een paar voorbeeld oefeningen gezocht voor rechtrichten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vero83

een paar voorbeeld oefeningen gezocht voor rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 20:32

hallo

Ik rij een paardje van 4 jaar (bijna 5) die nu op dit moment vrij goed loopt, enkel bij het voorwaarts neerwaarts zakt hij niet volledig (heeft van nature een fiere houding) en hij heeft na veel opzoekwerk nog al wat LATERALE SCHEEFHEID naar links.

Nu zou ik graag wat advies of oefeningen krijgen of weten hoe je dit kan oplossen/ verbeteren.
omdat hij zichzelf niet goed loslaat bij voorwaarts neerwaarts hij zakt maar niet volledig en
hij het bit op de linkerhand loslaat (doe ik nu door alleen met de buitenteugel te rijden) omdat hij constante binnenstelling heeft en echt redelijk fel laat ik deze teugel doorhangen. maar hij zou tegen het hout oplopen dus moet ik hem soms omstellen en dan houd hij zijn hoofd van eigen lang naar binnen links dus.

En rechtsom gaat heel goed loopt fijn op zijn teugels (buitenteugel) enkel durft hij zijn hoofdje dan soms kantelen.
Nu is hij heel los in de mond en mag je niet veel vast hebben want als je je teugels volledig loslaat lijkt hij aan de teugel te lopen maar dat is zijn eigen bouw. (daarom kan ik hem ook weer niet goed laten zakken)

als ik constant op de rechterhand rij en daar voltes oefen moet ik wel zeggen dat de linkerhand ook weer beter gaat alleen loopt hij door mijn buitenhand soms heen, daar bedoel ik mee op de linkerhand wil ik bv afdraaien omdat het een jonge is help ik met de teugel maar dan zit hij met zijn kop tegen mijn zadel aan en toch heb ik mijn buitenbeen erbij.

Dus zou ik graag wat oefeningen weten om het recht te richten.

hier het paard in questie.
Afbeelding
Afbeelding

Vero83

Re: een paar voorbeeld oefeningen gezocht voor rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 21:57

niemand?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 22:00

Zorg voor goede begeleiding

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 22:02

Ik zie in jouw beschrijving eigenlijk precies mijn paard zoals hij was. Zelfs al hoe hij staat(laatste foto).
Ik heb zelf een instructrice gezocht die hier ervaring meehad. Met veel geduld is hij nu bijna niet scheef meer.
Mijn instructrise heeft ook fysiotherapie voor paarden gestudeerd en kan hier mij dus extra mee helpen.
Misschien voor jou handig om zelf ook zoiets te zoeken?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 22:03

Zoek inderdaad een goede instructeur, begin eerst bitloos recht te richten aan de hand aan een kaptoom (anders rag je het hele bit door z'n mond) en neus eens rond op de website van http://www.paardenbegrijpen.nl

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 22:04

kijk op de site van antoine de bodt.
de meningen zijn er over verdeeld, maar ik vind een aantal dingen van hem heel verhelderend, en paard loopt er pretiiger onder

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 22:05

Alicia2u schreef:
Zoek inderdaad een goede instructeur, begin eerst bitloos recht te richten aan de hand aan een kaptoom (anders rag je het hele bit door z'n mond) en neus eens rond op de website van http://www.paardenbegrijpen.nl

Bitloos hoeft ook weer niet meteen. Met bit is het ook op te lossen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 22:17

Als je aan de hand wilt gaan rechtrichten is dat niet zo'n goed idee :) Als je erop zit kun je ook goed rechtrichten als je rijtechnisch sterk genoeg bent. Er zijn echter maar weinig mensen met een onafhankelijke zit die dit correct kunnen.

Bovendien ben ik van mening dat je altijd het materiaal moet gebruiken dat het meest geschikt is voor de taak. Dat is een trensbit zeker niet voor het rechtrichten, omdat dat bit alleen inwerkt op de mond, via pijnprikkels, en niet op de neus, waardoor je het snel door de mond heen zal trekken, nog meer pijnprikkels. Een kaptoom werkt met druk op de neus, waardoor inbeugen vanzelfsprekender zal zijn voor het paard.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 22:28

IK ben het met Alicia eens .
Lekker aan de gang aan de hand trainen met kaptoom, zeker een jog paard die alles nog moet leren is het beter te trainen met een kaptoom, wat wil je met het bit bereiken als ze de hulpen nog niet snappen, het bit is puur voor de verfijnen, leer het paard eerst wijken voor druk en dat is eerlijker en minder pijnlijk (als je hem tenminste op de juiste hoogte legt en ook je hand zacht houd) dan op de neus dan in de mond die het gevoelgste gedeelte van het paarden lichaam bezit.
Idd de site paardenbegrijpen geeft je heel veel duidleijkheid in het rechtrichten en het waarom.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 22:45

Hier moet je niet zelf op eigen houtje aan gaan violen. Zoek een goede lesgever... Elk paard is scheef en elk paard heeft een makkelijke en een moeilijke kant. Oók de Grand PRix paarden.

