Tips mbt hangen; leren loslaten van het paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Tips mbt hangen; leren loslaten van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 17:52

Hallo bokkers :wave:

Een lesklant van mij heeft een behoorlijk zware haflingerruin.
Tijdens het rijden hangt hij behoorlijk op het bit; in alle gangen en met name in draf.
Ik dacht dat het te maken had met haar handhouding en het gebrek aan vwnw rijden maar ik ben er vanmiddag zelf even opgestapt.
Mijn hemel, na 2 rondjes stap voel je het al in je onderarmen.
Of ik hem nou nagevelijk rijdt of gewoon met 'los' teugeltje; hij weigert zijn eigen gewicht te dragen.
Hij is redelijk tot goed soepel; hier besteden we ook veel tijd aan gezien zijn wat zwaardere bouw maar op deze manier is het niet heel fijn rijden.
De bekende trucjes als losgooien,achterhand activeren,stelling doorvragen etc ken ik maar ik ben bang dat dat bij dit paard niet helemaal de oplossing is.
Zijn hier mensen met vergelijkbare problemen?
Volgende week(3e les) gaat zowiezo de thiedeman eraf en gaan we ons hier eerst maar eens op richten :o

Heb toch al wel redelijk wat combinaties les mogen geven en zelf veel paarden gereden maar zo erg als dit heb ik het nog nooit meegemaakt!

Graag jullie advies!

Edit: het zadel,bit etc past allemaal goed, paard heeft nergens last van.

_Lotteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:00

Het paard zoekt aanleuning, en kan blijkbaar niet zonder jou hand.
Oplossing: voorwaarts rijden, veel figuren en oefenen met op eigen benen
staan, een kwestie van opnieuw leren lopen zonder steun ;)

opisop_shop

Re: Tips mbt hangen; leren loslaten van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:02

Hoe is het paard dan aan de longe?

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:05

Klinkt als een paard dat niet aan het been is.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 18:07

@lotteke Ik weet niet of het echt zoeken is; zodra je hem dit geeft wordt het niet minder namelijk.
Ik heb ook wel paarden gereden die zwaar waren in de hand en bij een redelijk werkende hand contstant bleven, dit dier gaat steeds meer hangen.
Het voorwaarts en figuren rijden doen we idd ook; ook veel overgangen op zit e.d
@opisop, hoe hij aan de longe is weet ik niet; ik heb haar nog maar kort als lesser en de 2 eerdere lessen waren meer ter introductie, ik zal het haar eens vragen!
@Sporter, hij is redelijk tot goed aan het been; alleen met het inbuigen rond je been heeft hij het soms wat lastig

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:17

Mijn paard droeg zichzelf meestal ook niet .. om het zo maar even te noemen.
Ik heb dan les gekregen van een Duitse dressuurlerares , ik moest gewoon doen wat ze zei , en hij liep na 2 lessen mooi ! en helemaal los van mijn hand !

Het is gewoon luiheid zei ze me , en gewoonte uiteraard !
Veel tempowisselingen , en hij moet DIRECT reageren , na 1 seconde moet hij weg zijn , anders een tikje op de achterhand (tikje is niet slaan ;) zo leert hij erg actief te zijn en zich volop op jou hulpen te concentreren ... Ook veel tempowisselingen
Maak een paddock over de breedte van de normale baan .. dus evenwijdig met de E-B lijn .. maar dus iets kleiner nog dan de halve bak !
Zoat je een mini-paddock krijgt en hier op de lange zijde steeds versnellen en opvangen als je de overkant nadert .. Dit doe je met contact . Je probeert hem niet naar mooi rond te rijden , hij komt vanzelf wel . Ook hem zeer goed voorwaarts laten draven en galopeeren met LICHT contact !Dit moet je eigelijk doen woordat je met die mini-paddock begint , zodat hij gewoon leert dat er geen hand is waarop hij zich kan leggen ! Zoekt hij toch je hand op door voorwaarts neerwaarts te gaan lopen , dan laat je hem hiervan afgaan door 'klikje' met de mond , druk van de benen , eventueel spoortje of klein tikje .. Hangt van paard tot paard af .. zodat hij leert ervan af te gaan !

Nauurlijk is het moeilijk om dit via een forum te leren .. ik hoop dat je ongeveer begrijpt wat ik bedoel ; zoniet , pb me maar !
Succes ! x
Na een paar lessen lukt dit snel hoor !

