En zij kan niet galoperen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

blokje

En zij kan niet galoperen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 07:56

Hallo,

Sinds deze week rij ik 2 ontzettend leuke paarden bij. Ze zijn beide door de eigenaar gekocht als hobby paarden.
En zitten dan ook niet op een niveau qua rijden. Het is een Tinker en een Arabiertje.
De Tinker heeft alleen een rij probleem.

Ze komt van een KB waar ze angst had voor mensen. De eigenaar liep daar toen stage en heeft het vertrouwen van
haar gewonnen. Toen ze te koop kwam heeft ze haar dan ook direct gekocht. Alleen heeft mevrouw de tinker een moeilijk punt.
De eigenaar is wel weer begonnen met rijden alleen galop krijgt ze er niet in. Ik weet niet hoe oud de tinker nu is maar ze is al 10 geweest. Mevrouw Tinker komt met veel moeite wel in galop maar raakt na een paar gelopspassen in paniek omdat ze dan iemand
in het zadel voelt. Ook aan de longeerlijn vind ze galop eng.
Ik wil haar graag leren galoperen.
Maar hoe leer ik haar dat?

Ik zat er aan te denken:
- Om eerst lekker met der te gaan rijden zodat ze mij leert kennen.
- Daarna gaan longeren op een ontspannen manier zonder galop.
- Dan galop aan de long aan te leren.
- Wachten tot ze ontspannen leert galoperen aan de long.
- Iemand (of ikzelf) tijdens longeren (met zadel) op der rug en dan aangaloperen.
- Wachten tot ze dat ontspannen doet en daarna pas gewoon in een bak galoperen.

Hoe zouden jullie dit aanpakken???

KiWiKo

Re: En zij kan niet galoperen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 07:57

wat is een KB?

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 07:57

Kinderboerderij

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 07:58

ahaa :)

gewoon gaan galopperen, alsof het de normaalste zaak van de wereld is, beetje verlicht gaan zitten :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 08:00

Lijkt mij als een zeer geduldige en goede manier!

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 13:25

KiWiKo@ We hebben geen bak dus moet het in de weide doen. Ik ga niet zomaar aan galoperen. Maar idd de eerste poos wel verlichte zit zodat ik haar niet tegen werk etc.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:29

Het klinkt alsof je inderdaad al een erg paardvriendelijke manier gevonden hebt:)
Hou het gewoon rustig, ook niet als ze het ene goed doet, meteen naar het andere overspringen.
Als ze rustig aan de longe galoppeerd, dan de komende 10x ofzo gewoon dit blijven doen.
Als je meteen naar het volgende overspringt heb je de kans dat je haar overvraagt.

Verwacht niks van d'r, en kijk gewoon wat werkt:)

Succes!

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:31

Met de jonge paarden gallopeer ik alleen buiten, op een lang recht stuk. Dan hoeven ze nog geen bochten te draaien, dat vinden ze nog moeilijk. Voorwaarde is natuurlijk wel dat ze zelf in het land kunnen galloperen. Je drijft ze gewoon door tot dat ze bijna in galop vallen en dan geef ik het stem en/of been hulp voor galop.

Wat ook wel eens kan helpen als iemand anders er voor rijd met een ervaren paard wat weggallopeerd.

admiraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:31

Is het wel mogelijk om aan de longe de galop te verbeteren voordat het onder het zadel moet?

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 14:05

Ik kan longeren in een stukje weiland waar het altijd droog is.
Zomaar naar buiten om te galoperen vind ik niets.

Sassol@ Ik hou er gewoon rekening mee dat ik 6 tot 12 maand er mee bezig ben :P

admiraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:07

misschien wat balkjes gaan gebruiken met longeren om haar evenwicht enzo te verbeteren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:10

blokje........ kan ze uit het land?

ik persoonlijk zou graag gebruik maken van al die ruimte, vooral omdat je dan fijn rechtdoor kan gaan......

en wees nou eerlijk, als ze niet uit dat land wegkan is het allerergste dat kan gebeuren dat je met je kont in het zand beland :)

verder laat ze maar effe gaan, geeft niks...... zeker niet als je de ruimte hebt :)

maar je moet het vooral zelf niet erg vinden dat ze zo reageert, dat gaat wel over als je het gewoon maar even laat gaan en zelf niet in paniek raakt ;)

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:11

Oei, wat lees ik nou
Net zolang drijven, en dus hard laten draven, zodat ze in de galop VALLEN
dat is niet goed hoor!
je moet echt als je been geeft niet harder draven, maar gewoon echt meteen aangalopperen

hardop het commando zeggen is wel goed
en vooral niet harder laten draven, gewoon terug nemen
desnoods een bochtje nemen zodat ze makkelijker in de juiste galop springen en niet weg gaat rennen

en natuurlijk: Veel geduld en oefenen
Oefening baart kunst

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:15

ik deed het ook wel eens bij jonkies die nog niet zo bevestigd aan de hulpen waren hoor ;) :)

zeker bij paarden die het moeilijk vonden om te galopperen, die nodigde ik uit om in de galop te vallen :) :)

in de regel is eerst de stemhulp erop monteren aan de lijn, en dat doorvoeren onder het zadel met de beenhulp erbij....... maar soms was het makkelijker om ze Er gewoon in te laten vallen :)

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 14:16

KiWiKo@ Nee maar het land is niet zo groot :p
Beetje padok groote.

