een goed bit voor een paard wat te hevig is?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

honeypopz

een goed bit voor een paard wat te hevig is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 22:17

hoi, kent er iemand een goed bit waarmee ik mijn paard beter onder controle krijg?ze is heel erg fel voor me en in galop krijg ik ze soms niet terug.maar ik rij haar nu met een dubbel gebroken trens.ken iemand een bit waar mee ik ze terug kan houden ?

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:18

Goed les nemen.
Een scherp bit erin hangen heeft geen enkele zin en doe je hem alleen pijn. Maar goed, in slechte handen is elk bit pijnlijk.

Neem goed les is mijn enige advies!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:19

Met een bit los je niks op.
Tijdelijk lijken je problemen verdwenen, tot je paard ook weer door dat bit komt.
En dan heb jij ondertussen het hele probleem niet opgelost met als gevolg dat je weer een scherper bit moet hebben.
En zo blijf je daar gaan. Tot er geen scherper bit meer is........................en dan?

Het enige wat hiervoor werkt is les nemen bij iemand die dit rijtechnisch oplost.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:20

Een dubbel gebroken trens en les? Een bit stopt een paard alleen als je hem om zijn benen knupt.

Een paard terug rijden doe je op je zit, ontspanning enz. Je teugels moet je daar niet eens voor nodig hebben. Als jij trekt dat komt je paard namelijk in verzet, waardoor je je aanleuning kwijt zal raken, en in dit geval besluit je paard dus dat ze nog wel wat harder door kan rennen, zou ik ook doen.

tamary

Re: een goed bit voor een paard wat te hevig is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:26

Ten eerste minder brok en meer vrije beweging (weidegang).
Daarnaast niet elk paard vindt een dubbel gebroken trens prettig, een stiller bit kan beter werken, maar dat is ook een kwestie van zoeken. Hoe is je paard nu met dit bit buiten het galopperen? Laat ze het bit rustig in de mond liggen? Wil ze het bit wel rustig aannemen? Hoe licht/zwaar reageerd ze op jouw hulpen?

honeypopz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 23:00

mijn paard neemt het bit goed aan maar vind het best banketstaaf dat ik beetje word afgekraakt. ;(
het gaat vooral om het feit als ik ga wandelen. in de paddock is ze braaf en met springen ook.
maar vanaf het moment dat ik aan het galloperen ben in de bos dan verlies ik de controle. zover zelfs dat ik ze niet meer stil krijg.
is dit door zot te doen? mij paard krijgt weidegang +/- 5uur per dag, en normaal voer maar wel veel hooi.
vriendinnen hadden mij aan geraden om een dunner bit te proberen. maar hoopte dat hier iemand mij kon helpen. |(

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 23:03

honeypopz schreef:
mijn paard neemt het bit goed aan maar vind het best banketstaaf dat ik beetje word afgekraakt. ;(
het gaat vooral om het feit als ik ga wandelen. in de paddock is ze braaf en met springen ook.
maar vanaf het moment dat ik aan het galloperen ben in de bos dan verlies ik de controle. zover zelfs dat ik ze niet meer stil krijg.
is dit door zot te doen? mij paard krijgt weidegang +/- 5uur per dag, en normaal voer maar wel veel hooi.
vriendinnen hadden mij aan geraden om een dunner bit te proberen. maar hoopte dat hier iemand mij kon helpen. |(

Het probleem is dat een bit een paard niet stopt. Zoals ik al zei stopt een bit een paard alleen als je het om zijn benen heen knoopt. Jij hoort controle te hebben, en het moet niet uit mogen maken wat voor bit erin hangt. Als jij je paard in het bos in gallop niet kan stoppen, zou dat eigenlijk genoeg reden moeten zijn om in het bos niet meer te galloperen. Jij hoort namelijk je paard altijd onder controle te hebben, hoe banketstaaf dat ook is.

Je kunt er altijd een dunner bit in hangen. Dat doet je paard meer pijn in de mond. Er is een kans dat ze daardoor inderdaad stopt. Er is ook een kans dat je paard er gewoon nog veel harder vandoor gaat, op de vlucht voor de pijn, en dan ben je echt de sjaak...

Je kunt ook genieten van het bos door gewoon lekker te stappen en te draven, en alleen te galloperen op wegen die doodlopen bijvoorbeeld?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 23:09

Het is niet altijd mogelijk om te zeggen welk bit je nodig hebt.....dit is per paard verschillend.

Ik zou zeggen, ga op zoek naar het juiste bit voor jouw paard.

