Hulpteugel met buitenrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

W0PPY

Hulpteugel met buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 20:29

Hoi allemaal!

Mijn haflingertje is in de bak super fijn te rijden, heb hem helemaal onder controle en het gaat super goed :D
Ook hebben we elke week les, en ook dat gaat geweldig!
Maar.. we hebben 1 probleempje..
Zodra ik met hem het bos in ga, is het écht een bommetje! Hij word super druk en is heel moeilijk bij me te houden (schiet in één keer vanuit de stap gewoon weg..)
We hebben wel eens dagen dat het weer beter gaat, maar over het algemeen is het dus niet echt zo'n succes..

Nu zat ik er aan te denken om er toch maar een hulpteugel bij te pakken, misschien dat hij dan wat makkelijker onder controle te houden is?
Ik weet alleen niet helemaal zeker of ik hier wel goed aan doe.. (ook omdat hij nog jong is, hij is 4)

(hij staat trouwens overdag gewoon buiten, dus krijgt genoeg beweging)

Wat zouden jullie doen?

tips enz. zijn natuurlijk welkom, maar laten we het alsjeblieft wel gezellig houden!! :o
Laatst bijgewerkt door W0PPY op 28-02-09 20:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Weissjee

Re: Hulpteugel met buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 20:31

Waarom schiet hij opeens weg dan? vind hij iets eng of schrikt hij?
Misschien kan je dan eens gaan wandelen dat hij aan alles went.
Verder heb ik geen echt verstand van hulpteugels.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 20:33

Heb ik ook hoor :j

Mijn pony is super verkeersmak en is 9 van de 10 keer superbraaf. Alleen soms is ze wat drukjes en daarnaast blijft het een paard wat áltijd kan schrikken en op dat moment heb ik toch liever wat meer controle :j

Dan kan iedereen wel roepen dat als een paard er vandoor gaat je deze toch niet houd. Dat klopt, maar tussen er echt vandoor gaan en braaf zijn zit nog een heleboel :j

Overigens heb ik een martingaaltje eraan hangen :)

[edit] moet wel zeggen dat ik hem alleen omhang als we alleen naar buiten gaan (voor de zekerheid). Als ik met zijn tweetjes (of meer) ga dan meestal niet, of ik moet een bange ruiter meenemen en mijn pony heeel braaf moet zijn (zeker in gevalletjes waarin ze kunnen schrikken)
Laatst bijgewerkt door zap op 28-02-09 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 20:35

Volg dit even

W0PPY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 20:37

@ Weissje
Nee hij schrikt (naar mijn idee) nergens van..
Hij begint gewoon uit 't niets met een paar jolige bokkesprongen opeens onwijs hard te rennen.. en dat gaat zo onverwacht dat je van te voren niet echt in kan grijpen :o
(Met wandelen doet hij ook zo, ehm.. over-enthousiast :D ...)
Laatst bijgewerkt door W0PPY op 28-02-09 20:51, in het totaal 3 keer bewerkt

Vera_noes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 20:37

Ik rijd ook op een jong paard. En wat ik altijd doe is in het begin van de buitenrit goed doordraven. Zo is hij z'n meeste energie een beetje kwijt en kunnen we daarna lekker rustig rijden :)

W0PPY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 20:38

@ Vera_noes
Bedankt voor de tip..
Het probleem is alleen, dat zodra ik m'n been er aan leg om hem aan te laten draven hij onwijs (vrolijk) begint te bokken (in de bak heeft hij nog nooit 'n bok gegeven)

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 20:41

Ik reed buiten vaak met een thiedemann om.
Dit omdat Mon Pitout in zijn eentje best wel een beetje druk en sterk kon zijn, en zo had ik hem meer onder
controle.

En controle vind ik echt belangrijk op een buitenrit.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 20:46

Voordet je op buitenrit gaat, rijdt je dan eerst in de bak nog los?

