Stang en Trens bit: Stel ik me aan of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Piej

Stang en Trens bit: Stel ik me aan of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 09:52

Hallo Bokkers...

Alvast mijn excuses als het hier niet op de juiste plek staat.

Ik heb een vraag over Stang en Trens rijden.

Inleiding:
Mijn zusje en ik hebben samen een paard (verschrikkelijk om te moeten delen) en zij heeft een pony. Doordat ze werkt in het leger is ze in het Noorden van het land gaan wonen en rijd ze het paard eigenlijk niet meer. Qua afstand en tijdgebrek zullen we maar zeggen. Pony is daarnaartoe verhuisd.

Als ze hier is gaat ze maar af en toe kijken en als ze al gaat stapt ze pas 1 keer in de zoveel tijd op. Ondertussen rij en train ik mijn paard gewoon door en zijn we in de lessen met M oefeningen bezig. (Recreatief ruiter zonder wedstrijd drang)

Probleem:
Nu heeft ze zich in het hoofd gehaald om haar militair ruiterbewijs te gaan halen.
Hardstikke leuk en aardig, moet je vooral doen. Echter wil ze dit met ons paard doen. Begrijp ik, die kent ze enigzins alleen dan komt het probleem.

Bij de eisen voor het halen van het Militair ruiterbewijs zijn de volgende eisen gesteld:
    het rijden op stang en trens;
    sabelexercitie te paard;
    het rijden in ‘gereed-sabel’- en ‘draagt-sabel’-houding;
    het rijden en maken van sprongen in ‘gereed-sabel’-houding;
    het uitvoeren van een selectie aan commando's voor exercitie te paard.

De criteria waarop de Examencommissie de kandidaten beoordeelt zijn:
    controle over het paard;
    stap;
    draf;
    galop;
    rijden van de wendingen;
    wijken voor het been;
    springen zonder getrokken sabel;
    spingen met getrokken sabel;
    sabelvoering en –exercitie;
    regelmaat / takt / grondtempo;
    houding en zit;
    correctheid en effect van de hulpen; en
    verzorging paard, harnachement en tenue
.

Uitleg mijn twijfel
Ons paard heeft dus nog nooit in zijn leven een stang en trens bit in gehad. Zelf hebben wij beiden nog nooit met stang en trens gereden. In principe is er nog tijd om te oefenen, maar dan moet je wel tijd hebben voor je paard. Echter vind ik het geen fijne gedachte dat zij hem zo een combinatiebit indoet om vervolgens een proef te gaan rijden op hem, terwijl ze de laatste tijd nooit meer fatsoenlijk op hem rijdt.

Graag hoor ik wat jullie idee/mening is voordat ik mijn twijfel tegen haar uitspreek en meteen ruzie op mijn hals haal. Zij zal het allemaal onzin vinden. Misschien zit ik er met mijn gedachte ook naast, dus vertel mij aub jullie mening

CM_

Re: Stang en Trens bit: Stel ik me aan of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 09:58

Jullie zullen zelf moeten uitvechten denk ik.

Als jij het paard graag wilt houden, probeer dan haar deel over te kopen, koop je net zo lief een ander, laat je dan uitkopen door haar.

Er zit verder weinig anders op, nu zijn jullie beiden eigenaar en hebben beiden evenveel te zeggen over het dier.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 09:59

Als ze goed met de stang en trens om kan gaan, en het paard er ook niet gek van word lijkt mij het weinig problemen geven.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 10:00

Hoe lang heeft ze om te oefenen?

Je kunt haar sowieso wel verplichten vind ik, om dit enkel onder goede begeleiding te doen. Neem aan dat ze zich in die voorwaarde wel kan vinden aangezien jullie alledrie (paard jij en je zus) totaal geen ervaring hebben met S&T.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 10:00

Als zij les gaat halen met de stang en trens is er niet zo veel probleem denk ik. Je hoeft ook niet perse die stangteugel erbij te pakken. Die kun je ook losjes houden. Dan voldoet ze ook aan de eisen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 10:02

Ze kan ook rijden met weinig tot geen druk op de stang.
Wel met goede begeleiding gaan rijden met stang en trens.
Dus iemand die duidelijk kan uitleggen hoe je hiermee moet rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 10:03

Ik sluit me aan bij Kazary, maar zou ook zeker over de woorden van Crossmonster nadenken als ik jou was.