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 18:23

Thanks, komt overeen met de methode die ik zelf volgende week wil gaan gebruiken.
Zijn conditie is niet supergoed; daar zal ook wat aan moeten gebeuren wil hij het tempo erin kunnen houden.
Dat direct reageren is idd nog een leerpunt voor haar; ze heeft wel kleine knopspoortjes om maar bij bv het aangalloperen is ze niet consistent genoeg.
Vaak duurt dit een meter of 10 waardoor ze haar stelling weer verliest en hij verkeerd aanspringt.
Ik zei vandaag al dat we er volgende week een zweepje bijpakken.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:27

Die conditie zal door deze oefeningen zowieso wel verbeteren. Je hoeft ook geen gans uur dit te doen , maar het helpt zeker wel ! Bij mijnpaard toch , misschien hebben haflingers een andere handleiding maar dat betwijfel ik !!

Dat aanspringen heb ik ook met een ander paardje dan weer gehad ! Een jong paardje dat ene beetje verkeerd was ingereden ,, dan zit je met de gebakken peren (zoals wij dat in België zeggen).

Laat je weten hoe het verlopen is ?
Succes he !!

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:20

Ik ben het met boven staande eens. Denk er wel aan dat je bij een overgang niet je handen terug trekt of naar voren steekt. hou ze stil zonder star te zijn.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 22:49

Toch zijn Haflingers , Haflingers ze zijn iets cooler, hangen idd van nature een beetje, reageren idd niet altijd zo heel snel, ..... ed.
Maar ik vind dat je als legever gewoon verkeerd bezig bent, werk eerst op de nageeflijkheid, zonder nageeflijkheid kan je eigenlijk niks bereiken met een paard.
en bouw dan deeltje per deeltje op, niet ineens draf en gallop en voltes en ......
Dus eerst los op eigen benen leren lopen, dan pas iets meer steun aan je teugels geven , maar behoud die nageeflijkheid,
Ook er werk van maken dat ze vooruit gaat op jouw vraag, en zo vlug mogelijk reageert op een kleine hint,.... maar doe die spoortjes even terug in de kast en gebruik idd een zweepje.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 22:53

aeolusnr1 schreef:
Toch zijn Haflingers , Haflingers ze zijn iets cooler, hangen idd van nature een beetje, reageren idd niet altijd zo heel snel, ..... ed.
Maar ik vind dat je als legever gewoon verkeerd bezig bent, werk eerst op de nageeflijkheid, zonder nageeflijkheid kan je eigenlijk niks bereiken met een paard.
en bouw dan deeltje per deeltje op, niet ineens draf en gallop en voltes en ......
Dus eerst los op eigen benen leren lopen, dan pas iets meer steun aan je teugels geven , maar behoud die nageeflijkheid,
Ook er werk van maken dat ze vooruit gaat op jouw vraag, en zo vlug mogelijk reageert op een kleine hint,.... maar doe die spoortjes even terug in de kast en gebruik idd een zweepje.

Daar ben ik het absoluut niet mee eens; ik ken genoeg haflingers die van zichzelf zeer licht en soepel in de mond zijn.
Daarnaast; om nou gelijk te concluderen dat ik niet goed lesgeef..... :o
Het nageven is zéker belangrijk alleen nooit correct uit te voeren als het paard niet op zijn eigen benen loopt; ik snap eerlijk gezegd niet hoe je daarbij komt.
Uiteraard blijven we stap voor stap verder gaan; we gaan terug naar de basis want die zit er klaarblijkelijk niet goed in.
Zoals ik al zei; vandaag was eigenlijk de eerste serieuze les.
Hiervoor een proeflesje gedaan waarbij ik voornamelijk heb gekeken naar de rijstijl van de ruiter en de reactie van het paard.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 23:49

Hoe kun je het paard eerst correct laten nageven als hij niet op eigen benen loopt en zo aan de ruiterhand hangt dan?

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:10

Dat kan niet.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 12:23

zelf niets geven om op te hangen, loslaten dus, en desnoods met een ellenlange teugel rijden, maar eerst leren op eigen benen te lopen. Verder niet te hard rijden, vaak kunnen ze dat nog niet verwerken.

