Met slof op buitenrit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karenx

Met slof op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 22:02

Hoihoi :o

Ik ben dus op zoek naar een eigen paardje :+
Nou heb ik een hele leuke gezien, alleen er is 1 ding!
Hij is heel groot voor mijn doen (zelf ben ik 162,5 en hij is 173 cm). :o
Dat is nog niet een probleem maar ze zeiden ja hij is altijd voor buitenritten gebruikt alleen doen we er dan wel een slof om, dit zorgt er net voor dat hij zijn hoofd niet omhoog doet.
Dan doet hij niks, hij zal ook zonder slof er niet vandoor gaan of wat dan ook maar het is meer omdat die zo groot is en dat hij zijn hoofd niet omhoog doet. :Y)
Nou dacht ik van ja is een slof dat niet te zwaar, en ja ik weet dat er over met of zonder "hulpteugel" rijden een grote discussie blijft, maar het gaat om deze situatie... :+
Dus barst los :o

Mi_Amore

Re: Met slof op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:04

Oplossing: leer hem eerst in de bak ontspannen nageeflijk lopen en leer het hem dan op buitenrit, opgelost :D

Ik moet toegeven, mijn reus van 1.80m krijgt in de zomer een martingaal aan (iets vriendelijker dan de slof!) en in de winter een slofteugel wegens extreme frisheid. Bij mijn paard zit het trouwens tussen de oren, ik hang er een slof aan, leg er een knoop in en laat hem hangen en ze loopt super!

Een slofteugel in handen van iemand die er nog nooit onder begeleiding mee gereden heeft is een groot risico, mag je nooit vergeten!

Jam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:07

uhm ik zou in het bos niet voor de slof gaan vind het niet de veiligste oplossing en bij buitenritten hoeven ze niet in de krul lopen
dus ik zou dan een martingaal doen en als t lukt gewoon zonder.
en inderdaar zoals chipieke zei lekker oefenen in de bak

veel suc6 met je paardje :D

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:10

Slof, mits goed gebruikt, kan geen kwaad.
Persoonlijk zou ik liever voor een martingaaltje kiezen wanneer het alleen is om te zorgen dat ie z'n hoofd niet te hoog kan doen zodat ie de rug weg kan drukken. Ik zou sowieso eens proefrijden en uitproberen wat ie doet in de bak zonder slof. Als ie in de bak zonder goed te rijden is, dan uitbouwen en pas nadat ie in de bak zonder slof lekker loopt naar buiten gaan met 'm.

Ik doe mijn merrie op buitenrit ook (nog) een martingaal om. Omdat ze nog jong is en ik toch met haar een stuk over de weg moet vind ik dat een veiliger idee.

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 08:57

Bedankt iedereen! :o
Maar voor de rest heeft hij geen hulpteugel nodig hoor;)
In de bak loopt hij super lief, nageefelijk en absoluut niet te hard!
Het is meer dat hij buiten niet zijn hoofd omhoog gooit!
Ik zal eens over een martingaal vragen :#

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 09:01

Vreemd dat ze daar een sloft voor gebruiken dan?! Een martingaal is toch veel fijner? Ook voor de ruiter zodat je niet met 2 teugels zit.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 15:49

Gewoon slof eraf doen en in de kast leggen , bovenste schab en hem gewoon vergeten.

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 15:52

@ aeolusnr1 Maar kijk de oude eigenaren raden mij dat aan, en dat is lijkt mij niet voor niks.

Oh ja en het gaat niet om nageefelijk rijden ofzo :+
daarmee is die heel lief, maar dat hij zijn hoofd niet zo omhoog doet, want dan ben je bij zo'n reus machteloos :')

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 15:56

Probeer eens uit te vissen waarom hij zijn hoofd omhoog gooit. Een paard doet dat niet zonder reden.
Die slof is sowieso maar een lapmiddel dat een probleem verbergt.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 15:57

De eerste keer dat ik met mijn 'beer van een paard' naar het strand ging heb ik er ook een slof om gehangen. Het was bekend dat als hij eenmaal ging, er geen rem meer op zat, en dat risico wilde ik op het strand niet lopen. Ik heb uit voorzorg ook niet gegalopeerd, en ben de problemen dus ook niet gaan opzoeken.

Nu, een paar jaar later, rij ik nog wel met een thiedeman buiten, maar eigenlijk altijd met een lange teugel. Dus langzaam maar zeker gaat het wel beter.

Het is overigens geen rijtechnisch probleem. Binnen heb ik er nooit een hulpteugel aan hoeven hangen. Buiten is het puur enthousiasme van m'n paard. En een beetje dominantie, vooral niet willen dat een ander paard ervoorbij gaat.

Buiten gebruik ik het dus voor echte noodgevallen. Ik had in het begin de keuze tussen altijd binnen blijven, of naar buiten met wat hulp. Van altijd binnen blijven werd het buitenrijden ook niet beter, dus ik heb gekozen voor het rijden met een hulpteugel.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 16:00

chipieke schreef:
Oplossing: leer hem eerst in de bak ontspannen nageeflijk lopen en leer het hem dan op buitenrit, opgelost :D

Wat een onzin!
Mijn paard (4 jarige paintlinger ) is in de bak superrelaxed...maar zodra hij buiten komt een bommetje....
Dan gaat opeens die nek erop en heb je opeens aan 20cm teugel genoeg.....

Probeer niet teveel te generaliseren...zo werkt het nou eenmaal niet...

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 16:02

Bandida schreef:
Probeer eens uit te vissen waarom hij zijn hoofd omhoog gooit. Een paard doet dat niet zonder reden.
Die slof is sowieso maar een lapmiddel dat een probleem verbergt.