Piej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 10:07

Reactie @ crossmonster:
Paard hebben we 7 jaar geleden van onze ouders gekregen. Beiden geen cent voor hoeven neer te leggen dus uitkopen heeft in zoverre geen zin.

@ Silfie 35: Nogmaals alle 3 geen ervaring

@ opisop_shop en Kazary: Op zich ben ik het wel met jullie beiden eens, alleen dan nog het probleem met de reistijd. Wonen 3 uur van elkaar af. Zij heeft door haar werkzaamheden geen tijd om het paard elke dag aandacht te geven. Ik wil hem uiteraard niet kwijt, aagezien de laatste 3 jaar de verzorging van beide dieren op mijn schouders terecht kwam. (maar anders moet ik me maar aanpassen)
Fijn om te horen dat je niet perse die stangteugel erbij hoeft te pakken.

Geloof dat volgende moment in mei is en in oktober. Mei gaat t sowieso niet worden, dus als oktober (=tijd zat)

Niemand op Bokt die ervaring heeft met Militair rijden?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 10:09

Ik denk dat het reistijd probleem toch bij haar neer zou leggen.Zij wil dit gaan doen, moet ze er ook maar wat voor over hebben? Toch? Of ben ik dan bitchy? :D

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 10:12

Piej schreef:
Mijn zusje en ik hebben samen een paard (verschrikkelijk om te moeten delen) en zij heeft een pony. Doordat ze werkt in het leger is ze in het Noorden van het land gaan wonen en rijd ze het paard eigenlijk niet meer.

Kijk dat vind ik wel erg verwend klinken. Je hebt - zij het gedeeld - wel een eigen paard. Daar had ik vroeger een moord voor gedaan en momenteel deel ik mijn paard met mijn man, die overigens ook maar heel weinig rijdt.

Ik denk dat hier maar 1 ding past; overleg. het paard is van jullie samen en zij zal als volwassen vrouw ook best wel weten wat ze doet. Ze regelt haar pony daar in het noorden toch ook zelf?
Daar vanuit gaande, denk ik dat je gewoon moet bespreken wat e.e.a. voor consequenties heeft. Bijvoorbeeld is het erg aan te raden dat zuslief les neemt met die Stang en trens, als ze daar nog nooit eerder mee gereden heeft.

Overigens als je maar bewust bent wat je doet en wat je in handen hebt, is het nou ook weer niet zo erg hoor. Idd gewoon heel weinig druk op de stangteugel. In Engeland is het vrij normaal als je al vanaf L-niveau met stang en trens rijdt.

Aangezien jij het paard normaal helemaal voor je alleen hebt, zou ik het heel redelijk vinden dat voor de proef het paard een paar weekjes naar haar gaat. Het is tenslotte ook haar paard!

Piej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 10:13

kazary schreef:
Ik denk dat het reistijd probleem toch bij haar neer zou leggen.Zij wil dit gaan doen, moet ze er ook maar wat voor over hebben? Toch? Of ben ik dan bitchy? :D

Wij zitten volgens mij op een denklijn. Vandaar dat ik eerst meerdere meningen wil horen voordat ik er wat tegen haar uitgooi. Heb het ook nog niet met de ouders besproken.
(Maar ook dat ligt gevoelig. Haar vader is gestorven en mijn moeder. Overgblevenen zijn samen gegaan, zijn geen echte bloedverwanten en als ik zoiets zeg ziet haar moeder dat als een aanval, meestal zal haar moeder voor haar kiezen en mijn vader voor mij en dan hebben we weer een andere strijd. Daarom wil ik met feitjes aankomen. Aantonen waarom wel of niet.

Is het eigenlijk moeilijk met Stang en Trens rijden? In hoeverre verschilt het met een dubbelgebroken trens? (Hoef geen uitleg tussen verschil bitten, maar meer het verschil in rijden)

Piej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 10:15

beantsje schreef:
Piej schreef:
Mijn zusje en ik hebben samen een paard (verschrikkelijk om te moeten delen) en zij heeft een pony. Doordat ze werkt in het leger is ze in het Noorden van het land gaan wonen en rijd ze het paard eigenlijk niet meer.