Ik vind het de meest logische reactie van een paard, is toch ge-wel-dig, zo buiten.
Als je een hulpteugel wilt gebruiken zou ik voor een martingaal o.i.d. gebruiken. Zo heb je iets meer grip op de zaak en houdt je het voor beide leuk.

Dat hij het ook a.d. hand doet, vind ik beetje apart.
Heb je hem verder onder controle?

Hij is nog jong hé, vergeet dat niet!

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 20:48

Ik heb dit ook met mijn haf. In de bak heb ik hem goed onder controle maar met buiten rijden word hij vaak te enthousiast en gaat hij dan echt rennen. Hij zet dan zijn nek op en ik heb echt hele zwakke arme en kan dan dus niks. Ik ben dus ook op zoek naar een oplossing.

king_yoeri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 20:49

Je kunt best een martingaal of borsttuig gebruiken, ondanks dat hij jong is.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 20:52

Mijn pony was vroeger ook een bom hóór,(nog steeds wel, alleen rijdt ik niet meer op d'r)
Ik liet haar vaak op een lang stuk eerst lekker vrijuit gaan. Verlichte zit en gaan! Dan nam ik haar terug, en was ze al haar 'overtollige' joligheid kwijt. Daarna konden we dan ook rustig (zelfs met lange teugel) stukken draven en stappen.

Helaas zullen velen mijn acties die ik hierboven beschreef niet waarderen, omdat velen denken dat een paard hier op den duur misbruik van maakt of dat je je paard nooit voluit mag laten gaan. Mijn pony is er 1 die heel snel ergens misbruik van maakt, maar hier nooit van.
Ik zorgde wel dat ik niet steeds op dezelfde stukken haar voluit liet gaan!

W0PPY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 20:55

@ Carol Shadow

Ja, ik rijd hem in de bak eerst los of ander longeer ik hem van te voren even.. zo dat hij in ieder geval de meeste energie al even lekker kwijt kan :D
a.d . hand is het wel een stuk minder hoor, maar bijvoorbeeld bij een grote open plek (grasveld o.i.d) gaat z'n hoofd tussen z'n benen en wil die gaan rennen, dat is aan de hand vaak wel op te vangen, maar onder het zadel is dit moeilijker..
verder heb ik hem in de bak helemaal onder controle en rent hij nooit onder me vandaan..
In het bos word hij gewoon, ehm over-enthousiast :D

Bedankt voor de tip!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 20:56

Ken er ook zo eentje: in de bak hyperrustig, buiten een snuivende bom van 1m70 naast je die haar hoofd op het hoogste standje zet en je liefst omver loopt als ze een ander paard ziet := Rijdend gaan we nog niet naar buiten.

Veel oefenen: liever een kort stukje goed dan lang en overemotioneel.

HerAndHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 20:59

- martingaal?
- scherper bit?
- misschien een tideman, alleen als het helpt.
- ander (rustig) paard erbij?

zelf kan ik ook bijna niet op buitenrit met mijn 5 jarige, hij is niet echt verkeersmak, met een ander paard erbij gaat het wel goed. dan moet ik er wel bijzeggen dat ik hem dan een martingaal om heb, zelf met korte beugels rijd en een bodyprotector om heb :P

nouja, het gààt in iedergeval wel beter dan :D

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:00

wij hebben eigenlijk bij alle paarden een martingaal om zitten.
Bij de gehandicapten lessen zitten deze er voor de standaard op.
dit zorgt er voor dat ze nooit echt zouden kunnen bokken. nu zijn deze paarden eigenlijk wel zo mak, maar het blijft een vluchtdier. ik doe deze eigenlijk ook altijd om, omdat het voor mij net een beetje meer zekerheid is.

de martingaal is absoluut niet zielig en zit ook voor de dieren niet in de weg. het voorkomt dat ze hun hoofden omhoog gooien of naar beneden trekken.