Maarrrrrrrrr.....ik jouw geval zou ik zeggen....zoek het juiste bit (dus geen scherper bit) en ga oefenen...
Dit is geen probleem met een oplossing uit de ruitersportwinkel.
Dus ga uitvinden hoe je je paard wél bij je kan houden.

honeypopz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 23:11

@vjestagirl, ja dat is inderdaad een optie, om enkel dan te galloperen. en verder draven en te wandelen.
maar mag ik iets vragen?
welk bit raad je dan aan om gewoon mee te trainen? wat is volgens jou het aangenaamste voor een paard om mee gereden te worden? het laatste wat ik zou willen is haar pijn doen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 23:16

honeypopz schreef:
@vjestagirl, ja dat is inderdaad een optie, om enkel dan te galloperen. en verder draven en te wandelen.
maar mag ik iets vragen?
welk bit raad je dan aan om gewoon mee te trainen? wat is volgens jou het aangenaamste voor een paard om mee gereden te worden? het laatste wat ik zou willen is haar pijn doen.

Dat is compleet van je paard afhankelijk. Ik rij mijn eigen paard op een dubbelgebroken koperen watertrensje met bol middenstuk. Mijn stalgenote rijd haar paard op een ongebroken RVS watertrens. Een ander rijd op een dubbelgebroken RVS bustrens. Weer een ander heeft een Myler jonge-paarden-bit. Zoveel paarden, zoveel mensen, zoveel voorkeuren, zoveel bitten. Wat goed is, is om als je paard zijn mond dicht heeft eens voorzichtig zijn lippen van elkaar te doen en te kijken. Hoeveel ruimte heeft hij tussen zijn kaken? Heeft hij een hele dikke tong, of juist een kleine? Uitproberen is ook een goede, misschien dat jouw paard zijn bit super lekker aanpakt als er een kopersmaakje aan zit, of juist zo'n roestbit, of een simpele RVS. Misschien is enkelgebroken wel beter dan dubbelgebroken, of juist andersom. Misschien vind jouw paard een tongspele-dingetje wel geweldig, een ander kan er helemaal gek van worden...

honeypopz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 23:18

okey dank je voor de tip, ik ga echt eens er op letten wat je zei ivm zijn kaken en tong.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 23:21

Je moet gewoon zoeken naar het juiste bit.
Ga in eerste instantie af op wat jouw geschikt lijkt en wat vriendelijk voor je paard is, maar wel werkt....

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 23:25

ik rij nu met een ongebroken bustrens en dat bevalt wel...
mijn paard wou het bit nog wel een vastpakken waardoor ze erg sterk in in haar mond was..
op advies een stang en dat gaat eigenlijk wel goed.
ik hoef niet meer echt "hard" te trekken in haar mond zegmaar waarvoor t voor ons beide prettig is.
ze schuimt er wel lekker op.

heb om mijn menbit een zemenlap genaaid, wil dat misschien om dit bitje ook wel doen, is lekkerder in haar mondje.

gewoon wat bitten uitproberen maar niet meteen hele scherpen.
dacht dat me paardje altijd best sterk in haar mond was, maar merk nu met het mennen dat ze een gevoelig mondje heeft.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 01:22

Dit is ook iets dat je zou kunnen vragen aan je instructeur, die kent jou en jouw manier van rijden, en weet ook jouw gevoeligheid in je handen, kan je ze heel stil houden of is hier nog veel werk aan, ook het type paard speeld een rol , de gevoeligheid van het paard is ook heel belangrijk, de manier waarop je paard tegentrekt is ook van belang ( en dat kunnen wij hier achter de pc niet zien hé )...........

Al die factoren samen geven dan een hint in een bepaalde richting van kiezen tussen de wel bijna onuitputtelijke vooraad van verschillende bitten.

Stel; je neemt een heel hevig bit, je paard is heel gevoelig in de mond, en is dominant en schrikerig, en jij bent een ruiter met weinig controle over je handen, wel dan is de kans heel reeel dat dit je ergste ervaring gaat worden met paarden. Wil dit dan zeggen dat dit bit een fout bit is ????? nee natuurlijk niet , in de handen van een andere ruiter en een ander paard , is het mssn net het allerbeste bit.

honeypopz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 10:03

cherish schreef:
ik rij nu met een ongebroken bustrens en dat bevalt wel...
mijn paard wou het bit nog wel een vastpakken waardoor ze erg sterk in in haar mond was..
op advies een stang en dat gaat eigenlijk wel goed.
ik hoef niet meer echt "hard" te trekken in haar mond zegmaar waarvoor t voor ons beide prettig is.
ze schuimt er wel lekker op.

heb om mijn menbit een zemenlap genaaid, wil dat misschien om dit bitje ook wel doen, is lekkerder in haar mondje.

gewoon wat bitten uitproberen maar niet meteen hele scherpen.
dacht dat me paardje altijd best sterk in haar mond was, maar merk nu met het mennen dat ze een gevoelig mondje heeft.

hoi, wat is eigenlijk een zemenlap? waarvoor dient dit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 10:08

