Fjord struikelt erg veel!-->> Uitgelopen tot samen vallen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Booooo

Fjord struikelt erg veel!-->> Uitgelopen tot samen vallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 18:47

Hoi bokkers,

Ik rijd een fjord. Het is niet mijn eigen paard.
Ik rijd 9 van de 10 x in het bos en dressuur soms wat in de bak.
Met het buitenrijden struikelt hij erg veel, dit heeft tie hier meer als in de bak.
Gisteren dacht ik lekker in het bos te gaan rijden. We waren lekker aan het stappen, madam struikelt en we vallen samen. Niet gevoelloos een fjord die bovenop je been valt :=
Nu heb ik dus heel veel pijn in me been, en arm/schouder, rug en nek..
Het struikelen is niet alleen met rijden!! Dit is ook als ik gewoon met hem ga wandelen.

Waardoor kan dit komen denken jullie?

verootjoo

Re: Fjord struikelt erg veel!-->> Uitgelopen tot samen vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 18:48

ik zou iig even een DA laten komen. Een paard die zovaak struikelt, dat is niet helemaal normaal :n

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 18:49

Is ze wel voorwaard genoeg?

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 18:50

verootjoo: Het is niet mijn paard, dus daar kan ik helaas niks over zeggen.

Malih: Voorwaarts is ze zeker, eerder te snel als te traag.

nooralieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 18:50

had de fjord van me moeder ook
goed laten bekapen kort en voorwaartlaten lopen
dat help echt goed moet je wel een goede hoefsmid hebben

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 18:52

voorwaarts is niet hetzelfde als snel lopen. Een paard moet vanuit de achterhand voorwaarts lopen. Paarden die erg op hun voorhand vallen, hebben sneller de neiging om te struikelen.

Het kan ook duiden op atrose, dus ik zou er zeker even naar laten kijken.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 18:53

Is ze bekapt, beslagen? Mijn fjord struikelt vaak als hij weer beslagen moet worden.
Let je verzorgfjord wel op tijdens het stappen waar ze haar voeten neerzet of is het luiheid?

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 18:55

Zou er toch even een veearts bij laten komen, kan van alles zijn. Bloedarmoede (zijn ze sloom en hangerig van), ataxi.
Weet de eigenaar van het struikelen?

Verder kan wat meer dressuuren geen kwaad, dan komen ze wat meer op de achterhand en kan het struikelen ook minder worden.

Hoeven na laten kijken door de hoefsmid, kunnen te lang zijn.

Maar zomaar struikelen (ook ana de hand) is iig niet normaal als jij zegt dat ze verder wel voorwaarts is.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 18:58

Ja de hoeven worden gewoon netjes bekapt.

Met dressuuren loopt hij idd ook erg op de voorhand, daar zou het wel aan kunnen liggen ja.

IndianLady: Soms denk ik weleens dat het een beetje lompigheid is ja.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 19:17

idem hier: heb een haf die ook best durft te struikelen, maar je moet vooral de omstandigheden bekijken.

1.Tegen de tijd dat de hoefsmid een bezoekje moet komen brengen, struikelt hij vaker dan anders.
2. Als je in het bos rijdt moet je ook opletten of hij niet struikelde omdat er bv een boomwortel uitstak of hij net zijn hoef neerzette op die boomwortel waardoor hij zich moet herpakken, of bv een brokje zand ect ect
3. Wat bij mij erg het geval is = mijn paard is lang gebouwd, een echte "op de voorhand loper". Dus ik ben continue bezig zijn achterhand actief te houden. Voorwaarts! (maar niet loperig want dan struikelt hij even goed omdat hij over zijn eigen tempo gaat).

p0ny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:34

Ik zou de hoefsmid er bij halen en eventueel ook de dierenarts. Misschien heeft dit ook te maken met haar coordinatie. Om dat te verbeteren kan je misschien balkjes met haar gaan lopen

succes

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 22:05

Woest: Daar had ik ook al aangedacht ja doordat in het bos de grond meer onregelmatig ligt.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 00:58

Mijn paard had dit ook, ik heb nu heel veel baat met het rijden van klassieke dressuur, en rechtrichten. Mijn paard is weer opwaarts, struikelt niet meer, en geeft op kuitdruk al na.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 22:56

