hard in de mond

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tempus

hard in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 18:43

Hey,

Ik ben sinds kort weer begonnen om mijn paard te rijden. Nu is hij soms heel licht in de mond en is hij heel fijn om te rijden, om dan een paar passen verder ineens hard te zijn in de mond en zijn neus naar voren doet.
Voorlopig hebben we geen les ( een goede lesgever vinden is niet zo simpel) maar hebben jullie misschien tips om dit te verhelpen?

annie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:07

je bedoelt dat hij je teugels uit je handen trekt??
Veel bijdrijven als hij dat doet, en blijven spelen aan de voorkant, zodat je hem niet de ruimte geeft om met het bit er vandoor gaan.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:09

annie88 schreef:
je bedoelt dat hij je teugels uit je handen trekt??
Veel bijdrijven als hij dat doet, en blijven spelen aan de voorkant, zodat je hem niet de ruimte geeft om met het bit er vandoor gaan.

sluit ik me bij aan, en ook voorwaarts gaan rijden.. telkens als ze dat doet..

midgie

Re: hard in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 21:00

Toch les gaan nemen, kan zijn dat de passen dat je paard licht loopt hij bepaalde spieren gebruikt en dan b.v
even wil stretsen je hem daar de ruimte niet voor geeft op het juiste moment en daardoor zijn neus eruit steekt.
Als je goed zoekt vind je echt wel iemand die jou op d ejuste manier les kan geven.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 21:55

Idd les nemen, en vooral in het begin dus de eerste weken eigenlijk alleen maar aandacht hebben aan het nageeflijk rijden, dus het paardje mag het bit niet vastnemen, doet hij dat wel dan aanpakken, en dadelijk weer toegeven, vooral dat toegeven is het belangrijkste want daar leert het paard van.
Je vermelde niet over welk soort paard het hier gaat en ook de leeftijd is van belang natuurlijk, maar het moet zeker mogelijk zijn dit heel sterk te verbeteren hoor.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 15:26

aeolusnr1 schreef:
Idd les nemen, en vooral in het begin dus de eerste weken eigenlijk alleen maar aandacht hebben aan het nageeflijk rijden, dus het paardje mag het bit niet vastnemen, doet hij dat wel dan aanpakken, en dadelijk weer toegeven, vooral dat toegeven is het belangrijkste want daar leert het paard van.
Je vermelde niet over welk soort paard het hier gaat en ook de leeftijd is van belang natuurlijk, maar het moet zeker mogelijk zijn dit heel sterk te verbeteren hoor.

Mijn paard is een warmbloed van ongeveer 1m73. Afstamming weet ik niet en we schatten dat hij 14 jaar is.
Hij heeft 5 jaar in een manege gelopen en heeft daar eigenlijk altijd mogen sterrekijken. Nu heb ik hem al drie jaar en hem nageeflijk rijden is altijd een probleem geweest.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 17:50

uhm,
ik zie hierboven dat je alleen aandacht moet hebben voor nageeflijk rijden, daar ben ik het niet zo mee eens..

Ik leer voornamelijk om mn paard van achter naar voren te rijden, dus als ie van achter goed loopt, kannie van voren pas goed nageven, zorg dus eerst dat je paard goed oor het been is en fijn zijn achterhand erbij houd ( ik doe dit onder andere door veel te schakelen metd e overgage en schijnovergangen) en als ie mooi voorwaards en aan het been is, dan pas kun je gaan kijken naar het nageefelijke,... en zolang ie dat niet is, krijg ik altijd het advies om maar even niet naar dat hoofd te kijken, dat komt wel.. als je aan het nagefelijke toekomt, wil ik je ook advieseren om alles niet te graag te willen, lekker de handjes op 1 plaats en vast-los met de vingertjes...

veel succes

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 13:49

Toch blijf ik bij mijn idéé hoor " first_unique"
Ik ben het ook wel eens met wat jij daar schreef hoor , is ook zeker goed.
Maar ik geloff dat je wat ik noem nageeflijk verwart met het aan de teugel lopen, dat bedoel ik hiermee helemaal niet, een paard kan net zo goed nageeflijk op het bit lopen met zijn mond als een stofzuiger bijna tegen de grond, ik bedoel ermee dat het paard helemaal geen verzet meer mag tonen op het bit, als je dus je hand iets opneemt of je opend je hand om bv een wending te vragen dan moet het hoofd dit meewerkend en zonder verzet volgen.
En dan kun je idd die achterhand gaan activeren, en pas veel later kan je ook een beetje verzameling gaan vragen , en jaaaa daar komen we dan bij het aan de teugel lopen.

0ojillo0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 13:57

First_Unique schreef:
uhm,
ik zie hierboven dat je alleen aandacht moet hebben voor nageeflijk rijden, daar ben ik het niet zo mee eens..

