Sabelbenig paard.. hoe trainen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JustMeKV

Sabelbenig paard.. hoe trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 15:08

Ikzelf heb een sabelbenig paard Maw zijn achterhand is super zwak,waardoor hij zijn rug verkeerd gebruikt en alle gewicht vooraan draagt.

Vorig jaar zijn we gestart met het zadelmak maken (op zijn 3jaar en 9maand), heel langzaam opgebouwd, rustig aan alles laten wennen...basis er goed in gezet.. Het moment dat we eindelijk toe kwamen om op zijn rug te gaan zitten, verliep alles prima.. maar na de 3de keer met ruitergewicht op zijn rug, begon hij mank te lopen vooraan... Wat we voor een stuk hadden verwacht vandaar dat we alles heel traag hadden opgebouwd, maar blijkbaar was 2keer in de week 15min..al te veel!
Dus een heel duidelijk teken dat hij het ruitergewicht niet kon dragen en dat hij alle gewicht meenam vooraan dus zijn voorbenen overbelaste, hem een weekje rust gegunt erna nog 1keertje 10 min opgezeten(na 5min longewerk) en besloten om hem een volledige winterstop te gunnen en met rust te laten...

Nu is hij terug toe om alles opnieuw terug te gaan opbouwen (hij is nu ong 4jaar en 5maand)..
Maar nu zit ik met volgende vragen:
Hoe kan ik het best met hem trainen en terug in spieren laten komen om hem "het gewicht" goed te laten dragen.. .
Hij zou enkel dienen als wandelpaard,gezien er door zijn bouw niks meer mag en kan verlangd worden, ik ben er heel bewust van dat ik heel zuinig moet omspringen met dit paardje en dat hij hoogst waarschijnlijk maar 2 keer in een maand zal bereden mogen worden wil ik geen mank paard hebben..

Heb een pessoa tuig dus vanplan om hem daarmee te helpen om zijn achterhand te "activeren" in het mate van het mogelijke..

Wie heeft ervaring met sabelbenig paard en wie kan me helpen met evendueel tips?
Verder vragen mag je gerust stellen.

Verder doe ik veel Vrijheidsdressuur met hem en grondwerk.. daarvan heeft hij geen last..
En gezien hij redelijk groen is (omdat we heel voortijdig zijn gestopt met het zadelmak maken) verwacht ik dat hij terug wat "onwennig" zal doen op een zadel op zijn rug.

Heeft iemand van jullie ervaring met een sabelbenig paard..

(sorry als dit verkeerd staat?)

Sammie

Re: Sabelbenig paard.. hoe trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 18:41

Sabelbenigheid heeft niks te maken met een zwakke achterhand.. sabelbenigheid is een stand en daar zul je niks aan kunnen veranderen.

Wel kun je zijn achterhand trainen door hem met spierkracht sterker te gaan maken.

Heb je een standfoto van je paard?

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 18:48

Zal eens zoeken naar een goeie foto van hem.(edit: bijgeplaatst)
Ik weet dat sabelbenen een verkeerd stand van de benen (hoek van achterbenen) is en dat dit nooit zal veranderen ;) maar door die stand gebruikt hij heel zijn lichaam verkeerd..bedoel het hangt samen denk ik toch..(verbeter me als het niet zo is hé..)
Hij gebruikt totaal zijn achterhand niet,hij draagt voor 90% gewicht vooraan en maar 10% achteraan...

Hopelijk kunnen jullie het wat zien op de foto's voorlopig vind ik geen betere standfoto's

Deze foto is genomen toen we hem aan het zadelmak maken waren
Afbeelding

Deze zijn in januari ergens genomen.
Op deze foto zie je hoe hij soms zijn benen naar buitendraait.. waardoor hij heel onstabiel is (bv bij hoeven krabben ed)
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door JustMeKV op 14-03-09 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 18:53

haha, ik geloof niet dat hij 90% op zijn voorhand draagt.. dat betekent dat zijn achterhand er achteraan moet slepen, dan zou ik zeggen hijs verlamd ;)
Elk paard begint met 3/5 voorhand, 2/5 achterhand kwa gewichtsverdeling..
Wij als ruiters willen dat gelijk zien te krijgen..
en dat is rijden en rijden en rijden en rijden.. mits correct..
ik heb verder zelf nooit een sabelbenig paard gezien dat vreemd ging lopen.. dus kan niet echt antwoord op je vraag geven, maar zou wel graag een standfoto willen zien :)
sabelbenig is geen verkeerde stand van de benen.. de hoek in de sprong is wat kleiner(ofveel kleiner ;)) dan het ideale paard..