"Thuis" staan ook twee haflingers, woest en milano, nou milano is eentje die zijn hoeven erg goed opneemt bij het stappen, en woest is eentje die zijn hoeven zo rakelings langs de grond heft. Het is niet een kwestie van kunne, maar willen! Milano is ook een heel nerveus type en altijd scherp. Woest is eerder een paardje dat in zijn vrije tijd de slogan heeft "komen we er vandaag niet komen we er morgen wel" en dat doet er ook veel aan :)

Merel007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 14:00

Mijn haf had dit ook en ben op aanraden van kennis een aantal keren in de donker buiten gaan rijden, op deze manier gebeurde er meer op de tast en leerde hij zijn voeten optillen. Hij werd er gewoon veel alerter door.

Wel alleen maar doen als je volste vertrouwen in je paard en de omgeving hebt zou ik zeggen.

fribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 17:17

mijn paard heeft het ook. terwijl ze super kan springen ligt ze met een buitenritje of een galopje in de bak nog wel eens op dr knieen. Ik denk dat het idd komt door onoplettendheid en te veel op de voorhand, echter vind ik dit wel een lastig iets om op te lossen, aangezien ik buiten vaak lekker met een lang teugeltje stap en dr niet echt verzamel ofzo. In de bak loopt ze wel meer op achter, maar blijft ze het zo nu en dan doen, vooral in galop. tips?

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 18:05

mijn paard is 1 keer gestruikeld maar toen liep ie naar bruine schapen te kijken 8-) had ie denk ik nog nooit gezien....

maar met je fjord zou ik zo gauw niet weten...het lijkt me ook denk ik dat ie niet goed rechtgericht is en vrij onregelmatig loopt...zou het gewoon even met zijn eigenaar bespreken...

wokkel9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 15:18

Ik zou toch eens aandringen of er niet een DA bij kan komen kijken, struikelen is meestal toch een teken dat er iets niet helemaal oke is.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 15:20

Eerst een hoefsmid erbij en leg dit probleem voor, soms hoeft de hoefsmid alleen de toon wat korter en rollender te maken en is het probleem opgelost.

Lost dit niks op, dan zou ik een veearts erbij halen en laten controleren op ataxi en artrose.

lisetjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 15:40

mischien zouden een paar lessen ook wel helpen tenzij je al lest (A)

okkie80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:36

Ik had dit probleem vroeger met mijn toenmalige fjord ook,hij was wat korter in zijn voorhand dan in zijn achterhand en struikelde daarom regelmatig.Probeer hem goed van achter erbij te rijden en hem zeker niet te diep laten worden of te laten duiken op de voorhand,dit hielp bij mij toen redelijk,succes ermee!

_Lotteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:43

ik denk dat er iets is met de hoef(hoefbeen),
ik zal de DA erbij halen, als het mag van de eigenaren

Dinana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 15:26

Ik heb zelf ook een (hele lieve fjord). Mijn Fjord struikelde ook heel veel. Toen ik haar voor op ijzers liet zetten was dit eigenlijk geheel over!!! Probeer het maar een x. Niet geschoten is altijd mis!!

wollewaps

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 21:22

Heb zelf ook een fjord, maar die is af en toe meer geïnteresseerd in de omgeving buiten, dan het terein waarop ze loopt, struikelt ook wel eens, binnen is het meer, dan is ze te lomp om dur voeten op te tillen en dit is al 2 keer uitgelopen op een val samen (paard rolde volledig over me heen) maar buiten gaat het steeds beter, na de laatste keer dat ze struikelde let ze meer op, gewoon een kwestie van leren van je fouten denk ik, kost soms even wat tijd

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 21:29

gewoon hoefsmid even laten kijken..
ik heb mijn paard een tijdje zonder hoefijzers laten lopen, maar dat ging niet erg werken.. hij struikelde aan een stuk door.. ik dacht dat hij niet voorwaarts genoeg reed, maar toen ik hem meer voorwaarts probeerde te rijden, bleef hij dat doen.. uiteindelijk bleek het gewoon pijn te doen en sinds hij weer beslagen is heb ik nergens last meer van.. mijn paard heeft ook erg dunne hoefzool dus bij mij zit er een stukje leer tussen