Inrijden: Longeren overslaan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amaryllis

Inrijden: Longeren overslaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 21:18

Hallo,

Ik zit met een probleem. Ik heb een prachtige merrie klaarstaan om beleerd te worden, en eigenlijk start ik dit meestal op met eerst het wandelen (wat nu goed gaat) en als vervolgstap het longeren..

Probleem is, dat er niks met haar aan de longe te beginnen is. Omdraaien, steigeren, er vandoor gaan, alles. En dit terwijl het verder toch wel een heel nuchter (soms te) is. Ik heb het al geprobeerd op een afgezette cirkel, met hulp, vriendelijk, boos, enz.

Mijn idee is om er eigenlijk maar gewoon op te stappen en te kijken hoe zij onder het zadel reageert op de hulpen. En dan later het longeren weer op te pakken wanneer er onder het zadel goed gestuurd kan worden.
Is dit een logische stap? Ik ben zelf echt even de draad een beetje kwijt :n..

Andere tips zijn ook van harte welkom :j

Lynn_Nikita

Re: Inrijden: Longeren overslaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:19

snapt ze het niet of is het echt om onder het werk uit te komen?
Ik zou eerst een rem en stuur erop willen hebben en dus niet het longeren overslaan

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 21:20

Ja, dat weet ik dus niet. Het lopen aan de hand en dus ook de bochten e.d. gaat prima, en ook wijken voor druk aan de hand gaat prima. Het lijkt alsof ze echt onder het werk uit wilt komen, in de zin van: Jaaaaa maar DAT ga ik niet doen!

Zadel en hoofdstel is ondertussen bekend bij haar, maar verder.. Misschien dat onder het zadel aan de longe een idee is..?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:21

hoe oud is je paardje?
longeren kan je wel overslaan, maar dan moet je er iets anders voor in de plaatst doen.(loswerken)
maar als je aan de lijn niets kan beginnen lijkt het met ook niet handig om al te gaan rijden.
(ben je toevallig bekend met de freestylemethode van emiel voest?)

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:21

Zou toch echt eerst het longeren onder de knie willen hebben, ook ivm het stemgebruik. Dan zijn ze al een stuk wijzer voordat je erop stapt

GirlyMelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:22

Kan je haar wel longeren zonder lijn, dus gewoon rondjes laten lopen in een bakje? En hoe maak je de lijn vast? Aan het halster of aan het bit? Misschien een paar dingen om even over na te denken ... en of het nou kwaad kan ... ik durf het je niet te zeggen. Ik begin wel met longeren ;).

Misty2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:25

mijn ander verzorgpaard, kan ook niet aan de longe
die doet dan presiec hetzelfde en gaat dan zo tekeer dat hij het hoofdstel kapot trekt, of zich vast draaid in het touw. enz.
het is een volwassenpaard een jaar of 16.
maar die zal ooit toch ook beleerd zijn en onder het zadel is het altijd goed gegaan hij rijd super. :D
alleen dat longeren is idd een probleem,
ik denk dat als jij je paard goed genoeg vertrouwd en er altijd iemand of 2 mensen bij zijn, die jou kunnen helpen, dat je het rustig probeerd met zadel,
dan kan er altijd nog een longe aan, en het als nog leren,
maarja ik heb eerlijk gezegt er niet zoveel verstand van,
en snap lynn_nikita ook wel dat je longeren niet kan overslaan, maar het gaat als nog wel voor de veiligheid,
naja succes.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 21:27

Siskeh: Merrie is nu bijna 4, ze staat helemaal onderaan in mijn profiel.

Girlymelis: Ik maak de longe vast met een koppelstukje vast aan het bit. Zonder bit kan ik haar absoluut niet houden, ze is vreselijk kopsterk. Los in de bak komt ze eigenlijk alleen maar naar me toe, dus lukken de rondjes ook niet..
Freestylemethode ken ik, maar heb ik me eerlijk gezegd nog nooit echt verder in verdiept.

Ik had het idee van: als ik haar eenmaal onder het zadel aardig links en rechts kan sturen, dan kan ik ook aan de longe rijden en zo er mee oefenen. Mijn stem gebruik ik zowiezo altijd al veel bij de jonge paarden, of ik er nu opzit of er naast sta.

MercuryDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:29

Heb je het al eens geprobeerd met een dubbele longe (stond in de laatste Hoefslag een artikel over) of bv lange teugelen? Als je er wel gewoon naast kan lopen is het misschien ook iets als je er naast loopt terwijl iemand anders de longe vast houdt. Het vergt wat van je conditie, maar als ze eenmaal rondjes loopt kun je steeds een beetje meer afstand nemen, zodat ze het na verloop vvan tijd alleen durft .