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 19:01

Dat een jong paard op de voorhand loopt is niks nieuws, doen ze nagenoeg allemaal in t begin.
Dit heeft niks met sabelbenigheid te maken, maar puur met bespiering en balans.

Dat je paardje kreupel gaat lopen, heeft imo een andere oorzaak..
Ben idd benieuwd naar een standfoto, daar kunnen we vast meer op zien..

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 19:03

foto's ondertussen bijgeplaats in bovenstaand bericht van me

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 19:07

nou je hebt niet overdreven heb sabelbenig..
zakt ie op de 2e foto gewoon door zijn sprong heen?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 19:07

Oei... denk dat er meer aan de hand is, om eerlijk te zijn..
Dit is niet zomaar sabelbenig..

Heb je em wel eens geprobeerd om te trekken aan de staart?
En corrigeert hij zich dan op tijd, of valt hij echt bijna om?

Ik kan je zowiezo adviseren om veel te stappen, lange stukken en liefst rechtuit..
Om eerst die banden wat sterker te maken..
Laatst bijgewerkt door Casarell op 14-03-09 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 19:09

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 19:16

@Femmefatale1: Hij gaat niet omvallen hij zet altijd optijd weer bij.. maar soms heb je wel het gevoel dat hij niet veel nodig heeft...hoewel hij toch altijd zijn balans kan houden vreemd genoeg..
@MaaikeMo: idd
@Sammie: o-stand heeft hij niet in mijn ogen (als ik er achtersta lijkt hij een 'normale' stand te hebben) mss kan je het van deze foto wat zien
Afbeelding

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 19:23

heb jij deze gekocht? of zelf gefokt?
ivm met er dan al een klinische keuring gedaan is.. Denk dat een DA hier meer over kan zeggen dan wij op bokt.. want dit is niet echt normaal..

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 19:23

Pessoa-werk lijkt me zoiezo niet verkeerd, maar heeeeeel voorzichtig opbouwen. Elke keer op een volte is natuurlijk ook niet ideaal.
Ik zou er voorlopig in elk geval niet meer op gaan, wel lange stukken wandelen. Dat was al gezegd..

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 19:25

Ik zou hem eerst nog eens goed laten bekijken door een dierenarts en/of osteopaat. Als die oordelen dat hij meer kracht en evenwicht kan krijgen door spiertraining, dan een jaar of twee aangespannen trainen en dan kijken waar hij staat?

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 19:37

doet ie dat vaak? doorzakken door zijn sprong-knie?

scappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:57

Ik denk ook dat je hem het beste een tijdje voor de kar kan zetten. omdat je dan de achter hand goed kan trainen zonder hem erg te belasten. ik denk dat je hem na een tijdje omdat hij dan sterker wordt ook langzaam kan gaan rijden. maar rijden is veel belastend voor zijn rug en brengt hem sneller uit zijn evenwicht. maar mennen zou ik zeker gaan proberen

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 21:02

pessoa werk vind ik eigenlijk te link voor dit paard. Stel hij gaat onderuit omdat hij wat zwak is dan zit hij behoorlijk vast en kan niet corrigeren. Ik denk liever aan dubbele longe zodat je hierin kan meegeven indien dat nodig is. Ook is fietsen met hem een mooie onbelaste manier om lekker rechtuit te draven. Moet ie wel braaf zijn dan.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 23:51

Heb je hem wel eens door een DA laten nakijken? Vindt het er eigenlijk vrij heftig uitzien..

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 00:59

@Lotte1990: Dit paard wordt momenteel niet gewerkt heeft een "winterstop" gehad van ongeveer 6maand, bedoeling is om hem nu terug her op te nemen..

