paard zonder remmen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Deboooraaah

paard zonder remmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 14:03

Ik rij soms op een paard van mijn nonkel, en als ik met dat paard in galop ga kan ik niet meer stoppen. Hoe kan ik dit oplossen?

Brainless

Re: paard zonder remmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 14:08

Niet meer galopperen!?

gerano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 14:14

hem op de volte zetten en deze sluiten, dan zal die vanzelf wel terug in draf gaan

Deboooraaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 14:15

gerano: dankje voor de tip, ik zal het zeker eens proberen :D

Marliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 17:55

Ik zet zulke paarden altijd op een kleine volte, en zodra ze rustiger worden weer rustig de volte openen.

Silke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 17:58

Ja zo doe ik het ook altijd ;)

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 18:00

Bij de oorzaak aanpakken. Wat is het probleem, weinig draagkracht, te weinig balans?
Dat kunnen wij niet zien vanaf hier.

Natasja__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 18:01

Idd, gewoon een volte maken.. en die steeds kleiner maken.
En dan gaat hij als het goed is weer gewoon in draf :)

Edit: Ik heb ook wel is met mijn verzorg pony, dat hij er ineens vandoor vliegt.
Ik probeer dan rustig op de volte te galoperen, en dan op de lange zijde zelf snel willen.
Niet dat hij dat bepaald.
Laatst bijgewerkt door Natasja__ op 18-02-09 18:18, in het totaal 2 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 18:03

het paard de mogelijkheid tot galoperen ontnemen :)

Deboooraaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 19:02

bedankt allemaal!! :D
ik ga binnekort weer eens rijden op dat paard en ik zal de tips zeker gebruiken

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 01:55

Een ervaren iemand vanaf de grond laten kijken naar wat er gebeurt. En zowiezo eigenlijk gewoon les nemen.

Dus van te voren het probleem uitleggen, gewoon gaan rijden en aangalopperen en dan en daarna vooral luisteren naar wat diegene vanaf de grond zegt en gezien heeft.

Dergelijke problemen zijn niet via internet op te lossen volgens mij. Ik in elk geval kan niet zien of het door jouw rijvaardigheid komt of dat het paard geen goede balans heeft of dat er iets anders aan de hand is. En al helemaal geen oplossingen geven dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 13:40

Maar wat gebeurt er nou precies dan? Vlucht 'ie? Of neemt 'ie het bit vast en dramt 'ie door? Of krult 'ie zich op als je een ophouding probeert te maken oid?

schuimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 20:27

Ik ben het met rytm eens dat je eerst de oorzaak moet weten. Vraag dus iemand met ervaring mee te kijken waar het probleem vandaan komt!

Phoebe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 20:29

gerano schreef:
hem op de volte zetten en deze sluiten, dan zal die vanzelf wel terug in draf gaan

Ja inderdaad. Doe ik ook altijd zo

Deboooraaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 16:57

Ik zal het even uitleggen, als ik in galop ga vlucht hij weg en ik krijg hem dan niet in draf

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 17:04

Inderdaad, gewoon draaien. Mijn draver heeft ook van die eigenaardigheden. Ziet ie eens eindelijk in draf dan ontbreken de remmen :P
Werkt goed die methode!

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:17

hmmm..
Als je een instructeur hebt zou je het daar eens aan moeten vragen.
Mijn pony dramde ook altijd door en ik had geen controle. Toen zij mijn oude instructrice dat ik haar op de volte moest zetten....

....Dezelfde week heb ik dat gedaan en ben ik met pony en al onderuit gegaan. Ik mag blij zijn dat ik er niets aan over heb gehouden en naast haar terecht ben gekomen. Dat dit is gebeurd komt ook wel mede door de bodem misschien, want zoiets heeft mijn pony nooit gedaan. Dus kijk daarmee uit!! Ik kan mijn pony op een volte zetten, galoppeert ze gewoon door. Als ik haar op de kleine volte zet, dan ben ik bang dat zoiets weer gebeurd.

