Middendraf aanleren..!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pattyspeedy

Middendraf aanleren..!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 15:40

Hoi
Ik heb een vraag: Hoe kan ik mijn verzorgpony middendraf aanleren??
Het is een friese ruin van bijna 4 jaar..
Hij loopt al heel netjes aan de teugel../
Maar hij is wel erg sloom, maar hij staat nu op haver dus dat gaat dan al wel wat beter! :D
Maar enig idee hoe ik hem dat aan moet leren??

Groetjes..

Nathalie__

Re: Middendraf aanleren..!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:45

Ik zou zelf zeggen: lekker losrijden en veel tempowisselingen rijden. dan weet je dat het paard aan het been is en kun je hem vanuit de arbeidsdraf naar de middendraf rijden. Beter zou ik het niet kunnen uitleggen. Succes ermee :)

pattyspeedy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 15:46

okee..
Dankjee :D

Marij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:47

--> naast haver wel goed bij blijven voeren, haver zit maar weinig voedingsstof in.

pattyspeedy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 15:49

jaa,,maar het is een mixx van haver en nog ander voer..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:58

inderdaad veel tempowissels proberen te rijden, en constant actief en alert houden op je benen. Friezen zijn snel "afgestompt" en sloom. Hoewel ik er eentje rijd die soms denkt dat ze een harddraver is, maar toch vaak 2-3 been nodig heeft om van gang te veranderen. Terwijl ze op het eerst teken zou moeten reageren.

0ojillo0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 17:41

Veel overgangen rijden en eerst eens zorgen dat hij goed aan je been is!! veel tempowisseling en scheinovergangen rijden dan komt de middendraf vanzelf

Succes

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 17:43

ja dat zou ik ook zeggen tempowisseling en scheinovergangen zo is mij dat geleerd op mn haf, die kunnen ook vaak late reacties geven op je been..

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:03

petitparis schreef:
inderdaad veel tempowissels proberen te rijden, en constant actief en alert houden op je benen. Friezen zijn snel "afgestompt" en sloom. Hoewel ik er eentje rijd die soms denkt dat ze een harddraver is, maar toch vaak 2-3 been nodig heeft om van gang te veranderen. Terwijl ze op het eerst teken zou moeten reageren.

Dit vind ik echt dikke onzin, heeft niks met het ras te maken, maar met de scholing ;)
Friezen zijn juist erg werkwillige paarden.

@Ts: lekker veel overgangen rijden en zorgen dat je reactie krijgt op je beenhulp.
Probeer ook als je paard eenmaal aan het been is en dus goed reageert op je hulpen, om dan steeds kleine
stukjes te vertrekken, niet te lang door denderen, maar lichtjes weer opvangen naar een wat verzamelde draf.
Denk gewoon aan 2 a 3 passen middendraf en weer rustig terug. Niet te explosief vertrekken in elk geval, dus rustig opbouwen en weer rustig afbouwen. Dit kun je dan later steeds mooier gaan afwerken. Succes en neem er de tijd voor!

Marij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:54

@ Klomp
Helemaal mee eens dat t onzin is.
Ik ook nog tijdje Fries gereden, niet direct mijn favoriete soort, maar hij was super voor t been. Heeft maar weinig met ras te maken... gezien ook de Haflinger die ik daar op stal zedelmak gemaakt heb, super voor t been was (om nog even een wat zwaarder rasje te noemen)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 13:18

@ klomp & Marij: Ik heb dit niet uit m'n duim gezogen. Peter Spahn heeft dit in een clinic gezegd. En ok elk paard is anders. Ik heb ook enkele haflingers gereden, goed vooruit, maar met een lak aan de (zijwaartse) beenhulpen. Mijn verzorgfries is ook super vooruit, soms zelfs te, maar moeilijk om te doen wijken of galop aansprong

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 13:27

Dus omdat Peter dat heeft gezegd is het maar zo, dat was zijn mening, maar is geen feit ;)
Een paard stompt af door een slechte ruiter ;)
Elk paard kan je laten afstompen zo ook kan je elk paard op scherp hebben, wederom ligt dit aan de scholing/ ruiter/ concequentheid.
Uiteraard kan je een paard hebben die van zichzelf wat sloom misschien is, maar ook daar geldt, dat dit met goede scholing op te lossen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 13:32

Tuurlijk is het geen feit, hou op zeg, en hoeveel Friezen heeft Spahn onder de billen gehad ;)
Ook een Fries kan uitstekend wijken en galopperen. Als je om je heen kijkt zie je dat een Fries zowiezo tot Z makkelijk mee kan komen. Het is puur een kwestie van trainen en bovendien zijn er net als dat er geen twee KWPNers hetzelfde zijn, ook geen twee Friezen hetzelfde maar om nou generaliserend te zeggen dat het aan het ras ligt, echnie......