Bootjeee@ Ik zal der er ook niet inslaan of schoppen hoor. Aan de long leer ik er een comando aan dat kan later altijd handig zijn!

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:18

Misschien ook in ieder geval even een osteopaat laten komen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:18

he das nou jammer ;) als je een groot weiland heb dan kan je daar heel fijn gebruik van maken....... maar een klein landje is helemaal Naadje! teveel bochten werk......

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 14:21

KiWiKo@ Ik kan wachten tot het zomer wordt dan mag ik van de boeren om hun land rijden en als er niets op het land staat door het land rijden. Alleen heb ik dan geen hek werk om me heen wel sloten (A)

Haukieboy@ en wat doet een osteopaat???
Ze heeft het gewoon nooit geleerd ze zit niet vast en loopt goed. Zelf kan ik ook een beetje paarden massage etc. Dus kan der zelf ook der rug spieren een beetje los maken als dat eventueel nodig is. (geleerd van meneer van ess en een meisje van stal)

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:23

De aanpak die je hebt omschreven lijjkt mij ook de ideale aanpak. Gewoon met rust leren dat ze galop niks engs is.

Het in galop laten vallen is bij jonge paarden helemaal niet erg. Meestal hoeft dat ook maar een paar keer en dan hebben ze het al wel vanzelf door. En is inderdaad bij de paarden die er moeite meehebben een goede aanpak. Daarna kun je de hulpen verfijnen. Eerst ze maar eens leren wat de bedoeling is.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 14:25

:) Ik neem gewoon al jullie tips mee (als ze mij ook bevallen :P) en probeer gewoon wat werkt ;)

Als met comando met hulpen niet gaat werken dan moet ik haar er anders ook maar in laten vallen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:30

Mijn pony kon ook niet fatsoenlijk galopperen toen ze bij mij kwam (kon eigenlijk ook niet fatsoenlijk lopen) door evenwichtsprobleem. Met haar ben ik dus wel gaan galopperen op een ontzettend lang pad naast het kanaal. Was een redelijk pad, niet zo breed, maar wel erg lang wat voor haar heel goed was omdat ze nu geen bochten hoefden te maken. Dat is vaak het struikelpunt bij zulke paarden.

Maar snap dat je bij een paniekerig paard niet buiten wil galopperen. Dan idd toch in een groot stuk omheind land er op gaan zitten en laten galopperen. Korte beugels, verlichte zit, bokriempje (anders krijg je alleen maar meer paniek) en zorgen dat zij ook een beetje conditie heeft zodat je niet hoeft te stoppen van uitputting terwijl ze alsnog bang is.

Je zegt ook dat ze pas na een paar passen in paniek raakt, dan kan je ook zorgen dat ze gewoon goed aan de hulpen staat, heel veel stap, draf, halt overgangen rijden en dan op een gegeven moment ook galop er tussen doen. Maar 2 passen en weer terugnemen en dat volhouden en uitbouwen.
Druk bezig houden zodat ze geen tijd heeft om te panieken. Veel figuren en (schijn)overgangen rijden en haar aandacht bij je houden. Bij mijn pony werkt dat niet omdat zij nog snelheid nodig heeft ivm balans, maar bij veel andere pony's (die dus sterk genoeg zijn) is het wel een hele goede manier.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:39

blokje schreef:
KiWiKo@ Ik kan wachten tot het zomer wordt dan mag ik van de boeren om hun land rijden en als er niets op het land staat door het land rijden. Alleen heb ik dan geen hek werk om me heen wel sloten (A)

ach in een sloot landen is ook wel eens leuk :D :D :D

voordeel, doet vaak minder pijn dan een hek :)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:43

Wel een stuk natter dan een hek :+

Waarschuw je de boer dat het wel een interessante rodeo kan worden? :D

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 19:14

haha.

Bedankt voor de tips BrittKitt.

Ach ja liever met me kont in het zand dan op de kop in de sloot denk ik :P

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 14:11

bo0tjeee schreef:
Oei, wat lees ik nou
Net zolang drijven, en dus hard laten draven, zodat ze in de galop VALLEN
dat is niet goed hoor!
je moet echt als je been geeft niet harder draven, maar gewoon echt meteen aangalopperen

hardop het commando zeggen is wel goed
en vooral niet harder laten draven, gewoon terug nemen
desnoods een bochtje nemen zodat ze makkelijker in de juiste galop springen en niet weg gaat rennen

en natuurlijk: Veel geduld en oefenen
Oefening baart kunst

Bij de jonge paarden is de manier. Gewoon buiten op een lang zandpad. Als zij de hulpen nog niet kennen, kan je die wel geven, maar dan leren ze dat ze er niks mee hoeven te doen. En bochten maken is voor een paard wat moeite heeft met galloperen niet makkenlijk.

Als je paard dan de beenhulpen leert, dan kan je steeds minder hard draven voordat ze in galop gaan, maar ze moeten wel weten wat zo'n been hulp betekend.