@MaaikeMo:
Dit paard is op een heel vreemde manier in men leven gekomen..
Werd als veulen op ongeveer 4maand bij me op stal gezet (als eigenaarspaard, dus was nog niet veulen paard toen) kwam rechtstreeks van handelaars...
Bleek dat hij zwaar onder de wormen zat,de wormen die hij heeft uitgemest hadden de lengte van ong 1m! +
Het ergste: Hij had de dodelijke vorm van Droes en was een weekje later paar keer dicht bij de dood geweest..
Gezien de eigenaar van dit paard geen geld had voor die veearts kosten , kon ik het mijn hart niet aan doen en heb ik besloten de kosten te betalen mits voorwaarde dat hij van mij was.
Gezien ik wist dat ik mijn geld niet kon terug verlangen, (wat ondertussen al over het koopbedrag van het paard in kwestie was geklomen), koos ik dus voor een veulen die ik met de dag steeds liever zag en in mijn ogen een kans moest krijgen op een goed leven ;)

VA heeft hem al meerdermaals nagekeken (lees verschillende) maar 1 VA begeleid het paardje van sedert hij 5maand was en onder mijn toezicht kwam te staan..
Gezien zijn rare bouw en zijn zwakke toestand hadden we besloten om hem tot op zijn minst zijn 4jaar hengst te houden zodat hij iets 'breder kon uitgroeien' en na zijn zware ziekte en revalidatie even zijn lichaam een paar jaar de rust kreeg om te herstellen...
(op de foto's is hij nog hengst) Ondertussen is hij in februari geruind geweest, ondanks zijn super braaf karakter als hengst...

De ziekte als veulen heeft hem enorm geremd op zijn groei ed, dus had eveneens zijn tijd nodig om "paard" te worden..

Verder wees hij erop dat hij heel zwak op zijn achterhand was, nooit een paard word die ik alle dagen of meerdemaals in de week zal kunnen gaan rijden, ook niet een paard word waarmee ik moet gaan "crossen" of ellende lange stukken gaan draven... dus kortom hij kan prima als een WANDELpaard fungeren met nu en dan de 3 basisgangen maar met respect naar hem toe..
Ik mag met hem aan vrijheidsdressuur doen, (wat ik ook doe) volgens VA kan dit prima helpen om wat meer 'spieren' te verkrijgen zonder dat ik hem al te veel op zijn rug ga belasten (lees dan gewicht op zijn rug)
Hij raadde me ook pessoa aan maar hij kon me ook niet bevestigen of hij hierop positief ging reageren,hij zei me dat ik het op zijn minst een kans kon geven..

Heb gevraagd of ik met kan gaan mennen.. maar het antwoord was: nu nee mits,niet zolang hij niet leert werken vanuit zijn achterhand.. VA vreest (en ik trouwens ook) dat hij veel te veel vooraan zal proberen te 'trekken' om zo zijn achterhand te sparen...(Zou 2span een optie zijn???)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 01:07

Mennen zou ik ook afraden, meer puur op basis van gevoel trouwens..

Als ik naar de tweede foto kijken met z'n hak zo naar buiten zou ik 'm O-benig noemen.. Op de andere foto, die met de staart, is dat niet te beoordelen.

De hele bouw van het paard toont aan dat hij zwakke achterhand heeft . Hij heeft, denk ik, gewoon naast de pot gepist en heeft een beetje ongelukkig van alle ongewenste standen wat meegekregen.

Wat je kan doen.. tja.. Het is en blijft een zwak punt. Je kunt het trainen, maar ook weer niet te veel. Dan krijgt hij er misschien weer last van. Longeren vergt ook veel van het binnenbeen dat hij er onder moet zetten en dat lijkt mij ook niet prettig. Ik zou dan denk ik eerst op de lange lijn gaan werken en misschien zelfs wel laten voor wat het is..

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 01:08

Sabelbenigheid heeft NIETS te maken met een zwakke achterhand of zwakke rug...
En vele paarden hebben dit in een erg lichte vorm, iets sabelbenig..
Hoe jou paard staat op die ene foto, zo scheef, lijkt net of hij erdoorheenzakt. En je geeft aan dat je hem zwak vind in zijn rug en achterhand. Ik vind hem op de foto's er erg vreemd bijstaan..