Kijk dat vind ik wel erg verwend klinken. Je hebt - zij het gedeeld - wel een eigen paard. Daar had ik vroeger een moord voor gedaan en momenteel deel ik mijn paard met mijn man, die overigens ook maar heel weinig rijdt.

Ik denk dat hier maar 1 ding past; overleg. het paard is van jullie samen en zij zal als volwassen vrouw ook best wel weten wat ze doet. Ze regelt haar pony daar in het noorden toch ook zelf?
Daar vanuit gaande, denk ik dat je gewoon moet bespreken wat e.e.a. voor consequenties heeft. Bijvoorbeeld is het erg aan te raden dat zuslief les neemt met die Stang en trens, als ze daar nog nooit eerder mee gereden heeft.

Overigens als je maar bewust bent wat je doet en wat je in handen hebt, is het nou ook weer niet zo erg hoor. Idd gewoon heel weinig druk op de stangteugel. In Engeland is het vrij normaal als je al vanaf L-niveau met stang en trens rijdt.

Aangezien jij het paard normaal helemaal voor je alleen hebt, zou ik het heel redelijk vinden dat voor de proef het paard een paar weekjes naar haar gaat. Het is tenslotte ook haar paard!

En ook dat neem ik in de overweging mee. Ik wil juist niet als verwend en dergerlijke overkomen. Zijn beiden ook echt blij met hem en willen vast en zeker ook het beste voor elkaar. Verschrikkelijk bedoel ik ermee dat we twee verschillende karakters hebben en verschillende manier van rijden. Gelukkig vroeger wel dezelfde instructrise. Begrijp me niet verkeerd... Als ze de tijd voor hem heeft pas ik me aan, zoals ik eerder ook al zei...

Maar wetende dat ze eigen huis gekocht heeft en ook daar tijd in moet steken en een geschikte iemand om les tegeven in de buurt waar zij zitten, ben ik bang dat ze dadelijk in tijdnood komt en het dan niet durft aan te geven.

Ben blij dat je deze reatie geeft, echt waar!
Laatst bijgewerkt door Piej op 20-03-09 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 10:17

Zij moet inderdaad een oplossing zoeken voor de lange reistijd, daar hoef jij helemaal geen oplossing voor te zoeken.

Met stang en trens kan je ook heel vriendelijk rijden, maar zorg zeker voor goede begeleiding, want eens je die stang erbij hebt, gebruiken mensen hem nogal gemakkelijk, soms te gemakkelijk.
Jij kan ondertussen lekker met een trens blijven rijden zodat het voor je paard ook niet ineens teveel wordt.

Met militair rijden heb ik geen ervaring. Waarom wil ze eigenlijk haar militair ruiterbewijs halen? Is dit handig voor haar toekomstige job of is het gewoon voor de lol?

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 10:21

Je kan met s&t ook gewoon op het trensje rijden en de stangteugel los laten hangen. Sommige mensen doen in het begin een knoop in de stangteugel en laten die gewoon los zodat het paard went aan de s&t. Later wordt de stangteugel dan lichtjes opgepakt. De stangteugel dient eigenlijk puur om je hulpen nog net iets meer te kunnen verfijnen, ik kan mijn paard daardoor net dat ietsje meer op de achterhand krijgen zonder dat ik vooraan veel moet doen. Maar het vraagt toch wel enige oefening en vaardigheid om de 2 teugels onafhankelijk van elkaar te gebruiken.

Piej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 10:23

Izzy19 schreef:
Zij moet inderdaad een oplossing zoeken voor de lange reistijd, daar hoef jij helemaal geen oplossing voor te zoeken.

Met stang en trens kan je ook heel vriendelijk rijden, maar zorg zeker voor goede begeleiding, want eens je die stang erbij hebt, gebruiken mensen hem nogal gemakkelijk, soms te gemakkelijk.
Jij kan ondertussen lekker met een trens blijven rijden zodat het voor je paard ook niet ineens teveel wordt.

Met militair rijden heb ik geen ervaring. Waarom wil ze eigenlijk haar militair ruiterbewijs halen? Is dit handig voor haar toekomstige job of is het gewoon voor de lol?