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 13:59

Poeh lastig. Ik zou me ook nog niet teveel op de nageeflijkheid richten, eerst voor mekaar krijgen dat het paard op eigen benen gaat lopen.
Ik zou zeggen, zelf geen gewicht dragen, desnoods inderdaad met hele lange teugels. Verder moet de achterhand geactiveerd worden, als het paard zijn achterhand niet gebruikt gooit hij al het gewicht naar voren. Ik zou zeggen, héél veel korte schakelingen, tempowisselingen, overgangen maken. Dus tempo opvangen (zoveel mogelijk op zit), paar passen vooruit (been = meteen reactie, anders tik) en weer opvangen.
Belangrijk is dat je maar een paar passen vooruit rijdt, als het paard onder je uit schiet en vooruit rent gooit hij meteen zijn gewicht weer naar voren en ben je hem weer kwijt.
Als je kort rijdt, paar passen vooruit en terug (ook weer actie = reactie) moet hij zichzelf opvangen. Door dit vaak en snel achter elkaar te doen moet hij echt van achter actief worden, wat betekent dat hij minder gewicht naar voren gooit (zichzelf wat meer gaat dragen) en je als het goed is wat minder in je hand hebt.
Als je dit voor mekaar hebt zou ik pas echt nageeflijk gaan rijden.
Veel succes! :)
(Ohja, spoortjes zou ik nu écht nog niet gebruiken, pas als de basis goed is en ze wat verder is zou je aan spoortjes kunnen denken om fijnere hulpen te geven. Het paard moet nu eerst echt leren, been = vooruit, en respect hebben voor het been van de ruiter. Door nu met sporen te rijden stomp je het paard alleen maar af).

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 14:01

Wat "lielle " hier schrijft ben ik het helemaal eens.
Eerst helemaal geen kans geven te hangen, dus losse teugel en goed voorwaarts maar zeker niet gaan crossen.
Dan pas de teugel oppakken en zorgen dat hij nageeflijk is op het bit, (En jaaaaa dat kan dus wel ook in dit stadium, nageeflijk op het bit is niet hetzelfde als aan de teugel gaan lopen, want als je dat ermee bedoelt dan heb je gelijk dat kan niet want daar heb je verzameling voor nodig, maar hier gaat het enkel over nageeflijk op het bit, en dit wil zeggen dat het paardje moet leren dat hij het bit nooit mag vastpakken en gaan tegentrekken. Hij moet dus hoofd en hals leren nageven " vertikaal en lateraal"
En als dat allemaal goed gekend is, en dan zijn we ongeveer een maandje verder dan pas kan je beginnen met het een beetje oprichting te gaan vragen, en dan pas naar de verzameling toe gaan werken. )
Dus zeg zeker niet te vlug dat iets niet kan, soms zit het verschil in het elkaar niet helemaal begrijpen.

En ik heb zeker niet gezegt dat je geen les kan geven hoor, dat kan ik ook niet weten van zo een klein tekstje hé, was zeker niet de bedoeling, voel je zeker niet aangevallen, mijn excuses daarvoor.
Ik vind alleen dat je een beetje te veel ineens vroeg, hou het vooral simpel, bouw rustig op, herhaal telkens het reeds geleerde en gekende, maar overvraag nooit, zie telkens dat je de dingen opsplitst in deeltjes die haalbaar zijn in één lessessie, ik bedoel hiermee dat je nooit mag stoppen bij iets dat maar half lukt, waar je aan begint moet je afwerken.

veel succes nog.
Lielle schreef:
zelf niets geven om op te hangen, loslaten dus, en desnoods met een ellenlange teugel rijden, maar eerst leren op eigen benen te lopen. Verder niet te hard rijden, vaak kunnen ze dat nog niet verwerken.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 14:05

Dank jullie wel voor de tips, het overgrote deel had ik zelf idd ook al bedacht en dat laat ik haar ook zeker oefenen.
Ik ben benieuwd hoe hij het oppakt de volgende keer!

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 14:25

aeolusnr1 schreef:
Dan pas de teugel oppakken en zorgen dat hij nageeflijk is op het bit, (En jaaaaa dat kan dus wel ook in dit stadium, nageeflijk op het bit is niet hetzelfde als aan de teugel gaan lopen, want als je dat ermee bedoelt dan heb je gelijk dat kan niet want daar heb je verzameling voor nodig, maar hier gaat het enkel over nageeflijk op het bit, en dit wil zeggen dat het paardje moet leren dat hij het bit nooit mag vastpakken en gaan tegentrekken.