Heeft je Dierenarts al eens gekeken of het geen Attaktie kan zijn?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 01:33

KiVa schreef:
Heb gevraagd of ik met kan gaan mennen.. maar het antwoord was: nu nee mits,niet zolang hij niet leert werken vanuit zijn achterhand.. VA vreest (en ik trouwens ook) dat hij veel te veel vooraan zal proberen te 'trekken' om zo zijn achterhand te sparen...(Zou 2span een optie zijn???)

Ok, als de dierenarts dat denkt, en die zal er wel goed zicht op hebben, dan zou ik het ook niet doen. Dat met trekken op de voorhand is eventueel wel op te lossen door héél erg licht te beginnen, iets licht slepen in de bak, en hem telkens goed te belonen bij correct achterhandgebruik. Maar nogmaals, als de DA het niet ziet zitten.. misschien toch beter geen risico's. Tweespan.. dan moet hij al ervaring hebben als 'eenspan', en dat is in principe even zwaar.

Een andere optie om onbelast wat aan de spieren te werken is hem meenemen als handpaard. Wat je dan nodig hebt is een rustig goed gehoorzaam leidpaard, en dan neem je hem aan een touw er langs. Het laat je toe om meer afstand te maken als te voet, en af en toe een drafje in te zetten. Nog veiliger is daar nog een stalgenoot bij, ook te paard.
Tot slot nog een laatste idee. Jaartje op een 'berg'weide in de Ardennen? Uiteraard wel een plek waar ze berijpen waar het over gaat en alles opgevolgd wordt.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 10:28

Zo het hele verhaal is mij duidelijk, en ik snap zijn klachten nu ook..
Even snel tussendoor: top dat je t diertje heb overgenomen..

door al het ziek zijn, ja groeit t inderdaad niet goed.. ik denk dat je gewoon verder nog moet gaan wandelen, met hoop dat t wat beter word.. en anders op de wei gooien..

@silverbrumby: De DA zou het zeker wel hebben gezien als ie atactie heeft.. en als ie vermoeden heeft zou hij testen doen.. in het topic staat ook al dat hij zich goed hetsteld wanneer je aan de staart trekt :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 10:38

pff wat goed van je dat je het beessie een kant geeft!
maar ik vind het bergweide idee eigenlijk nog niet zo slecht, het is alleen maar de vraag of er bergen in je achtertuin hebt, anders wordt het wat moeilijk!

daarnaast kan je natuurlijk gaan wandelen, en kijken of je met een pessoa kan gaan werken.

kar zou ik ook afraden!
ik zou bang zijn dat hij valt oid..

scappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 10:43

Ik denk dat twee span zowiezo wel beter kan helpen dan enkel span. je laat meestal bij het bleren een paard eerst in twee span lopen zodat hij leert wat hij moet zoals leren wat links en rechts is en hoe hij goed moet trekken. Het beste is het om hem dan naast een paard te zetten dat van nature al al het gewicht van de kar trekt. dan hoeft hij alleen mee te lopen en dan kan je hem langzaam meer laten wennen metzelf mee trekken. moet wel een lichte kar achter hangen anders wordt het erg zwaar voor het andere paard natuurlijk. en dit kan ook alleen maar als jou paard niet heel erg geneigt is om te gaan trekken dus gewoon vrede in het begin heeft met mee lopen anders kan hij zich meteen over belasten.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 10:49

Ik vind het werkelijk super om te lezen wat jij al voor dit diertje hebt gedaan !!

Sabelbenig is inderdaad niet het grootste probleem, ik denk dat hij ook een vorm van ataxi heeft, in combinatie met een afwijkende bouw.

Wat ik met dit diertje zou doen, is kilometers maken, stappen op het harde, rechtuit, dit is een hele goede manier om op een rustige manier de kracht in achterlijf te trainen.

Longeren zou ik minimaliseren, omdat ie dan te kort moet draaien, wat zeer waarschijnlijk te belastend is voor zijn sprongen en knieen.
Als ie braaf is zou ik echt kilometers gaan maken buiten.

Ook een osteopaat of fysio zou ik er eens bijhalen, is er geen opleiding tot paard fysio bij jou in de buurt, ik weet zeker dat dit paard een goed studieobject zou zijn, waarbij er met een frisse blik naar oplossingen zal worden gezocht.