Ze zit nu enkele jaren in het leger en heeft de mogelijkheid om zoveel mogelijk rijbewijzen en certificaten/diploma's te halen. Of het iets is dat ze wil voor de lol, om mee te pronken of om straks op wedstrijd te kunnen, durf ik niet te zeggen. Ze zei gisteravond wel dat ze dan een sponsoring zou krijgen om een eigen paard te kopen onder voorwaarde dat ze aan elke wedstrijd meedeed.

Het gewone ruiterbewijs hebben wij beiden al jaren.

Maar zoals ze meeste van jullie weten moet je aan eisen voldoen om het ruiterbewijs te halen. Ook van daaruit de overweging of ze niet beter een "geschikter" paard kan pakken die dat allemaal al kan. Hier moeten 2/3 mensen iets leren. Hij is liever lui dan moe (gaat de laatste tijd de goeie kant uit) en men moet de proeven zonder zweep rijden. Kleine knopsporen zijn toegestaan. Ook moet men het grootste gedeelte met maar een hand rijden.

Uiteraard wil ik dat ze het MR gewoon haalt!

Ik wil gewoon niet kort door de bocht gaan... Snappie?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 10:26

stang en trens kan niet zoveel kwaad...het is meer de ruiter die er aan hangt....als die een zachte hand heeft is er niet aan de hand.....maar dat zijn er niet veel...

Piej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 10:28

geerke schreef:
stang en trens kan niet zoveel kwaad...het is meer de ruiter die er aan hangt....als die een zachte hand heeft is er niet aan de hand.....maar dat zijn er niet veel...

En ook deze had ik in gedachte... Juist omdat ze er zo weinig op rijd en hem op dressuur niveau lang niet meer gereden heeft, weet ik niet of ze dat heeft.

LET OP: Ik zeg ook niet dat ik mijn handen perfect stil heb voordat dadelijk iemand over mij heen valt. Ik kan het ook niet en weet ook niet of ik het zou kunnen. Dat is aan de instructeur om te beoordelen.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 10:30

Hmm, ik denk dat dit niet iets is dat je zomaar met ieder paard kan doen. Kan ze geen paard van de opleiding gebruiken? Die zijn dit vaak gewoon en daarmee zal ze ook gemakkelijker haar militair ruiterbewijs halen denk ik?

Ze kan ook thuis gewoon eens proberen om de proef te rijden met de toegelaten middelen en zien hoe dat gaat?

Sponsoring om een eigen paard te kopen als je elke wedstrijd mee doet? Moet ze dan eerst alle wedstrijd meedoen met haar eigen paard voor ze de sponsoring krijgt? Ik vind dat wel maar iets bizar. Daar zou ik toch even navraag over doen, lijkt me wel straf.

Piej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 10:39

Izzy19 schreef:
Hmm, ik denk dat dit niet iets is dat je zomaar met ieder paard kan doen. Kan ze geen paard van de opleiding gebruiken? Die zijn dit vaak gewoon en daarmee zal ze ook gemakkelijker haar militair ruiterbewijs halen denk ik?

Ze kan ook thuis gewoon eens proberen om de proef te rijden met de toegelaten middelen en zien hoe dat gaat?

Sponsoring om een eigen paard te kopen als je elke wedstrijd mee doet? Moet ze dan eerst alle wedstrijd meedoen met haar eigen paard voor ze de sponsoring krijgt? Ik vind dat wel maar iets bizar. Daar zou ik toch even navraag over doen, lijkt me wel straf.

Dat idee om de proef te rijden vind ik super... Dat ik er zelf nog niet aan gedacht had. Alleen nog combinatiebit aanschaffen/lenen. En een deskundige erbij halen die het kan begeleiden en beoordelen.

Dat verhaal van die sponsoring begreep ik ook niet helemaal, maar zij heeft het zo begrepen . Kans is best groot dat het anders in elkaar steekt. Heb al geleerd om daar niet meteen op in te gaan en eerst maar even op z'n beloop te laten en af te wachten op de volgende berichten.

