Heeft iemand dit ook wel eens meegemaakt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aliealie

Heeft iemand dit ook wel eens meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 21:27

Ik kom nu net terug van de manege en ik snap het gewoonweg niet.........

Ok ik begin bij het begin.

Mijn kruising fries van bijna 10 jaar heb ik nu zo'n 3 jaar. Leuk paard om mee buiten te rijden, we hebben lange tochten gemaakt, endurance, etc. maar ze rijdt ook heel leuk een proefje in de bak. Eigenlijk gewoon een heel leuk braaf paardje waar je in principe iedereen op kan (kon) zetten. Nooit problemen mee gehad, nooit ziek, kortom een gouden knolletje zou ik zeggen.

Afijn sinds een week of twee is het mis....... Met buitenrijden is ze (ineens) niet meer te houden, komt ze omhoog, gaat ze bokken, vliegt er vandoor...... Maar ook met het rijden in de bak geeft ze er de brui aan. Ze was (vanavond) eerst heel erg lui, niet vooruit te branden....vervolgens doet ze dan ook niks anders dan struikelen, net of ze haar passen niet afmaakt. We vlogen al struikelend op een paal af en het ging gelukkig net goed..........Ze is ook totaal NIET bij de les, zowel letterlijk als figuurlijk niet......

Ik wil het echt niet dramatiseren of zo maar ik snap het gewoonweg niet. Het zadel is pasgeleden volledig nagekeken, het gebit is recent nog bekeken. Toevallig zijn een poosje terug haar benen nog op de foto geweest dus daar kan ook (in principe) niets mis mee zijn.

Herkent iemand zo'n soort situatie? Ik weet nl. eerlijk gezegd zoeven 123 niet wat ik hier mee moet. Gewoon doorbijten en aanpakken? Afijn het lijkt gewoon een heel ander paard, die nu elke mogelijkheid aangrijpt om onder het werken uit te komen, terwijl ze altijd onze buitenritjes zo leuk vond.........en altijd zo werklustig was.......

Olana

Re: Heeft iemand dit ook wel eens meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 21:36

hmm, echt raar. Is er niks gebeurt met rijden, ook niet met een ander er op?
Misschien kan je haar een paar dagen rust geven, wellicht dat dat scheelt. Ik vind het ook heel raar hoor.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 21:43

Heeft ze er gewoon zin in? Lente in de bol? Paard dat ik rijd is ook begonnen met steigeren. In het begin was dit gewoon uit proberen en heb ik het flink afgestraft..nu doet ze het alleen nog als ze echt bang is! Misschien toch eens flink doorpakken als je (bijna) zeker weet dat het niet medisch is?

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 21:45

Jeanine84 schreef:
Heeft ze er gewoon zin in? Lente in de bol? Paard dat ik rijd is ook begonnen met steigeren. In het begin was dit gewoon uit proberen en heb ik het flink afgestraft..nu doet ze het alleen nog als ze echt bang is! Misschien toch eens flink doorpakken als je (bijna) zeker weet dat het niet medisch is?

idd, als je echt 100% zeker weet dat het niets medisch is, echt aanpakken. Anders wordt het met de keer erger

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 21:57

Olana schreef:
hmm, echt raar. Is er niks gebeurt met rijden, ook niet met een ander er op?
Misschien kan je haar een paar dagen rust geven, wellicht dat dat scheelt. Ik vind het ook heel raar hoor.

De laatste keer dat er iemand anders op zat is een week of 3 geleden en toen heeft ze geen pas verkeerd gezet...... ik heb er wel kleine kindjes op gehad, als ik op één van mijn paarden echt kon vertrouwen dan was zij dat wel, nou dat ligt momenteel toch echt anders!

Lente in de bol zou natuurlijk kunnen maar dan moet het straks weer overgaan... ik moet het dan denk ik toch maar gewoon even afwachten

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 21:58

bij zo'n extreme verandering van je paard zou ik je da toch eens even raadplegen voordat er ongelukken komen. Sterkte ermee!!

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:01

Als ik dat struikelen lees ,moet ik gelijk aan het begin van hoefkatrol denken.Ze kan van de pijn ook steigeren.Al eens foto`s van de hoeven gemaakt ?

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 22:04

Haar benen zijn in oktober nog volledig op de foto gekomen en volgens de Kliniek (Garijp) zagen haar benen er prima uit voor een bijna 10-jarige paard.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:11

Vind het wel van het ene in het andere extreme.
Ik zou denken dat er lichamelijk wat aan de hand zou zijn. Hoeft misschien niet eens de benen zijn, maar misschien de rug.
Ik zou haar toch even na laten kijken, hetzij door een reguliere dierenarts hetzij door bv eric laarakkers.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 23:51

Lente in de bol. Mijn miep zit me ook aan alle kanten uit te proberen. Probeert ook te steigeren, bokken, ervandoor schieten en alles om mij uit mijn doen te halen. (gelukkig voor mij en jammer genoeg voor haar heeft ze daar niet genoeg voor in huis). Is ook een paar weken geleden begonnen, zegmaar toen het betere weer in zette.