_nicky1_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:30

Misschien kan je haar gewoon longeren terwijl er iemand meeloopt ?
Ik zou het trouwens gewoon blijven proberen , er komt hopelijk wel een moment dat ze gaat luisteren..
Succes ermee !!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 21:31

Felipe schreef:
Als je er wel gewoon naast kan lopen is het misschien ook iets als je er naast loopt terwijl iemand anders de longe vast houdt. Het vergt wat van je conditie, maar als ze eenmaal rondjes loopt kun je steeds een beetje meer afstand nemen, zodat ze het na verloop vvan tijd alleen durft .

Vind ik een goede :j Denk dat ze daar wel gevoelig voor is (dat er iemand vlakbij loopt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:31

Misschien is het een rangorde probleem? Omdat je zelf al aangeeft dat ze een houding geeft van DAT ga ik niet doen..

Ik zou het, als het daar aan ligt, zéker niet overslaan. Los je zo'n probleem niet meteen op zal je daar later met rijden nog meer last van krijgen..

Al begeleiding gevraagd?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:32

klink als een trucje om onder werk uit te komen aangezien je al zegt dat ze nogal koppig is ( dominant )
wat doet ze als je dr los in een longeerbak laat en zelf rond laat lopen?

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 21:34

Nee, ik denk eigenlijk dat het de rangorde niet is. Los met het grondwerk (volgen, stoppen, enz) laat ze zich prima leiden en merk ik duidelijk dat ik haar leider ben. Wanneer ze zelf rondloopt, is ze goed met mn stem te bewerken als hoooooooo rustig, draf, stop, enz.
Begeleiding heb ik vanuit mijn vader, die is zelf instructeur maar die is nogal van een harde aanpak (alsin: zweep erover). Omdat ik zeker weet dat dat niet gaat werken bij haar vraag ik hier ook om tips

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:36

@petulan: oke dan is ze iig niet te jong!(kan ook nog wel eens een probleem zijn met longeren, maar dan omdat ze het geestelijk nog niet kunnen bevatten)

volgens mij maken ze met de freestylemethode geen gebruik van echt longeren, maar wel van circelen en dubbele lange lijnen
(kan ik ff niet met zekerheid zeggen, boekt ligt boven in de kast)
maar als ik het zo hoor zou ik eigenlijk zeggen, ga door met leren longeren/loswerken/dubbele lange lijnen voordat je gaat rijden...
dit paard is IMO nog lang niet ver genoeg getraint om te worden bereden
als ze los in de bak naar je toe gaat kan dat denk ik door 3 dingen komen.
1: paard is onzeker, en zoekt veiligheid bij jou
2: paard heeft geen respect voor je, dus gaat dr eigen weg
3: jij weet niet goed hoe je je paard moet sturen, dus paard neemt zelf de leiding
(overigens zijn 2 en 3 bijna hetzelfde, maar er is wel een klein verschil)

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 21:39

Ja met dubbele lijnen kan ik wel proberen, maar als ze daar weer doorheen breekt heb ik nogsteeds 'niks' snap je..

En mocht ze echt dominant zijn, dan moet ik misschien me toch maar richten op de technieken van pa.. Weet t anders ook niet, pff voel me echt een beetje hopeloos met dr geworden :n

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:42

dubbele lange lijnen zo ik niet zomaar aan beginnen....
wat is de techniek van pa?
niet hopeloos worden, jouw paard is al veel verder getraint dan die van mij, maar bij de een wil het ene wat beter en bij de ander het andere.
die van mij kan ik best wel redelijk mee loswerken en grondwerken,(dubbele lijnen ga ik echt niet zomaar aan beginnen)
maar no way dat ik een zadel oid op zn rug ga krijgen!
(overigens heeft ie al wel een losse singel op zn rug gehad!)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:43

als je zeker weet dat echt uitproberen is, idd een keer goed aanpakken
maar wel pas als je echt zeker weet dat ze wel snapt wat je bedoeld maar gewoon dr eigen gang gaat

_nicky1_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:43

Maar werkt die manier van je vader wel op haar ? Dan zou ik het namelijk zeker proberen , omdat hij dus ook instructeur is ..:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:40

Een cirkel maken als een soort stapmolen, haar daarin los laten en "rondjagen" stem erbij. Later in die cirkel longe eraan en zo alles uitbereiden.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 23:19

Nou, mijn vader is nogal van de harde hand. Niet goedschiks, dan maar kwaadschiks. Dus in dit geval een keer de zweep erover en maar eens kijken of het dan ineens wel allemaal kan. Niet dat ik vind dat echt dwarse paarden dat niet nodig hebben, maar ik heb het idee dat het niet aankomt op die manier bij de merrie en dat alles maar in een vlucht gebeurt omdat het moet.. Bij mijn vorige paard heeft het destijds wel effect gehad (met een ander probleem) dat ze een keer flink is aangepakt,maar dat was zo'n ander karakter!