Ze overviel me gisteravond er een beetje mee en heb ook niet gevraagd over mogelijkheid tot paarden met militaire achtergrond. Heb gereageerd dat we het er nog over zouden hebben en wel zouden kijken hoe het uit kwam.

Piej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 10:40

Ben nu trouwens de paarden buitenzetten en door naar school.

Bij terugkomst zal ik teruglezen welke reacties erbij zijn gekomen en reageren.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 13:22

Ik wou even reageren op diegene die vinden dat je verwend klinkt omdat je het vreselijk vind om je paard te moeten delen. Sorry dat ik offtopic ga :o

Ik moet mijn pony ook delen en kan me je gevoel heel goed voorstellen! Als ik van te voren had geweten hoe moeilijk het voor mij was had ik het ook niet gedaan. Zit een beetje in dezelfde situatie, totaal ander karakter en rijstijl. Gelukkig heeft zij geen 'ambities' anders weet ik niet hoe lang we het vol zouden houden..

Met je vraag kan ik je niet helpen sorry :o

Piej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 16:02

QueenE schreef:
Ik wou even reageren op diegene die vinden dat je verwend klinkt omdat je het vreselijk vind om je paard te moeten delen. Sorry dat ik offtopic ga :o

Ik moet mijn pony ook delen en kan me je gevoel heel goed voorstellen! Als ik van te voren had geweten hoe moeilijk het voor mij was had ik het ook niet gedaan. Zit een beetje in dezelfde situatie, totaal ander karakter en rijstijl. Gelukkig heeft zij geen 'ambities' anders weet ik niet hoe lang we het vol zouden houden..

Met je vraag kan ik je niet helpen sorry :o

Fijn dat iemand je gedachte gang begrijpt... Blij dat je niet denkt dat ik een verwende bitch ben die haar niks gunt haha...

Piej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 16:04

Ik heb de zoekmachine hier eens gebruikt of er ook enkele militaire ruiters hier zitten en heb als het goed is eentje gevonden die ook nog actief is. Via PB heb ik haar mijn vraag gesteld en een link naar dit topic gegeven.

Misschien kan zij aangeven hoe moeilijk het wel niet is en of ons paard het zou kunnen. En natuurlijk aanhoren wat mijn zusje ondertussen allemaal heeft uitgezocht en bedacht.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 20:53

Ik neem aan dat je je militair ruiterbewijs niet zal kunnen halen als je niet kan laten zien dat je fatsoenlijk met stang en trens kunt rijden. En ik neem aan dat je toch aardig wat les krijgt om e.e.a. wat in die proeven gevraagd wordt goed uit te kunnen voeren. Dus wat betreft die stang en trens zie ik het probleem niet zo, dat zul je kunnen leren. Instructeur zal toch eerst kijken hoe je het er met een normaal bitje vanaf brengt. Ik kan me wel heel goed voorstellen dat je geen zin hebt om het paard (tijdelijk) af te staan. Ik ben zelf dolgelukkig dat ik mijn paard met niemand hoef te delen.
Misschien nog maar een keertje met haar praten over wat nu precies de bedoeling is voor dat ruiterbewijs en wat ze in de toekomst ermee wil?

Edit: net even op de site van militair ruiterbewijs zitten kijken en dan wordt het toch al wat duidelijker.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 21:57

Ik vind:
- jij bent goed genoeg om het paard de laatste 3 jaren onder je hoede te hebben en kijkt zij er weinig naar om -dat snap ik trouwens niet als het ook haar paard is-, plots is er wel een reden om iets met het paard te doen, nl. het ruiterbewijs, en dan kan het wel, oefenen met het paard, les nemen, tijd erin steken? Ik vind dat niet netjes naar jou, het klinkt in mijn oren wel erg gemakkelijk, net zoals het haar uitkomt;
- om nou alleen voor een papiertje een S&T erin te hangen, mag ik raden: als ze het papiertje heeft wordt het paard weer aan de kant geschoven? Dan mag het paard het hele S&T verhaal weer vergeten? En dan 'mag' jij hem weer 'overnemen'?

Ik vind jou trouwens helemaal niet verwend overkomen, je stelt je vraag nog erg netjes, maar je hebt wel een mening, en die vind ik redelijk.

Misschien vinden sommigen me hard, maar... ik vind het verhaal niet kloppen.