Alvast mijn excuses als het hier niet op de juiste plek staat.
Ik heb een vraag over Stang en Trens rijden.
Inleiding:
Mijn zusje en ik hebben samen een paard (verschrikkelijk om te moeten delen) en zij heeft een pony. Doordat ze werkt in het leger is ze in het Noorden van het land gaan wonen en rijd ze het paard eigenlijk niet meer. Qua afstand en tijdgebrek zullen we maar zeggen. Pony is daarnaartoe verhuisd.
Als ze hier is gaat ze maar af en toe kijken en als ze al gaat stapt ze pas 1 keer in de zoveel tijd op. Ondertussen rij en train ik mijn paard gewoon door en zijn we in de lessen met M oefeningen bezig. (Recreatief ruiter zonder wedstrijd drang)
Probleem:
Nu heeft ze zich in het hoofd gehaald om haar militair ruiterbewijs te gaan halen.
Hardstikke leuk en aardig, moet je vooral doen. Echter wil ze dit met ons paard doen. Begrijp ik, die kent ze enigzins alleen dan komt het probleem.
Bij de eisen voor het halen van het Militair ruiterbewijs zijn de volgende eisen gesteld:
- het rijden op stang en trens;
sabelexercitie te paard;
het rijden in ‘gereed-sabel’- en ‘draagt-sabel’-houding;
het rijden en maken van sprongen in ‘gereed-sabel’-houding;
het uitvoeren van een selectie aan commando's voor exercitie te paard.
De criteria waarop de Examencommissie de kandidaten beoordeelt zijn:
controle over het paard;
stap;
draf;
galop;
rijden van de wendingen;
wijken voor het been;
springen zonder getrokken sabel;
spingen met getrokken sabel;
sabelvoering en –exercitie;
regelmaat / takt / grondtempo;
houding en zit;
correctheid en effect van de hulpen; en
verzorging paard, harnachement en tenue
Uitleg mijn twijfel
Ons paard heeft dus nog nooit in zijn leven een stang en trens bit in gehad. Zelf hebben wij beiden nog nooit met stang en trens gereden. In principe is er nog tijd om te oefenen, maar dan moet je wel tijd hebben voor je paard. Echter vind ik het geen fijne gedachte dat zij hem zo een combinatiebit indoet om vervolgens een proef te gaan rijden op hem, terwijl ze de laatste tijd nooit meer fatsoenlijk op hem rijdt.
Graag hoor ik wat jullie idee/mening is voordat ik mijn twijfel tegen haar uitspreek en meteen ruzie op mijn hals haal. Zij zal het allemaal onzin vinden. Misschien zit ik er met mijn gedachte ook naast, dus vertel mij aub jullie mening