Ik leer voornamelijk om mn paard van achter naar voren te rijden, dus als ie van achter goed loopt, kannie van voren pas goed nageven, zorg dus eerst dat je paard goed oor het been is en fijn zijn achterhand erbij houd ( ik doe dit onder andere door veel te schakelen metd e overgage en schijnovergangen) en als ie mooi voorwaards en aan het been is, dan pas kun je gaan kijken naar het nageefelijke,... en zolang ie dat niet is, krijg ik altijd het advies om maar even niet naar dat hoofd te kijken, dat komt wel.. als je aan het nagefelijke toekomt, wil ik je ook advieseren om alles niet te graag te willen, lekker de handjes op 1 plaats en vast-los met de vingertjes...

veel succes

Helemaal mee eens!! Als je hem net van achter naar voren kan rijden is ie ook niet nageefelijk!! Probeer je dat wel: Dan loopt je paard NOOOIIIT goed en alleen maar op de voorhand!! dat hoofdje is niet belangrijk dat komt automatisch goed als je hem mooi VOORWAARD neerwaards hebt!!! je kan wel terug gaan vrotten met de gedachten; MIJN PAARD MOET NAGEEFELIJK lopen!! Dat win je toch niet geloof mij!!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 14:03

En om die nageeflijkheid op het bit te oefenen hoef je zelfs niet echt voorwaarts te rijden, dit kan perfekt in stilstand,we spreken hier eigenlijk over 2 verschillende dingen die met elkaar niks te maken hebben.

0ojillo0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 14:05

Nee, ik weet precies wat je bedoelt hoor maar vanuit stilstand moet je hem met je hand naar beneden rijden en niet met je benen en dat is nou juist de moeilijkheid van paardrijden!!

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 16:01

0ojillo0 schreef:
First_Unique schreef:
uhm,

veel succes

Helemaal mee eens!! Als je hem net van achter naar voren kan rijden is ie ook niet nageefelijk!! Probeer je dat wel: Dan loopt je paard NOOOIIIT goed en alleen maar op de voorhand!! dat hoofdje is niet belangrijk dat komt automatisch goed als je hem mooi VOORWAARD neerwaards hebt!!! je kan wel terug gaan vrotten met de gedachten; MIJN PAARD MOET NAGEEFELIJK lopen!! Dat win je toch niet geloof mij!!

Op dat gebied is mijn paard wel een goede : als je hem naar onder probeert te ' zagen' dan lukt het nooit, hij verzet zich zo hard en loopt juist nog harder met zijn neus de lucht in en afgeven kent hij dan helemaal niet hoor. Dan is het een echt gevecht en geloof me dat kan je niet winnen ( een paard is altijd sterker als jezelf).

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 00:47

Je vraagt hier maar raak , en ondertussen weerleg je steevast vele antwoorden, van mijn paard is zo en doet zo.
Wel ik woon eigenlijk niet zo heel ver van jou vandaan hé, en ik weet ondertussen dat jij er al heel lang mee bezig bent zonder merbare echt grote vooruitgang, wel ik durf de uitdaging aan te nemen, ik wil proberen in 2sessies een heel duidelijke verbetering te kunnen tonen.
Wanneer er geen verbetering is kost het je helemaal niks.
stuur me maar een pb

thunderking

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:57

altijd naar voren blijven rijden, terug trekken heeft toch geen zin dat win je toch nooit, en daar wordt zijn mondje niet soepeler van, en tja toch les he

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:08

aeolusnr1: T is aardig van je dat je dr wil helpen, maar waarom heb ik het idee dat je niet respecteerd dat Tempus voor een andere Tip kiest? ik wil je niet kwetsen of aanvallen hiermee, maar ze zet een topic op om advies in te winnen, en uit alle adviezen moet je nu eenmaal het advies pakken wat jouw het fijnste lijkt... daar is toch niets mis mee?

Ik hoop iig dat, met welk advies dan ook, met dat advies van jouw of het advies van jill, Thunderking en mij, dat ze er goed uitkomst, dat is toch het belangrijkste??

Succes iig Tempus met het rijden van je paardje!!! :D

idonea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 13:58

als hij het bit vast pakt dan moet je hem vertellen dat ie los moet laten. Gewoon ophoudingen geven, maar wat daar erg belangrijk bij is is dat zodra hij mee geeft dat je hand ook al weer ontspannen moet zijn. Je mag niet rukken aan de teugels, maar met minimale, doch duidelijke ophoudingen hem dat bit laten loslaten. Je moet hierbij de teugels niet te kort houden. Leer hem eerst maar niet vast te pakken (maar mee te geven) voordat je hem leert dat hij een bepaalde halshouding moet aannemen. Hij moet zichzelf dragen, hij is immers veel sterker dan jij ;)
Een paard moet zijn lijf eerst willen inzetten voordat je hem kan vertellen hoe hij dat moet doen.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 15:41

aeolusnr1 schreef:
Je vraagt hier maar raak , en ondertussen weerleg je steevast vele antwoorden, van mijn paard is zo en doet zo.
Wel ik woon eigenlijk niet zo heel ver van jou vandaan hé, en ik weet ondertussen dat jij er al heel lang mee bezig bent zonder merbare echt grote vooruitgang, wel ik durf de uitdaging aan te nemen, ik wil proberen in 2sessies een heel duidelijke verbetering te kunnen tonen.
Wanneer er geen verbetering is kost het je helemaal niks.
stuur me maar een pb