Makkelijk gezegd, maar ik denk dat hier juist het probleem ligt: nageeflijk op het bit. Aangezien het paard juist al het gewicht op de ruiterhand gooit, en de ruiter het laat dragen. En ik denk dat naar die nageeflijkheid nog toe gewerkt moet worden door de ruiter, en dat dit nog niet zomaar voor mekaar is. Of zie ik dat verkeerd?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 14:28

Nee amigo dat zie je goed; de ruiter is zó geforceerd bezig geweest met het omlaag rijden dat daar het probleem ook vandaan komt denk ik.
Het paard is absoluut niet nagevelijk, hij zoekt het bit op als steun en zodra jij je hand wat oppakt dan gaat hij zich daar zwaar op maken.
Ik blijf dus de komende tijd heel consequent in het loslaten van voor en activeren van achteren; zowiezo de overgangen op zit en evt stem.
Het hals,hoofd en ruggebruik komt wel als dit probleem is opgelost.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 14:34

je hebt gelijk hoor , dit is makkelijker gezegt dan gedaan, maar met een betje doorzetting, lukt dit echt wel.
En ik ben er persoonlijk eigenlijk echt van overtuigt dat het anders onbegonnen werk is, je paard moet eerst willen nageven voor je er ook maar iets aan kan vragen.
Ik heb er ook zo wel een reeks dingen voor die ik gebruik tijdens trainingen met een paard om dit te kunnen bereiken, maar ieder doet het op zijn manier idd.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 14:36

Op zit moment gooit het paard zodra je de teugels alleen al aanraakt zijn voltallige gewicht op het bit.
Vandaar dat ik het nageven op het bit, dus niet in zijn algehele houding, nog niet erbij pak!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 14:38

teugels helemaal los dus :j Ik heb er ook zo een gereden, die ging steeds dieper zakken om mijn handen te zoeken, tot hij met zijn snufferd in het zand liep :D Maar dat is ook goed gekomen :))

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 14:42

Ik vind dit dubbel lastig aangezien het niet een eigen paard is maar dus een van een lesklant; denk dat ik er toch zelf wat vaker opstap om te voelen hoe hij het oppakt.
Vanaf de grond zie ik veel maar deze is ook nog behoorlijk slim hihi

aHorseDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 15:53

Misschien de teugels een keer 'losgooien'?
Een paard waar ik een tijdje op gereden heb werkte dat ook, zo leerder hij een beetje op z'n eigen benen lopen.

_Lotteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 16:16

aeolusnr1 schreef:
Wat "lielle " hier schrijft ben ik het helemaal eens.
Eerst helemaal geen kans geven te hangen, dus losse teugel en goed voorwaarts maar zeker niet gaan crossen.
Dan pas de teugel oppakken en zorgen dat hij nageeflijk is op het bit, (En jaaaaa dat kan dus wel ook in dit stadium, nageeflijk op het bit is niet hetzelfde als aan de teugel gaan lopen, want als je dat ermee bedoelt dan heb je gelijk dat kan niet want daar heb je verzameling voor nodig, maar hier gaat het enkel over nageeflijk op het bit, en dit wil zeggen dat het paardje moet leren dat hij het bit nooit mag vastpakken en gaan tegentrekken. Hij moet dus hoofd en hals leren nageven " vertikaal en lateraal"
En als dat allemaal goed gekend is, en dan zijn we ongeveer een maandje verder dan pas kan je beginnen met het een beetje oprichting te gaan vragen, en dan pas naar de verzameling toe gaan werken. )
Dus zeg zeker niet te vlug dat iets niet kan, soms zit het verschil in het elkaar niet helemaal begrijpen.

En ik heb zeker niet gezegt dat je geen les kan geven hoor, dat kan ik ook niet weten van zo een klein tekstje hé, was zeker niet de bedoeling, voel je zeker niet aangevallen, mijn excuses daarvoor.
Ik vind alleen dat je een beetje te veel ineens vroeg, hou het vooral simpel, bouw rustig op, herhaal telkens het reeds geleerde en gekende, maar overvraag nooit, zie telkens dat je de dingen opsplitst in deeltjes die haalbaar zijn in één lessessie, ik bedoel hiermee dat je nooit mag stoppen bij iets dat maar half lukt, waar je aan begint moet je afwerken.

veel succes nog.
Lielle schreef:

wat ik dus zij ;) het paard kan niet zonder haar hand