(kon niet meer quoten in vorige post)

Het hoeft ook niet altijd een lapmiddel te zijn...
Mijn paard moet gewoon kilometers maken om te wennen......dus na verloop van tijd zou dan de slof eraf kunnen...

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 16:28

Heel erg bedankt iedereen, ik ga er wat meedoen :o
En dan heb ik nog een beetje een domme vraag misschien: :+
maar welke hulpteugel kan ik dan het beste gebruiken?
Het is bij hem puur enthousiasme van het paard, en hij is niet schrikkerig ofzo, net zoiets is als ik hem naar de wei wil gaan brengen adviseren ze mij een hengstenketting gewoon voor de zekerheid. Hij kan dan zo enthousiast zijn dat die als een reus over je heen walst, en dat is dus niet de bedoeling.
Ik ben nu niet van plan heel hard te trekken aan die ketting maar het is meer voor de zekerheid van tja hier sta ik...
Dus welke hulpteugel is het beste? echt een slof of misschien iets lichter, en het precieze verschil (weet wel ongever maar niet precies :P )

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 16:31

Een Thiedeman is misschien makkelijker in gebruik...dan heb je niet zo'n bos teugels in je handen....

Je moet gewoon doen wat veilig is...je kan later altijd weer dingen weglaten als het beter aanvoelt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 16:32

Een martingaal is niet echt een aanrader, daar gaan ze zo lekker op hangen waardoor je al snel een onderhals kweekt en dat is niet echt wenselijk.
Zelf vind ik bij een opgelopen standje wat mee moet naar buiten, een thiedemanteugel een fijn hulpmiddel, die komt alleen even in wanneer het nodig is en je hebt je handen niet vol met leer ;)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:31

Paintlinger schreef:
chipieke schreef:

Wat een onzin!
Mijn paard (4 jarige paintlinger ) is in de bak superrelaxed...maar zodra hij buiten komt een bommetje....
Dan gaat opeens die nek erop en heb je opeens aan 20cm teugel genoeg.....

Probeer niet teveel te generaliseren...zo werkt het nou eenmaal niet...

Niets onzin, zo'n paarden zijn er nu eenmaal ;) het is aan de TS om uit te vinden of haar paard zo'n paard is als de mijne of de jouwe ;)

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 19:35

@chipieke en @Paintlinger (niet alle quote past erin;))
even voor de duidelijkheid het gaat niet om nageefelijk rijden maar om een stukje vertrouwen op zo'n reus!
In de bak is hij een schat doet geen vlieg kwaad, maar ze adviseren mij (ookal is hij volledig verkeersmak) toch zo'n ding om te doen voor de zekerheid voor eht geval dat met zo'n groot paard....

Ik hoorde al over thiedemander (ofzo geen idee hoe je dat typt) en dan zet ik die een beetje los ga ik zaterdag vragen(A)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:36

Thiedeman vind ik een heel scherpe methode en vind ik dus ook niet om aan te raden. Dan zou ik gaan voor een martingaal!

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 19:37

chipieke schreef:
Thiedeman vind ik een heel scherpe methode en vind ik dus ook niet om aan te raden. Dan zou ik gaan voor een martingaal!

en het verschil is :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:38

chipieke schreef:

Nee joh, een Thiedeman is niks scherp :D die werkt alleen wanneer ie moet werken, als het paard gewoon braaf nageeflijk blijft doet ie niks. Sterker nog, een Thiedeman is eigenlijk de vriendelijkste hulpteugel.
Groot nadeel van een martingaal is dat een paard daar op gaat hangen en er bij veelvuldig gebruik een ontzettende onderhals van kan krijgen.

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 19:40

suleilitha schreef:
chipieke schreef:

Nee joh, een Thiedeman is niks scherp :D die werkt alleen wanneer ie moet werken, als het paard gewoon braaf nageeflijk blijft doet ie niks. Sterker nog, een Thiedeman is eigenlijk de vriendelijkste hulpteugel.
Groot nadeel van een martingaal is dat een paard daar op gaat hangen en er bij veelvuldig gebruik een ontzettende onderhals van kan krijgen.

Ja dat is dus niet de bedoeling hé;)
en een slof :o

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:40

Mijn thiedeman hangt het grootste deel van de buitenrit in een boogje (en mijn teugels ook). Dus dan is er niets scherps aan. Alleen als ik het even echt nodig heb, heb ik iets extra's in mijn handen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:42

Thiedeman is zowat een combinatie tussen martingaal en een slofteugel ;)

Ik heb zowat gemengde verhalen gehoord over de thiedeman, de ene vervloekt het ding en de andere adoreert het. Het is maar net wat je gewend bent en wilt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:44

Ik vind het vooral buiten de fijnste hulpteugel die er is.
Met martingaals heb ik slechte ervaring, twee keer een paard gehad wat alleen maar met martingaal was gereden en die waren beide compleet verklööt door de martingaal.
Verhalen zeggen mij verder niet zoveel, ik ga op eigen ervaring af.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:50

Mijn paard kan super relaxed of een super bom zijn op de weg.
Afhankelijk van haar bui rij ik dus wel of niet buiten, hoe veel zin ik er ook in heb.
Ik hang er geen hulpteugels om, kijk gewoon hoe ze is door haar even te rijden in de bak (een minuut of 10) en dan te besluiten of ik naar buiten ga of lekker op het terrein blijf.
Veel makkelijker en voor mijn paard ook fijner lijkt mij. Die zal het ook wel leuker vinden als ze lekker met een lange teugel mag stappen/draven dan stijf van de adrenaline in de krul loopt te sjouwen.