Wat bedoel je juist met dat eerste? Ik heb nog maar twee keer ( nu dus de derde keer) gereageerd in dit topic. De eerste keer antwoorde ik op een vraag van je en de tweede keer zei ik gewoon dat zagen in mijn paard zijn mond echt geen zin heeft ( hij is niet het pard dat zich zo naar onder laat rijden). Jullie zijn er allemaal ook niet mee akkoord dat je al zagend je paard onderin krijgt dus ik snap het probleem niet. Ik zou juist heel graag mijn paard volledig ontspannen krijgen met het rijden. En ik sta helemaal open voor alle hulp die ik tot nu toe gekregen heb in dit topic.

flo31

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 19:20

Ik had ook dit probleem met mijn merrie (wel van 6 jaar), van mijn lerares moest ik dan gewoon handen laag "blokkeren", dus iedere keer dat je paard je weer trekt, sluit je je handen net boven zijn schoft en het zadel. Ondertussen wel naar voren drijven. Je mag wel absoluut niet toegeven als je dit doet totdat je paard weer zacht wordt in de mond. Daarna wel weer gewoon verder rijden met een zachte hand.
Zo leert je paard dat het nageeflijk zijn ook het gemakkelijkst voor hem is en dat "trekken" niet zo comfortabel is. Mijn paardje had het al snel door en loopt nu heel mooi, zelf als ze even haar hoofd naar boven doet om naar iets engs te kijken, hoef ik nu maar mijn vingers iets te sluiten en ze gaat weer mooi lopen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 23:34

wat "flo" hier net vertelde is wat ik ook bedoelde.
Heel mooi uitgelegt hoor.
Als je bezig bent je paard te trainen, wees dan flexibel, als er een probleem zich voordoet, dan niet verder je planning willen afwerken maar eerst aan het probleem werken daarna pas verder doen, of zelfs gewoon stoppen want hij heeft het uiteindelijk toch goed gedaan, braaf paardje en geef hem rust.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 07:47

Ik zou zeker nooit blokkeren.
Het probleem ligt niet bij het paard.
Leer je paard wat wijken voor druk is en rij b.v eens een tijdje zonder bit en ga dan daarna weer eens met bit rijden en gebruik het bit dan voor waar hij voor bedoelt is, verfijning , als je paard zich vast zet komt dat vanuit zijn lijf en dat moet en kun je niet oplossen door met het bit bezig te gaan.

0ojillo0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 08:33

midgie schreef:
Ik zou zeker nooit blokkeren.
Het probleem ligt niet bij het paard.
Leer je paard wat wijken voor druk is en rij b.v eens een tijdje zonder bit en ga dan daarna weer eens met bit rijden en gebruik het bit dan voor waar hij voor bedoelt is, verfijning , als je paard zich vast zet komt dat vanuit zijn lijf en dat moet en kun je niet oplossen door met het bit bezig te gaan.

Mee eens!! Stoppen met rijden als er een probleem is!!:S Dan doet hij het de volgende keer toch weer!! Braaf paard, mag je toch weer stoppen!! Zonder bit rijden hoeft van mij dan nog niet eens! Maar ga je paard niet blokkeren?!! Dan gaat het vast lekker ontspannen over zijn rug lopen!! Probeer je paard van achter naar voren te rijden!! Eerst een lekker draf erin en dan gaat hij vanzelf je handen opzoeken!!

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 09:22

Blokkeren zou ik ook zeker niet doen, dan ga je toch op èen of andere manier teveel terugwerken. Met je handen los je he-le-maal niets op in deze situatie :n
Voorwaards rijden, veel overgangen maken en zorgen dat je paard gehoorzaam word aan je zit/been hulpen. En bij iedere overgang steeds weer kijken of je van je handen af blijft en je het zo goed als op je zit kan.
Kleine ophouding maken, waneer hij niet op je zit reageerd, maar je moet niet teveel gaan tegenwerken.
Succes

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:27

wat ook een idee is om te je paard eerst goed recht te richten. mijn paard is ook heel 'hard' in haar mond maar als ze op haar achterhand gaat dragen komt het hoofd ook wel mee.

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:59

Een goede tip zou zijn toch een goede lesgever te vinden ipv zelf te gaan prutsen. Een waarnemen van het probleem kan je beter helpen dan 10 verschillende tips via internet ;)

VDLStud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:10

Als hij/zij daar mee begint been geven zodat hij voorwaartser moet.