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 23:24

hallo

Ja wij hebben 1x in de week les van een zeer goede instructrice, gaan 2x in de week wandelen en rijden 1x in de week bak oefeningen.

We hebben ook pas een osteopaat laten komen en die zei dat hij vanachter helemaal vast zat die heeft alles losgemaakt maar dat is ondertussen alweer 2weken geleden.
En de foto's zijn van deze week.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 00:55

Probeer als je linksom rijdt, een keer stelling naar buiten te vragen met je rechterbeen en goed begrenzen met je linker teugel (hij moet rechts goed los gaan laten). Als dat goed gaat, ga je iedere keer zodra hij weer naar links wil buigen hem om het rechter been heen laten buigen. Op die manier leert hij ook links het bit aan te nemen en maak je tevens zijn rechter achterbeen sterker, zodat deze beter kan ondertreden.
Probeer sowieso veel af te wisselen in stelling en buiging.

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 09:24

_iDj_ schreef:
Probeer als je linksom rijdt, een keer stelling naar buiten te vragen met je rechterbeen en goed begrenzen met je linker teugel (hij moet rechts goed los gaan laten). Als dat goed gaat, ga je iedere keer zodra hij weer naar links wil buigen hem om het rechter been heen laten buigen. Op die manier leert hij ook links het bit aan te nemen en maak je tevens zijn rechter achterbeen sterker, zodat deze beter kan ondertreden.
Probeer sowieso veel af te wisselen in stelling en buiging.

ja zo een oefeningen doe ik nu ook, ik rij nu vrij veel op zijn slechte kant rechtsom waardoor als ik dan terug linksom ga ik voel dat hij iets meer het bit aanneemt. Met binnen en buitenstelling op de goede en slechte kant. Vanachter uitzwaaien doet hij eignelijk niet
maar wel links heel heel erg over de schouder weglopen. (vooral bij wendingen plooit hij zich bijna in 2) en begrenst ik veel met rechterbeen.
en wat ik ook merk is dat hij veel tegen mijn rechterbeen aanloopt want ik heb kleine sporen aan en enkel aan de rechterkant zie je de haren dooreengewoeld. omdat ik hem probeer te ondersteunen rechts.
Maar hij staat zelfs in vrijheid of bij wandelen altijd met het hoofd naar links. dus hij is van nature links gebogen. merk je dus ook aan mijn sporen dat hij zich naar die kant uitdrukt.
En in galop legt hij zich bijna plat in de draai, natuurlijk is dit moeilijk voor hem maar dat doe ik ook maar 5 min voro hem even los te laten.

Hij zal ook nooit zakken met zijn nek, ja tot een bepaalde hoogte maar echt met neusje over de grond doet hij niet. Hij zal je hand heel moeilijk volgen omdat hij van nature omhoog gebouwd is. Hier werk ik elke dag in begin en op het einde aan voorwaarts neerwaarts maar ik moet de baklijn volgen gedraaid kom ik niet zonder hij zijn nek in 2 plooit en dan heb ik weer alle moeite om hem mijn hand te laten volgen.

Over het bit gesproken, ik heb wel teugels vast maar altijd zeer zeer los contact omdat hij niet meer vraagt met u vinger bewegen is genoeg om zijn hoofd helemaal naar binnen te krijgen dus hoef ik zeker niet te sleuren of trekken.

Die site www.paardenbegrijpen.nl is heel goed maar om te weten wat en waarom maar er staan geen oefeningen op die je kan gebruiken in praktijk qua rijden of grondwerk.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 09:49

O geen oefeningen?
Stelling,buiging,Schouderbinnen, traver en de renver zijn wel degelijk oefeningen toch, die je op de grond en erop kan doen.
Ook aan de enkele lijn kun je hele goeie oefeningen doen.
Als je deze gymoefeningen technisch goed uitvoert en er de tijd voor neemt dan zal je paard echt wel soepeler worden, maar trek er eens een jaar voor uit , lekker eerst in stap, veel op voltes werken , de rechte lijnen is gewoon nog te veel gevraagd voor dit paard, bouw het langzaam op.