Omdat ik ben verhuisd van stal heb ik een nieuwe instructeur. Die zegt dat je juist naar de bakrand kan sturen. Dan moeten ze ook wel terug.
Ook belangrijk is dat je consequent moet zijn. Wil jij dat je paard stil staat, dan staat hij stil. Rijd veel overgangen!
En ik denk misschien dat je ook meer met je been moet gaan rijden en je paard terug moet laten komen op je been, niet op je hand.
Mijn pony liep eerst altijd door mijn hand heen, dit kwam omdat ik te weinig been gaf bij de overgangen, ik reed teveel met mijn handen.

Deboooraaah schreef:
Ik zal het even uitleggen, als ik in galop ga vlucht hij weg en ik krijg hem dan niet in draf

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:21

Ik zou hem gewoon is een kwartiertje laten galopperen, dat wil ie toch zo graag..
En op het moment dat hij niet meer wil, en teruggaat in tempo, terug in de galop zetten..
Na een paar keer leert hij het misschien wel af.

Deze methode heeft voor mij heel goed gewerkt met mijn vorige paardje..

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:23

FitzChivalry schreef:
Ik zou hem gewoon is een kwartiertje laten galopperen, dat wil ie toch zo graag..
En op het moment dat hij niet meer wil, en teruggaat in tempo, terug in de galop zetten..
Na een paar keer leert hij het misschien wel af.

Deze methode heeft voor mij heel goed gewerkt met mijn vorige paardje..

Bij mij ook, wilde het omschrijven, maar zag toen jou bericht. ;)
Precies hetzelfde verhaal.

vineetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:29

Succes ermee,
ik heb hetzelfde probleem, maar dat komt doordat mijn paardje nog niet zo lang in gereden is, en ze nog te weinig balans heeft, ze gaat dan dus keihard galoperen om in balans te blijven.
Weet iemand wat ik daartegen kan doen, of is het gewoon onwennigheid?

Sorry dat ik door je topic heenga, Deboooraaah, maar het gaat over dit onderwerp..

Hester_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:31

zorg dat je contact houd met je paard, dat betekend relaxte zit, goede houding, en er moeten geen boogjes hangen in je teugels, zodra je paard gallopeerd laat je haar galloperen, als je haar terug probeert te grijpen dan wil dat vaak toch niet, ga veel overgangen oefenen, ook al zit je een kwartier in de galop en gaat ze daarna pas weer in draf, dan beloon je haar zodra ze weer in draf gaat, een gouden tip is : blijf altijd rustig, ook al wil hij niet terug, denk maar : hij word vanzelf moe !

Nienkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:13

contact houden met het paard, goed achterover zitten, en korte 'ophoudingen' maken. Als dit niet werkt zet je hem op een kleine volte, dan houdt hij het uiteindelijk niet meer vol om te blijven rennen. ;)

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:45

Ook een hele nuttige vraag, wat voor paard is het??
Hoe vaak mag hij/zij mee?
Heeft hij/zij lang stil gestaan (door de winter)
Hoe vaak heb je er al op gereden?
Bij mijn draver (goed voorbeeld van een hevig paard) is een goed optie om eerst te longeren.
Nadeel vind ik dat hij elk voorjaar zo hevig is en naarmate het seizoen vordert heeft hij zulke goede conditie door de endurance dat hij energie genoeg heeft en niet moe te krijgen is!
Maar elk voorjaar train ik opnieuw rustig draven, kalm blijven en elke keer loont die moeite zeker.
Bij dravers zeggen ze: NIET tolereren dat ze zo hard gaan. Als ze zo hard gaan dan is het vluchtinstinct en niet omdat ze het zo leuk vinden. Als ze het leuk vinden en relaxed zijn dan vertragen ze wel als je dat wilt!
Moet je mijn paard eens zien snuiven en opgefokt zijn als hij eenmaal 1x zijn zin krijgt. Er is daarna zelfs niet meer mee te stappen! Ik tolereer dus op dit moment geen enkele rendraf of galopje!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 11:47

--> RT-P

lynTjEeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:40

Les nemen, of op de volte gooien.