Een zeemleer om een enkel of dubbelgebroken trens is geen aanrader, je bereikt hiermee dat de scharnierfuncties het niet meer doen namelijk en als je het zeem ook daar helemaal omheen naait wordt het bit alleen maar onnodig dik.
Voor een paard wat alleen maar hard wil geldt eigenlijk maar één devies, en dat is iets aan je rijkunst doen, praktisch elk paard is op de zit terug te rijden.
Cherish, een ongebroken trens is GEEN stang, hoor ;)

sharontjee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:07

Hoi,

Je kan wel een passoa of een stang gebruiken om die rust en het vertrouwen er in te krijgen, althans je het goed gebruikt!
Dus niet gaan trekken of vasthouden, maar tijdig ontspannn zodat je paard merkt dat het allemaal niet eng is of niet nodig is om weg te rennen

julspin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:53

hey,

als je groot bent kan dit bit je mischien helpen .
een bit met om het mondstuk een speciale plasticke rand.
weet niet waar je het zou vinden maar ik gebruikte het van men peter.µ

s-u-c-c-e-s !-!-!-!-! :#

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:56

Ik zou niet aan een pessoa (passoa zit in een fles, sharontje) of een stang beginnen, dat werkt alleen maar averechts en verder is een bit geen rem, het enige wat hier werkt is je paard op je zit terug rijden en niet op je teugels. Succes!

chuzzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:28

Een goed bit adviseren is moeilijk. het is echt heel afhankelijk van gevoeligheid, kaakvorm, ruiter en noem maar op. Als je buiten galoppeert, gaat ze dan meteen er tussen uit? Anders zou je ervoor kunnen kiezen om aan te galopperen, en voordat ze sterk wordt, terug in draf en dan wat dressuuroefeningen (overgange, buigen) totdat ze weer rustig en los is. Dan weer aangalopperen, niet te lang, weer terug naar de oefeningen. en het kan best zijn dat in het begin de galop maar twee of drie passen is. En dan langzaam opbouwen. En als je vanuit galop terug naar draf of stap bent gegaan, pas weer galop als stap en draf rustig zijn.

sharontjee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:26

suleilitha

Ik heb een paard ( welsh cob) die gewoon te stoer is om met een normaal bitje te rijden. Je kunt hem met je zit echt niet afremmen! Hij gaat er niet vandoor ofzo.. hij wil alleen hard.. maar dat ma gewoon niet. Ook kan ik amper mijn benen aan leggen, maar door die stang leer ik hem dat steeds meer.. je moet hem gewoon goed gebruiken en niet gaan trekken en dergelijke!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:32

Er is geen paard wat je niet op je zit kunt afremmen, Sharontjee. Verder is het een veeg teken dat je paard er niet tegenkan dat je je been aanlegt, je hebt gewoon te maken met een paard wat niet goed aan de hulpen is en niet goed is ingereden, als je met dergelijke problemen zit, heb je de basis overgeslagen.
In zo'n geval zou ik het paard een tijdje uitbesteden aan iemand die hem goed voor je doorrijdt want dit is levensgevaarlijk...

sharontjee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:41

nee mijn paard heeft altijd voor de wagen gelopen dus het rijden is best nieuw. Maar waar die wel aan gewend is is een stang. Ik rijd alleen nu met een dressuur stang en er zit vordering in dus., we doen alles rustig aan. Ga jij dr maar op zitten hij vind alles heel moeiljk dus alleen zit is niet mogelijk om hem daarop terug te rijden echt niet.., Maar tuurlijk ik houd het er wel bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:49

Hij vindt alles moeilijk, tja, dier is niet goed doorgereden onder het zadel en jij helpt hem daar niet mee met een dressuurstang.
Elk paard is op de zit terug te rijden overigens, zelfs een driejarige die een week onder het zadel is kun je op je zit in tempo terugnemen, dus die vlieger gaat ook niet op.
Ik heb een keer een tuiger van 12 jaar, die alleen aangespannen werd gereden, omgeschoold tot rijpaard. Totale tijdsduur: 6 weken, drie keer in de week rijden. Paard was voorbeeldig aan de hulpen en goed nageeflijk. Ook deze heb ik gewoon op een simpele dubbelgebroken trens altijd makkelijk kunnen rijden.
Verder is het zo dat tempo bepalen met je zit een vaardigheid is van de ruiter zelf, niet van het paard. Ik veronderstel dus dat jij niet zo'n goeie en handige ruiter bent, dit is overigens niet aanvallend bedoeld.

sharontjee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:51

ik heb les gehad van ex dressuur en spring ruiter die een bekende stal heeft waar ik sta. Ik heb daarnaast nog les van 2 instructrices. Zij hbben mij dit aangeleerd. En mijn paard is heel moeilijk,, ze vind vertrouwen in mensen heel moeilijk, daarom is het belangrijk dat er geen ongelukken gebeuren of iets waardoor ze weer het vertrouwen kwijt is.
Kheb de naam van de stal weggehaald ivm privacy. Maar hij is nederlands kampioen geweest mennen nu. hij heeft veel ervaring met het paard dat ik heb