Ik denk dat ik (wanneer ik beter ben) even samen met mn zus hiermee aan de gang ga. Een van ons aan de binnenkant/midden met de longe, en de ander aan de buitenkant met een korte lijn.. :j Even een stap terug om er 2 vooruit te kunnen doen :j

hexodrien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:33

Ik adviseer ook eerst te gaan loswerken (emiel voest). Dit gaat vaak veel makkelijker dan longeren. Hierdoor krijg je al controle over richting en tempo en kun je ook loswerken met een zadel erop zodat je paard daar al aan kan wennen. Als het loswerken goed gaat is de stap naar longeren en/ of rijden veel kleiner. Je paard heeft dan al geleerd om op jouw hulpen van richting en tempo te veranderen.
De basis van het loswerken: je hebt een kleine (longeer)bak nodig. Hulpen aan de achterkant zorgen ervoor dat zij voorwaarts gaat, hulpen aan de voorkant nemen in tempo terug of zorgen dat zij van richting veranderd. (Zie hiervoor ook de dvd van emiel voest) Bijna ieder paard reageert hier goed op en het is veel minder stessvol omdat ze het vaak veel eerder begrijpen dan het lopen aan een lijn.
Veel succes.

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 00:41

Ik zie dat je los al geprobeerd hebt maar dat ze ook telkens terug blijft komen. Ben je wel duidelijk genoeg? Dit was bij mij op het begin (met of zonder lijn) ook het geval. Ik ben toen de longeercirkel snel uitgegaan, met de zweep een paar keer 'jagen' en snel de cirkel weer in en er achter aan blijven. Zodra ze weer komt die cirkel uit en weer opnieuw. Klinkt wel erg uh raar/gevaarlijk misschien hoe ik het zo zeg, maar zo heb ik het prima op kunnen lossen!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 00:47

Zeker niet overslaan hoor, tenzij je je leven wil riskeren met er zo op te stappen.
Als je paard niet doet wat je vraagt als je er naast loopt, dan doet hij het ook niet als je er op zit.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 07:25

hexodrien schreef:
Ik adviseer ook eerst te gaan loswerken (emiel voest). Dit gaat vaak veel makkelijker dan longeren. Hierdoor krijg je al controle over richting en tempo en kun je ook loswerken met een zadel erop zodat je paard daar al aan kan wennen. Als het loswerken goed gaat is de stap naar longeren en/ of rijden veel kleiner. Je paard heeft dan al geleerd om op jouw hulpen van richting en tempo te veranderen.
De basis van het loswerken: je hebt een kleine (longeer)bak nodig. Hulpen aan de achterkant zorgen ervoor dat zij voorwaarts gaat, hulpen aan de voorkant nemen in tempo terug of zorgen dat zij van richting veranderd. (Zie hiervoor ook de dvd van emiel voest) Bijna ieder paard reageert hier goed op en het is veel minder stessvol omdat ze het vaak veel eerder begrijpen dan het lopen aan een lijn.
Veel succes.

tja loswerken werkt wel, het enige wat ik alleen kan zeggen is een uitspraak die vaker wordt gegeven:
groen+groen=bont en blauw...
(dat hoeft natuurlijk niet)
maar als je een jong paard hebt en je kan zelf niet loswerken denk ik dat het een redelijk zooitje wordt...(inclusief paard die op je af kan rennen, bokken in je gezicht, of door de draden heen vliegt)
en ik spreek uit ervaring, ik kan wel loswerken, mn (jonge)paard luisterd echt supergoed, maar dan nog... ik vind het toch wel erg moeilijk.
mijn paard is er nu ook wel aan toe, ik merk het echt in zijn gedrag...maar er zijn ook paarden die er nog niet aan toe zijn
maar als je zomaar gaat proberen en je merkt dat het niet wil kun je er niets mee ben ik bang van.