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 10:02

midgie schreef:
O geen oefeningen?
Stelling,buiging,Schouderbinnen, traver en de renver zijn wel degelijk oefeningen toch, die je op de grond en erop kan doen.
Ook aan de enkele lijn kun je hele goeie oefeningen doen.
Als je deze gymoefeningen technisch goed uitvoert en er de tijd voor neemt dan zal je paard echt wel soepeler worden, maar trek er eens een jaar voor uit , lekker eerst in stap, veel op voltes werken , de rechte lijnen is gewoon nog te veel gevraagd voor dit paard, bouw het langzaam op.

Ja stelling en buiging dat zal wel lukken dat is waar, maar traver en renver en schouder binnen en buiten zijn allemaal oefeningen maar hij heeft nooit een poot dressuur gedaan dus begin dat maar eens te doen rechtrichten met die oefeningen op een paard dat allemaal niet kent, maar van mijn lesgeefster mag ik schouderbinnen doen als mijn paard niet rechter loopt dan nu.

dus dan ben ik weer bij begin af he.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:11

Rechtrichten is iets wat een goede manier van werken is aan de hand.
De oefeningen welke je doet zijn vaak ook veelal oefeningen die je doet als je rijdt.
Als je zelf geen ervaring hebt met rechtrichten aan de hand zou ik daar zeker niet zelf aan gaan beginnen. Je moet op zoveel kleine dingen tegelijk letten dat je ogen te kort komt.
Plus dat als je het niet juist uit voert je eigenlijk niet verder komt maar alleen je probleem verergert.

Ook al heeft je paard oefeningen als schouder binnenwaarts, travers gelopen tijdens het rijden kan je die oefeningen juist heel makkelijk aan leren als je er naast loopt, heb je alleen maar profijt van als je dat onder het zadel verder op gaat pakken.

Veel instructeurs zijn er op tegen om in de beginfase al met een schouderbinnenwaarts en travers te beginnen terwijl dit eigenlijk buigingsoefeningen zijn die juist in de basis zo belangrijk zijn.
Zoek goede begeleiding in het rechtrichten en je zult zien dat je op de lange termijn er veel profijt van hebt met het rijden.
Hier een link voor instructeurs wellicht zit er 1 bij jou in de buurt:
http://www.paardenbegrijpen.nl/index.ph ... Itemid=224

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 10:17

ja ik ga er eens naar kijken, maar wij wonen in Belgie dus zo snel zal ik niemand vinden hier in de buurt.

ik moet zeggen dat ik al bijna alles heb gedaan van shows, keuringen, wedstrijden behalve western
maar rechtrichten aan de hand helemaal niet...

Dus weet ik ook niet waar ik op moet letten enzo.
qua rijden kan ik die oef wel maar natuurlijk begrijpt mijn paard er de balle van omdat hij er niet klaar voor is. En omdat hij zobizo al constant tegen mijn rechterspoortje aanloopt is het moeilijk om hem hier nog meer in te pushen.

maar goed ik zal nog eens wat verder googlen en misschien kom ik nog wat tegen wat ik kan gebruiken om hem te helpen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:41

Je begint op de volte, hierbij vraag je licht stelling naar binnen van het hoofd, hierbij moet je goed opletten dat je paard zijn binnen achterbeen goed onder de massa plaatst, dus niet in of rond de afdruk van het voorbeen maar echt tussen de 2 afdrukken in van de voor hoeven, ook moet je hierbij goed opletten dat het buiten achterbeen niet te ver buiten de massa geplaatst gaat worden. Gaat je paard een valse knik in de kaak geven is dat een teken dat het heup gewricht niet mee wordt genoeg meegenomen. Let er goed op dat de hoofdhouding goed is, niet te laag en niet te hoog, het paard mag bij de oefening niet op je hand gaan hangen.
Pas als het werk op de volte goed is (met dezelfde regelmaat onderstappen in de juiste houding op beide kanten) ga je verder met andere oefeningen.
Het makkelijkste hierbij is toch het gebruik van een kaptoom omdat je dan een teugel op de middenste ring kunt bevestigen, hierdoor kan je makkelijker stelling vragen.
Het lijkt heel erg simpel de bovenstaande oefening, echter makkelijk is het niet, zowel voor jou als je paard is het nieuw en kom je ogen en handen tekort. Probeer echt iemand erbij te krijgen die weet hoe of wat om alles goed aan te leren.