W0PPY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 21:20

Bedankt voor alle tips al hé :D
Wat voor hulpteugel adviseren jullie als ik er eens eentje wil proberen?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:32

ik zou de martingaal adviseren. De meest 'zachte' hulpteugel.
Geen scherper bit zoals hierboven genoemd werd.

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:35

leiin schreef:
@ Weissje
Nee hij schrikt (naar mijn idee) nergens van..
Hij begint gewoon uit 't niets met een paar jolige bokkesprongen opeens onwijs hard te rennen.. en dat gaat zo onverwacht dat je van te voren niet echt in kan grijpen :o
(Met wandelen doet hij ook zo, ehm.. over-enthousiast :D ...)

Dat herken ik eigenlijk zelf ook wel, maar dan in de bak met les. Heb er een touwtje aan zitten als ik les heb. Met buitenrijden doet ze dat niet, heel soms er opeeens vandoor. En vaak schrikken van niets. Wel eens geprobeert te wandelen maaar is 10 keer niets ;).

W0PPY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 21:39

Scherper bit ben ik zelf ook geen voorstander van idd.. wil het wel zo vriendelijk mogelijk oplossen, het moet voor m'n paardje ook leuk blijven (niet dat is het enorm zielig vind als iemand met 'n scherp bit rijd hoor, het ligt er natuurlijk aan hoe je er mee omgaat, maar puur voor mezelf zou ik dat niet zo snel kiezen, zou ik niet zo'n prettig gevoel vinden tegenover m'n paardje..)
Ik zal op stal wel eens vragen aan iemand of ik een martingaaltje mag lenen :D
Thiedemann raden jullie niet aan?

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 22:35

Controle is buiten heel erg belangrijk. Probeer eerst een martingaal. Als dat niet helpt, een thiedemann. En als dat ook niet helpt, dan toch een scherper bit (stangetje?), want het moet wel veilig blijven. Als ie merkt dat er vandoor schieten niet meer lukt, wordt het vanzelf makkelijker.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 23:16

Ik zou dan nog eerder een slof pakken dan een scherper bit. (en geloof me, ik ben verre van een fan van slof)
Hiermee kun je de lichtheid van de trens behouden, maar indien nodig echt de noodrem erop zetten. Zou er wel niet zomaar mee aan de slag gaan: dus eerst met begeleiding mee leren rijden (los laten hangen tenzij hij jolig wordt) en gewoon veel buiten gaan, korte ritjes na het rijden in de bak, en veel bezighouden.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 01:18

Ik ben weer eens niet helemaal akkoord met wat hier aangeprezen wordt, neem enkele privélesjes speciaal op dit probleem gericht dan.
En daarna wanneer het paard dus nageeflijk genoeg loopt, en op alle hulpen echt goed reageert dan pas een buitenritje.
Eventueel dat eerste buitenritje dan samen met je instructeur.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 08:50

Ik ben het met aeolusnr1 eens.
Ja ik zou ook zeggen zorg dat je je paard eerst onder controle hebt voor je naar buiten gaat, als je een hulpteugel moet gaan pakken voor een buiten rit dan zou ik ook zeggen niet naar buiten gaan, zorg dat je zelf het probleem op kan lossen en zoek geen hulp bij die hulpteugels.
En stap b.v gewoon een seen paar weekjes op een buiten rit, bepaal zelf het tempo , eerder niet gaan draven en al zeker geen galop,

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 10:03

Hoi, ik rijd buiten ook altijd met een martigaal (ik voel me hier zelf zekerder door dus zit relaxter op mijn paard). Verder zou ik de eerste paar keer gewoon alleen stappen en zelf je ontspanning proberen te vinden en te houden. Bodyprotector om en proberen te genieten. Neem in het begin steeds dezelfde route en bouw dat later uit met enkele "nieuwe" stukjes. Geduld en eerst zelf vertrouwen krijgen, dan help je je paard het beste. Succes en veel plezier!