NB, mijn zwarte met sokken mag wel wat minder voorwaarts.... en hij leeft puur op ruwvoer, als ik hem ga bijvoeren is het hek helemaal van de dam.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 13:38

Naar mijn ervaring zijn lager in het bloed staande paarden gemakkelijker afgestompd en minder snel onder de indruk van beendruk. Daar wil ik niet mee zeggen alle paarden. Ik kan mijn verzorgfries ook fris en alert voor het been krijgen, maar dit is naar mijn gevoel moeilijker dan mijn volbloed. Die kan ik zo "wakker" zetten dat ik er met men benen amper nog kan aankomen. :o En voorwaarts is in mijn ogen niet hetzelfde als gevoelig/alert voor het been.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 13:42

Oh, een Fries vind je lager in het bloed staan, tja, op papier misschien wel. Verder is één verzorgfries nou niet echt een referentiekader, vind ik.
De hedendaagse Friezen staan er om bekend dat ze juist erg heet kunnen zijn en dat ze, mits juist gereden, je ze net zo scherp aan de hulpen kunt krijgen dan je zelf wilt.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 13:51

Ik zeg toch ook niet dat ik die fries niet alert krijg voor het been of dat ze lui en sloom is. Als je alles gelezen had dan wist je ook dat ik vind dat ze soms loopt als een harddraver. EN ik val wat betreft het lager in het bloed staand niet terug op 1 fries, maar ook 3 halflingers, 1 fjord en een boerenpaard.
Maar dan komen we inderdaad terug op het feit dat je consequent en correct moet rijden om een der welk paard niet af te stompen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 14:08

Tja meid, een Fries vergelijken met haflingers, fjorden en boerenpaarden is gewoon koeien en giraffen vergelijken ;)
Verder is het een koud kunstje om ook een XX volledig af te stompen, als je maar goed genoeg je best doet ;)

Marij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 14:14

Een xx is eerder gewoon 'heet'... en veel hete paarden lijken aan het been, maar zijn het niet...

Eb ben het wel met suleilitha eens; doe een keer goed je best en ook een xx is traag en afgestompt te krijgen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 14:19

Verder hebben Volbloeden en Friezen meer gezamelijke trekken dan je zou vermoeden, beide rassen kunnen zeer kwalijknemend zijn en zijn snel beledigd ;)
Om even terug te komen op het onderwerp middendraf, begin met enkele passen en beloon als die goed gaan, niet mokken als een jonge Fries daarna begint te hopsen in de voorhand. Dan neem je hem gewoon terug, en vraag je weer wat verruiming.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:20

petitparis schreef:
Naar mijn ervaring zijn lager in het bloed staande paarden gemakkelijker afgestompd en minder snel onder de indruk van beendruk. Daar wil ik niet mee zeggen alle paarden. Ik kan mijn verzorgfries ook fris en alert voor het been krijgen, maar dit is naar mijn gevoel moeilijker dan mijn volbloed. Die kan ik zo "wakker" zetten dat ik er met men benen amper nog kan aankomen. :o En voorwaarts is in mijn ogen niet hetzelfde als gevoelig/alert voor het been.

Lieve schat, friezen zijn warmbloed paarden ;)
Ik heb er zoveel gereden, allemaal prima aan het been gekregen, kwestie van duidelijk zijn ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:29

Precies, en Haflingers, Fjorden en boerenpaarden zijn dat niet.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:29

Om nog even wat aan te vullen; in de 17e eeuw zijn ze gekruist met Andalusiërs, dat leverde een actief en veelzijdig type Fries op.
En in de 19e eeuw met dravers, dit was om de hooggrijpende draf te verbeteren.
De Andalusier is veredeld met Engels volbloed en Anglo-Arabisch volbloed.......zoals je dus leest is een fries dus ook één en al volbloed wat het tot een vriendelijk paardmaakt, maar op een prettige manier ook vol temperament, erg leergierig en een paard met werklust. Dit alles maakt de Fries tot een fijn gebruikspaard met veelzijdige mogelijkheden.

Edit: vergat een aanvulling

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:39

suleilitha schreef:
Tja meid, een Fries vergelijken met haflingers, fjorden en boerenpaarden is gewoon koeien en giraffen vergelijken ;)
Verder is het een koud kunstje om ook een XX volledig af te stompen, als je maar goed genoeg je best doet ;)

Vind je?
Ik ken ook maar weinig slome fjorden hoor, die zijn sloom gereden :D

Wat betreft je middendraf heb je al een hoop nuttige tips hier gehad.
Maar sommige paarden beheersen het gewoon echt niet :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:41

Nee Kelly-Taco zo bedoel ik het niet allen worden er warmbloeden met koudbloeden vergeleken ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 09:32

ik heb ook nooit gezegd dat een fries een koudbloed is, en ja er zijn ook arabo-friezen. En ik sluit me ook gewoon aan bij het feit de de meeste slome paarden, zo gemaakt zijn door de ruiter dus ik snap eigenlijk niet waar jullie je druk in maken.
Als je middendraf wil leren moet je elk paard goed aan je been krijgen, anders kom je er niet.