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 10:56

meggiemeg schreef:
Je begint op de volte, hierbij vraag je licht stelling naar binnen van het hoofd, hierbij moet je goed opletten dat je paard zijn binnen achterbeen goed onder de massa plaatst, dus niet in of rond de afdruk van het voorbeen maar echt tussen de 2 afdrukken in van de voor hoeven, ook moet je hierbij goed opletten dat het buiten achterbeen niet te ver buiten de massa geplaatst gaat worden. Gaat je paard een valse knik in de kaak geven is dat een teken dat het heup gewricht niet mee wordt genoeg meegenomen. Let er goed op dat de hoofdhouding goed is, niet te laag en niet te hoog, het paard mag bij de oefening niet op je hand gaan hangen.
Pas als het werk op de volte goed is (met dezelfde regelmaat onderstappen in de juiste houding op beide kanten) ga je verder met andere oefeningen.
Het makkelijkste hierbij is toch het gebruik van een kaptoom omdat je dan een teugel op de middenste ring kunt bevestigen, hierdoor kan je makkelijker stelling vragen.
Het lijkt heel erg simpel de bovenstaande oefening, echter makkelijk is het niet, zowel voor jou als je paard is het nieuw en kom je ogen en handen tekort. Probeer echt iemand erbij te krijgen die weet hoe of wat om alles goed aan te leren.

ja jou oefening snap ik,he wat het binnenbeen betreft denk ik dat het goed zit, buitenbeen heb ik nog niet echt al opgelet.
qua op de rechthand denk ik ook (soms zou hij het neusje iets naar binnen durven kantelen) maar dat denk ik is stijfheid.
maar wat bij deze oefening bij mijn niet goed zit als ik dit op linkerhand ga doen.
moest ik binnenstelling vragen 1 millimimeter is genoeg om 1 volledige ronde met zijn hoofd zelf veel te veel naar binnen gesteld op goede hoogte te blijven lopen. ik zal strak een foto posten ervan. als ik in de paddock door de draai ga in de hoek loopt hij gewoon recht op de hoek af (benen zit reageerd hij normaal wel maar nu niet) loopt echt tegen het hout aan. zodat ik wel moet met binnenteugel vragen en dan loopt hij de halve paddock rond op volledig losse doorhangende binnenteugel extreem (hoofd nek halve circel naar zadel toe) naar binnengesteld en als ik hem rechtstel met buitenbeen en buitenteugels loopt hij gewoon tegen de paddockrand aan.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 11:00

Het is wel van belang dat dit op beide handen kan worden gedaan, zo kan je paard op beide kanten de spieren langer en korter gaan maken en leren los laten.
Het is ook van belang dat er stelling is.
Vaak is het durven los laten van het paard, dat moeten ze leren.
Probeer bij dit werk niet de steun van de bakrand op te zoeken, ga echt in het midden aan de gang, zo leren ze op eigen benen te lopen.

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 11:17

meggiemeg schreef:
Het is wel van belang dat dit op beide handen kan worden gedaan, zo kan je paard op beide kanten de spieren langer en korter gaan maken en leren los laten.
Het is ook van belang dat er stelling is.
Vaak is het durven los laten van het paard, dat moeten ze leren.
Probeer bij dit werk niet de steun van de bakrand op te zoeken, ga echt in het midden aan de gang, zo leren ze op eigen benen te lopen.

oke bedankt voor je uitleg, maar wat zou ik op de linkerhand moeten doen want als ik in het midden van de paddock rij zou ik constant op volte moeten rijden maar hij loopt vanzelf in die houding met hoofd naar binnnen. nu laat ik die binnenteugel los en buitenteugel vast en zo loopt hij nog in die houding rond hij zakt niet en komt niet omhoog. Maar zodra ik mijn binnenteugel contact neem word het nog feller. wat zou ik hiermee moeten doen?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 11:19

Waarschijnlijk valt hij over de buitenschouder weg. Dan ben je dus nog steeds niet correct aan het rechtrichten. Beide handen moeten gelijk aanvoelen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 11:22

De oefeningen gaan uitvoeren terwijl je ernaast loopt. Hierdoor zie je beter wat de benen doen en kan je ook goed controle uitoefenen hoor.

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 11:27

oke bedankt! dat ga ik strak eens proberen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 11:36

Hou er rekeningen mee dat de meeste paarden een paar weken aan de hand moeten werken voordat ze een correcte volte kunnen stappen. Het gaat niet 123.