Ik ga ervanuit dat het over een paar weken wel weer over is.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 08:50

Ja als het zo extreem is , zou ik zeker een DA of iest er bij halen, ook je zadel toch nog even na laten kijken door een andere zadelpasser.
De voorjaar in je bol kan , maar zo extreem geloof ik niet in, zeker niet bij een dier wat normaal supet braaf is,
Wat gebeurd er als je zonder zadel gaat rijden controleer voor jezelf een aantal dingen waarom dit gebeurd, je kent je eigen paard als de besten en er moet iets zijn wat er verandert is, voer, stal, ben jij ziek geweest enz enz

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 08:52

zadel,gebit en benen zijn nagekeken.

wat voer je allemaal als ik vragen mag?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 08:54

áls een normaal gesproken braaf paard ineens zo een ommekeer maakt is er iets aan de hand......

en dan is de eerste gang naar de dierenarts.

goldwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 08:56

een paard wat zo extreem van karakter veranderd heeft 99 van de 100 keer ergens pijn.
Ik heb het zelf ook al zo vaak gezien en ook meegemaakt
Paard wat heel braaf was veranderde ook ineens heel extreem ( dacht zelfs kissing spine ) mee naar de kliniek op de foto niets aan de hand allemaal 1tjes op de foto
Tot dat ik precies een jaar later weer in die kliniek stond nu met een opgelopen been
Scan laten maken met pezen niets aan de hand opnieuw op de foto en dikke vette 4ren
Paard was zijn beenmerg aan het verbenen en dit proses was dus al een jaar geleden zo ver dat hij er last van had maar was op de foto's die wij hebben laten maken toen nog niets van te zien omdat het daar nog niet was maar ze is wel gewoon door gegaan met dat gedrag en achteraf bleek helemaal niet ongegrond want ze verrekte van de pijn in heel haar lijf

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 08:56

Ik zou ook het voorjaar in de bol zeggen, en heeft ze last van hengstigheid??
Na deze straffe winter( voor nederlandse begrippen) hebben de paarden ook behoefte aan warmte op hun lijf..
Zou je niet kunnen proberen voor het rijden te longeren, en kijken hoe ze daarop reageerd..
Best kans dat het over een paar weken voorbij is, zeker als ze snel weer de wei op kunnen..
Succes ermee

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 08:59

misschien dr rug even laten nakijken door da, fysio of osteopaat?

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 09:07

ellepel schreef:

Ik heb een paar jaar geleden het 'struikel-deel' van je verhaal meegemaakt, niet het steigeren/bokken. Die van mij struikelde tijdens het rijden zo erg dat hij zowat omviel, wilde niet lopen, was sloom en hangerig.
Toen bleek idd dat mijn paard veel te weinig energie binnen kreeg/uit zijn voer kon halen. Een drastische wijziging in zijn voer en eerst een maand in de wei heeft hem er bovenop geholpen.

Maar... dat was wel via een gang naar de dierenarts, zoals hier al eerder geopperd is.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 09:31

ellepel schreef:

Jazeker mag je dat vragen...........

Ze krijgt 3x per dag kuil en weinig krachtvoer (dit op advies van de dierenarts omdat ze gauw aan de dikke kant is), dus zeg maar ongeveer een half bakje pavo onderhoudsbrok/Hartog balance muesli per dag.

Ze is trouwens ook wel wat zenuwachtiger in de omgang. Ze loopt onderweg ook te snurken(noem je dat zo?) en te blazen en voelt dan ook gespannen aan. Gister tijdens de les leek het ook wel of ze niet goed wilde ontspannen. Ze is dan vreselijk bezig met alles wat er om haar heen gebeurt en is dan eigenlijk niet echt met mij bezig. Als ik haar dan wat strenger aanpak door ook haar luie gedrag en haar een beetje bijtik met de zweep gaat ze meteen bokken. Ik heb me vannacht ook suf gepiekert over het hoe en wat en zit er over na te denken om haar eerst eens een paar weken niet te rijden, dan eens gaan kijken hoe het gaat, mochten het lentekriebels zijn dan moeten die dan wel voorbij zijn. Anders maar naar de kliniek en ook rug e.d. na laten kijken.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 09:32

Mijn vorige paard had ook dat struikel effect, haar hele rechterbeen bleek aangedaan, pezen verkalkt, overhoef (door verkeerde smid nog steiler erop gezet), alle botjes in de voet waren verplaatst, artrose en hoefkatrol. Het struikelen deed ze overigens ook aan de hand als ik met haar wandelde.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 12:28

mick75 schreef:
Lente in de bol. Mijn miep zit me ook aan alle kanten uit te proberen. Probeert ook te steigeren, bokken, ervandoor schieten en alles om mij uit mijn doen te halen. (gelukkig voor mij en jammer genoeg voor haar heeft ze daar niet genoeg voor in huis). Is ook een paar weken geleden begonnen, zegmaar toen het betere weer in zette.

