efficient mogelijk te nemen.

Dus tenzij iemand echt verzwakte spieren heeft of buiten het paardrijden om mee wil doen aan een wedstrijd bodybuilden, zou ik voor de meeste ruiters geen krachtoefeningen meegeven.

Uitzondering is misschien de onderste buikspieren, want die worden door veel ruiters (en normale mensen) weinig gebruikt. Wil je die echter trainen op het paard, dan heb je daar beugels en een zadel voor nodig. Zonder paard kun je ze wel trainen, bv. met bepaalde oefeningen uit de pilates.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:53

:+ Jij bent er wel heel bewust mee bezig :D Ik wou gewoon een 'leuke om te doen' geven, verder niks hoor haha :D je hebt helemaal gelijk dat het, voor het lichtrijden zelf, geen nuttige oefening is, maar dat is zitles zonder zadel voor mij al sowieso niet echt, omdat het weinig te maken heeft met je zit in het zadel.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:58

Ik ben erin aan het afstuderen, dus ik heb me er inderdaad aardig in verdiept ;)

In zitten zonder en met zadel moet eigenlijk geen verschil zitten (afgezien van het lichtrijden, wat je zonder zadel niet kan). In mijn afstudeer onderzoek heb ik ook iemand meerijden die zonder zadel meedoet. Bij die persoon gaan we gewoon uit van dezelfde positie als bij de deelnemers mét zadel. Overigens zal dat voor haar een veel minder groot probleem zijn dan met de deelnemers met zadel, omdat veel zadels de ruiter al in een bepaalde positie dwingen, die niet altijd (meestal niet zelfs) juist is. Mensen die meerijden met een 'slecht' zadel zullen dus tegen ve voorkeur van het zadel op moeten vechten, tegen hun eigen voorkeurshouding en daarbij ook nog eens tegen de voorkeur van het paard. Degene zonder zadel hoeft alleen maar tegen de voorkeur van haarzelf en het paard in te gaan.