Ik ga ervanuit dat het over een paar weken wel weer over is.

Hier nog eentje, geen land mee te bezeilen!!!
Doet alles wat ze normaal niet doet en we hebben dus regelmatig een conflict,
en behoorlijke ook!!
Gelukkig heb ik een lange adem en zij een minder lange!

Als het strakjes wat warmer word, ga ik ervan uit dat het wel weer overgaat!

En dat struikelen, doet die van mij als ze moe is, en als ze van die grappen uithalen,
kunnen ze best veel energie verspillen..

Heleen123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 01:00

singel nakijken op dingen als doorntjes of andere dingen die kunnen steken.. zo ook het dekje..

zit daar niets in dan zou het goed kunnen zijn dat je paard last van bijvoorbeeld zijn rug heeft.
of problemen met pezen en/of botten gezien het struikelen

in ieder geval als je een paard hebt dat ineens gaat staken, struikelen en andere dingen. terwijl ze eerst alles voor je deed.. dan zou mijn eerste gedachte zijn.. ik zou ook staken als ik pijn had

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 05:58

aliealie schreef:
ellepel schreef:

Jazeker mag je dat vragen...........

Ze krijgt 3x per dag kuil en weinig krachtvoer (dit op advies van de dierenarts omdat ze gauw aan de dikke kant is), dus zeg maar ongeveer een half bakje pavo onderhoudsbrok/Hartog balance muesli per dag.

Ze is trouwens ook wel wat zenuwachtiger in de omgang. Ze loopt onderweg ook te snurken(noem je dat zo?) en te blazen en voelt dan ook gespannen aan. Gister tijdens de les leek het ook wel of ze niet goed wilde ontspannen. Ze is dan vreselijk bezig met alles wat er om haar heen gebeurt en is dan eigenlijk niet echt met mij bezig. Als ik haar dan wat strenger aanpak door ook haar luie gedrag en haar een beetje bijtik met de zweep gaat ze meteen bokken. Ik heb me vannacht ook suf gepiekert over het hoe en wat en zit er over na te denken om haar eerst eens een paar weken niet te rijden, dan eens gaan kijken hoe het gaat, mochten het lentekriebels zijn dan moeten die dan wel voorbij zijn. Anders maar naar de kliniek en ook rug e.d. na laten kijken.

je voert in elk geval niet teveel,misschien juist net te weinig dat kan ook nog. ;)
gebrek aan magnesium maakt zenuwachtige paarden.
maar zo vaak komt dat niet voor.

zo in de omgang dus ook zenuwachtiger?
wat vreemd. is er in de omgeving ook wat veranderd?
nieuwe paarden op stal,word er in de buurt misschien gebouwd( hoge geluiden)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 06:54

Ik zou in dit geval niet het paard eens goed doorpakken, zeker niet als het altijd een superbraaf en fijn te rijden paard is geweest.

Komt ze veel in de wei?
Krijgt ze eens per jaar een paar weken vakantie?
Ook paarden kunnen depressief of overwerkt zijn.

Gun dr eens een paar weken rust, wandel wat , borstel wat, maar even een paar weken geen zadel, geen bit en geen werk.

Daarna heel rustig weer oppakkken, dus beginnen met een paar dagen stapritjes onder de man. En dat rustig opbouwen.
Dan nog geen verschil, dan zou ik de dierenarts erbij halen.

Oh ja wat je ook kan doen is kijken naar mond en ogen, kijk eens of het slijmvlies mooi roze is, is het wit, dan is de kans groot dat ze bloedarmoede heeft.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 12:14

Ze komt iedere dag met nog 3 andere paarden zo'n beetje de hele dag buiten. Straks als het droger is kunnen ze ook weer op het land.
Ze krijgt nu een paar weekjes rust van me en dan kijk ik opnieuw hoe ze is en anders ga ik met d'r naar de kliniek.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 21:23

Wat een lastig probleem. Vermoedelijk is er wel een oorzaak voor deze gedragsverandering, alleen is het voor ons mensen vaak lastig om dat te lezen/ontdekken.
Is er in de periode (voor) dat je paard veranderde, ook iets verandert in jullie stal/omgeving (nieuw paard erbij of in nabijgelegen weiland o.i.d.?) Ook al staan paarden apart, de 'kudde-dynamiek' speelt een belangrijke rol bij ieder paard.

Iets anders kan zijn dat ze problemen heeft met hengstigheid (niet rijpen van follikels) Dat kan pijnlijk zijn en doet ook iets met de hormoonhuishouding van een merrie. Iets voor de DA, om na te kijken.
Succes ermee